II. DZIAŁALNOŚĆ ORGANÓW STATUTOWYCH

1. Rada Nadzorcza

Od stycznia do posiedzenia w dniu 3 listopada 2003 r. Rada Nadzorcza Funduszu pracowała w 9-osobowym składzie powołanym przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego uchwałami nr 2149/02 z dnia 12 lutego 2002 r. oraz nr 2479/02 z dnia 11 czerwca 2002 r.

Uchwałami nr 560/II/03 z dnia 16 września 2003 r., nr 640/II/2003 z dnia 14 października 2003 r., nr 814/II/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r. oraz nr 815/II/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego dokonał zmian w dotychczasowym składzie Rady Nadzorczej zwiększając jednocześnie jej liczebność do 10 osób – o przedstawiciela samorządu gospodarczego.

Podczas 13 posiedzeń, które odbyły się w 2003 r. Rada Nadzorcza Funduszu podjęła na podstawie przedłożonych wniosków Zarządu 199 uchwał dotyczących pomocy finansowej, z czego:

– 87 dotyczyło finansowania nowych zadań, w tym w 5 przypadkach odmówiono dofinansowania,

– 81 dotyczyło zadań realizowanych w ramach programu SAPARD,

– 25 dotyczyło decyzji z lat ubiegłych, w tym 3 uchwały anulujące pomoc przyznaną uchwałami w latach poprzednich,

– 6 uchwał w sprawie odmowy umorzenia pożyczek.

Łącznie pomoc finansowa przyznana decyzjami Rady Nadzorczej w 2003 r. wyniosła 117.436.290,62 zł i miała następującą strukturę: dotacje 50.486.940,81 zł (43%) i pożyczki 66.949.349,81 zł (57%).

Rada nadzorcza wykonując swoje zadania określone w art. 414 ustawy Prawo ochrony środowiska i w Statucie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu zatwierdziła na posiedzeniu w dniu 28 stycznia 2003 r. sprawozdanie z działalności i sprawozdanie finansowe Funduszu za 2002 r. (uchwały nr 1/2003 i 2/2003) oraz dokonała podziału zysku pochodzącego z działalności statutowej (uchwała nr 3/2003).

Ponadto Rada Nadzorcza uchwaliła miedzy innymi:

· zmianę w “Zasadach udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek ze środków WFOŚiGW we Wrocławiu” wprowadzonych uchwałą Rady Nadzorczej nr 109/2001 z dnia 5 listopada 2001 r., polegającą na skreśleniu punktu określającego termin spłaty odsetek (uchwała nr 27/2003 z 25 lutego 2003 r.),

· “Listę przedsięwzięć priorytetowych WFOŚiGW we Wrocławiu przewidzianych do dofinansowania w 2004 roku” (uchwała nr 129/2003 z 27 czerwca 2003 r.),

· korektę planu finansowego i planu działalności WFOŚiGW na 2003 r. (uchwała nr 171/2003 z 9 października 2003 r.),

· możliwość współfinansowania przez Fundusz niezbędnych prac dokumentacyjnych dla zadań zgłaszanych do Funduszu Spójności (uchwała nr 180/2003 z 12 września 2003 r.), którą rozszerzyła na pozostałe zadania sektora ochrony środowiska dofinansowane ze środków unijnych (“Zasady udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek ze środków WFOŚiGW we Wrocławiu” uchwała nr 193/2003 z 27 listopada 2003 r.),

· plan finansowy i plan działalności WFOŚiGW na 2004 r. (uchwała nr 191/2003 z 27 listopada 2003 r.),

· “Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków WFOŚiGW we Wrocławiu”, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2004 r. (uchwała nr 192/2003 z 27 listopada 2003 r.),

· “Zasady udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek ze środków WFOŚiGW we Wrocławiu”, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2004 r. (uchwała nr 193/2003 z 27 listopada 2003 r.). W Zasadach tych zapisano możliwość współfinansowania przez Fundusz w wysokości do 80% wykonania dokumentacji niezbędnych do pozyskania środków z funduszy unijnych kierowanych do sektora ochrony środowiska;

oraz

· wyraziła zgodę na nabycie nieruchomości na potrzeby WFOŚiGW we Wrocławiu (uchwała nr 172/2003 z 12 września 2003 r.),

