1245

UCHWAŁA II SKŁADU ORZEKAJĄCEGO REGIONALNEJ

IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU

z dnia 12 marca 2004 r.

w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu zaplanowanego
w budżecie miasta i gminy Prochowice na 2004 rok oraz prawidłowości
załączonej do tego budżetu prognozy kwoty długu

Na podstawie art. 13 pkt 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. z 2001 r. Dz. U.
Nr 55, poz. 577, Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, z 2003 r. Dz. U. Nr 149, poz. 1454) w związku z art. 115 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy
z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (t.j. z 2003 roku
Dz. U. Nr 15, poz. 148, Dz. U. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 873, Nr 166, poz. 1611, Nr 189, poz. 1851) oraz zarządzenia
nr 4/2003 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia
17 czerwca 2003 roku w sprawie powołania przewodniczących i członków składów orzekających w sprawach dotyczących jednostek samorządu terytorialnego i ich związków wchodzących w skład Województwa Dolnośląskiego, II Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej postanowił:

wydać pozytywną opinię o możliwości sfinansowania deficytu zaplanowanego w budżecie miasta i gminy Prochowice na 2004 rok oraz prawidłowości załączonej do tego budżetu prognozy kwoty długu.

UZASADNIENIE

I. Uchwała nr XIV/64/2004 Rady Miasta i Gminy Prochowice z dnia 26 lutego 2004 roku w sprawie budżetu miasta i gminy Prochowice na 2004 rok wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu – Zespołu w Legnicy 9 marca 2004 roku.

Z przedmiotowej uchwały wynika, że:

1) w budżecie miasta i gminy Prochowice na 2004 rok, zaplanowano:

– dochody w wysokości 10.759.321 zł

– wydatki w wysokości 13.218.350 zł

– deficyt budżetowy w wysokości 2.459.029 zł

– przychody budżetu w wysokości 3.480.294 zł

z tego kredyty bankowe 3.399.641 zł

wolne środki 80.653 zł

– rozchody budżetu w wysokości 1.021.265 zł

z tego spłata pożyczek 125.000 zł

spłata kredytów bankowych 896.265 zł

2) Prognoza kwoty długu obejmuje lata 2004–2009.

II. Skład Orzekający stwierdza, że:

1) Wielkość deficytu zaplanowana na 2004 rok stanowi 22,85% planowanych dochodów, a wskazane źródła jego pokrycia są zgodne z art. 112 ust. 2 pkt 2 i 6 ustawy o finansach publicznych.

2) Dług miasta i gminy na koniec 2003 roku z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz wymagalnych zobowiązań wynosił 2.679.675 zł i stanowił 23,95% planowanych dochodów roku 2003.

Częściowa spłata kredytów i pożyczek zaplanowana na 2004 w wysokości 1.021.265 zł oraz uregulowanie zobowiązań wymagalnych w wysokości 228.734 zł, a także zaciągnięcie zaplanowanego kredytu w wysokości 3.399.641 zł spowoduje, że na koniec 2004 roku dług miasta wyniesie 4.829.317 zł, a jego udział w relacji do planowanych dochodów wyniesie 44,88%. Natomiast w następnych latach wskaźnik ten będzie ulegał obniżeniu – od 8,49% w 2005 roku, aż do całkowitej spłaty zadłużenia w 2009 roku.

Z prognozy wynika, że dług miasta i gminy Prochowice nie przekroczy granicy 60%, o której mowa w art. 114 ustawy o finansach publicznych.

Natomiast spłata rat zaciągniętych zobowiązań wraz z odsetkami w 2005 roku wyniesie 36,46%, czyli przekroczy dopuszczalny próg 15% planowanych dochodów, określony w art. 113 ust. 1 cytowanej ustawy. Wykazany w prognozie wysoki udział spłat zaciągniętych zobowiązań nie stanowi zagrożenia dla realizacji zadań gminy. W prognozie przewidziano, że w 2005 roku nastąpi całkowita spłata kredytu, który planowany jest do zaciągnięcia w 2004 roku na realizację zadania “Budowa sieci i przyłączy kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Kawice” ze środków SAPARD. Po przyznaniu gminie dofinansowania powyższego zadania ze środków pomocowych, relacja spłaty rat zaciągniętych zobowiązań nie przekroczy granicy 15% dochodów. W przypadku nieotrzymania dotacji z funduszy pomocowych, gmina przewiduje przesunięcie w czasie realizacji zadania. W takiej sytuacji nie dojdzie do zaciągnięcia na ten cel kredytu.

Ponadto uchwalona 12 marca 2004 roku nowelizacja ustawy o finansach publicznych złagodziła rygory dotyczące zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego. Do limitu w wysokości 60% dochodów nie będzie się wliczać kredytów zaciągniętych w związku z realizacją projektów i przedsięwzięć współfinansowych z funduszy Unii Europejskiej (Rzeczypospolita z 13–14 marca 2004 roku). Po wejściu w życie uchwalonej zmiany, wszystkie wskaźniki zamieszczone w prognozie będą mieściły się w dopuszczalnych, ustawowych granicach.

III. Niniejsza uchwała zgodnie z art. 115 ust. 2 ustawy o finansach publicznych podlega opublikowaniu w trybie przewidzianym dla ogłoszenia uchwały budżetowej.

Od niniejszej uchwały zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych Burmistrzowi Miasta i Gminy Prochowice przysługuje odwołanie do Kolegium Izby w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

PRZEWODNICZĄCA

SKŁADU ORZEKAJĄCEGO

ALICJA SZWABOWICZ–SALA