1044

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W POLANICY ZDROJU

z dnia 26 lutego 2004 r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Polanicy Zdroju

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kłodzku, Rada Miejska w Polanicy Zdroju uchwala, co następuje:

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Ilekroć w uchwale jest mowa o:

1. firmie wywozowej – należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie Burmistrza na prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,

2. nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki przejściowo gromadzone w zbiornikach bez-odpływowych,

3. odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady niezawierające odpadów nie-bezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, zbierane do typowych pojemników,

4. odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady komunalne o dużych rozmiarach,

5. właścicielu nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wie-czystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nie-ruchomością. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 3880, lub właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany,

6. zakładzie utylizacji odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć obiekt służący prowadzeniu odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tj.: składowiska, kompostownie, sortownie, punkty zlewne nieczystości ciekłych,

7. zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia służące do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.

§ 2

1. Uchwała określa:

szczegółowe zasady utrzymania porządku i czystości na terenie Polanicy Zdroju, rodzaje urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych, częstotliwość i sposób ich usuwania, zasady mycia pojazdów samochodowych poza myjniami, obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, a także ter-miny i obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji.

§ 3

2. Uchwała obowiązuje:

a) właścicieli nieruchomości,

b) kierowników budów,

c) jednostki użytkujące tereny służące komunikacji publicznej,

d) wszystkich korzystających z terenów będących własnością gminy.

II. Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na nieruchomościach i terenach użytku publicznego

§ 4

1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości, dbałości o estetyczny wygląd budynków oraz ich otoczenia poprzez:

a) wyposażenie nieruchomości w zakupioną, odpowiednią ilość urządzeń (pojemników) na odpady komunalne, wykluczającą gromadzenie odpadów poza nimi,

b) utrzymanie miejsc i urządzeń do gromadzenia odpadów w należytym stanie sanitarnym, po-rządkowym i technicznym,

c) zawarcie umowy z firmą wywozową na odbiór odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z nieruchomości i udokumentowanie korzystania z tych usług (okazanie umowy i dowodów wpłaty funkcjonariuszom Straży Miejskiej i Policji),

d) prowadzenie selektywnej zbiórki następujących odpadów: szkło białe i kolorowe, makulatura, tworzywa sztuczne, aluminium, baterie,

e) niezwłoczne oczyszczanie ze śniegu, lodu, błota, opadających liści i innych zanieczyszczeń chodników położonych bezpośrednio przy granicy nie-ruchomości, w sposób niepowodujący zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów,

f) likwidację śliskości chodnika położonego przy granicy nieruchomości poprzez posypywanie materiałami uszorstniającymi,

g) usuwanie z dachu sopli i nawisów śniegu stwarzających zagrożenie dla przechodniów, nie-zwłocznie po ich pojawieniu się,

h) wykaszanie traw.

2. Zgarnianie z chodników na jezdnię śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń jest zakazane.

3. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się na terenie posesji stanowiącej własność pod warunkiem, że ścieki odprowadzane będą do kanalizacji miejskiej lub gromadzone w zbiorniku bezodpływowym.

4. Wprowadza się zakaz mycia pojazdów samochodowych w miejscach innych niż myjnie i tereny wymienione w pkt 3.

5. Dopuszcza się naprawy własnych pojazdów samochodowych na terenie posesji stanowiącej własność z wyjątkiem napraw blacharsko-lakierniczych.

6. Zabrania się wypalania na posesjach traw oraz spalania wszelkiego rodzaju odpadów i pozostałości roślinnych.

7. Wykonanie obowiązków, o których mowa w pkt 1––6, na terenie budowy należy do kierownika budowy.

§ 5

1. Obowiązek uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków komunikacyjnych należy do przedsiębiorców użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.

2. Obowiązek utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należy do zarządu drogi. Zarząd drogi zobowiązany jest również do:

a) zbierania i pozbywania się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego przeznaczonych i utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym i technicznym,

b) pozbycia się śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń uprzątniętych przez właścicieli nie-ruchomości z chodników przyległych do drogi publicznej.

