R o z d z i a ł VI

Kształtowanie układu komunikacyjnego i zasady lokalizacji miejsc postojowych

§ 20

  1. Przebieg oraz klasyfikacje dróg i ulic określa rysunek planu.
  2. Układ ulic publicznych tworzą:

  1. ulica główna – KG w śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 352,
  2. ulica zbiorcza – KZ, w śladzie planowanej, nowej trasy drogi wojewódzkiej nr 352, drogi powiatowej nr 12309 i na fragmencie ulicy Łużyckiej ,
  3. ulice lokalne – KL; dojazdowe – KD; pieszo- -jezdne – KPj;w śladzie ulic gminnych.

  1. Układ ulic określony w ust. 2 uzupełniają wydzielone publiczne ciągi piesze – KP oraz ulice wewnętrzne - Kw.
  2. Do czasu realizacji nowej trasy drogi wojewódzkiej nr 352 KZ1, fragment ul. Łużyckiej oznaczony jako ulica zbiorcza KZ2 zachowuje funkcję drogi wojewódzkiej oraz istniejące parametry i warunki ruchu.
  3. Układ ulic KL i KD należy kształtować w oparciu o zasady ruchu uspokojonego określone w przepisach szczególnych. Zasady te zaleca się stosować w stosunku do ulic KZ, w uzgodnieniu z zarządcą ulicy.

§ 21

  1. Podstawowe ciągi ścieżek rowerowych oznaczono na rysunku planu. Parametry ścieżek zaleca się określać jak dla ciągów dwukierunkowych.
  2. W obrębie pasa drogowego ulic KZ3, KL2 i KL3 zaleca się realizację wydzielonej ścieżki rowerowej lub pasa rowerowego w jezdni na warunkach określonych w przepisach szczególnych.

§ 22

  1. Zachowuje się istniejące linie kolejowe:

  1. Zakłada się przebudowę linii i dostosowanie do parametrów oraz wymogów międzynarodowych AGC/AGTC. Dopuszcza się konieczne poszerzenia terenów kolejowych na cele związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu i użytkowników terenów przylegających do tych terenów oraz ochrony zdrowia ludzi.
  2. Na terenach kolejowych, oznaczonych symbolem KK, o zachowanej funkcji podstawowej, zakazuje się:
    1. lokalizacji obiektów niezwiązanych z prowadzeniem ruchu kolejowego,
    2. prowadzenia infrastruktury podziemnej, z wyjątkiem skrzyżowań z linią kolejową realizowanych zgodnie z przepisami szczególnymi i w uzgodnieniu z zarządcą linii.

  3. Na terenach sąsiadujących z terenami kolejowymi, przy rozbudowie istniejących obiektów i budowie nowych obiektów, niezwiązanych z obsługą linii kolejowej oraz przy lokalizacji zieleni należy zachować odległości od terenów kolejowych ustalone w przepisach szczególnych dla lokalizacji budowli w sąsiedztwie linii kolejowych oraz zapewniające bezpieczeństwo ruchu i funkcjonowania urządzeń kolejowych.

§ 23

  1. Dopuszcza się konieczne poszerzenia pasów ulicznych, oznaczonych obowiązującymi liniami rozgraniczającymi, na cele związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu i użytkowników terenów przylegających do ulicy oraz ochrony zdrowia ludzi.

    1. Dopuszcza się zmianę położenia, oznaczonych na rysunku planu, orientacyjnych linii rozgraniczających nowych ulic, do 5,0 m, przy zachowaniu następujących warunków:

    1. utrzymana zostanie ustalona w planie i w przepisach szczególnych minimalna szerokość ulicy w liniach rozgraniczających.
    2. spełnione zostaną wymogi wynikające z przepisów szczególnych dotyczące ulic, w szczególności w zakresie podstawowych elementów trasy ulicy - szerokości jezdni i chodników oraz układu łuków i odcinków prostych jezdni.

  1. Zachowuje się istniejącą obsługę terenów i działek oraz zakazuje się wprowadzania nowych wjazdów bramowych z ulicy KG1.1, a z ulicy KZ1 do czasu realizacji nowej drogi obwodowej KG1.2.
  2. Wyznacza się obszar stanowiący rezerwę terenową przeznaczoną na cele komunikacji. Na obszarze tym obowiązuje zakaz lokalizacji obiektów budowlanych. Na terenach sąsiadujących z ww. obszarem linie zabudowy wzdłuż wyznaczonej rezerwy należy ustalać jak dla ulicy KG, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale VIII dla poszczególnych terenów.

§ 24

Modernizowane i nowe elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych i budynków wielorodzinnych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.

§ 25

  1. W obrębie linii rozgraniczających ulic należy, w uzgodnieniu z zarządcą drogi, zachować następujące zasady kształtowania zieleni:

  1. przy modernizacji ulic w maksymalnym stopniu utrzymać istniejące zagospodarowanie zielenią,
  2. w ciągach powyżej 10 miejsc postojowych, lokalizowanych wzdłuż ulic, wprowadzać grupy zieleni.

  1. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski, lokalizowane w liniach rozgraniczających ulic za zgodą zarządcy, należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.
  2. Przy przebudowie ulic należy uwzględniać zasady lokalizacji sieci infrastruktury technicznej wynikające z przepisów szczególnych i wytycznych zawartych w § 30.

§ 26

  1. W granicach działek budowlanych, należy zabezpieczyć odpowiednią do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.
  2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych oraz na terenach innych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

  1. na terenach zabudowy mieszkaniowej – 1 mp/1 mieszkanie,
  2. na terenach innych:

a) biura i urzędy

- 1 m.p./40m2 p.u.

b) obiekty sportowo-

-rekreacyjne i gastro-

nomiczne oraz tereny

sportowe, rekreacyj-

ne i wypoczynkowe

- 1 m.p./10 użyt-

kowników

c) szkoły

- 1 m.p./10 osób

personelu

d) przychodnie zdrowia

- 1 m.p./100m2 p.u.

e) biblioteki, kluby i sale

widowiskowe

- 1 m.p./20 użyt-

kowników;

f) obiekty handlowe

- 1 m.p./40m2 p.u.

g) hotele i pensjonaty

- 1 m.p./5 łóżek.

h) zakłady produkcyjne

- 1 m.p./4 zatrudnio-

nych

i) ogrody działkowe

- 1 m.p./4działki

  1. W bilansie miejsc postojowych dopuszcza się uwzględnienie przyulicznych miejsc postojowych za zgodą zarządcy drogi.
  2. W zespołach miejsc postojowych o wielkości powyżej 40 stanowisk należy lokalizować zieleń co najmniej wg jednej z nw. zasad:

  1. w formie pasów zieleni izolacyjnej, o układzie piętrowym, wzdłuż granic parkingu oraz terenów mieszkaniowych i usług publicznych,
  2. w formie zieleni wysokiej na co 6 stanowisku postojowym.