R o z d z i a ł 3

Zasady obsługi w zakresie komunikacji

§ 5

1. Przebieg i klasyfikację dróg i ulic określa rysunek planu i uchwała.

2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:

1) Drogi zbiorcze jako drogi jednojezdniowe o szerokości 2 x 3,5 m w obszarze zabudowanym z obustronnymi chodnikami o szerokości 2 m, z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 20,0 m.

2) Drogi lokalne, o szerokości 2 x 3,0 m z chodnikami i zieleńcami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 12,0 m.

3) Drogi dojazdowe, o szerokości 2 x 2,5 m z chodnikami obustronnymi z utrzymaniem linii rozgraniczających o szerokości 10,0 m.

4) Podstawowy układ komunikacji uzupełniają wydzielone ciągi pieszo-jezdne i piesze (Pj) w liniach rozgraniczających dla projektowanych odcinków 8–10 m oraz drogi gospodarcze (KX).

3. W obrębie linii rozgraniczających układu komunikacyjnego można lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:

1) Pasy drogowe (jezdnie).

2) Pasy drogowe dróg, obsługujących tereny przyległe.

3) Ciągi piesze (chodniki).

4) Ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb).

5) Zieleń izolacyjna i ozdobna.

6) Miejsca postojowe.

7) Urządzenia obsługi komunikacji zbiorowej.

8) Drogi serwisowe zapewniające obsługę terenów przyległych przez włączenie dróg gminnych i niezbędnych zjazdów na pola i do gospodarstw.

4. Obsługa projektowanych terenów zabudowy mieszkaniowej w sąsiedztwie dróg zbiorczych odbywać się będzie poprzez wykorzystanie dróg dojazdowych lub pieszo-jezdnych (Pj – z dwoma skrajnymi wjazdami oraz pasem zieleni izolacyjnej od strony drogi głównej).

5. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.

6. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.

7. Odległość linii zabudowy dla nowo projektowanej zabudowy powinna wynosić:

1) Ulica zbiorcza Z: 15 m liczona od linii rozgraniczających.

2) Ulica lokalna L: 7,0 m liczona od linii rozgraniczających.

3) Ulica dojazdowa D: 5,0 m liczona od linii rozgraniczających.

4) Odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni powinna uwzględniać wrażliwość obiektów na szkodliwość ruchu samochodowego.

5) Dla terenów nowych, wrażliwych na szkodliwość ruchu, pomiędzy linią zabudowy, a linią rozgraniczającą należy wprowadzić strefę lokalizacji środków ochrony czynnej.

8. Ustala się, że realizacja poszczególnych elementów projektowanego układu komunikacyjnego może być prowadzona wraz z kompleksową budową sieci uzbrojenia technicznego, lokalizowanych w obrębie tych linii rozgraniczających.

9. Korekty elementów istniejącego układu komunikacyjnego mogą być dokonywane w projektach technicznych budowy i modernizacji dróg i ulic, zaś ewentualne poszerzenie linii rozgraniczających ulic może się odbywać wyłącznie za zgodą właścicieli gruntów, których poszerzenie dotyczy.

10. W granicach linii rozgraniczających ulic mogą być lokalizowane urządzenia związane z obsługą komunikacji, jak zatoki, parkingi, a także kioski, elementy małej architektury i reklamy w trybie obowiązujących przepisów oraz utrzymana istniejąca zabudowa, o ile nie stwarza to zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i za zgodą zarządzającego.

11. Ustala się konieczność zachowania normatywnych kątów widoczności na skrzyżowaniach dróg (Z,L,D), a także wykluczenia budowy nowych wjazdów na posesje w obszarze oddziaływania skrzyżowań.

12. Nowe i modernizowane elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.

§ 6

1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.

2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

1) na terenach zabudowy
mieszkaniowej

1 m.p. / 1 mieszkanie,

2) na terenach usług pu-
blicznych:

 

 

a) biblioteki, domy kultury

1 m.p. / 20 użytkowników

b) biura, urzędy

1 m.p. / 50 m2 p.u.

c) obiekty sportowo-

-rekreacyjne

1 m.p. / 10 użytkowników

d) szkoły

1 m.p. / 10 pracowników

e) przychodnie zdrowia

1 m.p. / 100 m2 p.u.

f) kościoły

1 m.p. / 20 użytkowników

3) na terenach usług komercyjnych:

 

 

a) obiekty handlowe

1 m.p. / 50 m2 p.u.

b) bary, restauracje

1 m.p. / 10 miejsc konsumpcyjnych

c) obiekty rzemieślni-

cze

1 m.p. / 20 użytkowników

d) biura, urzędy

1 m.p. / 50 m2 p.u.

e) hotele

1 m.p. / 5 łóżek

3. Dopuszcza się za zgodą zarządcy drogi uwzględnienie w bilansie przyulicznych miejsc postojowych.