C z ę ś ć III

Organizacja i tryb pracy Rady

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 15

1. Rada działa na sesjach, poprzez jej komisje oraz przez Wójta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.

2. Wójt i komisje pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 16

Do wewnętrznych organów Rady należą:

1) Przewodniczący,

2) Wiceprzewodniczący,

3) komisja rewizyjna i inne stałe komisje Rady wskazane w § 33 ust. 1 Statutu,

4) komisje doraźne Rady powoływane do wykonania określonych zadań.

§ 17

Obsługę administracyjną Radnych, Rady i jej komisji oraz sesji Rady zapewnia Wójt.

R o z d z i a ł II

Radny

§ 18

1. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza poprzez udział w posiedzeniach Rady i jej komisji, w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub z inicjatywy mieszkańców Gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania Radzie, komisji i Wójtowi.

2. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całej Gminy.

§ 19

1. Radny potwierdza swoją obecność na posiedzeniach Rady i jej komisji podpisem na liście obecności.

2. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji Rady lub w posiedzeniu komisji, której jest członkiem, radny usprawiedliwia pisemnie swoją nieobecność Przewodniczącemu lub przewodniczącemu komisji w terminie 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji.

§ 20

1. Wyrażenie zgody na rozwiązanie z Radnym stosunku pracy lub jej odmowa następuje po zapoznaniu się z opinią komisji doraźnej powołanej do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja, o której mowa w ust. 1, przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada umożliwi Radnemu złożenie wyjaśnień.

4. Przewodniczący powiadamia pracodawcę Radnego o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z Radnym.

§ 21

1. Pełnienie funkcji Radnego stwierdza się dokumentem wystawionym przez Wójta i podpisanym przez Przewodniczącego, po złożeniu ślubowania przez Radnego.

2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Przewodniczącego we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji Radnego.

R o z d z i a ł III

Kluby Radnych

§ 22

W celu usprawnienia swojej pracy Radni mogą tworzyć kluby Radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 23

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 Radnych.

2. Można należeć tylko do jednego klubu.

3. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu zgłoszenia wraz z listą członków i oświadczeniem o ich przystąpieniu do klubu.

4. W zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 3, należy wskazać:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

5. W razie zmiany składu członków klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego.

6. Rejestr klubów prowadzi Przewodniczący.

§ 24

Klub Radnych działa wyłącznie w ramach Rady i w okresie jej kadencji. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubu.

§ 25

1. Członkowie klubu mogą uchwalać własny regulamin.

2. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze Statutem.

3. Przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego przedłożenia regulaminu klubu Przewodniczącemu.

4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminu klubu.

§ 26

1. Klubom przysługuje prawo wnoszenia wniosków i opinii dotyczących organizacji i trybu działania Rady.

2. Klub może przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swojego przewodniczącego lub przedstawiciela.

§ 27

Przewodniczący klubu zapewnia klubowi warunki do właściwej pracy.

R o z d z i a ł IV

Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady

§ 28

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących oraz ich odwołuje.

2. Prawo zgłaszania kandydatów na stanowisko Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu Radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każde stanowisko Wiceprzewodniczącego.

§ 29

1. Do zadań Przewodniczącego należy w szczególności:

1) organizacja prac Rady,

2) ustalanie porządku obrad sesji Rady,

3) zwoływanie sesji Rady,

4) przewodniczenie obradom Rady,

5) sprawowanie nadzoru nad porządkiem w czasie obrad – policja sesyjna,

6) kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

7) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał Rady,

8) podpisywanie uchwał Rady,

9) czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez Radnych ich mandatu,

10) przyjmowanie skarg mieszkańców Gminy i nadawanie im biegu,

11) organizowanie współpracy Rady i jej organów z Wójtem oraz organami jednostek pomocniczych,

12) koordynowanie współpracy komisji,

13) opiniowanie projektu budżetu Rady, w zakresie określającym środki finansowe niezbędne dla realizacji zadań Rady, Radnych, jednostek pomocniczych, działalności ekspertów.

