1391

UCHWAŁA RADY MIASTA BOLESŁAWIEC

z dnia 25 lutego 2004 r.

w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty wierzytelności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów

ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 34a ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) Rada Miasta Bolesławiec uchwala, co następuje:

§ 1

1. Wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy, z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, mogą zostać umorzone w całości lub części, rozłożone na raty albo też termin ich spłaty może zostać odroczony.

2. Uchwała nie dotyczy opłat za czynności egzekucyjne administracyjne, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 110, poz. 968 ze zm.), lub sądowe dokonywane przez komorników sądowych w trybie przewidzianym w Kodeksie postępowania cywilnego.

3. Uchwała nie dotyczy wierzytelności, których umarzanie, rozkładanie na raty i odraczanie terminu zapłaty zostało uregulowane odrębnymi przepisami prawa powszechnie obowiązującymi.

§ 2

Ilekroć uchwała dotyczy wierzytelności od przedsiębiorcy jako świadczeń pieniężnych stanowiących środki publiczne, należy je traktować jako pomoc publiczną dla przedsiębiorców, czyli przysporzenie bezpośrednio lub pośrednio przez organy udzielające pomocy, korzyści finansowych określonym przedsiębiorcom i stosować przepisy ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1177 ze zm.).

§ 3

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1) wierzytelności – rozumie się przez to pieniężną należność główną, oraz należności uboczne, tj. odsetki ustawowe lub umowne i koszty dochodzenia należności głównej;

2) dłużniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;

3) wierzycielu – rozumie się przez to Gminę i jej jednostki organizacyjne;

4) decyzji – rozumie się przez to wyrażone na piśmie oświadczenie woli kierownika jednostki organizacyjnej Gminy Miejskiej Bolesławiec w sprawie umarzania wierzytelności, rozkładania ich na raty bądź odraczania terminu zapłaty;

5) minimalnym wynagrodzeniu – rozumie się przez to wynagrodzenie, ustalone rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę na dany rok.

§ 4

Należności pieniężne mogą być umarzane w całości lub w części, w przypadku ich całkowitej nieściągalności, która następuje, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:

1) dłużnik – osoba fizyczna zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów,

2) nie można ustalić dłużnika lub miejsca pobytu dłużnika,

3) dłużnik osoba prawna – został wykreślony z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu wierzytelności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,

4) wierzytelności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania upadłościowego,

5) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności,

6) postępowanie egzekucyjne wobec dłużnika okazało się nieskuteczne,

7) dłużnik opuścił lokal mieszkalny wchodzący w skład mieszkaniowego zasobu Gminy i gdy:

a) w wyniku ugody zawartej pomiędzy Gminą a dłużnikiem, został przekwaterowany do lokalu socjalnego,

b) został przyjęty do domu pomocy społecznej.

§ 5

1. Umorzenie należności głównej może być podstawą umorzenia należności ubocznych.

2. Jeżeli umorzenie dotyczy części należności głównej, to w takim samym stopniu może to dotyczyć umorzenia należności ubocznej.

3. Umorzenia należności ubocznych winno być uwarunkowane uregulowaniem należności głównej.

4. Jeżeli umorzenie dotyczy części wierzytelności, to pozostała nieumorzona część wierzytelności musi mieć oznaczony termin spłaty.

5. Umorzenie wierzytelności pieniężnych, za które odpowiada solidarnie więcej niż jeden dłużnik może nastąpić, gdy okoliczności uzasadniające umorzenie zachodzą w stosunku do wszystkich dłużników.

§ 6

1. Umarzanie wierzytelności pieniężnych następuje na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w § 4, może nastąpić z urzędu.

2. Umorzenie wierzytelności pieniężnych musi być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które wykaże przynajmniej jedną z przesłanek umorzenia wymienionych w § 4 i będzie zawierać uzasadnienie.

§ 7

1. W przypadkach uzasadnionych względami społecznymi, gospodarczymi lub trudną sytuacją finansową, materialną dłużnika, można odroczyć termin zapłaty całości lub części wierzytelności na okres nie dłuższy niż 3 miesiące lub rozłożyć wierzytelność na raty na okres nie dłuższy niż 48 miesięcy, licząc od dnia podjęcia decyzji, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika znajdującego się w trudnej sytuacji finansowej oraz uzasadniony interes Gminy.

2. Odroczenie terminu zapłaty całości lub części wierzytelności lub rozłożenie na raty następuje na wniosek dłużnika.

3. Od wierzytelności, w których spłacaniu udzielono ulgi zgodnie z ust. 1, nie pobiera się odsetek za zwłokę od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.

