1286

UCHWAŁA RADY GMINY ZAGRODNO

z dnia 4 marca 2004 r.

w sprawie Statutu Sołectwa Zagrodno – Osiedle

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35, art. 48 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568) Rada Gminy uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Sołectwo Zagrodno – Osiedle jest jednostką pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową gminy Zagrodno.

2. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

2) statutu gminy Zagrodno,

3) niniejszego statutu.

§ 2

Teren działania sołectwa obejmuje części wsi Zagrodno od numeru 177 do numeru 186 o obszarze 5 ha. Granice sołectwa ilustruje mapa stanowiąca załącznik do statutu.

§ 3

Niniejszy statut określa organizację i zakres działania sołectwa, w tym:

1) organy sołectwa i tryb ich wyboru,

2) zasady i tryb zwoływania zebrań wiejskich oraz warunki ważności podejmowania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi,

4) nadzór nad działalnością sołectwa.

§ 4

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1) gminie – należy przez to rozumieć gminę Zagrodno,

2) sołectwie – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w § 1 niniejszego statutu,

3) statucie – należy przez to rozumieć statut sołectwa,

4) sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa,

5) radzie sołeckiej – należy przez to rozumieć organ wspierający działalność sołtysa,

6) zebraniu wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa,

7) radzie gminy, wójcie, urzędzie gminy – należy przez to rozumieć odpowiednio – Radę Gminy Zagrodno, Wójta Gminy Zagrodno, Urząd Gminy w Zagrodnie.

R o z d z i a ł II

ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA

§ 5

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.

2. Organem wykonawczym jest sołtys.

3. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

§ 6

Zebranie wiejskie może powoływać stałe lub doraźne komisje, określając ich nazwę i zakres działania.

§ 7

Do zadań sołectwa należy w szczególności:

1) zapewnienie udziału mieszkańców w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, kulturalnych, opieki zdrowotnej, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,

2) kształtowanie odpowiednich zasad współżycia społecznego,

3) organizowanie pomocy sąsiedzkiej i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania.

§ 8

1. Zadania określone w § 7 sołectwo realizuje w szczególności poprzez:

1) podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,

2) opiniowanie spraw należących do zakresu działania sołectwa,

3) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez radę gminy konsultacji społecznej projektów uchwał rady gminy w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa, a zwłaszcza:

a) planu zagospodarowania przestrzennego,

b) budżetu,

c) innych uchwał dotyczących prawa miejscowego,

4) występowanie z wnioskami do rady gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców sołectwa,

5) współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,

6) ustalanie zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi.

2. Sołectwo może realizować zadania poprzez powoływanie komitetów do czynów społecznych.

§ 9

1. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:

1) wybór i odwołanie sołtysa,

2) wybór i odwołanie rady sołeckiej,

3) uchwalenie rocznego planu finansowo-rzeczowego oraz dokonywanie jego zmian,

4) przyjmowanie sprawozdań finansowych,

5) określanie zasad korzystania z mienia gminnego przekazanego sołectwu przez gminę.

§ 10

1. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje wójtowi.

2. W zależności od charakteru sprawy, wójt załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje radzie gminy. O sposobie załatwiania sprawy wójt informuje zebranie wiejskie lub sołtysa.

§ 11

Sołectwo może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych dla organizacji w Kodeksie Postępowania Administracyjnego, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi sołectwa i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-17/11/04 z dnia 31 marca 2004 r. stwierdzono nieważność § 11).

§ 12

Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć sołectwo nawiązuje współpracę z sąsiednimi sołectwami, zawiera porozumienia określając zakres i sposób wykonywania wspólnych zadań, może podejmować wspólne uchwały.

R o z d z i a ł III

SOŁTYS I RADA SOŁECKA

§ 13

1. Zebranie wiejskie wybiera sołtysa i członków rady sołeckiej na okres kadencji.

Zebranie wiejskie w sprawie wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej winno się odbyć najpóźniej w terminie 5 miesięcy od upływu kadencji rady gminy.