3. Powożący zaprzęgiem konnym obowiązany jest do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez konie na drodze.

III. Zasady rozmieszczania urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, ich rodzaje oraz częstotliwość usuwania odpadów

§ 6

1. Urządzenia do gromadzenia odpadów powinny być ustawione w obrębie nieruchomości w miejscu umożliwiającym dojazd i łatwe opróżnianie.

2. Rodzaj urządzeń:

a) dla nieruchomości zabudowanych z wyjątkiem budynków wielolokalowych – ogólnie dostępne w handlu, pojemniki o pojemności co najmniej 110 litrów (0,11 m3),

b) dla nieruchomości zabudowanych budynkami wielolokalowymi oraz przeznaczonymi na czasowy lub stały pobyt ludzi – pojemniki o pojemności co najmniej 240 litrów (0,24 m3),

c) dla osiedli mieszkaniowych – kontenery o pojemności od 7 do 20 m3,

d) w miejscach o intensywnym ruchu pieszym, wzdłuż dróg publicznych oraz parkach – pojemniki trwale przymocowane do podłoża o pojemności co najmniej 50 litrów (0,05 m3),

e) dla potrzeb selektywnej zbiórki odpadów stosuje się odpowiednio oznakowane, kolorowe pojemniki, rozmieszczone na terenie miasta lub nieruchomości i tak:

· pojemnik niebieski przeznaczony jest na makulaturę,

· pojemnik zielony na szkło kolorowe,

· pojemnik brązowy na szkło białe,

· pojemnik żółty na plastik i aluminium,

· pojemnik czerwony na baterie,

· pojemniki siatkowe na plastikowe butelki.

3. W sytuacjach wyjątkowo krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych dozwolone jest ich gromadzenie w szczelnych i zawiązanych workach z tworzywa dostarczanych przez firmę wywozową.

4. Wywóz odpadów powstających na terenie nie-ruchomości takich jak gruz, szlaka itp. będzie się odbywał przez firmę wywozową na dodatkowe zlecenie.

5. Niedopuszczalne jest wystawianie worków poza teren nieruchomości.

6. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne gorącego popiołu i żużlu, gruzu, a także odpadów niebezpiecznych (toksycznych, żrących, wybuchowych itp).

7. Odpady komunalne powinny być wywożone z następującą częstotliwością:

a) z budynków sanatoryjnych, domów wypoczynkowych, pensjonatów, szkół, przedszkoli, żłobków oraz punktów zbiorowego żywienia – je-den raz w tygodniu,

b) z osiedli mieszkaniowych w miarę potrzeb lecz nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie,

c) z budynków jednorodzinnych i pozostałych – je-den raz w tygodniu,

d) z koszy ulicznych w miejscach intensywnego ruchu pieszego w okresie maj–wrzesień – co-dziennie (oprócz niedzieli i świąt), w pozo-stałych miesiącach i z innych miejsc co drugi dzień,

e) z tzw. wystawek odpadów wielkogabarytowych – jeden raz w roku (wiosną) zgodnie z podanym do publicznej wiadomości terminem przeprowadzenia akcji,

8. Częstotliwość wywozu odpadów segregowanych ustalają właściciele nieruchomości i firma wywozowa w zawartej umowie.

9. Wywóz odpadów z miejskich punktów segregacji do sortowni prowadzony jest w sposób regularny, z częstotliwością wywozu – od maja do września jeden raz w tygodniu, a od października do kwietnia jeden raz na dwa tygodnie.

10. W przypadku organizowania imprez masowych na wolnym powietrzu, teren na którym odbywa się impreza należy wyposażyć w przenośne pojemniki na odpady. Za ustawienie pojemników i ich wy-wóz odpowiedzialny jest organizator imprezy.

11. Za usuwanie odpadów komunalnych nagromadzonych w koszach ulicznych usytuowanych na te-renach gminy odpowiada gmina, w pasie drogowym – zarządzający drogą publiczną, a w odniesieniu do przystanków komunikacji zbiorowej przedsiębiorcy, którzy korzystają z takich przystanków.

12. Za miejsca o intensywnym ruchu pieszym, o których mowa w pkt 7, uważa się: deptak, Park Zdrojowy oraz ulice Warszawska, Kłodzka (do skrzyżowania z ul. Tranzytową), Al. Wojska Polskiego, Parkowa, Cicha, Zdrojowa (do skrzyżowania z ul. Górską).

13. Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów udostępnia właścicielom nieruchomości przedsiębiorca uprawniony, prowadzący działalność w zakresie selektywnej zbiórki odpadów na terenie gminy, z którym gmina zawarła umowę. Właściciel ponosi koszt odtworzenia pojemnika, jeżeli jego zniszczenie zostało spowodowane przyczynami innymi niż normalne zużycie.

14. Miejsca ustawienia pojemników do segregacji udostępnionych przez gminę, ustala firma wywozowa w porozumieniu z Burmistrzem Miasta.

IV. Zasady postępowania z nieczystościami ciekłymi

§ 7

Jedynym miejscem pozbywania się nieczystości ciekłych z nieruchomości nieskanalizowanych jest stacja zlewcza na terenie oczyszczalni ścieków.

§ 8

1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe (szamba) są zobowiązani do przy-łączenia się do sieci kanalizacji sanitarnej i likwidacji szamba:

a) w ciągu roku od daty wejścia w życie niniejszej uchwały – w odniesieniu do nieruchomości po-łożonych przy ulicach wyposażonych w sieć kanalizacji sanitarnej,

b) w ciągu roku od dnia przekazania do eksploatacji nowo wybudowanej sieci kanalizacyjnej – w odniesieniu do pozostałych nieruchomości,

c) sposób przyłączenia musi być uzgodniony z właścicielem sieci.

2. W przypadku braku możliwości technicznych wykonania przyłącza kanalizacyjnego dopuszczalne jest stosowanie szczelnych zbiorników na nieczystości ciekłe bądź instalowanie przydomowych oczyszczalni ścieków.

3. Gnojowniki w gospodarstwach rolnych muszą po-siadać nieprzepuszczalne dno i ściany oraz spełniać wymogi przepisów prawa budowlanego.

§ 9

Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z terenu nie-ruchomości z częstotliwością co najmniej jeden razy w kwartale. Nie może nastąpić przepełnienie i wypływ ścieków ze zbiornika i skażenie środowiska.

V. Szczegółowe zasady rozliczania świadczonych usług usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych

§ 10

Ustala się normatywy nagromadzenia odpadów komunalnych określone w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 11

Ustala się normatywy ilości nieczystości ciekłych w przypadku braku przyłącza kanalizacyjnego do budynku:

a) dla nieruchomości podłączonych do sieci wodo-ciągowej – 80% zużytej wody wg stanu licznika lub ryczałtu,

b) dla nieruchomości niepodłączonych do sieci wodo-ciągowej 0,70 m3/osobę/m-c.

§ 12

Do weryfikacji i uaktualniania norm, o których mowa w § 10 i § 11, upoważniony jest Burmistrz Miasta.

§ 13

1. Opłatę za wywóz odpadów ustala się przyjmując za podstawę obliczeń liczbę osób zamieszkałych w lokalach mieszkalnych, liczbę uczniów i pracowników w szkołach, przedszkolach i żłobkach, normatyw nagromadzenia odpadów oraz cenę jednostkową.

2. Liczbę osób, o której mowa w pkt 1, ustala się na dzień 30 listopada roku poprzedzającego rok naliczania opłaty. Dopuszcza się weryfikację liczby osób w trakcie roku tylko w przypadku istotnych zmian mających wpływ na wysokość opłaty.

3. Opłatę za wywóz odpadów ze szpitali, sanatoriów, domów wczasowych, hoteli, pensjonatów i kwater prywatnych ustala się na podstawie rzeczywistej ilości wywiezionych odpadów lub ilości wynikającej z zawartej umowy oraz ceny jednostkowej.

4. Opłatę za wywóz odpadów z lokali gastronomicznych, handlowych, usługowych itp. ustala się na podstawie powierzchni użytkowej lokalu, normatywu nagromadzenia odpadów oraz ceny jednostkowej.

§ 14

1. Dowody wpłaty za wykonane usługi w zakresie usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych właściciel nieruchomości obowiązany jest przechowywać przez okres dwóch lat od daty wystawienia.

2. W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje korzystania z usług firmy wywozowej, gmina może przejąć ten obowiązek pobierając od właściciela opłaty zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej nr XVII/121/2004 z dnia 26 lutego 2004 r.