4. W przypadku negatywnej decyzji w sprawie odroczenia lub rozłożenia na raty, odsetki za zwłokę liczone są w pełnej wysokości do dnia dokonania zapłaty. Bieg naliczania odsetek zostanie przerwany w okresie od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 do dnia doręczenia dłużnikowi decyzji lub zawarcia ugody – porozumienia.

5. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie lub w pełnej wysokości należności, której termin płatności odroczono albo przez dwa kolejne okresy płatności nie wpłaci w pełnej wysokości ustalonych rat – należność pozostała do zapłaty staje się wymagalna natychmiast wraz z należnościami ubocznymi.

§ 8

1. Wnioski, o których mowa w § 6 ust. 1 i § 7 ust. 2, wraz z dowodami na ich poparcie należy składać do kierownika jednostki organizacyjnej Gminy będącej wierzycielem.

2. Kierownik w terminie jednego miesiąca od złożenia wniosku przez dłużnika dokonuje wstępnej weryfikacji wniosku, a w szczególności bada, czy występują okoliczności wymienione w § 4 i w § 7 ust. 1.

3. Jeżeli nie występują okoliczności wymienione w § 4 i w § 7 ust. 1, wniosek oddala się jako nieuzasadniony.

§ 9

Kwoty wierzytelności w stosunku do tego samego dłużnika wynikające z różnych tytułów nie podlegają kumulacji.

§ 10

1. Do rozstrzygania spraw dotyczących umarzania, odraczania lub rozkładania wierzytelności na raty uprawnieni są:

1) Prezydent Miasta Bolesławiec w formie zarządzenia,

2) kierownik jednostki organizacyjnej Gminy w formie decyzji.

2. Kierownik jednostki organizacyjnej może samodzielnie podjąć decyzje dotyczące:

1) umorzenia wierzytelności do wysokości dwukrotności minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 3 pkt 5),

2) rozłożenia na raty wierzytelności do kwoty czterokrotności minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 3 pkt 5),

3) odroczenia zapłaty wierzytelności do kwoty, o czterokrotności minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 3 pkt 5).

3. Prezydent Miasta na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej może umorzyć, rozłożyć na raty lub odroczyć spłatę wierzytelności przekraczającej kwoty wymienione w ust. 2. Podjęte przez Prezydenta Miasta zarządzenie jest podstawą dla kierownika jednostki organizacyjnej do ostatecznego załatwienia sprawy.

4. Umarzanie wierzytelności przekraczających dziesięciokrotność minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w § 3 pkt 5), wymaga pozytywnej opinii Komisji Rozwoju Gospodarczego i Finansów.

§ 11

Zarządzenie Prezydenta, oraz decyzja kierownika jednostki organizacyjnej, o umorzeniu, rozłożeniu na raty lub odroczeniu terminu zapłaty wierzytelności może zostać uchylona, jeżeli:

1) dowody, na podstawie których wierzytelność umorzono, rozłożono na raty bądź odroczono termin jej spłaty, okażą się fałszywe;

2) wyjdzie na jaw, że dłużnik wprowadził organ w błąd co do okoliczności, które stanowiły podstawę zarządzenia lub decyzji.

§ 12

1. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych do sporządzania półrocznych i rocznych sprawozdań o dokonanych umorzeniach oraz przyznanych ulgach i przedkładania ich Prezydentowi Miasta w terminach:

1) za 1 półrocze – do dnia 20 lipca danego roku,

2) za rok – do dnia 20 stycznia następnego roku.

2. Prezydent Miasta składa sprawozdania zbiorcze o dokonanych umorzeniach oraz przyznanych ulgach Radzie Miasta w terminach przekazywania informacji z wykonania budżetu za okres pierwszego półrocza i całego roku.

§ 13

Tracą moc: uchwała nr XV/108/99 Rady Miejskiej w Bolesławcu z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych miasta Bolesławiec, uchwała nr XXII/169/ /2000 Rady Miejskiej w Bolesławcu z dnia 28 marca 2000 r. o zmianie uchwały nr XV/108/99 Rady Miejskiej w Bolesławcu z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych miasta Bolesławiec, uchwała nr XLVII/392/02 Rady Miejskiej w Bolesławcu z dnia 26 lutego 2002 r. o zmianie uchwały nr XV/108/99 Rady Miejskiej w Bolesławcu z dnia 9 listopada 1999 r. w sprawie zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych miasta Bolesławiec.

§ 14

Do spraw wszczętych a niezakończonych decyzją stosuje się przepisy niniejszej uchwały.

§ 15

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta.

§ 16

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.

§ 17

Uchwała podlega opublikowaniu na tablicach ogłoszeń Urzędu Miasta, w siedzibach jednostek organizacyjnych gminy, lokalnych mediach oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.

PRZEWODNICZĄCY RADY

STANISŁAW MAŁKOWSKI