1355 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W MIĘDZYBORZU z dnia 8 marca 2004 r. w sprawie Statutu Sołectwa Dziesławice Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt 1 oraz art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Międzyborzu uchwala: |
STATUT SOŁECTWA DZIESŁAWICE
R o z d z i a ł I
Nazwa i teren działania
§ 1
1. Ogół mieszkańców Sołectwa Dziesławice stanowi samorząd mieszkańców wsi.
2. Nazwa samorządu mieszkańców wsi brzmi: Samorząd Mieszkańców Wsi Dziesławice.
3. Sołectwo Dziesławice jest jednostką pomocniczą Gminy Międzybórz.
4. Mieszkańcy Sołectwa, wraz z innymi sołectwami i mieszkańcami Międzyborza, tworzą wspólnotę samorządową Gminy Międzybórz.
5. Samorząd mieszkańców wsi Dziesławice działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz na podstawie Statutu Miasta i Gminy Międzybórz i niniejszego Statutu.
§ 2
Teren działania Sołectwa obejmuje wieś Dziesławice.
R o z d z i a ł II
Organizacja i zakres działania
§ 3
Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie,
2) Sołtys.
§ 4
1. Zebranie Wiejskie jest organem uchwałodawczym w Sołectwie.
2. Sołtys jest organem wykonawczym.
3. Rada Sołecka wspomaga działalność sołtysa.
§ 5
1. Podstawowym celem działania Sołectwa jest uczestnictwo w realizacji zadań Gminy poprzez:
1) inicjowanie działań organów Gminy,
2) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kultury, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,
3 kształtowanie zasad współżycia społecznego,
4 organizowanie wspólnych prac na rzecz Sołectwa,
5) tworzenie pomocy sąsiedzkiej,
6) umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego,
7) inicjowanie łączenia, podziału lub zniesienia Sołectwa,
8) sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.
2. Rada Miejska może przekazywać Sołectwu do korzystania składniki mienia komunalnego.
§ 6
Zadania określone w § 5 samorząd mieszkańców wsi realizuje przez:
1) opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów Gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców Sołectwa,
2) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Miejską konsultacji społecznej,
3) współpracę z radnymi z terenu Sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących Sołectwa,
4) ustalanie zadań dla Sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi,
5) powoływanie komitetów do organizacji czynów społecznych.
§ 7
1. Do wyłącznej kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) wybór i odwołanie Sołtysa,
2) wybór i odwołanie Rady Sołeckiej,
3) opiniowanie celowości utworzenia, łączenia i likwidacji Sołectwa,
4) określanie przeznaczenia składników mienia komunalnego przekazanych Sołectwu oraz dochodów z tego źródła, w ramach uprawnień przyznanych Sołectwu przez Radę Miejską,
5) określanie przeznaczenia środków finansowych, wydzielonych w budżecie Gminy do dyspozycji Sołectwa, w ramach uprawnień przyznanych Sołectwu,
6) wyrażanie stanowiska w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska przez Sołectwo wystąpi organ Gminy.
2. Uchwały i opinie Zebrania Wiejskiego Sołtys przekazuje Burmistrzowi Miasta i Gminy Międzybórz.
3. O sposobie załatwienia spraw informuje się Zebranie Wiejskie lub Sołtysa.
R o z d z i a ł III
Sołtys i Rada Sołecka
§ 8
1. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada Miejska w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od przeprowadzenia wyboru Rady Miejskiej w Międzyborzu.
2. Działalność Sołtysa i Rady Sołeckiej ma charakter społeczny.
§ 9
1. Do obowiązków Sołtysa należy w szczególności:
a) zwoływanie Zebrań Wiejskich,
b) zwoływanie posiedzeń Rady Sołeckiej,
c) składanie informacji o działalności Rady Sołeckiej,
d) działanie stosowne do ustaleń Zebrania Wiejskiego, Rady Miejskiej i Burmistrza,
e) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz,
f) pełnienie roli męża zaufania w Sołectwie,
g) wykonywanie powierzonych mu na mocy przepisów prawa zadań z zakresu administracji publicznej,
h) prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki tymi składnikami mienia i środkami finansowymi, które Gmina przekazała Sołectwu do korzystania i akceptowanie dokumentów z tym związanych,
i) opiniowanie wniosków mieszkańców o ulgi z zakresu podatków, opłat i innych należności,
j) potwierdzanie okoliczności, których przy załatwianiu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa,
k) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów m.in. w zakresie obronności, ochrony przeciwpożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobiegania klęskom żywiołowym oraz usuwania ich skutków,
l) prowadzenie dokumentacji związanej z działalnością Sołectwa.
