1334 UCHWAŁA SKŁADU ORZEKAJĄCEGO z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu budżetu na 2004 rok Na podstawie art. 13 pkt 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz. U. z 2001 r. wydać pozytywną opinię o: 1) możliwości sfinansowania deficytu budżetowego wynikającego z uchwały nr XIII/167/2004 Rady Gminy Oława z dnia 28 stycznia 2004 roku 2) załączonej do uchwały nr XIV/174/2004 Rady Gminy Oława z dnia |
UZASADNIENIE
Skład Orzekający na podstawie przedłożonych Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu uchwał:
1) nr XIII/167/2004 Rady Gminy Oława z dnia 28 stycznia 2004 roku w sprawie budżetu Gminy Oława na 2004 rok,
2) nr XIV/174/2004 Rady Gminy Oława z dnia 27 lutego 2004 roku w sprawie zmiany budżetu Gminy Oława na 2004 rok
stwierdził, że uchwalony na 2004 rok budżet po zmianach obejmuje dochody budżetowe w wysokości 21.012.400 zł, wydatki budżetowe w kwocie 23.632.400 zł.
Deficyt budżetowy na 2004 rok zwiększony został o kwotę 2.500.000 zł do kwoty 2.620.000 zł. Jako źródło pokrycia zwiększonego deficytu Rada Gminy wskazała przychody
z kredytu w kwocie 2.500.000 zł. Po dokonanych zmianach przychody z tytułu zaciągnięcia kredytów w 2004 roku wzrosły z poziomu 2.000.000 zł do 4.500.000 zł i stanowią 21,2% planowanych dochodów budżetowych. Kwota wydatków budżetowych związanych z obsługą długu (850.000 zł) oraz rozchodów budżetu z tyt. spłaty kredytów z bieżących dochodów własnych gminy (ogółem 1.880.000 zł) pozostały bez zmian.
Uchwalenie zmian budżetu w zakresie zwiększenia wydatków inwestycyjnych nieznajdujących pokrycia w dochodach finansowanych kredytem w kwocie 2.500.000 zł, powodujących zwiększenie deficytu budżetowego, jak również wzrost zadłużenia z tytułu zaciągniętych kredytów na koniec 2003 roku, spowodowało znaczny wzrost kwoty długu Gminy Oława na koniec 2004 roku. Dług zwiększono o 30%, tj. o 2.843.472 zł do poziomu 12.194.454 zł. Wskaźnik udziału łącznej kwoty długu prognozowanej na koniec 2004 roku wzrósł z 44,5% do 58,0% planowanych dochodów (21.012.400 zł) i zbliżył się do ustawowej granicy 60% (art. 114 u.o f.p.).
Wydatki związane z obsługą długu w 2004 i 2005 roku wykazane w prognozie długu Gminy Oława załączonej do uchwały nr XIV/174/2004 nie uległy zmianie, mimo wzrostu kwoty długu (w 2004 r. o 30% i w 2005 r. o 40%). Natomiast zaplanowano wzrost tych wydatków w latach 2006–2009 (przeciętnie o 56%).
W ocenie Składu Orzekającego uchwalone zmiany budżetu spowodowały zagrożenie przekroczenia ustawowych progów dotyczących możliwości zadłużania się gminy, określonych w art. 113 i 114 ustawy o finansach publicznych. Kwota przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek wraz z odsetkami w planowanych na dany rok budżetowy dochodach nie może przekroczyć ustawowej granicę 15% (art. 113 ust. 1 u.o f.p.). W 2004 roku wskaźnik ten przewidywany jest na poziomie 13,0%, a w 2005 roku na poziomie 14,6% przy relatywnie niskich – w porównaniu z latami następnymi – planowanych wydatkach z tytułu obsługi długu. Według stanu na koniec 2003 roku wydatki związane z obsługą długu stanowiły 8,7% kwoty długu, a w latach następnych odpowiednio – 7,0% w 2004 roku, 5,8% w 2005 roku, 7,3% w 2006 i 2007 roku. W 2005 roku może wystąpić przekroczenie progu 15% określonego w art. 113 ustawy w przypadku wyższych, niż zaplanowano w prognozie, wydatków na obsługę długu. Ponadto w 2004 roku zaplanowano wzrost dochodów budżetowych o 2.573.504 zł, tj. o 14% w porównaniu z dochodami wykonanymi w 2003 roku (18.432.496 zł). W przypadku realizacji dochodów budżetowych niższych od planowanych w 2004 roku kwota długu może przekroczyć ustawowy próg zadłużania się, tj. 60% dochodów budżetowych (art. 114 u.o f.p.).
Skład Orzekający zwraca uwagę, że obowiązkiem organów gminy jest rzetelne planowanie wielkości budżetowych, jak również rzetelna ocena możliwości sfinansowania długu gminy i spłaty zaciągniętych zobowiązań (w tym kredytów i pożyczek). Organ nadzoru wydaje opinie w sprawie możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez gminę oraz prawidłowości załączonej do budżetu prognozy kwoty długu na podstawie uchwalonego budżetu oraz załączonej do budżetu prognozy kwoty długu (art. 115 u.o f.p.) i nie ma podstaw do poddawania w wątpliwość rzetelności zaplanowanych wielkości dotyczących zarówno budżetu, jak i kwoty długu. W związku z tym organy gminy biorą na siebie odpowiedzialność za rzetelne i prawidłowe planowanie budżetu i prognozy długu, gdyż ewentualne naruszenie prawa, polegające na przekroczenia ustawowych progów zadłużania się (art. 113 i 114 u.o f.p.), jest najczęściej spowodowane nierzetelnym planowaniem.
Uwzględniając powyższe Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu postanawia jak w sentencji niniejszej uchwały.
Niniejsza opinia podlega opublikowaniu w terminie i trybie określonym w art. 115 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
Od niniejszej uchwały przysługuje zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały.
PRZEWODNICZĄCY |
SKŁADU ORZEKAJĄCEGO |
HENRYK KAMIENIECKI |