2. Działalność sołtysa i rady sołeckiej ma charakter społeczny, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Za wykonywanie czynności statutowych sołtys otrzymuje miesięczną dietę w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, wypłacaną ze środków będących w dyspozycji sołectwa.

4. W miejscu zamieszkania sołtysa umieszcza się tablicę z napisem “SOŁTYS”.

§ 14

1. Sołtys wykonuje uchwały zebrania wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów gminy.

2. Do zadań sołtysa należy, w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał zebrania wiejskiego,

2) wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego,

3) prowadzenie zarządu i gospodarki tymi składnikami mienia i środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu do korzystania,

4) zwoływanie zebrań wiejskich i posiedzeń rady sołeckiej,

5) sporządzanie sprawozdań z działalności sołectwa,

6) reprezentowanie mieszkańców sołectwa na zewnątrz,

7) uczestniczenie w naradach sołtysów zwoływanych okresowo przez wójta,

8) pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,

9) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,

10) opiniowanie wniosków w sprawie ulg z zakresu podatków i innych należności, jeśli o to zwróci się mieszkaniec sołectwa,

11) pełnienie funkcji inkasenta niektórych podatków stanowiących dochód gminy na podstawie odrębnej uchwały rady gminy,

12) prowadzenie dokumentacji zawierającej między innymi:

a) statut sołectwa,

b) protokoły z zebrań wiejskich (ze skróconym opisem dyskusji, wnioskami i uchwałami oraz listą obecności),

c) sprawozdania, plany.

§ 15

Sołtys może uczestniczyć w pracach rady gminy na zasadach określonych w statucie gminy.

§ 16

1. Przy wykonywaniu swoich zadań sołtys współpracuje z radą sołecką.

2. Rada sołecka składa się z 3–5 osób, przewodniczącym rady jest sołtys.

3. Rada sołecka ma charakter doradczy, inicjatywny i opiniodawczy.

4. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb.

§ 17

1. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa.

2. Rada sołecka w szczególności:

1) wspomaga sołtysa w prowadzeniu i załatwieniu spraw sołectwa w zakresie określonym w § 14 ust. 2 pkt 1–5,

2) podejmuje inicjatywy dotyczące przeznaczenia środków finansowych na cele rozwoju gospodarczego sołectwa,

3) inicjuje działania społecznie użyteczne dla sołectwa i jego mieszkańców,

4) pełni rolę stałego komitetu czynów społecznych w ramach upoważnień udzielonych przez zebranie wiejskie.

§ 18

Na zebraniach wiejskich sołtys przedstawia informację ze swej działalności, z działalności rady sołeckiej oraz z realizacji dochodów i wydatków sołectwa.

R o z d z i a ł IV

ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA ZEBRAŃ WIEJSKICH ORAZ WARUNKI WAŻNOŚCI PODEJMOWANIA

UCHWAŁ

§ 19

1. Do udziału w zebraniu wiejskim uprawnieni są wszyscy stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do rady gminy.

2. W razie wątpliwości przewodniczący zebrania może prosić o wyjaśnienia.

§ 20

Uprawnienie do udziału w zebraniu wiejskim obejmuje następujące prawa:

1) udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad,

2) zadawania pytań sołtysowi, członkom rady sołeckiej oraz obecnym na zebraniu przedstawicielom gminy,

3) udziału w głosowaniach,

4) zgłaszania kandydatur i kandydowanie na stanowiska w wybieralnych organach sołectwa.

§ 21

1. O ile niniejszy statut nie stanowi inaczej zebranie wiejskie zwoływane jest przez sołtysa.

2. Sołtys zwołuje zebranie wiejskie:

1) z własnej inicjatywy,

2) na polecenie rady gminy lub wójta,

3) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu.

§ 22

1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb.

2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej poprzez ogłoszenie na tablicach ogłoszeń w sołectwie, na 7 dni przed zebraniem.

O miejscu i terminie zebrania sołtys zawiadamia również radę gminy.

3. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, rady gminy lub wójta winno odbywać się w terminie do 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 23

1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.

2. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy obradom, a w razie jego nieobecności zastępuje go upoważniony członek rady sołeckiej z zastrzeżeniem § 26 ust. 1.

3. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa.

4. Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z radą sołecką. Sprawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu powinny być należycie przygotowane.

5. Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw przedstawianych na zebraniu. W przypadku trudności sołtys zwraca się do przewodniczącego rady gminy lub wójta o pomoc.

§ 24

W celu udzielania sołtysowi stałej pomocy w przygotowywaniu materiałów i w organizacji zebrań, wójt wyznacza poszczególnych pracowników urzędu gminy do kontaktów z sołectwem.

§ 25

1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do przeprowadzania wyborów oraz podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania osób.

2. W przypadku braku quorum określonego w ust. 1 następne zebranie mieszkańców sołectwa odbywa się po upływie 15 minut od wyznaczonego pierwszego terminu bez względu na liczbę uprawnionych do udziału w zebraniu. Uchwały podjęte w drugim terminie są wiążące, z zastrzeżeniem § 31 ust. 2.

3. Uchwały zebrania zapadają zwykłą większością głosów, tzw. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.

4. Głosowanie z zastrzeżeniem § 27 ust. 1 odbywa się w sposób jawny przez podniesienie ręki.

R o z d z i a ł V

TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ

§ 26

1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej, zarządza rada gminy. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę zebrania oraz wyznacza przewodniczącego zebrania.

2. Postanowienia rady gminy o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

3. Zebranie wiejskie, na którym przeprowadza się wybory, wprowadza obowiązek podpisania listy obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.

§ 27

1. Wyboru (lub odwołania) sołtysa i członków rady sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.

2. Wybory (lub odwołanie) sołtysa i członków rady sołeckiej przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.

3. Do zadań komisji należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

2) przeprowadzenie głosowania,

3) ustalenie wyników wyborów,

4) ogłoszenie wyników wyborów,

5) sporządzenie protokołu z wyników wyborów.

4. Protokół z wyników wyborów podpisują członkowie komisji i przewodniczący zebrania.

5. Wybory przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią rady gminy.

§ 28

1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.

2. W pierwszej kolejności przeprowadza się głosowanie dla wyboru sołtysa, w drugiej kolejności członków rady sołeckiej.

§ 29

1. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

2. W przypadku równej liczby głosów ta sama komisja skrutacyjna przeprowadza dodatkowe tajne głosowanie.

§ 30

1. W terminie 14 dni od dnia wyborów, każdy uprawniony do głosowania mieszkaniec sołectwa może wnieść do rady gminy protest wyborczy.

2. Projekt wyborczy wymaga formy pisemnej i uzasadnienia.

3. Projekt wyborczy może być wniesiony z powodu naruszenia przepisów statutu, a w szczególności:

1) udziału w głosowaniu osób nieuprawnionych,

2) przebiegu głosowania,

3) ustalania wyników głosowania,

4) ustalania wyników wyborów.

4. Rada gminy rozpatruje protest wyborczy w ciągu 30 dni od jego wniesienia.

W przypadku stwierdzenia, że zarzuty przedstawione w proteście miały wpływ na wynik wyborów, rada niezwłocznie zarządza ponowne wybory.

§ 31

1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez to zebranie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwały zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.

Uzasadniony wniosek o odwołanie złożony przez 15 osób powinien być poddany głosowaniu na zebraniu, na którym został zgłoszony lub na następnym w terminie do jednego miesiąca.

2. Do odwołania wybieranych organów sołectwa na zebraniu wymagana jest obecność co najmniej 20% uprawnionych do głosowania.

3. Odwołanie winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.

§ 32

1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa, rada gminy zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.

2. Wybory dla uzupełnienia składu rady sołeckiej lub wybrania nowego składu całej rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa.

R o z d z i a ł VI

SOŁECKA GOSPODARKA MIENIEM

§ 33

Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego stanowiącego własność gminy i rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym niniejszym statutem.

§ 34

1. Realizując zadania określone w § 33 sołectwo jest uprawnione do podejmowania czynności w zakresie zwykłego zarządu mieniem komunalnym.