2. Sołtys ma obowiązek przedkładać sprawozdanie ze swojej działalności co najmniej raz w roku na zebraniach wiejskich.
3. Sołtys bierze udział w sesjach Rady Miejskiej na zasadach określonych w Statucie Miasta i Gminy.
4. Sołtys uczestniczy w spotkaniach sołtysów organizowanych przez Burmistrza Miasta i Gminy.
5. Na sesjach Rady Miejskiej oraz na spotkaniach sołtysów, Sołtys zgłasza wnioski w imieniu mieszkańców Sołectwa oraz występuje z głosem doradczym.
§ 10
Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
§ 11
1. Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys współdziała z Radą Sołecką.
2. Rada Sołecka składa się z 3 osób.
3. Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.
§ 12
1. Do obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie Sołtysa. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.
2. Rada Sołecka w szczególności:
a) opracowuje i przedstawia projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez Zebranie Wiejskie,
b) opracowuje i przedkłada na Zebraniu Wiejskim projekty programów pracy samorządu,
c) występuje wobec Zebrania Wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów Sołectwa,
d) organizuje wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego,
e) współdziała z organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań,
f) wyraża opinie w sprawach własności lub użytkowania składników majątkowych znajdujących się na terenie Sołectwa.
3. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje i przewodniczy im Sołtys. W przypadku nieobecności Sołtysa, zebrania może zwołać członek Rady Sołeckiej, który jednocześnie przewodniczy zebraniu.
4. Z posiedzenia Rady Sołeckiej sporządza się protokół, który podpisują wszyscy uczestniczący w posiedzeniu.
5. Protokół sporządza członek Rady Sołeckiej wskazany przez Sołtysa.
6. Rozstrzygnięcia Rady Sołeckiej zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
R o z d z i a ł V
Zasady i tryb zwoływania Zebrań Wiejskich
§ 21
Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze.
§ 22
1. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:
1) z własnej inicjatywy,
2) z inicjatywy Rady Sołeckiej,
3) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
4) na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza Miasta i Gminy.
2. W przypadku trwałej nieobecności lub niemożności sprawowania przez Sołtysa urzędu, zebranie może zwołać członek Rady Sołeckiej.
§ 23
1. Zebranie Wiejskie zwołuje się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
2. Termin i miejsce Zebrania oraz porządek obrad podaje się do wiadomości publicznej przez ogłoszenie na tablicy i w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
3. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza winno odbyć się w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
4. Zebranie Wiejskie otwiera i przewodniczy jego obradom Sołtys. Zebranie Wiejskie może wybrać inną osobę na przewodniczącego zebrania.
5. Zebranie Wiejskie jest ważne, jeśli uczestniczy w nim co najmniej 50% uprawnionych mieszkańców Sołectwa.
6. W przypadku braku quorum określonego w ust. 5, następne Zebranie może odbyć się po upływie 30 minut, bez względu na liczbę obecnych na Zebraniu.
§ 24
1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”. Głosów wstrzymujących się nie bierze się od uwagę.
2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny, z wyjątkiem przypadków określonych w niniejszym Statucie.
3. Uchwały Zebrania Wiejskiego podpisuje Sołtys i ogłasza je na terenie Sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty.
4. Z Zebrania sporządzany jest protokół, który winien być podpisany przez protokolanta i prowadzącego zebranie.
R o z d z i a ł VI
Gospodarka finansowa Sołectwa
§ 25
1. Sołectwo prowadzi samodzielnie własną gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy na zasadach określonych w Statucie Miasta i Gminy Międzybórz.
2. Sołtysom przysługuje zwrot kosztów w formie diety za udział w sesji Rady Miejskiej na zasadach i w wysokości określonej przez Radę Miejską.
R o z d z i a ł VII
Nadzór nad działalnością Sołectwa
§ 26
Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
§ 27
Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawują:
1) Rada Miejska w Międzyborzu,
2) Burmistrz Miasta i Gminy Międzybórz,
3) Komisja Rewizyjna w trybie określonym w Statucie Miasta i Gminy.
§ 28
Do podstawowych środków nadzoru należy w szczególności:
a) dokonywanie oceny działalności Sołectwa na sesji Rady Miejskiej,
b) wyrażanie stanowiska w drodze uchwały Rady Miejskiej w sprawach realizacji statutowych zadań Sołectwa,
c) dokonywanie kontroli w zakresie gospodarki finansowej.
R o z d z i a ł VIII
Postanowienia końcowe
§ 29
O tworzeniu, łączeniu, podziale Sołectwa oraz o zmianach jego granic decyduje Rada Miejska na zasadach określonych w Statucie Miasta i Gminy.
§ 30
Zmiany Statutu dokonuje Rada Miejska na zasadach określonych w odrębnej uchwale Rady.
§ 31
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz przepisy Statutu Miasta i Gminy Międzybórz.
§ 32
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Międzybórz.
§ 33
Traci moc uchwała nr XV/96/04 Rady Miejskiej w Międzyborzu z dnia 28 stycznia 2004 r. w sprawie Statutu Sołectwa Dziesławice.
§ 34
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
HENRYK ZAWADZKI |