§ 11

ZASADY OBSŁUGI W ZAKRESIE KOMUNIKACJI KOŁOWEJ

1. Ściśle określonymi liniami rozgraniczającymi wyodrębnia się z obszaru gminy tereny przestrzeni publicznej dla potrzeb komunikacji kołowej, tj.: dróg, ulic i placów; wraz z urządzeniami towarzyszącymi, jako układu obsługującego całość terenów istniejącej i projektowanej zabudowy.

2. Dla dróg i ulic tego układu ustala się następującą klasyfikację funkcjonalną:

2.1. “KGP” – droga i ulica główna ruchu przyspieszonego,

dla odcinka drogi krajowej nr 46, relacji: Kłodzko – Nysa – Pakosławice – Jaszowice – Niemodlin – Karczów – Opole – Ozimek – Lubliniec – Blachownia – Częstochowa – Janów – Szczekociny, przebiegającego przez obszar gminy we wsiach: Błotnica, Mąkolno, Chwalisław i Laski oraz w mieście Złoty Stok.

2.2. “KG” – drogi i ulice główne,

2.2.1. dla odcinka drogi wojewódzkiej nr 390, relacji: Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok – Lądek Zdrój, przebiegającego przez obszar gminy we wsi Płonica, i w mieście Złoty Stok, do drogi krajowej nr 46,

2.2.2. dla drogi dojazdowej do projektowanego, drogowego przejścia granicznego Złoty Stok – Bila Voda, przebiegającej przez obszar gminy we wsi Błotnica.

2.3. “KZ” – drogi i ulice zbiorcze,

2.3.1. dla odcinka drogi powiatowej nr 3193 D relacji: Starczówek – Topola Błotnica – Złoty Stok, przebiegającego przez obszar gminy we wsi Błotnica i w mieście Złoty Stok,

2.3.2. dla odcinka drogi powiatowej nr 3143 D relacji: Kamieniec Ząbkowicki – Ożary – Laski, przebiegającego przez obszar gminy we wsi Laski,

2.3.3. dla odcinka drogi powiatowej nr 3142 D relacji: droga powiatowa nr 3143 D Ożary – Mąkolno, przebiegającego przez obszar gminy we wsi Mąkolno,

2.3.4. dla odcinka drogi powiatowej nr 3141 D relacji: Mąkolno – Chwalisław, przebiegającej przez obszar wsi Mąkolno,

2.3.5. dla odcinka drogi powiatowej nr 3181 D relacji: Płonica – Sosnowa, przebiegającego przez obszar gminy od drogi wojewódzkiej nr 390 przez wieś Płonicę, do granicy gminy,

2.3.6. dla odcinka drogi gminnej: od drogi powiatowej nr 3193 D w Błotnicy do drogi wojewódzkiej nr 390, we wsiach Błotnica i Płonica,

2.3.7. dla odcinka drogi powiatowej nr 3201 D, relacji: Kozielno – granica województwa – Błotnica, przebiegającego przez obszar gminy we wsi Błotnica,

2.3.8. dla odcinka drogi powiatowej nr 3202 D, relacji Błotnica – granica województwa – Kamienica, przebiegającego przez obszar gminy we wsi Błotnica,

2.3.9. dla drogi gminnej o nr ewidencyjnym 688/5 przebiegającej przez obszar gminy we wsi Mąkolno – łącznik pomiędzy drogą krajową nr 46 a drogą powiatową nr 3142D,

2.3.10. dla odcinka drogi wojewódzkiej nr 390 relacji Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok – Lądek Zdrój; na odcinku od drogi krajowej nr 46 do granicy gminy z gminą Lądek Zdrój.

2.4. “KL” – drogi lokalne,

dla odcinka drogi powiatowej nr 3141 D, relacji Mąkolno – Chwalisław; w granicach wsi Chwalisław.

2.5. “KL” – ulice lokalne,

dla ulic Złotego Stoku: Działkowa, Wiejska, Niska, południowy odcinek ul. 3 Maja, Wolności, Złota, Staszica i Chemików.

2.6. “KD” – drogi i ulice dojazdowe,

dla dróg i ulic wg wskazań rysunków miejscowego planu.

2.7. “KX” – ciągi pieszo-jezdne,

dla dróg i ulic wg wskazań rysunków miejscowego planu.

2.8. ścieżki rowerowe,

prowadzone wzdłuż dróg i ulic wg wskazań rysunku miejscowego planu.

2.9. Nakazuje się zachowanie bez zmian pozostałych istniejących dróg: gminnych, śródpolnych i leśnych; niewyszczególnionych w pkt od 2.1. do 2.8.

3. W pasie linii rozgraniczających dróg i ulic dopuszcza się:

3.1. ruch kołowy zgodnie z klasyfikacją i wynikającymi z niej ograniczeniami funkcjonalnymi,

3.2. ruch pieszy i rowerowy,

3.3. towarzyszącą zieleń komunikacyjną,

3.4. urządzenia obsługi komunikacji,

3.5. infrastrukturę techniczną, realizowaną zgodnie z warunkami określonymi w przepisach szczególnych,

3.6. za zgodą zarządcy dróg i ulic; w sposób nieograniczający bezpieczeństwa ruchu, lokalizację związanych trwale z terenem obiektów, reklam i tablic informacyjnych.

