II. DZIAŁALNOŚĆ ORGANÓW STATUTOWYCH
1. Rada Nadzorcza
Od stycznia do posiedzenia w dniu 3 listopada 2003 r. Rada Nadzorcza Funduszu pracowała w 9-osobowym składzie powołanym przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego uchwałami nr 2149/02 z dnia 12 lutego 2002 r. oraz nr 2479/02 z dnia 11 czerwca 2002 r.
Uchwałami nr 560/II/03 z dnia 16 września 2003 r., nr 640/II/2003 z dnia 14 października 2003 r., nr 814/II/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r. oraz nr 815/II/2003 z dnia 9 grudnia 2003 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego dokonał zmian w dotychczasowym składzie Rady Nadzorczej zwiększając jednocześnie jej liczebność do 10 osób – o przedstawiciela samorządu gospodarczego.
Podczas 13 posiedzeń, które odbyły się w 2003 r. Rada Nadzorcza Funduszu podjęła na podstawie przedłożonych wniosków Zarządu 199 uchwał dotyczących pomocy finansowej, z czego:
– 87 dotyczyło finansowania nowych zadań, w tym w 5 przypadkach odmówiono dofinansowania,
– 81 dotyczyło zadań realizowanych w ramach programu SAPARD,
– 25 dotyczyło decyzji z lat ubiegłych, w tym 3 uchwały anulujące pomoc przyznaną uchwałami w latach poprzednich,
– 6 uchwał w sprawie odmowy umorzenia pożyczek.
Łącznie pomoc finansowa przyznana decyzjami Rady Nadzorczej w 2003 r. wyniosła 117.436.290,62 zł i miała następującą strukturę: dotacje 50.486.940,81 zł (43%) i pożyczki 66.949.349,81 zł (57%).
Rada nadzorcza wykonując swoje zadania określone w art. 414 ustawy Prawo ochrony środowiska i w Statucie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu zatwierdziła na posiedzeniu w dniu 28 stycznia 2003 r. sprawozdanie z działalności i sprawozdanie finansowe Funduszu za 2002 r. (uchwały nr 1/2003 i 2/2003) oraz dokonała podziału zysku pochodzącego z działalności statutowej (uchwała nr 3/2003).
Ponadto Rada Nadzorcza uchwaliła miedzy innymi:
·
zmianę w “Zasadach udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek ze środków WFOŚiGW we Wrocławiu” wprowadzonych uchwałą Rady Nadzorczej nr 109/2001 z dnia 5 listopada 2001 r., polegającą na skreśleniu punktu określającego termin spłaty odsetek (uchwała nr 27/2003 z 25 lutego 2003 r.),·
“Listę przedsięwzięć priorytetowych WFOŚiGW we Wrocławiu przewidzianych do dofinansowania w 2004 roku” (uchwała nr 129/2003 z 27 czerwca 2003 r.),·
korektę planu finansowego i planu działalności WFOŚiGW na 2003 r. (uchwała nr 171/2003 z 9 października 2003 r.),·
możliwość współfinansowania przez Fundusz niezbędnych prac dokumentacyjnych dla zadań zgłaszanych do Funduszu Spójności (uchwała nr 180/2003 z 12 września 2003 r.), którą rozszerzyła na pozostałe zadania sektora ochrony środowiska dofinansowane ze środków unijnych (“Zasady udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek ze środków WFOŚiGW we Wrocławiu” uchwała nr 193/2003 z 27 listopada 2003 r.),·
plan finansowy i plan działalności WFOŚiGW na 2004 r. (uchwała nr 191/2003 z 27 listopada 2003 r.),·
“Kryteria wyboru przedsięwzięć finansowanych ze środków WFOŚiGW we Wrocławiu”, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2004 r. (uchwała nr 192/2003 z 27 listopada 2003 r.),·
“Zasady udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek ze środków WFOŚiGW we Wrocławiu”, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2004 r. (uchwała nr 193/2003 z 27 listopada 2003 r.). W Zasadach tych zapisano możliwość współfinansowania przez Fundusz w wysokości do 80% wykonania dokumentacji niezbędnych do pozyskania środków z funduszy unijnych kierowanych do sektora ochrony środowiska;oraz
·
wyraziła zgodę na nabycie nieruchomości na potrzeby WFOŚiGW we Wrocławiu (uchwała nr 172/2003 z 12 września 2003 r.),·
wyraziła zgodę na nabycie od Gminy Kudowa Zdrój 100 udziałów w Kudowskim Zakładzie Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Kudowie Zdroju (uchwała nr 181/2003 z 9 października 2003 r.),·
wyraziła zgodę na objęcie 8.000 akcji wyemitowanych przez Agencję Rozwoju Regionalnego “AGROREG: S.A. (uchwała nr 217/2003 z 10 grudnia 2003 r.),·
zapoznała się oraz przyjęła do wiadomości uchwały Zarządu.2. Zarząd
Zarząd Funduszu pracował w 2003 r. w 5-osobowym składzie powołanym przez Zarząd Województwa Dolnośląskiego uchwałą nr 67/99 z dnia 26 marca 1999 r.