2. Przez czynność zwykłego zarządu należy rozumieć:

1) załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacją mienia,

2) utrzymywanie mienia w stanie niepogorszonym poprzez dokonywanie niezbędnych konserwacji, napraw i remontów,

3) korzystanie z mienia zgodnie z przeznaczeniem i osiąganie z niego normalnych korzyści.

3. Oddawanie mienia w najem, dzierżawę lub do innego korzystania może nastąpić tylko za zgodą wójta.

4. Za zgodą wójta sołectwo może prowadzić działalność gospodarczą z użyciem mienia komunalnego w zakresie niewykraczającym poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

R o z d z i a ł VII

GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA

§ 35

1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy – na podstawie planu finansowego uchwalanego przez zebranie wiejskie.

2. Sołectwo uczestniczy w przygotowaniu projektu budżetu gminy, określając cele i wysokość środków na realizację swych zadań – zgodnie z uchwałą rady gminy w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy.

§ 36

W celu wydzielenia w budżecie gminy środków niezbędnych na realizację zadań przez sołectwo, sołtys w terminie do dnia 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy przedkłada wójtowi projekt planu finansowego.

Wójt może dokonać korekty planu w zakresie zgodności wysokości planowanych kwot z wielkościami wynikającymi z budżetu gminy, jak również z zasadami dyscypliny finansów publicznych.

§ 37

Środki finansowe wydzielone w budżecie gminy (z uwzględnieniem dochodów z mienia komunalnego) sołectwo przeznacza w szczególności na:

1) bieżące utrzymanie mienia, którym zarządza,

2) finansowanie działalności swych organów,

3) finansowanie zadań własnych gminy przekazywanych do realizacji przez sołectwo,

4) dofinansowanie czynów społecznych,

5) dofinansowanie działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej,

6) udzielenie pomocy na uzasadniony wniosek mieszkańców sołectwa w razie wypadków losowych lub klęsk żywiołowych,

7) inne cele, zgodnie z uchwałą zebrania wiejskiego za zgodą wójta.

§ 38

1. Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzi urząd gminy.

2. Komitety do czynów społecznych są nadzorowane przez urząd gminy.

§ 39

1. Czynności prawne związane z realizacją powierzonych sołectwu zadań własnych gminy podejmuje wójt w uzgodnieniu z sołtysem i z uwzględnieniem planu finansowego sołectwa.

2. Sołtys może podejmować zobowiązania zgodnie z planem finansowym po uzyskaniu kontrasygnaty skarbnika gminy.

3. Sołtys jest obowiązany przedłożyć wójtowi sprawozdanie z działalności finansowej sołectwa za rok ubiegły w zakresie i terminie określonym przez wójta.

R o z d z i a ł VIII

NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SOŁECTWA

§ 40

1. Nadzór nad działalnością sołectwa obejmuje zgodność z prawem, celowość, rzetelność i gospodarność.

2. Organami nadzoru są:

1) Rada Gminy,

2) Wójt,

3) Komisja Rewizyjna Rady Gminy.

§ 41

1. Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, okazywania dokumentów oraz składania wyjaśnień dotyczących funkcjonowania sołectwa oraz uczestniczenia w posiedzeniach jego organów.

2. Do wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, organy nadzoru mogą upoważnić swoich przedstawicieli.

R o z d z i a ł IX

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 42

Zmiany statutu dokonuje rada gminy we własnym zakresie albo na wniosek zebrania wiejskiego.

§ 43

W przypadkach spornych postanowienia statutu interpretuje wiążąco wójt.

§ 44

Traci moc uchwała nr V/37/03 z dnia 24 kwietnia 2003 r. w sprawie Statutu Sołectwa Zagrodno –Osiedle.

§ 45

1. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województw Dolnośląskiego.

2. Statut podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w urzędzie gminy i w sołectwie.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

EDWARD KACHNIARZ

Załącznik do uchwały Rady Gminy Zagrodno z dnia 4 marca 2004 r. (poz. 1286)