R o z d z i a ł III
RADA MIASTA
§ 8
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.
2. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy z zakresu działania miasta, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
3. Sprawy należące do wyłącznej kompetencji Rady określa ustawa o samorządzie gminnym i inne ustawy.
§ 9
1. Rada kontroluje działalność Burmistrza oraz miejskich jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady.
3. Do zadań komisji rewizyjnej należy:
a. opiniowanie wykonania przez Burmistrza budżetu miasta,
b. występowanie do Rady z wnioskiem o udzielenie bądź nieudzielanie absolutorium Burmistrzowi,
c. przedkładanie wniosku, o którym mowa w pkcie 2, do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej,
d. kontrola działalności Burmistrza i podporządkowanych jednostek pod względem legalności, celowości i gospodarności, a w szczególności pod względem ich zgodności z polityką wynikającą z uchwał Rady Miasta.
4. Komisja podejmuje kontrolę na zlecenia Rady Miasta.
5. W związku z wykonywaniem swych funkcji komisja ma prawo:
1) wstępu do obiektów i pomieszczeń jednostek kontrolowanych,
2) wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań i innych dokumentów jednostki kontrolowanej,
3) zabezpieczania dokumentów i dowodów,
4) żądania od właściwych w sprawie osób lub podmiotów składania informacji i wyjaśnień,
5) zwoływania narad z pracownikami jednostki kontrolowanej,
6) występowanie z wnioskiem do Rady o powołanie biegłego – rzeczoznawcy.
6. Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest do:
1) zapewnienia komisji właściwych warunków lokalowych i technicznych, w tym możliwości sporządzania kopii dokumentów,
2) pisemnego uzasadnienia odmowy udostępnienia komisji dokumentów, o których mowa w ust. 5 pkt 2.
7. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłaszania do protokołu pokontrolnego uwag co do jego treści i przebiegu kontroli.
8. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół zawierający:
1) wykazanie miejsca, przedmiotu i terminu kontroli,
2) opis stwierdzonego stanu faktycznego,
3) opis nieprawidłowości z podaniem dowodów, na podstawie których je ustalono,
4) wyjaśnienia pracowników jednostki kontrolowanej,
5) ewentualne opinie biegłych – rzeczoznawców,
6) adnotacje o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej, zaopatrzoną podpisem tego kierownika,
7) podpisy członków komisji.
9. Na podstawie wyników kontroli komisja formułuje wystąpienia pokontrolne zawierające wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz usprawnienia działalności jednostki kontrolowanej.
10. Komisja kieruje projekt wystąpienie pokontrolnego do Rady Miasta. Po zatwierdzeniu przez Radę wystąpienia pokontrolne kierowane są do Burmistrza lub jednostki kontrolowanej.
11. Kierownicy jednostki są zobowiązani, z zachowaniem odpowiednich terminów, do powiadomienia komisji o sposobie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 10
1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
2. Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka Komisji Rewizyjnej.
3. Prawo zgłaszania kandydatur na funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczących przysługuje każdemu radnemu.
Głosowanie przeprowadza się odrębnie dla każdej z tych funkcji.
4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
5. Do zadań i uprawnień Przewodniczącego Rady należy:
1) reprezentowanie Rady na zewnątrz,
2) przewodniczenie posiedzeniom Rady i organizowanie pracy Rady,
3) składanie oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad sesji lub jej komisji,
4) skreślony,
5) koordynowanie prac Biura Rady,
6) nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z burmistrzem.
6. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§ 11
1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Sesja odbywa się na jednym lub kilku posiedzeniach.
2. Na wniosek Burmistrza lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady Przewodniczący jest zobowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
3. Tryb zwoływania sesji, jej przebieg, uprawnienia i obowiązki przewodniczącego obrad oraz prowadzenie protokołu określa szczegółowo Regulamin Rady, stanowiący załącznik nr 4 do Statutu.
