1026

SPRAWOZDANIE

z dnia 2 marca 2004 r.

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Polkowickiego za rok 2003

Zgodnie z art. 38a pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z 2001 r. z późn. zm.) na starostę został nałożony obowiązek powołania Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.

Realizując powyższy obowiązek, Starosta Polkowicki Zarządzeniem z dnia 30 stycznia 2002 r. powołał Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Polkowickiego.

Na pierwszym posiedzeniu w dniu 29.01.2003 r. Komisja, po zapoznaniu się ze stanem bezpieczeństwa na terenie powiatu polkowickiego, przyjęła sprawozdania roczne z zakresu zagrożeń, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, które przedstawili: Komendant Powiatowy Policji – Witold Trzmielewski, Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej – Wiktor Huzar, Powiatowy Lekarz Weterynarii – Krzysztof Kiernożycki, Powiatowy Inspektor Sanitarny – Jan Mielnikiewicz.

Po przeanalizowaniu danych statystycznych otrzymanych od szefów służb, inspekcji i straży z zakresu bezpieczeństwa na terenie powiatu polkowickiego wynika, że w 2002 r. przestępczość zmalała, a tym samym wzrosło bezpieczeństwo mieszkańców powiatu. Pierwsze miejsce wśród najbardziej bezpiecznych i przyjaznych mieszkańcom gmin zdobyła Gmina Gaworzyce, która otrzymała Puchar Przechodni Starosty Polkowickiego. Puchar odebrał Jacek Szwagrzyk – Wójt Gminy Gaworzyce.

Komisja po naniesieniu poprawek do projektu Programu Zapobiegania Przestępczości w pełni go zaakceptowała i skierowała pod obrady Rady Powiatu w Polkowicach jako Program Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w latach 2003–2005. (Uchwałą nr V/35/03 Rady Powiatu w Polkowicach z dnia 31 marca 2003 r. Program został uchwalony).

Po omówieniu spraw organizacyjnych Komisja zatwierdziła i przyjęła do realizacji plan pracy na 2003 r.

W dniu 11 czerwca 2003 r. odbyło się drugie, poszerzone o członków Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego, posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa.

Związane ono było z wejściem w życie ustawy o stanie klęski żywiołowej, która zobligowała samorządy do utworzenia gminnych i powiatowych zespołów reagowania kryzysowego, mających w założeniu zapobieżenie skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznej, co przekłada się na poprawę bezpieczeństwa obywateli.

Członkowie PZRK i Komisji Bezpieczeństwa zapoznali się ze swoimi obowiązkami z zakresu reagowania kryzysowego, a następnie starosta wręczył akty powołania członkom PZRK.

W dyskusji nad zadaniami, które postawiono przed osobami odpowiedzialnymi za realizacje zadań ujętych w Programie Zapobiegania Przestępczości, Komisja stwierdziła, że aby osiągnąć cel główny Programu – poprawę bezpieczeństwa i porządku – należy zrealizować cele pośrednie, tj.:

– ciągle aktualizować załączniki funkcjonalne do “Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w latach 2003–2005” wyznaczającego kierunki pracy wszystkich służb w powiecie,

– opracować całoroczne harmonogramy pracy przez poszczególne służby, wynikające z Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości,

– inspirować do opracowania kolejnych programów w obszarach, które do tej pory w sposób niedostateczny odnosiły się do istniejących zagrożeń,

– zsynchronizować działania wszystkich instytucji w powiecie zaangażowanych w poprawę szeroko rozumianego bezpieczeństwa,

– prowadzić stałą kontrolę sposobu wywiązywania się z obowiązków uczestników przedsięwzięcia,

– poszukiwać możliwości zdobycia środków finansowych na realizację przyjętych programów profilaktycznych.