2. Przewodniczący realizuje zadania, o których mowa w ust. 1, przy pomocy Wiceprzewodniczących.

3. Przewodniczący określa zakres oraz zasady realizacji jego zadań przez Wiceprzewodniczących.

§ 30

W przypadku odwołania Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na to stanowisko.

§ 31

1. Przewodniczący lub wskazany przez niego Wiceprzewodniczący, z zastrzeżeniem ust. 2, uprawniony jest do:

1) składania oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub komisji,

2) reprezentowania Rady na zewnątrz,

3) przyjmowania i wysyłania delegacji Rady.

2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną osobę, niż Wiceprzewodniczący, do reprezentowania jej na zewnątrz.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/18/04 z dnia 24 marca 2004 r. stwierdza się nieważność § 31 ust. 2).

§ 32

1. Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.

2. Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/18/04 z dnia 24 marca 2004 r. stwierdza się nieważność § 32 ust. 2).

R o z d z i a ł V

Komisje Rady

§ 33

1. Rada powołuje następujące stałe komisje:

1) rewizyjną,

2) budżetową,

3) rolną,

4) rozwoju gospodarczego, ochrony środowiska i komunikacji,

5) oświaty, kultury, sportu, ochrony zdrowia i opieki społecznej.

2. Rada może powołać doraźne komisje problemowe do wykonywania określonych zadań.

§ 34

1. Rada powołuje stałe i doraźne komisje w drodze uchwały, ustala liczbę członków komisji i ich skład osobowy oraz określa przedmiotowy zakres jej działania.

2. W przypadku zgłoszenia chęci pracy w komisji przez większą liczę Radnych niż określona w uchwale powołującej daną komisję, Rada ustala jej skład, uwzględniając odpowiednią reprezentację Radnych.

3. Powołanie, łączenie i rozwiązywanie komisji należy do właściwości Rady.

§ 35

1. W skład komisji Rady wchodzą: przewodniczący komisji, zastępca przewodniczącego oraz członkowie.

2. Przewodniczącego komisji wybiera i odwołuje Rada w drodze uchwały.

3. Zastępcę przewodniczącego komisji wybierają członkowie komisji ze swojego grona, z zastrzeżeniem § 45 ust. 2 na pierwszym posiedzeniu, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ustalonego składu komisji.

4. O wyborze zastępcy przewodniczącego komisji powiadamia się Przewodniczącego.

§ 36

1. Do zadań przewodniczącego komisji należy w szczególności:

1) kierowanie pracą komisji,

2) zwoływanie posiedzeń komisji,

3) proponowanie porządku obrad i prowadzenie obrad komisji,

4) podpisywanie protokołów z posiedzeń komisji.

2. W przypadku nieobecności lub niemożności działania przewodniczącego komisji jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego komisji lub wyznaczony przez przewodniczącego komisji, członek komisji.

§ 37

1. Komisje stałe podejmują i realizują wszystkie przedsięwzięcia służące wykonaniu zadań Rady oraz zadania zlecone przez Radę.

2. Do zadań komisji stałych należy:

1) sprawowanie nadzoru w zakresie spraw, do których komisja została powołana,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę i Wójta,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,

4) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady przez Wójta, w ramach kompetencji komisji,

5) współdziałanie komisji w przypadku rozpatrywania zadań wspólnych dla komisji, poprzez wspólne posiedzenia oraz podejmowanie wspólnych wniosków i opinii,

6) współpraca z komisjami sąsiednich jednostek samorządu terytorialnego.

§ 38

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2. Rada może zobowiązać komisje do dokonania stosownych zmian w planie jej pracy.

