1399

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W LUBINIE

z dnia 2 marca 2004 r.

w sprawie ulg w podatku od nieruchomości oraz zwolnień z opłaty stałej podmiotów gospodarczych tworzących nowe inwestycje i nowe miejsca

pracy na terenie Gminy Miejskiej Lubin

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 i art. 40 ust. 1 oraz art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 127, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568), art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84, Nr 200, poz. 1683; z 2003 r. Nr 96, poz. 874, Nr 110, poz. 1039, Nr 188, poz. 1840, Nr 200, poz. 1953, Nr 203, poz. 1966), art. 88a pkt 4 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178; z 2000 r. Nr 86, poz. 958, Nr 114, poz. 1193; z 2001 r. Nr 49, poz. 509, Nr 67, poz. 679,
Nr 102, poz. 1115, Nr 147, poz. 1643; z 2002 r. Nr 1, poz. 2, Nr 115,
poz. 995, Nr 130, poz. 1112; z 2003 r. Nr 86, poz. 789, Nr 128,
poz. 1176, Nr 217, poz. 2175) uchwala się, co następuje:

§ 1

1. Ilekroć w uchwale jest mowa o nowych inwestycjach, przedsiębiorcy, nowych miejscach pracy i ulgach należy przez to rozumieć:

· Nowe inwestycje – są to inwestycje związane z:

– utworzeniem nowego przedsiębiorstwa,

– rozbudową lub zakupem istniejącego już przedsiębiorstwa,

– rozpoczęciem w istniejącym przedsiębiorstwie działalności obejmującej dokonywanie zasadniczych zmian produkcji, produktu lub procesu produkcyjnego,

– inwestycją w środki trwałe, wartości niematerialne i prawne (patent, nabycie licencji, nieopatentowanej wiedzy technicznej, technologicznej lub w zakresie organizacji i zarządzania).

· Przedsiębiorca – osoba fizyczna, osoba prawna oraz nieposiadająca osobowości prawnej spółka prawa handlowego, która zawodowo, we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą.

· Nowe miejsca pracy związane z nową inwestycją – przyrost netto miejsc pracy w danym przedsiębiorstwie w określonym przedziale czasu (na podstawie umowy o pracę, lub stałej umowy zlecenia w pełnym wymiarze czasu pracy bez uwzględnienia pracowników młodocianych i emerytów) po dokonaniu inwestycji.

· Ulga – zwolnienie z podatku od nieruchomości, zwolnienie z opłaty stałej lub obniżenie stawki podatku od nieruchomości.

§ 2

1. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały w okresie kolejnych 3 lat poprzedzających dzień jej udzielenia nie może przekroczyć równowartości 100 tysięcy euro.

2. Wartości udzielonej pomocy podlegają sumowaniu, niezależnie od przeznaczenia (tytułu) pomocy, jej formy, czy organu, który tej pomocy udzielił.

3. Wyłącza się możliwość udzielenia pomocy, wynikającej z niniejszej uchwały przedsiębiorcom działającym w górnictwie węgla, hutnictwie żelaza i stali oraz transporcie.

§ 3

1. Zwalnia się z podatku od nieruchomości – nieruchomości lub obiekty budowlane, tj. grunty, budynki lub ich części i budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – przedsiębiorców tworzących nowe inwestycje i wykorzystywane pod nowe inwestycje na obszarze Gminy Miejskiej Lubin, pod warunkiem utworzenia nowych miejsc pracy związanych z daną inwestycją.

2. Okres zwolnienia z podatku od nieruchomości wynosi odpowiednio:

– 3 lata w przypadku utworzenia od 2 do 5 nowych miejsc pracy,

– 5 lat w przypadku utworzenia od 6 do 12 nowych miejsc pracy,

– 6 lat w przypadku utworzenia od 13 do 20 nowych miejsc pracy,

– 7 lat w przypadku utworzenia powyżej 20 nowych miejsc pracy.

3. W przypadku rozszerzenia prowadzonej działalności gospodarczej zwolnienie przysługuje w stosunku do części nieruchomości, w której prowadzona jest nowa działalność.