W dniu 12 listopada 2003 r. odbyło się trzecie posiedzenie Komisji podsumowujące realizację zadań podjętych w 2003 r., na którym Starosta przedstawił uczestnikom nowo delegowanego do pracy w Komisji, przez Komendanta Powiatowego Policji w Polkowicach, podkomisarza Krzysztofa Płaskonkę, który zastąpił asp. szt. Stanisława Hajdugę funkcjonariusza Policji oddelegowanego do pracy w KW Policji we Wrocławiu.

Komisja wysłuchała sprawozdań z zakresu zagrożeń, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu polkowickiego w 2003 r. obejmujących następującą tematykę:

zapewnienie bezpieczeństwa, porządku publicznego w kontekście potencjalnych zagrożeń atakami terrorystycznymi na terenie powiatu polkowickiego przedstawione przez Komendanta Powiatowego Policji,

– stan ochrony ppoż. na terenie powiatu polkowickiego przedstawione przez Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej,

– stan sanitarno-epidemiologiczny oraz zagrożenia przedstawione przez Powiatowego Lekarza Weterynarii,

– stan sanitarno-epidemiologiczny na terenie powiatu przedstawione przez Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

W związku z nadchodząca zimą zostały omówione zadania z zakresu:

– utrzymania dróg powiatu polkowickiego – przedstawione przez Dyrektor PZDP z siedzibą w Przemkowie,

– informowania bezdomnych o placówkach oferujących nocleg – przedstawione przez Inspektora z Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego.

W związku z możliwością zaistnienia ataków terrorystycznych oraz nadchodzącą zimą Starosta postawił zadania dla służb, inspekcji, straży oraz burmistrzów, wójtów miast i gmin powiatu polkowickiego z zakresu bezpieczeństwa, porządku publicznego i ochrony ludności.

Oceniając realizację “Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w latach 2003–2005”, który przyjęty został na pierwszym posiedzeniu, Komisja po wysłuchaniu sprawozdań z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego podkreśliła, że:

– sukcesywnie następuje poprawa bezpieczeństwa publicznego w odczuciu społeczności powiatu polkowickiego,

– wymiernym efektem przyjętego programu jest zaangażowanie się samorządów, polegające między innymi na finansowym wsparciu programów prewencyjnych skierowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych,

– następuje wzrost zaangażowania szkół na rzecz realizacji ww. programów,

– nadal utrzymuje się dość wysoki udział nieletnich w ogólnej liczbie przestępstw oraz notuje się zjawiska narkomanii.

Komisja na swym ostatnim posiedzeniu zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu powiatu na 2004 r. obejmującego zadania starosty z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, wyrażając zaniepokojenie, że w związku z wyodrębnieniem z budżetu powiatu wydatków dla policji oraz pozbawieniem starosty sprawowania ustawowego “zwierzchnictwa” w stosunku do policji osłabiony został wpływ starosty na służby prewencji w zakresie realizacji zadań dotyczących porządku i bezpieczeństwa, przypisanych samorządowi powiatowemu, których to realizacja, w największym stopniu zależy od zaangażowania sił i środków policji.

Komisja wyraziła dezaprobatę co do wysokości dotacji rządowej (których wysokość jest od powiatu niezależna) na Państwową Straż Pożarną, której zadania sukcesywnie ulegają zwiększeniu, natomiast dotacja na jej utrzymanie pozostaje praktycznie na niezmienionym poziomie.

Komisja wskazała również na wyraźną dysproporcję między wzrastającymi zadaniami samorządów powiatowych w zakresie administracji rządowej a wielkością środków finansowych przekazywanych na ich realizację. Konieczność angażowania środków “własnych” powiatu na te zadania uniemożliwia stworzenie rezerwy finansowej, na coraz częściej występujące, nadzwyczajne zdarzenia kryzysowe.

Po omówieniu spraw organizacyjnych Komisja zatwierdziła i przyjęła do realizacji plan pracy na 2004 r.

PRZEWODNICZĄCY KOMISJI

MAREK TRAMŚ