§ 39

1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

2. Przewodniczący komisji doraźnej niezwłocznie po zakończeniu wykonywania działań w zakresie powierzonych zadań przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

§ 40

1. Komisje pracują na posiedzeniach.

2. Posiedzenia komisji są jawne.

3. Na posiedzeniu komisji, oprócz jej członków, mogą być obecni inni radni oraz Wójt.

4. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć zapraszani przedstawiciele jednostek organizacyjnych, organizacji społecznych i zawodowych, zainteresowani realizacją zadań należących do zakresu działania danej komisji.

5. Przewodniczący komisji może zaprosić na posiedzenie komisji osoby, których wysłuchanie lub obecność są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

6. Osoby niebędące członkami komisji uczestniczą w jej posiedzeniu wyłącznie z prawem udziału w dyskusji i składania wniosków.

7. Komisja nie może odmówić wysłuchania osoby wskazanej przez Przewodniczącego.

§ 41

1. Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z przyjętym przez komisję harmonogramem.

2. Posiedzenie komisji zwoływane jest przez przewodniczącego komisji, a także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków oraz Przewodniczącego.

3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad komisji powiadamia się Radnych najpóźniej na 2 dni przed terminem obrad w skuteczny sposób.

4. Termin, o którym mowa w ust. 3, rozpoczyna bieg od dnia następnego po skutecznym powiadomieniu i nie obejmuje dnia odbywania posiedzenia komisji.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i tematyce posiedzenia komisji podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

6. Proponowany przez przewodniczącego komisji porządek obrad zatwierdza komisja.

7. Posiedzenia komisji są ważne w przypadku obecności co najmniej połowy liczby jej członków.

8. Z każdego posiedzenia komisji sporządzany jest protokół, który zawiera:

1) numer, datę posiedzenia,

2) nazwisko i imię przewodniczącego komisji i osoby sporządzającej protokół,

3) stwierdzenie prawomocności zwołania posiedzenia,

4) nazwiska nieobecnych członków komisji (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób uczestniczących w posiedzeniu komisji,

5) przebieg obrad oraz teksty zgłoszonych i przyjętych opinii oraz wniosków,

6) podpis przewodniczącego komisji oraz osoby sporządzającej protokół.

9. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności członków komisji,

2) listę osób spoza członków komisji uczestniczących w posiedzeniu komisji,

3) pisemne informacje i materiały związane z tematami obrad.

10. Protokoły z posiedzeń komisji oznacza się kolejnymi numerami posiedzenia komisji (cyfra arabska), łamanym przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 42

1. Komisje zajmują stanowisko w danej sprawie poprzez uchwalenie wniosku lub opinii.

2. Wnioski i opinie zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy liczby członków komisji.

3. Uchwalone wnioski lub opinie przewodniczący komisji przekazuje Przewodniczącemu.

4. W terminie 7 dni od daty przyjęcia wniosków i opinii komisji Przewodniczący przekazuje je Wójtowi.

5. Wójt może przyjąć wniosek komisji do realizacji przed skierowaniem sprawy na sesję. W takim przypadku informuje o tym Przewodniczącego oraz przewodniczącego komisji.

6. Wnioski i opinie komisji przedstawia na sesji Rady przewodniczący komisji lub osoba przez niego upoważniona.

§ 43

1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

§ 44

1. Radny jest zobowiązany do członkostwa przynajmniej w jednej komisji.

2. Radny może brać udział w każdej komisji Rady.

R o z d z i a ł VI

Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej

1. Postanowienia ogólne

§ 45

1. Przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera i odwołuje Rada.

2. Zastępcę przewodniczącego komisji rewizyjnej wybiera komisja rewizyjna na wniosek przewodniczącego komisji rewizyjnej.

§ 46

1. Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji rewizyjnej i prowadzi jej obrady.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego lub wyznaczony przez przewodniczącego komisji członek komisji rewizyjnej.

2. Zasady kontroli

§ 47

1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych pod względem:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości,

5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

§ 48

Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

§ 49

1. Komisja rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

2. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.

3. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem pracy komisji rewizyjnej.

§ 50

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 14 dni roboczych.