VI. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe oraz zasady postępowania z padłymi zwierzętami bezdomnymi

§ 15

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe powinny zapewniać ochronę przed zagrożeniem i uciążliwością dla ludzi, a w szczególności:

a) oznakować i rejestrować w terminie 14 dni od dnia wejścia w ich posiadanie,

b) uzyskać odpowiednie zezwolenia na utrzymanie lub hodowlę psów ras uznanych za agresywne,

c) w przypadku zbycia lub padnięcia psa osoba utrzymująca ma obowiązek jego wyrejestrowania,

d) poddawać zwierzęta wymaganym szczepieniom ochronnym,

e) przestrzegać obowiązku wyprowadzania psów na smyczy i w kagańcu,

f) zwalniać psy ze smyczy tylko w miejscach mało uczęszczanych, pod warunkiem, że pies ma założony kaganiec, a opiekun ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem,

g) niezwłocznie usuwać odchody zwierzęcia powstałe podczas jego przebywania na terenach przeznaczonych do użytku publicznego (klatkach schodowych, chodnikach, trawnikach itp.),

h) sprawować dozór nad zwierzętami i nie dopuszczać zakłóceń ciszy i spokoju przez te zwierzęta.

2. Właściciel psa przebywającego poza mieszkaniem (pilnującego zabudowania lub terenu) zobowiązany jest do takiego zabezpieczenia posesji, aby uniemożliwić zwierzęciu samowolne wydostanie się na zewnątrz, oraz umieszczenia w widocznym miejscu tabliczki z oznaczeniem “Uwaga pies”.

3. Zabrania się wprowadzania psów i kotów na place zabaw dziecięcych.

4. Zwierzęta domowe przebywające w miejscach publicznych bez opieki ich właścicieli uważane są za bezdomne, będą wyłapywane, a następnie umieszczane w schronisku dla zwierząt.

§ 16

1. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenie obszarów “A” i “B” ochrony uzdrowiskowej, określonych w statucie uzdrowiska.

2. Na pozostałych terenach miasta dopuszcza się chów zwierząt gospodarskich z zachowaniem właściwego stanu sanitarnego i ochrony środowiska.

3. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich nie może być uciążliwe dla otoczenia.

4. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany do:

a) gromadzenia i usuwania powstających w związku z hodowlą odpadów w sposób zgodny z wymogami niniejszej uchwały,

b) zgłaszania padłych zwierząt do zakładu utylizacji wskazanego przez Urząd Miejski w Polanicy Zdroju.

§ 17

1. Za usunięcie zwłok bezdomnych zwierząt z nie-ruchomości gminy lub nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego odpowiedzialna jest firma świadcząca usługi wywozu odpadów.

2. Z pozostałych terenów właściciel nieruchomości.

VII. Wyznaczenie obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§ 18

1. Wprowadza się obowiązek corocznej deratyzacji nieruchomości przez właścicieli nieruchomości, a w szczególności: piwnic, strychów, węzłów cieplnych, magazynów, i budynków gospodarczych, kolektorów sanitarnych i przyłączy kanalizacyjnych oraz sąsiedztwa pojemników na odpady komunalne w terminach od 1 października do 15 listopada.

2. Podmioty zlecające i wykonujące deratyzację w terminie dwóch tygodni od jej zakończenia zobowiązane są złożyć pisemne sprawozdanie z przeprowadzonej akcji Burmistrzowi Miasta.

VIII. Postanowienia końcowe

§ 19

1. Funkcję kontrolną i egzekucyjną nad przestrzeganiem przepisów niniejszej uchwały sprawować będzie Straż Miejska.

2. W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązującego prawa stosowane będą środki przewidziane prawem o wykroczeniach.

§ 20

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Polanicy Zdroju.

§ 21

Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Polanicy Zdroju nr 240/XXXIX/97 z dnia 29 stycznia 1997 r. (z późn. zmianami) w sprawie utrzymania czystości i porządku na terenie Polanicy Zdroju.

§ 22

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

ZBIGNIEW PUCHNIAK

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Polanicy Zdroju z dnia 26 lutego 2004 r. (poz. 1044)