4. Przedsiębiorca korzystający ze zwolnienia musi spełniać oba warunki (nowa inwestycja, nowe miejsca pracy).

5. Zwolnienie określone w ust. 1, 2 i 3 przysługuje:

– od 1 stycznia następującego po roku oddania do użytkowania inwestycji,

– tym podmiotom gospodarczym, które zatrudniają nie mniej niż 2 osoby, a 80% ogólnego stanu zatrudnienia to mieszkańcy Lubina (zameldowani na stałe),

– tylko w stosunku do nieruchomości lub jej części związanej z prowadzoną działalnością oraz gdy inwestycje wykorzystywane będą wyłącznie przez przedsiębiorcę, któremu udzielona została pomoc,

– pod warunkiem, że nowa inwestycja stanowić będzie własność przedsiębiorcy przez co najmniej 5 lat, a działalność gospodarcza w nowej inwestycji prowadzona będzie przez okres nie krótszy niż 5 lat,

– gdy nowe miejsca pracy w przedsiębiorstwie utrzymane będą przez okres 5 lat.

6. Podmiot ubiegający się o zwolnienie winien przedłożyć w Wydziale Finansowym następujące dokumenty:

– pozwolenie na użytkowanie nowej inwestycji,

– wypis z krajowego rejestru spółek lub

– wypis z ewidencji działalności gospodarczej,

– biznes – plan,

– kosztorys,

– decyzja o warunkach zabudowy,

– akt notarialny,

– kserokopie umów dotyczących nowo zatrudnionych pracowników.

§ 4

1. Obniża się stawki podatku od nieruchomości na okres 3 lat istniejącym podmiotom gospodarczym, które utworzą nowe miejsca pracy poprzez rozwój dotychczasowej działalności, pod warunkiem utrzymania w okresie objętym zwolnieniem zwiększonego stanu zatrudnienia i tak:

– dla 1–5 osób o 40%

– dla 6–10 osób o 50%

– powyżej 10 osób o 60%.

2. Ulga przewidziana w ust. 1 przysługuje:

– od pierwszego dnia miesiąca po miesiącu, w którym nastąpił rozwój dotychczasowej działalności przedsiębiorstwa i utworzenie nowych miejsc pracy,

– gdy nowo zatrudnieni pracownicy są mieszkańcami Lubina (zameldowani na stałe),

– gdy nowe miejsca pracy w przedsiębiorstwie utrzymane będą przez okres 5 lat.

3. Podmiot ubiegający się o obniżenie stawek podatku od nieruchomości winien przedłożyć w Wydziale Finansowym następujące dokumenty:

– dokumenty stwierdzające rozwój działalności przedsiębiorstwa,

– wypis z krajowego rejestru spółek,

– wypis z ewidencji działalności gospodarczej,

– kserokopie umów dotyczących nowo zatrudnionych pracowników.

§ 5

1. Zwalnia się od opłaty stałej uiszczanej przy rejestrowaniu działalności gospodarczej – absolwentów szkół i uczelni oraz osoby bezrobotne rozpoczynające po raz pierwszy działalność gospodarczą. Pojęcia “absolwent” i “osoba bezrobotna” precyzuje art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu – tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 514.

2. Warunkiem skorzystania z określonego w ust. 1 zwolnienia jest:

– złożenie przez przedsiębiorcę stosownego wniosku,

– przedłożenie kserokopii dokumentu potwierdzającego ukończenie szkoły/uczelni, a w przypadku osoby bezrobotnej – dokumentu z Powiatowego Biura Pracy,

– złożenie oświadczenia o rozpoczęciu po raz pierwszy działalności gospodarczej.

3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy osób zameldowanych na pobyt stały na terenie miasta Lubina.

4. Zwolnienie określone w ust. 1 nie dotyczy wniosku o dokonanie zmian we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

§ 6

1. Pomoc publiczna, o której mowa w niniejszej uchwale, nie przysługuje podmiotom gospodarczym powstałym poprzez przekształcenie bądź połączenie innych podmiotów gospodarczych działających na terenie Gminy Miejskiej Lubin.

2. Z ulg objętych niniejszą uchwałą nie może skorzystać przedsiębiorca zalegający z zapłatą zobowiązań podatkowych oraz innych należności pieniężnych, stanowiących dochód Gminy Miejskiej Lubin.

3. Siedziba przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą musi znajdować się na terenie Gminy Miejskiej Lubin.

4. Pomoc jest udzielana pod warunkiem, że nowo utworzone miejsca pracy będą utrzymane co najmniej przez okres 5 lat od dnia udzielenia pomocy.

5. Prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości nie obejmuje inwestycji związanych z budową stacji paliw oraz obiektów handlowych o powierzchni powyżej 200 m2.

§ 7

1. Ulgi wymienione w uchwale przyznawane są na udokumentowany wniosek podatnika, precyzujący z którego rodzaju ulgi chce skorzystać.