§ 51

1. Kontroli komisji rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).

2. Rada, w drodze uchwały, może zobowiązać komisję rewizyjnej do:

1) zaniechania, przerwania lub odstąpienia od poszczególnych czynności kontrolnych,

2) rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

3. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2, wykonywane są niezwłocznie.

4. Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to wszystkich rodzajów kontroli.

§ 52

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

3. Tryb kontroli

§ 53

1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu komisji rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków komisji rewizyjnej.

2. Przewodniczący komisji rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka komisji rewizyjnej.

4. Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego komisji rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4, oraz dowody osobiste.

6. W przypadkach niecierpiących zwłoki, każdy z członków komisji rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały komisji rewizyjnej oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 4. Za przypadki niecierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek komisji rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym.

7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się niezwłocznie do przewodniczącego komisji rewizyjnej o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.

8. W przypadku niezwrócenia się o wyrażenie zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt komisji rewizyjnej.

§ 54

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego.

§ 55

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonani czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.

§ 56

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

4. Protokoły kontroli

§ 57

1. Kontrolujący w terminie 7 dni od daty zakończenia kontroli sporządzają protokół pokontrolny, obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

§ 58

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni roboczych od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się przewodniczącemu komisji rewizyjnej.

§ 59

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć Przewodniczącemu uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni roboczych od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 60

Protokół pokontrolny sporządzany jest się w trzech egzemplarzach, które – w terminie 3 dni od daty jego podpisania przekazywane są Przewodniczącemu, przewodniczącemu komisji rewizyjnej i kierownikowi kontrolowanego podmiotu.

5. Plany pracy i sprawozdania komisji rewizyjnej

§ 61

1. W terminie do dnia 31 stycznia każdego roku komisja rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na dany rok.

2. Plan o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:

1) terminy odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy komisji rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

§ 62

1. W terminie do końca stycznia każdego roku komisja rewizyjna składa Radzie roczne sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz nieprawidłowości stwierdzonych w toku kontroli,

3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

5) ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, komisja rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności w przypadku podjęcia przez Radę uchwały określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

6. Posiedzenia komisji rewizyjnej

§ 63

1. Komisja rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący komisji rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy komisji, w formie pisemnej.

3. Posiedzenia, o których mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego komisji rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:

1) Przewodniczącego,

2) nie mniej niż 4 Radnych,

3) nie mniej niż 2 członków komisji rewizyjnej.

4. Przewodniczący komisji rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:

1) Radnych niebędących członkami komisji rewizyjnej,

2) osoby występujące na wniosek komisji rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.

5. Z posiedzenia komisji rewizyjnej sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji uczestniczący w jej posiedzeniu.

§ 64

Uchwały komisji rewizyjnej zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

§ 65

1. Komisja rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

2. W przypadku, gdy skorzystanie ze środków, określonych w ust. 1, spowoduje zaciągnięcie zobowiązań finansowych po stronie Gminy, przewodniczący komisji rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia stosownej uchwały.

§ 66

1. Komisja rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami, w zakresie ich właściwości rzeczowej.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń związanych z prowadzoną działalnością kontrolną oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.

3. Przewodniczący komisji rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.

4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez komisję rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.

§ 67

Komisja rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

R o z d z i a ł VII

Sesje Rady

1. Postanowienia ogólne

§ 68

Rada na sesjach rozstrzyga w drodze uchwał o sprawach należących do jej kompetencji.

§ 69

1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są:

1) sesje przewidziane w planie pracy Rady,

2) nieprzewidziane w planie pracy Rady, ale zwołane w zwykłym trybie.

3. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.

2. Przygotowanie sesji

§ 70

1. Sesje Rady przygotowuje Przewodniczący.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1) ustalenie porządku obrad,

2) ustalenie czasu i miejsca obrad,

3) zapewnienie dostarczenia Radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

§ 71

1. Sesje zwołuje Przewodniczący.

2. O terminie i miejscu sesji oraz proponowanym porządku obrad, powiadamia się Radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.

3. Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji, w porządku której znajdują się sprawy uchwalenia budżetu i rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się Radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

4. W razie uchybienia terminów, o których mowa w ust. 2 i 3 Rada, może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczeniu nowego termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez Radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

6. Terminy określone w ust. 2 i 3 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.

§ 72

1. Przed każdą sesją Przewodniczący, po zasięgnięciu opinii Wójta, ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczą Wójt, Z-ca Wójta oraz Sekretarz i Skarbnik.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/18/04 z dnia 24 marca 2004 r. stwierdza się nieważność § 72 ust. 2 w części obejmującej zwrot “Z-ca Wójta oraz Sekretarz i Skarbnik”).

3. Przebieg sesji

§ 73

Wójt obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

§ 74

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

§ 75

1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego lub kilku posiedzeń.

2. Na wniosek przewodniczącego obrad bądź Radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu jej obrad w innym wyznaczonym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w § 71 Statutu.

3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić, w szczególności ze względu na:

1) niemożliwość wyczerpania porządku obrad,

2) konieczność rozszerzenia porządku obrad,

3) potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub opinii,

4) inne nieprzewidziane okoliczności, uniemożliwiające Radzie zakończenie sesji i wyczerpanie porządku obrad.

§ 76

1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2. W przypadku stwierdzenia braku kworum uniemożliwiającego dokończenie sesji, Przewodniczący może zarządzić przerwę w obradach. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.

§ 77

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący.

2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący wyznaczony przez Przewodniczącego.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/18/04 z dnia 24 marca 2004 r. stwierdza się nieważność § 77 ust. 2).

3. Rada na wniosek Przewodniczącego może powołać spośród Radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie prawomocności obrad (quorum) oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 78

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: “Otwieram …… sesję Rady Gminy Długołęka”. W trakcie sesji Przewodniczący może przekazać przewodniczenie obradom Wiceprzewodniczącemu.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza, na podstawie listy obecności Radnych, prawomocność obrad.

§ 79

1. Po otwarciu sesji Przewodniczący przystępuje do realizacji porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może wystąpić Radny oraz Wójt.

§ 80

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2) informacje Przewodniczącego o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

3) sprawozdanie z działalności Wójta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,

4) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,

5) interpelacje i zapytania Radnych,

6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

7) wystąpienia sołtysów i przedstawicieli rad sołeckich,

8) wolne wnioski i informacje.

§ 81

Sprawozdanie, o którym mowa w § 80 pkt 3 Statutu, składa Wójt lub wyznaczona przez niego osoba.

§ 82

1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.

4. Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący może udzielić głosu osobie niebędącej Radnym, w tym także osobie spośród publiczności.

§ 83

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień Radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może zwracać Radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę do wypowiedzi na temat.

3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania Radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje Radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniesie skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym Radnym i osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 84

Na wniosek Radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji jego wystąpienie zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 85

1. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków formalnych, w szczególności dotyczących:

1) stwierdzenia prawomocności obrad (quorum),

2) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

3) ograniczenia czasu wystąpienia mówców,

4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5) zakończenia dyskusji,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do komisji,

8) głosowanie bez dyskusji,

9) reasumpcję głosowania,

10) sprawdzenie listy obecności,

11) przeliczenia głosów,

12) przestrzegania regulaminu obrad.

2. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.

§ 86

1. Wnioski merytoryczne Radny może składać wyłącznie co do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie "wolne wnioski".

2. Wniosek merytoryczny przedstawiony w punkcie “wolne wnioski” powinien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony.

3. W punkcie "wolne wnioski" nie wolno podejmować uchwał, stanowisk i rezolucji.

4. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

5. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu.

§ 87

1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 88

1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący może udzielić Radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego dotyczącego sposobu lub porządku głosowania.

