1462

UCHWAŁA SKŁADU ORZEKAJĄCEGO

REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU

z dnia 1 kwietnia 2004 r.

w sprawie opinii o prognozie kształtowania się długu publicznego

Miasta i Gminy Wiązów

Na podstawie art. 13 pkt 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 ze zm.), w związku z art. 115 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) oraz zarządzenia nr 4/2003 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z 17 czerwca 2003 r. w sprawie powołania przewodniczących i członków Składów Orzekających w sprawach dotyczących jednostek samorządu terytorialnego i ich związków wchodzących w skład Województwa Dolnośląskiego, Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanowił:

wydać pozytywną opinię z zastrzeżeniami zawartymi w uzasadnieniu o załączonej do uchwały nr XIV/149/2004 Rady Miasta i Gminy Wiązów z dnia 17 marca 2004 r. w sprawie budżetu Miasta i Gminy na 2004 rok prognozie kształtowania się kwoty długu publicznego Miasta i Gminy Wiązów.

Uzasadnienie

W wyniku analizy przedłożonej do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu uchwały nr XIV/149/2004 Rady Miasta i Gminy Wiązów z dnia 17 marca 2004 r. w sprawie budżetu Miasta i Gminy Wiązów na 2004 rok Skład Orzekający stwierdził, co następuje:

W przedmiotowej uchwale zaplanowano:

1. dochody budżetowe 11.912.826 zł

2. wydatki budżetowe 11.188.314 zł

w tym: obsługa długu 152.863 zł

3. nadwyżkę budżetu (poz. 1 – poz. 2) 724.512 zł

4. przychody z tyt. kredytów 600.000 zł

5. rozchody z tyt. spłaty kredytów i pożyczek 1.324.512 zł

Rada Miasta i Gminy Wiązów uchwaliła nadwyżkę budżetu w kwocie 724.512 zł. Zgodnie z postanowieniami § 3 uchwały budżetowej nadwyżkę budżetu gminy przeznacza się na spłatę rat kredytów i pożyczek (spłata pożyczek i kredytów nastąpi z bieżącej realizacji dochodów). Planowane jest zaciągnięcie kredytu w kwocie 600.000 zł na sfinansowanie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy (§ 2 uchwały). Wymienione źródło finansowania wydatków jest zgodne z art. 112 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. W budżecie 2004 roku zaplanowano wydatki na obsługę długu (odsetki) w kwocie 152.863 zł.

Z przedłożonej prognozy kwoty długu Miasta i Gminy Wiązów wynika, że na koniec 2004 roku dług wyniesie 2.382.320 zł i będzie dotyczyć jedynie zaciągniętych kredytów (1.348.320 zł) oraz pożyczek (1.034.000 zł). Przewidywana jest całkowita spłata zobowiązań wymagalnych, które wg przewidywanego stanu na 31.12.2003 r. wynoszą 1.304.524 zł (i stanowią 13,2% dochodów 2003 r. oraz 29,6% kwoty długu na koniec 2003 r.). Według przewidywanych danych dług na koniec 2003 r. stanowił 44,6% dochodów budżetowych, a wg prognozy na koniec 2004 r. obniży się do 20%. Również w kolejnych latach objętych prognozą długu (2005–2011) założono, iż wskaźnik ten nie przekroczy 60% planowanych dochodów w danym roku budżetowym, tj. górnej granicy określonej w art. 114 ustawy o finansach publicznych.

Wskaźnik udziału łącznej kwoty przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi w danym roku odsetkami w planowanych na dany rok budżetowy dochodach nie przekroczy ustawowej granicy 15% (art. 113 ust. 1 u.o.f.p.). W 2004 roku wskaźnik ten przewidywany jest na poziomie 12,50% przy założonym wzroście planowanych dochodów o 2.022.623 zł, tj. o 20,5% w stosunku do wykonania 2003 roku. W latach następnych 2005–2012 wskaźnik ten będzie w granicach od 9,51% do 0,38%.

Skład Orzekający zwraca uwagę, że w przypadku realizacji w 2004 roku dochodów budżetowych niższych od planowanych wskaźnik obsługi długu może przekroczyć ustawowy próg zadłużenia się, tj. 15% dochodów budżetowych (art. 113 ust. 1 u.o.f.p.). Obowiązkiem organów gminy jest rzetelne planowanie wielkości budżetowych, jak również rzetelna ocena możliwości sfinansowania długu gminy i spłaty zaciągniętych zobowiązań (w tym kredytów i pożyczek, wymagalnych zobowiązań). Organ nadzoru wydaje opinie w sprawie możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez gminę oraz prawidłowości załączonej do budżetu prognozy kwoty długu na podstawie uchwalonego budżetu oraz załączonej do budżetu prognozy kwoty długu (art. 115 u.o.f.p.) i nie ma podstaw do poddawania w wątpliwość rzetelności zaplanowanych wielkości dotyczących zarówno budżetu, jak i kwoty długu. W związku z tym organy gminy biorą na siebie odpowiedzialność za rzetelne i prawidłowe planowanie budżetu i prognozy długu, gdyż ewentualne naruszenie prawa, polegające na przekroczeniu ustawowych progów zadłużenia się (art. 113 i 114 u.o.f.p.), jest najczęściej spowodowane nierzetelnym planowaniem.

Uwzględniając powyższe Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanawia jak w sentencji niniejszej uchwały.

Niniejsza opinia podlega opublikowaniu w terminie i trybie określonym w art. 115 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Od niniejszej uchwały przysługuje zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.

PRZEWODNICZĄCY

SKŁADU ORZEKAJĄCEGO

HENRYK KAMIENIECKI