R o z d z i a ł 3
Zasady obsługi w zakresie komunikacji
§ 5
1. Przebieg i klasyfikację dróg i ulic określa rysunek planu i uchwała.
2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:
1) Drogi zbiorcze jako drogi jednojezdniowe o szerokości 2 x 3,5 m w obszarze zabudowanym z obustronnymi chodnikami o szerokości 2 m, z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 20,0 m.
2) Drogi lokalne, o szerokości 2 x 3,0 m z chodnikami i zieleńcami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 12,0 m.
3) Drogi dojazdowe, o szerokości 2 x 2,5 m z chodnikami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 10,0 m.
4) Podstawowy układ komunikacji uzupełniają wydzielone ciągi pieszo-jezdne i piesze (Pj) w liniach rozgraniczających dla projektowanych odcinków 8–10 m oraz drogi gospodarcze (KX).
3. W obrębie linii rozgraniczających układu komunikacyjnego można lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:
1) Pasy drogowe (jezdnie).
2) Pasy drogowe dróg, obsługujących tereny przyległe.
3) Ciągi piesze (chodniki).
4) Ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb).
5) Zieleń izolacyjna i ozdobna.
6) Miejsca postojowe.
7) Urządzenia obsługi komunikacji zbiorowej.
8) Drogi serwisowe zapewniające obsługę terenów przyległych przez włączenie dróg gminnych i niezbędnych zjazdów na pola i do gospodarstw.
4. Obsługa projektowanych terenów zabudowy mieszkaniowej w sąsiedztwie dróg zbiorczych odbywać się będzie poprzez wykorzystanie dróg dojazdowych lub pieszo-jezdnych (Pj – z dwoma skrajnymi wjazdami oraz pasem zieleni izolacyjnej od strony drogi głównej).
5. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.
6. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.
7. Odległość linii zabudowy dla nowo projektowanej zabudowy powinna wynosić:
1) Ulica zbiorcza Z: 15 m liczona od linii rozgraniczających.
2) Ulica lokalna L: 7,0 m liczona od linii rozgraniczających.
3) Ulica dojazdowa D: 5,0 m liczona od linii rozgraniczających.
4) Odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni powinna uwzględniać wrażliwość obiektów na szkodliwość ruchu samochodowego.
5) Dla terenów nowych, wrażliwych na szkodliwość ruchu, pomiędzy linią zabudowy, a linią rozgraniczającą należy wprowadzić strefę lokalizacji środków ochrony czynnej.
8. Ustala się, że realizacja poszczególnych elementów projektowanego układu komunikacyjnego może być prowadzona wraz z kompleksową budową sieci uzbrojenia technicznego, lokalizowanych w obrębie tych linii rozgraniczających.
9. Korekty elementów istniejącego układu komunikacyjnego mogą być dokonywane w projektach technicznych budowy i modernizacji dróg i ulic, zaś ewentualne poszerzenie linii rozgraniczających ulic może się odbywać wyłącznie za zgodą właścicieli gruntów, których poszerzenie dotyczy.
10. W granicach linii rozgraniczających ulic mogą być lokalizowane urządzenia związane z obsługą komunikacji, jak zatoki, parkingi, a także kioski, elementy małej architektury i reklamy w trybie obowiązujących przepisów oraz utrzymana istniejąca zabudowa, o ile nie stwarza to zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i za zgodą zarządzającego.
11. Ustala się konieczność zachowania normatywnych kątów widoczności na skrzyżowaniach dróg (Z,L,D), a także wykluczenia budowy nowych wjazdów na posesje w obszarze oddziaływania skrzyżowań.
12. Nowe i modernizowane elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.
§ 6
1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.
2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:
1) na terenach zabudowy |
– |
1 m.p. / 1 mieszkanie, |
2) na terenach usług pu- |
|
|
a) biblioteki, domy kultury |
– |
1 m.p. / 20 użytkowników |
b) biura, urzędy |
– |
1 m.p. / 50 m2 p.u. |
c) obiekty sportowo- -rekreacyjne |
– |
1 m.p. / 10 użytkowników |
d) szkoły |
– |
1 m.p. / 10 pracowników |
e) przychodnie zdrowia |
– |
1 m.p. / 100 m2 p.u. |
f) kościoły |
– |
1 m.p. / 20 użytkowników |
3) na terenach usług komercyjnych: |
|
|
a) obiekty handlowe |
– |
1 m.p. / 50 m2 p.u. |
b) bary, restauracje |
– |
1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych |
c) obiekty rzemieślni- cze |
– |
1 m.p. / 20 użytkowników |
d) biura, urzędy |
– |
1 m.p. / 50 m2 p.u. |
e) hotele |
– |
1 m.p. / 5 łóżek |
3. Dopuszcza się za zgodą zarządcy drogi uwzględnienie w bilansie przyulicznych miejsc postojowych.