2. Przedsiębiorcy, który mógł skorzystać z ulgi, po wejściu w życie ww. uchwały a nie złożył w odpowiednim terminie stosownego wniosku przysługuje ulga za okres pozostający do wykorzystania.

3. W przypadku gdy opłata stała, o której mowa w § 5 ust. 1, została uiszczona przed złożeniem wniosku, zwolnienie nie przysługuje.

4. Wniosek przedsiębiorcy, który został złożony po okresie, za jaki ulga mogła zostać przyznana, nie podlega rozpatrzeniu.

§ 8

1. Podatnik zobowiązany jest zawiadomić pisemnie organ podatkowy o utracie prawa do zwolnienia lub obniżki najpóźniej w terminie 14 dni od dnia powstania okoliczności powodujących utratę prawa do ulgi.

2. W przypadku niezłożenia przez podatnika oświadczenia w sprawie spełnienia warunków określonych w niniejszej uchwale w terminie do 31 lipca za I półrocze i 31 stycznia za rok – ulga przestaje obowiązywać.

3. W przypadku utraty prawa do ulgi, a także w razie wykorzystania udzielonej pomocy niezgodnie z przeznaczeniem przedsiębiorca winien dokonać zwrotu nienależnej pomocy w terminie 14 dni od powzięcia informacji o tym.

4. W przypadku powstania nadwyżki ponad dopuszczalną intensywność, przedsiębiorca na podstawie rocznego rozliczenia winien dokonać zwrotu powstałej nadwyżki – w terminie 1 miesiąca, po upływie roku kalendarzowego.

5. W przypadku utraty prawa do ulgi, podatnik zobowiązany jest do zwrotu całej nienależnie otrzymanej pomocy, zgodnie z przepisami ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

6. Organ udzielający pomocy uprawniony jest do kontroli sposobu jej wykorzystania na zasadach określonych w ustawie – Ordynacja podatkowa.

§ 9

1. Organ podatkowy stwierdzi wygaśnięcie prawa do korzystania z ulgi w następujących przypadkach:

– upływu okresu zwolnienia z podatku od nieruchomości,

– postawienie podatnika w stan likwidacji,

– ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa,

– naruszenia przez podatnika warunków do udzielenia ulgi określonych w niniejszej uchwale,

– podania nieprawdziwych danych,

– zbycia nieruchomości objętej zwolnieniem przed upływem 5 lat,

– uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli przez upoważnionych pracowników Urzędu Miejskiego, której przedmiotem będzie sprawdzenie kryteriów uzasadniających zwolnienie z podatku od nieruchomości.

2. Podatnik traci prawo do ulgi w przypadku zaistnienia okoliczności określonych w ust. 1 od następnego miesiąca po miesiącu, w którym wystąpiła chociażby jedna z tych przesłanek. Utrata tego uprawnienia nastąpi niezależnie od czasu ujawnienia wymienionych okoliczności.

3. Raz na kwartał, tj. do 10 dnia następującego po ukończeniu kwartału korzystający z ulgi przedsiębiorca, pod rygorem zwrotu kwoty objętej zwolnieniem wraz z odsetkami za zwłokę – przedkłada organowi udzielającemu ulgę sprawozdanie dotyczące udzielonej pomocy, o jej rodzaju, formie, wielkości i przeznaczeniu – zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 12 listopada 2002 r. w sprawie sprawozdań pozwalających na nadzorowanie pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz sprawozdań o zaległościach przedsiębiorców we wpływach środków publicznych (Dz. U. Nr 196, poz. 1656).

4. W okresie obowiązywania ulgi, po zakończeniu roku kalendarzowego podatnik zobowiązany jest do składania w terminie do 31 marca w Wydziale Finansowym Urzędu Miejskiego:

– zaświadczenia wydanego przez właściwy Urząd Skarbowy o niezaleganiu z zapłatą podatków, według stanu na 31 grudnia minionego roku,

– zaświadczenia wydanego przez właściwy oddział ZUS o niezaleganiu z zapłatą składki na ubezpieczenie społeczne za zatrudnionych pracowników.

§ 10

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.

§ 11

Z dniem obowiązywania niniejszej uchwały traci moc uchwała nr LXII/415/2001 Rady Miejskiej w Lubinie z dnia 23 października 2001 r. w sprawie określenia dla przedsiębiorców zwolnień w podatku od nieruchomości począwszy od 2002 r.

§ 12

1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Lubinie.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

PAWEŁ NIEWODNICZAŃSKI