§ 89

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę “Zamykam ……… sesję Rady Gminy Długołęka”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 90

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

§ 91

1. Z przebiegu każdej sesji sporządza się protokół.

2. Przebieg sesji nagrywany jest na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z sesji.

§ 92

1. Protokół z sesji powinien wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) ustalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: “za”, “przeciw” i “wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

8) odnotowanie opuszczenia sali obrad przez Radnego i jego powrotu,

9) wskazanie wniesienia przez Radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

10) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.

3. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

4. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 93

1. Protokół przyjmuje się na sesji zwyczajnej w ten sposób, że jeżeli nie wniesiono do niego zastrzeżeń lub poprawek, protokół uważa się za przyjęty.

2. Radni powinni mieć możliwość zapoznania się z tekstem protokołu na 5 dni przed sesją, na której protokół będzie zatwierdzany.

3. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji zwyczajnej Radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

4. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 3 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

5. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o którym mowa w ust. 4.

§ 94

1. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności Radnych,

2) odrębną listę zaproszonych gości,

3) teksty przyjętych przez Radę uchwał,

4) usprawiedliwienia osób nieobecnych,

5) oświadczenia i inne dokumenty złożone Przewodniczącemu.

2. Wyciągi z protokołu sesji Przewodniczący doręcza jednostkom organizacyjnym, które na ich podstawie są zobowiązane do określonych działań.

3. Protokoły z obrad Rady przechowuje się w Biurze Rady.

R o z d z i a ł VIII

Uchwały i inne akty Rady

§ 95

1. Postanowienia ogólne

1. Rada na sesji podejmuje:

1) uchwały – ustalające sposoby rozwiązania zagadnień lub odnoszące się do spraw będących przedmiotem obrad,

2) postanowienia – w sprawach porządkowych i proceduralnych,

3) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się Rady do określonego postępowania,

4) oświadczenia – zawierające stanowiska w określonej sprawie,

5) apele ( rezolucje) – zawierające stanowisko Rady w sprawach ogólnospołecznych,

6) opinie – zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.

2. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli (rezolucji) i opinii ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

3. Uchwały oraz deklaracje, oświadczenia, apele (rezolucje) i opinie sporządzane są w formie odrębnych dokumentów.

4. Postanowienia odnotowuje się tylko w protokole sesji.

§ 96

2. Uchwały

Uchwały są odrębnymi aktami zawierającymi:

1) tytuł datę i numer uchwały,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu uchwały,

4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,

6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.

§ 97

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z Radnych oraz Wójt, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2. Z inicjatywą uchwałodawczą (projektem uchwały) może wystąpić także Przewodniczący, klub Radnych lub komisja, wskazując jednocześnie przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem uchwały.

3. Projekt uchwały przygotowany przez Przewodniczącego, komisję, klub Radnych lub Radnego przekazywany jest komisjom oraz Wójtowi, który ma prawo wyrazić na temat projektu uchwały własną opinię.

4. Opinie komisji i Wójta są odczytywane na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

5. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

6. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego.

§ 98

Projekty uchwał powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu; należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

§ 99

1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu lub uzgodnieniu jej uchwały z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Wójta.

§ 100

1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

3. Uchwały Rady, po podpisaniu przez Przewodniczącego, w terminie 4 dni przekazywane są Wójtowi oraz przesyłane, z zachowaniem ustawowych terminów, właściwym organom nadzoru.

4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w Biurze Rady.

5. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom organizacyjnym do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 101

1. Nowelizacja uchwał odbywa się w takim samym trybie, w jakim zostały uchwalone.

2. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste omyłki, błędy językowe i rachunkowe zawarte w opublikowanych tekstach uchwał Rady.

R o z d z i a ł IX

Interpelacje i zapytania

§ 102

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym, problemowym znaczeniu dla Gminy.

2. Adresatem interpelacji jest Wójt.

3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niego pytania skierowane do Wójta.

