1463

UCHWAŁA SKŁADU ORZEKAJĄCEGO

REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU

z dnia 1 kwietnia 2004 r.

w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetu na 2004 rok oraz prognozy kształtowania się długu publicznego Miasta i Gminy

Ząbkowice Śląskie

Na podstawie art. 13 pkt 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.), w związku z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) oraz zarządzenia nr 4/2003 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 17 czerwca 2003 r. w sprawie powołania przewodniczących i członków Składów Orzekających w sprawach dotyczących jednostek samorządu terytorialnego i ich związków wchodzących w skład Województwa Dolnośląskiego, Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanowił:

wydać pozytywną opinię o:

1) możliwości sfinansowania deficytu budżetowego wynikającego z uchwały nr III/11/2004 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. z dnia 12 marca 2004 r. w sprawie budżetu miasta i gminy na 2004 rok,

2) załączonej do uchwały budżetowej prognozie kształtowania się kwoty długu publicznego Miasta i Gminy Ząbkowice Śl.

Uzasadnienie

W wyniku analizy przedłożonej do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu uchwały nr III/11/2004 Rady Miejskiej w Ząbkowicach Śl. z dnia 12 marca 2004 r. w sprawie budżetu miasta i gminy na 2004 rok Skład Orzekający stwierdził, co następuje:

W przedmiotowej uchwale zaplanowano:

1. dochody budżetowe 28.196.068 zł

2. wydatki budżetowe 33.148.986 zł

w tym: obsługa długu (odsetki i poręczenia) 142.000 zł

3. deficyt budżetu (poz. 1 – poz. 2) 4.952.918 zł

4. przychody z tyt. kredytów 5.503.658 zł

5. rozchody z tyt. spłaty kredytów i pożyczek 550.740 zł

Rada Miejska w Ząbkowicach Śl. uchwaliła deficyt budżetu w kwocie 4.952.918 zł. Zgodnie z postanowieniami § 2 uchwały budżetowej źródłem finansowania wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach, a zatem również deficytu budżetu, będą przychody z tytułu kredytu bankowego. Wymienione źródło pokrycia deficytu jest zgodne z art. 112 ust. 2 u.f.p. W 2004 roku spłata kredytów i pożyczek w łącznej kwocie 550.740 zł nastąpi z bieżących dochodów gminy. W uchwale budżetowej (w załączniku nr 2 i 3) ujęto wydatki na obsługę długu w wysokości 142.000 zł, w tym: odsetki od kredytów i pożyczek w kwocie 80.000 zł (rozdział 75701) oraz potencjalne wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji 62.000 zł (rozdział 75704).

Z załączonej do uchwały budżetowej prognozy kwoty długu (załącznik nr 10) wynika, że na koniec 2004 roku dług będzie dotyczyć zaciągniętych kredytów i pożyczek. Przewidywana kwota długu na koniec 2004 roku wynosi 8.942.312 zł, co stanowi 31,7% planowanych w tym roku dochodów budżetu. Dług przewidywany zarówno na koniec 2004 roku, jak i w kolejnych latach objętych prognozą długu, nie przekracza 60% planowanych dochodów w danym roku budżetowym, tj. górnej granicy określonej w art. 114 ustawy o finansach publicznych.

W prognozie kwoty długu (załącznik nr 10 do uchwały) w 2004 roku odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek wykazano w kwocie 390.000 zł, tj. wyższej o 310.000 zł od kwoty wydatków budżetowych zaplanowanych w dziale 757 rozdziale 75702 (wg załącznika nr 3 kwota 80.000 zł). Powyższa różnica wynika z wykazania w prognozie długu odsetek od kredytów (pożyczek) finansujących inwestycje w okresie ich realizacji, które powiększają wartość realizowanych inwestycji (wydatki majątkowe).

W 2004 roku wskaźnik udziału łącznej kwoty przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek (550.740 zł) wraz z należnymi w danym roku odsetkami (390.000 zł) oraz potencjalnymi spłatami kwot wynikających z udzielonego poręczenia (62.000 zł – załącznik nr 3 rozdział 75704) w planowanych dochodach budżetowych nie przekroczy ustawowej granicy 15% (art. 113 ust. 1 u.f.p.) i wyniesie 3,6%. Równocześnie Skład Orzekający wskazuje, że w załączonej do budżetu prognozie długu nie wykazano potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonego przez gminę poręczenia (kredyt TBS). Z treści art. 113 ust. 1 u.f.p. wynika, że przewidywane z tego tytułu wydatki budżetowe (potencjalne) należy uwzględniać przy wyliczaniu wskaźnika (relacji) zadłużenia określonego w tym artykule.

Uwzględniając powyższe Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanawia jak w sentencji niniejszej uchwały.

Niniejsza opinia podlega opublikowaniu w terminie i trybie określonym w art. 115 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Od niniejszej uchwały przysługuje zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.

PRZEWODNICZĄCY

SKŁADU ORZEKAJĄCEGO

HENRYK KAMIENIECKI