· wyraziła zgodę na nabycie od Gminy Kudowa Zdrój 100 udziałów w Kudowskim Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Kudowie Zdroju (uchwała nr 181/2003 z 9 października 2003 r.),

· wyraziła zgodę na objęcie 8.000 akcji wyemitowanych przez Agencję Rozwoju Regionalnego “AGROREG: S.A. (uchwała nr 217/2003 z 10 grudnia 2003 r.),

· zapoznała się oraz przyjęła do wiadomości uchwały Zarządu.

2. Zarząd

Zarząd Funduszu pracował w 2003 r. w 5-osobowym składzie powołanym przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego uchwałą nr 67/99 z dnia 26 marca 1999 r.

Podczas 52 posiedzeń, które odbyły się w 2003 r., Zarząd podjął łącznie 983 uchwały, w tym 701 o dofinansowaniu realizacji nowych zadań, których wartość pomocy finansowej nie przekroczyła 0,5% przychodu z roku poprzedniego, tj. kwoty 482.721,30 zł oraz 222 uchwały wymagające zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą. Kolejnych 20 uchwał dotyczyło decyzji z lat ubiegłych, następnych 20 zadań realizowanych w ramach Programu SAPARD. Zarząd podjął również 8 uchwał dotyczących przyznania nagród za działalność na rzecz ochrony środowiska w łącznej wysokości 130.000 zł, m.in. w IV Edycji Konkursu Ekologicznego “Przyjaźni Środowisku” oraz w Konkursie o Puchar Recyklingu Przeglądu Komunalnego. Pozostałych 12 uchwał dotyczyło spraw organizacyjnych i zmian w realizowanych zadaniach.

Łączna pomoc finansowa przyznana decyzjami Zarządu wyniosła 35.033.959,10 zł i miała następującą strukturę: dotacje 25.779.495,10 zł (74%) i pożyczki 9.254.464,00 zł (26%).

Ponadto przedmiotem posiedzeń Zarządu były:

· przygotowywanie wniosków wraz z propozycją formy i kwoty pomocy przedkładanych Radzie Nadzorczej do uchwalenia i zatwierdzenia. Zarząd przedłożył Radzie Nadzorczej do rozpatrzenia i zatwierdzenia wnioski na łączną kwotę 129.242.290,62 zł,

· analizowanie efektywności wydatkowania środków Funduszu pod kątem uzyskiwanych największych efektów rzeczowych dla środowiska województwa dolnośląskiego,

· ocena ekonomicznej efektywności gospodarowania środkami Funduszy,

· analiza zarządzania płynnością finansową Funduszu,

· podejmowanie decyzji o zmianie warunków zawartych umów,

· podejmowanie uchwał anulujących przyznaną pomoc w ramach własnych decyzji wobec rezygnacji kontrahentów z przyznanej pomocy bądź zmiany wielkości przyznanej pomocy finansowej,

· współpraca z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z EKOFUNDUSZ-em w zakresie ustalenia priorytetów inwestycyjnych i pozyskiwania środków dla województwa dolnośląskiego,

· rozwijanie współpracy z innymi instytucjami finansowymi oraz bankami dla zwiększenia możliwości inwestowania w zadania ochrony środowiska,

· ścisła współpraca z gminami i powiatami w zakresie realizacji zadań ochrony środowiska,

· rozwijanie współpracy z innymi instytucjami i urzędami, odpowiedzialnymi za ochronę środowiska i gospodarkę wodną,

· koordynacja przedsięwzięć na rzecz pozyskiwania środków pochodzących z programów pomocowych Unii Europejskiej i innych państw, w tym Programu SAPARD i Funduszu SPÓJNOŚCI,

· rozwijanie nowoczesnych form finansowania inwestycji środkami Funduszu (obligacje, udziały, przekształcenia gminnych zakładów budżetowych w spółki prawa handlowego, realizacja BOT itp.),

· bieżąca analiza funkcjonowania Funduszu oraz podejmowanie decyzji usprawniających jego działalność.