4. Interpelacje składa się na piśmie Przewodniczącemu; Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację Wójtowi.

5. Wójt zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na interpelację na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się Radnemu zgłaszającemu interpelację i Przewodniczącemu, który na najbliższej sesji, w punkcie “interpelacje i zapytania” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

6. Radny ma prawo poinformować Radę, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi na sesji.

7. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadowala go odpowiedź pisemna i ustne wyjaśnienia na sesji, Rada na jego wniosek może zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 103

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, dotyczących aktualnych problemów Gminy, w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania składa się na piśmie Przewodniczącemu przed rozpoczęciem sesji. Adresatem zapytań jest Wójt.

3. Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie Wójt może upoważnić obecnego na sali pracownika Urzędu.

4. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, odpowiedzi udziela się zgłaszającemu w terminie 14 dni. Postanowienia § 102 ust. 5–7 stosuje się odpowiednio.

§ 104

Przewodniczący prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, zawierający informacje o sposobie i terminach ich załatwienia.

R o z d z i a ł X

Głosowanie

§ 105

W głosowaniu biorą udział wyłącznie Radni.

§ 106

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza głosy oddane, sumuje je i porównując z listą Radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano: “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”.

3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć Radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

§ 107

1. Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadkach określonych w ustawach.

2. W głosowaniu tajnym Radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona członków Rady komisja skrutacyjna.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno Radnych z listy obecności.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż Radnych obecnych na sesji.

5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.

7. Za głosy ważne oddaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami i na właściwych kartach.

§ 108

1. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego.

2. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji z zaznaczeniem, do którego punktu obrad się odnosi.

§ 109

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący obrad.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył zgodę, o której mowa w ust. 3, uprzednio na piśmie.

§ 110

1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że w pierwszej kolejności przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w ust. 2.

5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

§ 111

Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”

§ 112

1. Głosowanie bezwzględna większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących.

2. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany.

3. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

R o z d z i a ł XI

Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

§ 113

1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności gdy jest to niezbędne dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący rady lub upoważnieni wiceprzewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

§ 114

1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-16/18/04 z dnia 24 marca 2004 r. stwierdza się nieważność § 114 ust. 2).

R o z d z i a ł XII

Tryb pracy Wójta

§ 115

Wójt wykonuje:

1) uchwały Rady,

2) przypisane jemu zadania i kompetencje,

3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa – należy do niego,

4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

§ 116

Wójt uczestniczy w sesjach Rady.

§ 117

Komisje mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.

R o z d z i a ł XIII

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów organów Gminy i komisji

§ 118

Obywatelom udostępnia się dokumenty i informacje określone w ustawach.

§ 119

Protokoły z posiedzeń Rady i komisji oraz innych kolegialnych organów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 120

1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady, w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów.

2. Dokumenty z zakresu działania Wójta oraz Urzędu udostępniane są przez Sekretarza, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.

3. Ponadto dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 2, są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

§ 121

Realizacja uprawnień określonych w § 118 i § 119 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie i w obecności pracownika Urzędu.

§ 122

Uprawnienia określone w § 118 i § 120 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku wyłączenia jawności na podstawie ustaw,

2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,

3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

R o z d z i a ł XIV

Postanowienia końcowe

§ 123

1. Akty prawa miejscowego ogłaszane są w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, a pozostałe uchwały w sposób zwyczajowo przyjęty, to jest przez umieszczenie na tablicy informacyjnej Urzędu, rozplakatowanie w miejscach publicznych lub przez ogłoszenie w lokalnej gazecie.

2. W sprawach nieuregulowanych w Statucie zastosowanie mają odpowiednie ustawy.

§ 124

Tracą moc uchwały:

1. Nr XXI/27/2000 Rady Gminy Długołęka z dnia 16 lutego 2000 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Długołęka.

2. Nr XXVIII/105/2000 Rady Gminy Długołęka z dnia 30 czerwca 2000 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Długołęka.

3. Nr IXL/322/2001 Rady Gminy Długołęka z dnia 28 września 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Długołęka.

§ 125

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Długołęka.

§ 126

Statut niniejszy wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.