R o z d z i a ł 4

Tryb głosowania

§ 32

1. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.

2. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady wynosi co najmniej 8 radnych.

3. 3/5 ustawowego składu Rady wynosi 9 radnych.

4. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki w kolejności: “za”, “przeciw”, “wstrzymuję się”.

5. Przewodniczący zarządza głosowanie jawne, samodzielnie lub przy pomocy wskazanego wiceprzewodniczącego, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymuję się”, sumuje je porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

6. Wyniki głosowania jawnego Przewodniczący ogłasza radnym niezwłocznie po zakończeniu aktu głosowania.

§ 33

1. Głosowanie tajne przeprowadza Komisji Skrutacyjna powołana przez Radę spośród radnych, w składzie przewodniczący i co najmniej dwóch członków.

2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia radnym sposób głosowania i przeprowadza je.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania opatrzonymi pieczęcią Rady.

4. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano albo “za”, albo “przeciw” albo “wstrzymuję się” i na właściwych kartach.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania tajnego stanowią załącznik do protokołu sesji.

6. Wyniki głosowania tajnego ogłasza radnym Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej niezwłocznie po zakończeniu aktu głosowania.

§ 34

1. Rada może zarządzić głosowanie imienne w każdej sprawie rozstrzyganej w głosowaniu jawnym.

2. Głosowanie imienne przeprowadza się w ten sposób, że po wyczytaniu przez przewodniczącego imienia i nazwiska radnego, wstaje on i oświadcza, że jest “za”, “przeciw” lub “wstrzymuje się”.

3. Sposób głosowania poszczególnych radnych umieszcza się w protokole z sesji.

4. Ustalenia wyników głosowania dokonuje się jak przy głosowaniu jawnym.

§ 35

Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów “wstrzymuję się” i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

§ 36

Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej “za” od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy “przeciw” i “wstrzymuję się”. Głosów nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.

§ 37

1. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub jednej z kilku możliwości i co najmniej dwie kandydatury lub dwa wnioski uzyskały wymaganą przepisami prawa większość głosów, przechodzi ta kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów “za”.

2. Jeśli jednak w wyniku głosowania, o którym mowa w ust. 1, co najmniej dwie kandydatury lub, co najmniej dwie możliwości uzyskały taką samą liczbę głosów “za”, uważa się, że uchwała nie została podjęta.

3. Zasady głosowania, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio, jeżeli celem głosowania jest wybór, co najmniej dwóch osób albo, co najmniej dwóch możliwości.

4. Jeżeli celem głosowania jest wybór co najmniej dwóch osób, a liczba zgłoszonych kandydatów jest równa liczbie obsadzanych stanowisk lub funkcji, Rada może dokonać wyboru w głosowaniu blokowym. W głosowaniu blokowym radny dysponuje tylko jednym głosem i głosuje nad przyjęciem wszystkich zgłoszonych kandydatur łącznie. Głosowanie blokowe zarządza Przewodniczący.

§ 38

Do przyjmowania składanych w czasie sesji wniosków i zapytań Przewodniczący powołuje Komisję Wniosków. W skład Komisji Wniosków wchodzi 2 radnych spośród radnych obecnych na sesji.

§ 39

1. Przewodniczący przed poddaniem wniosku pod głosowanie w porozumieniu z Komisją Wniosków ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować. Po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

3. Przepisy ust. 2 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 40

1. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

2. Głosowanie nad projektem uchwały odbywa się w następującej kolejności:

1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu w całości, jeżeli wniosek taki został zgłoszony,

2) głosowanie poprawek wynikających z opinii komisji oraz zaproponowanych na sesji,

3) głosowanie projektów w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, oprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

5. Przewodniczący zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

6. Przewodniczący może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 41

W trakcie obrad Przewodniczący zarządza przerwę z własnej inicjatywy lub na przegłosowany wniosek radnego.

§ 42

Po wyczerpaniu porządku obrad sesji Przewodniczący, kończy obrady wypowiadając formułę “Zamykam sesję Rady Miejskiej Zawidowa”.

§ 43

1. Z każdej sesji Rady sporządza się w ciągu 7 dni protokół, który stanowi odzwierciedlenie rzeczywistego przebiegu obrad.

2. Protokół z sesji winien zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie quorum,

3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

4) porządek obrad,

5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów w dyskusji oraz tekst zgłoszonych i ustalonych wniosków.

6) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

7) czas trwania posiedzenia,

8) podpisy prowadzącego sesję i protokolanta.

3. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.

§ 44

1. Protokół wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji zwyczajnej.

2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu zatwierdzenia protokołu.

3. Przed przyjęciem protokołu radny może wnioskować o sprostowanie, poprawienie lub uzupełnienie treści protokołu. O ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

4. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 3 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść przed zatwierdzeniem protokołu sprzeciw do Rady. Sprzeciw ten, bez przeprowadzenia dyskusji, poddawany jest głosowaniu.

5. Odpis protokołu przekazywany jest Burmistrzowi, natomiast wyciągi z protokołu Burmistrz przekazuje wskazanym jednostkom organizacyjnym Gminy.