§ 12
1. Rada na sesjach podejmuje uchwały, rezolucje i apele.
2. Uchwały Rady, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy składu Rady.
§ 13
1. Sesja odbywa się na jednym lub kilku posiedzeniach.
2. Protokoły z posiedzeń Rady i komisji podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu.
3. Korzystanie z dokumentów, o których mowa w ust. 2, polega w szczególności na zapoznaniu się z treścią, sporządzeniu notatek, odpisów lub uzyskaniu wyciągu, odpisu bądź kopii, w tym kopii elektronicznej.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 2, udostępniane są na wniosek osoby zainteresowanej. We wniosku osoba zainteresowana określa rodzaj dokumentu lub zakres spraw, które są przedmiotem jej zainteresowania. Wnioski rozpatruje Burmistrz.
5. Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 2, zawierają informacje, co do których istnieją ustawowe ograniczenia jawności, udostępniane są z wyłączeniem tych informacji, jeżeli zapewni to ich ochronę. Odmowa udostępnienia dokumentów następuje w formie decyzji.
6. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 2, jest nieodpłatne, jednakże wydawanie odpisów, wyciągów bądź kopii, w tym kopii elektronicznej może być objęte odpłatnością.
7. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 2, następuje niezwłocznie.
§ 14
1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany, przy czym ma obowiązek uwzględniania interesów całego miasta.
2. Prawa i obowiązki radnego określa ustawa, inne akty prawne i niniejszy Statut.
3. W sprawie naruszenia przez radnego podstawowych obowiązków wynikających ze złożonego ślubowania, właściwym dla rozpatrzenia jest Komisja Etyki wybrana przez Radę. Tryb działania określa Regulamin Komisji Etyki stanowiący załącznik nr 5 do Statutu.
4. Radni mogą tworzyć kluby radnych, utrzymujących się ze składek członków klubu, zwanych dalej “klubem”:
1) klub jest dobrowolnym zrzeszeniem radnych, związanym z wypracowywaniem wspólnych stanowisk, poglądów, opinii i decyzji dotyczących działalności na forum Rady i jej komisji,
2) organizację klubu oraz wyboru jego władz określa regulamin przyjmowany przez członków klubu,
3) klub tworzą radni w liczbie nie mniejszej niż trzy osoby,
4) kluby mogą korzystać z pomieszczeń przeznaczonych do prowadzenia narad w Urzędzie Miasta,
5) fakt powołania klubu, jego skład osobowy i władze oraz wszystkie zmiany w tym zakresie podaje się do wiadomości Rady.
§ 15
1. Do określonych zadań Rada tworzy komisje stałe i doraźne.
2. skreślony.
3. Tworzenie, łączenie i rozwiązywanie komisji następuje w drodze uchwały Rady.
4. Rada powołuje następujące komisje stałe:
a) Gospodarki Miejskiej,
b) Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji,
c) Zdrowia, Opieki Społecznej i Socjalnej,
d) Budżetu,
e) Rewizyjną,
f) Mieszkaniową.
5. W skład komisji wchodzą radni będący jej członkami. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
6. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 16
1. Zadania komisji stałych określa Regulamin Rady Miasta stanowiący załącznik nr 4 do Statutu.
2. Zadania komisji doraźnych określa każdorazowo uchwała Rady.
§ od 17 do 22 skreślone
§ 23
Burmistrz wykonuje:
1. uchwały Rady,
2. jemu przypisane zadania i kompetencje,
3. zadania powierzone, o ile ich wykonanie na mocy przepisów obowiązującego prawa należy do niego,
4. zadania określone ustawami i niniejszym statutem.
§ 24
1. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami przygotowuje Burmistrz i przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
2. Osiedla nie tworzą własnych budżetów i prowadzą działalność finansową w zakresie wyznaczonym przez budżet miasta.
§ 25
1. Przewodniczący Rady wykonuje obowiązki pracodawcy w stosunku do Burmistrza z wyjątkiem ustalenia wynagrodzenia.
2. Burmistrz wykonuje obowiązki pracodawcy wobec osób powołanych na stanowisko sekretarza miasta i skarbnika miasta oraz powołanych na zastępców burmistrza.