4. Dla dróg zbiorczych, lokalnych i dojazdowych, przebiegających przez wiejskie obszary zabudowane, dopuszcza się zastosowanie przekrojów ulicznych; przy zachowaniu bez zmian określonej w ust. 2 niniejszego paragrafu ich klasyfikacji funkcjonalnej.

5. Zabezpiecza się rezerwę terenu umożliwiającą realizację w okresie docelowym odcinka obwodnicowego dla drogi krajowej nr 46 we wsiach: Błotnica, Płonica, Mąkolno i w mieście Złoty Stok, wg wskazań rysunków nr 1, nr 5, nr 4 i nr 6 miejscowego planu. W obrębie tej rezerwy obowiązuje zakaz zabudowy i trwałego zagospodarowania terenu.

6. Zabezpiecza się rezerwę terenu umożliwiającą realizację w okresie docelowym wariantowej trasy dla drogi krajowej nr 8 (wariant “Laski”) we wsi Laski, wg wskazań rysunku nr 3 miejscowego planu.

W obrębie tej rezerwy obowiązuje zakaz zabudowy i trwałego zagospodarowania terenu.

7. Dla dróg i ulic wyszczególnionych w ust. 2 niniejszego paragrafu ustala się następujące parametry geometryczne:

7.1. KGP – droga i ulica główna ruchu przyspieszonego:

– szerokość drogi w liniach rozgraniczających 30,0 m, dla przekroju ulicznego na terenie miasta Złoty Stok 35,0 m,

– droga i ulica jednojezdniowa, o dwóch pasach ruchu, z dodatkowym pasem ruchu na wzniesieniach i na obszarze zabudowanym miasta Złoty Stok,

– szerokość pasa ruchu 3,5 m, dopuszcza się zmniejszenie szerokości pasa dodatkowego do wielkości 3,0 m,

– w przekroju drogowym obustronne, utwardzone pobocza o szerokości nie mniejszej niż 2,0 m, w przekroju ulicznym obustronne chodniki piesze o minimalnej szerokości 2,0 m,

– skrzyżowanie z ulicą główną “KG” skanalizowane, z pozostałymi drogami zwykłe,

– na wyznaczonych w rysunku nr 7 miejscowego planu, odcinkach ulicy ustanawia się strefę lokalizacji środków ochrony czynnej istniejącej zabudowy przed szkodliwym wpływem ruchu samochodowego o dużym natężeniu (ekrany akustyczne, z nasadzeniami roślin pnących).

7.2. “KG” – droga i ulica główna:

– szerokość drogi i ulicy w liniach rozgraniczających – 25,0 m,

– droga i ulica jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu,

– szerokość pasa ruchu 3,5 m,

– w przekroju drogowym obustronne utwardzone pobocza o szerokości nie mniejszej niż 2,0 m, w przekroju ulicznym obustronne chodniki piesze o tej samej szerokości,

– skrzyżowania z ulicą główną ruchu przyśpieszonego skanalizowane, z pozostałymi drogami i ulicami zwykłe,

7.3. “KZ” – drogi i ulice zbiorcze:

– szerokość dróg i ulic w liniach rozgraniczających – 20,0 m,

– droga i ulica jednojezdniowa, o dwóch pasach ruchu, szerokość pasa ruchu 3,0 – 3,5 m,

– dla przekroju ulicznego obustronne chodniki piesze o zalecanej szerokości 2,0 m,

– dla przekroju drogowego obustronne pobocza gruntowe o minimalnej szerokości 1,0 m z opaską zewnętrzną,

– skrzyżowania z drogami i ulicami – zwykłe.

7.4. “KL” – drogi lokalne:

– minimalna szerokość w liniach rozgraniczających – 15,0 m,

– droga jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, szerokość pasa ruchu 2,5 – 3,0 m,

7.5. “KL” – ulice lokalne:

– minimalna szerokość ulicy w liniach rozgraniczających – 12,0 m,

– ulica jednojezdniowa o dwóch pasach ruchu, szerokość pasa ruchu 2,5 – 3,0 m,

– obustronne chodniki piesze o zalecanej szerokości 2,0 m.

7.6. “KD” – drogi i ulice dojazdowe:

– szerokość drogi w liniach rozgraniczających – 15,0 m, ulicy – 10,0m,

– drogi i ulice jednojezdniowe o dwóch pasach ruchu,

– szerokość pasa ruchu – 2,5 m,

– dla dróg dojazdowych dopuszcza się obustronne pobocza gruntowe o szerokości 0,75 m,

– dla ulic dojazdowych zalecane obustronne chodniki piesze o szerokości 1,25 m.

7.7. “KX” – ciągi pieszo-jezdne:

– szerokość w liniach rozgraniczających 4,0 – 8,0 m.

8. Ścieżki rowerowe:

8.1. zaleca się organizację ścieżek rowerowych, zgodnie z wskazaniem w rysunku miejscowego planu,

8.2. zaleca się realizację ścieżek rowerowych jako jednokierunkowych o szerokości 2,5 m, z możliwością wykorzystania ich również dla ruchu pieszego,

8.3. dopuszcza się zmiany tras ścieżek rowerowych wyznaczonych w miejscowym planie bądź wyznaczenie nowych tras.