Podczas 52 posiedzeń, które odbyły się w 2003 r., Zarząd podjął łącznie 983 uchwały, w tym 701 o dofinansowaniu realizacji nowych zadań, których wartość pomocy finansowej nie przekroczyła 0,5% przychodu z roku poprzedniego, tj. kwoty 482.721,30 zł oraz 222 uchwały wymagające zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą. Kolejnych 20 uchwał dotyczyło decyzji z lat ubiegłych, następnych 20 zadań realizowanych w ramach Programu SAPARD. Zarząd podjął również 8 uchwał dotyczących przyznania nagród za działalność na rzecz ochrony środowiska w łącznej wysokości 130.000 zł, m.in. w IV Edycji Konkursu Ekologicznego “Przyjaźni Środowisku” oraz w Konkursie o Puchar Recyklingu Przeglądu Komunalnego. Pozostałych 12 uchwał dotyczyło spraw organizacyjnych i zmian w realizowanych zadaniach.
Łączna pomoc finansowa przyznana decyzjami Zarządu wyniosła 35.033.959,10 zł i miała następującą strukturę: dotacje 25.779.495,10 zł (74%) i pożyczki 9.254.464,00 zł (26%).
Ponadto przedmiotem posiedzeń Zarządu były:
·
przygotowywanie wniosków wraz z propozycją formy i kwoty pomocy przedkładanych Radzie Nadzorczej do uchwalenia i zatwierdzenia. Zarząd przedłożył Radzie Nadzorczej do rozpatrzenia i zatwierdzenia wnioski na łączną kwotę 129.242.290,62 zł,·
analizowanie efektywności wydatkowania środków Funduszu pod kątem uzyskiwanych największych efektów rzeczowych dla środowiska województwa dolnośląskiego,·
ocena ekonomicznej efektywności gospodarowania środkami Funduszy,·
analiza zarządzania płynnością finansową Funduszu,·
podejmowanie decyzji o zmianie warunków zawartych umów,·
podejmowanie uchwał anulujących przyznaną pomoc w ramach własnych decyzji wobec rezygnacji kontrahentów z przyznanej pomocy bądź zmiany wielkości przyznanej pomocy finansowej,·
współpraca z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z EKOFUNDUSZ-em w zakresie ustalenia priorytetów inwestycyjnych i pozyskiwania środków dla województwa dolnośląskiego,·
rozwijanie współpracy z innymi instytucjami finansowymi oraz bankami dla zwiększenia możliwości inwestowania w zadania ochrony środowiska,·
ścisła współpraca z gminami i powiatami w zakresie realizacji zadań ochrony środowiska,·
rozwijanie współpracy z innymi instytucjami i urzędami, odpowiedzialnymi za ochronę środowiska i gospodarkę wodną,·
koordynacja przedsięwzięć na rzecz pozyskiwania środków pochodzących z programów pomocowych Unii Europejskiej i innych państw, w tym Programu SAPARD i Funduszu SPÓJNOŚCI,·
rozwijanie nowoczesnych form finansowania inwestycji środkami Funduszu (obligacje, udziały, przekształcenia gminnych zakładów budżetowych w spółki prawa handlowego, realizacja BOT itp.),·
bieżąca analiza funkcjonowania Funduszu oraz podejmowanie decyzji usprawniających jego działalność.