R o z d z i a ł II
WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY
§ 4
Program gospodarowania
1. W tabelach stanowiących załącznik nr 1 określa się prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy Bardo w poszczególnych latach.
2. W tabelach stanowiących załącznik nr 2 określa się potrzeby oraz plan remontów i modernizacji na podstawie analizy stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata.
3. W tabeli stanowiącej załącznik nr 3 określa się planowaną sprzedaż lokali mieszkalnych w poszczególnych latach.
§ 5
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania
1. Lokalami i budynkami wchodzącymi w skład za-sobu mieszkaniowego gminy gospodaruje Burmistrz Miasta i Gminy Bardo poprzez:
a) utrzymanie zasobu w należytym stanie technicznym,
b) zapewnienie stałego i nieprzerwanego świadczenia usług w zakresie zarządzania zasobem mieszkaniowym,
c) zapewnienie skutecznego nadzoru i kontroli nad działalnością zarządców i realizacją ich zadań,
d) podnoszenie jakości wykonywanych usług w zakresie zarządzania zasobem oraz utrzymania korzystnych parametrów ekonomicznych tego zarządzania,
e) zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych poprzez racjonalne wykorzystanie zasobu mieszkaniowego.
2. Uprawnienia wobec nieruchomości wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w imieniu Burmistrza Miasta i Gminy sprawują na podstawie pełnomocnictw:
a) kierownik jednostki organizacyjnej Gminy działającej jako “wynajmujący” w porozumieniu z upoważnionymi pracownikami Urzędu Miasta i Gminy w zakresie:
– zawierania umów najmu lokali na podstawie wskazań dokonanych przez Burmistrza Miasta i Gminy Bardo do zawarcia umowy najmu,
– planowania, weryfikacji, i koordynacji dochodów i wydatków z tytułu gospodarowania lokalami mieszkalnymi,
– nadzoru i koordynacji obsługi mieszkańców,
– opracowywania planów oraz koordynacji wykonywania remontów, modernizacji, wyburzeń oraz remontów kapitalnych, budynków tworzących mieszkaniowy zasób gminy,
– nadzoru nad wykonaniem i rozliczaniem remontów,
– przygotowywania planów zagospodarowania nieruchomościami,
– udział w sporządzaniu i realizacji planów modernizacji i rewaloryzacji zasobów mieszkaniowych,
b) Urząd Miasta i Gminy prowadzi bezpośrednio poszczególne zadania w zakresie:
– przygotowania i przeprowadzania procedur kwalifikacji osób oczekujących na przydział mieszkań,
– przygotowania i przeprowadzania postępowań przetargowych oraz bez-przetargowych na zarządzanie nieruchomościami oraz na wykonanie innych czynności związanych z zarządzaniem,
– nadzoru i kontroli pracy zarządców nieruchomości,
– upowszechnianie i wprowadzanie w życie standardów w zakresie zarządzania nieruchomościami,
– reprezentowania gminy w sporach między nią a zarządcami nieruchomości,
– innych czynności z zakresu gospodarowania zasobem mieszkaniowym wynikających z odrębnych przepisów prawa,
– reprezentację interesów Gminy, jako właściciela we wspólnotach mieszkaniowych.
3. Zarządzanie nieruchomościami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy powierza się zarządcom.
4. W ramach czynności określonych w ust. 3 zostaną zlecone następujące zadania:
a) prowadzenie ewidencji nieruchomości i ich użytkowników,
b) utrzymanie nieruchomości i terenów do nich przyległych w należytym stanie technicznym oraz sanitarno-porządkowym zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
c) wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za użytkowanie nieruchomości oraz prowadzenie windykacji tych należności,
d) wykonywanie czynności prawnych w imieniu gminy związanych z obsługą najemców, na podstawie odrębnych pełnomocnictw udzielanych przez Burmistrza Miasta i Gminy,
e) zawieranie umów na dostawę mediów i usług komunalnych dla użytkowników nieruchomości,
f) wykonywanie konserwacji i drobnych remontów w zakresie ustalonym w umowie o zarządzanie,
g) realizowanie remontów zlecanych przez gminę,
h) sporządzanie planu zarządzania budynkiem dla poszczególnych nieruchomości,
i) wykonywanie przeglądów technicznych i kontroli stanu technicznego w zakresie określonym odrębnymi przepisami,
j) wykonywanie innych usług na rzecz użytkowników nieruchomości, związanych z zarządzaniem nieruchomościami,
k) inne zadania wynikające z odrębnych przepisów prawa.
5. Zarządcy nieruchomościami przy wykonywaniu czynności określonych w ust. 4 korzystają z mienia gminnego w zakresie niezbędnym do wykonywania zarządzania i określonym w umowie o zarządzaniu nieruchomościami oraz innych umowach zawar-tych pomiędzy nimi a gminą.
6. Zarządca będzie wybierany w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.
7. Szczegółowe zasady wykonywania zarządu określone zostaną w umowie.
8. Zadania związane z realizacją uprawnień właściciela i zarządzających zostaną przekazane protokolarnie właściwym już istniejącym podmiotom przez Burmistrza, a w przypadkach nowo powstających podmiotów w terminie 14 dni od złożenia formalnego wniosku o udzielenie pełnomocnictwa.
9. Zarządca zobowiązany jest przedstawić Burmistrzowi Miasta i Gminy Bardo sprawozdanie w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy za każdy rok w terminie do końca lutego za rok poprzedni.
§ 6
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej
1. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej są:
a) wpływy z czynszów za najem lokali,
b) dotacje celowe,
d) dochody z prac zleconych,
c) pożytki z części wspólnych.
§ 7
Wydatki na remonty i modernizację
W tabeli stanowiącej załącznik nr 4 określa się przewidywaną wysokości wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne.
§ 8
Poprawy wykorzystania i racjonalizacja gospodarowania
1. W tabeli stanowiącej załącznik nr 5 podano zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali.
2. W budynkach, w których tylko jeden lokal stanowi mieszkaniowy zasób gminy dopuszcza się możliwość wypowiedzenia umowy najmu z zachowaniem sześciomiesięcznego terminu wypowiedzenia pod warunkiem jednoczesnego zaoferowania wynajęcia w tej samej miejscowości innego lokalu spełniającego wymagania co najmniej takie same, jakie powinien spełniać lokal zamienny. Wysokość czynszu dla lokalu zamiennego musi uwzględniać stosunek powierzchni i wyposażenia lokalu zamiennego w odniesieniu do lokalu zwalnianego.
3. Jeżeli najemcy przysługuje pierwszeństwo w nabyciu zajmowanego lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu gminy, przepis ust. 2. stosuje się pod warunkiem, że najemcy temu zaoferowano wcześniej nabycie tego lokalu, a najemca nie skorzystał z przysługującego mu pierwszeństwa w jego nabyciu.