941

UCHWAŁA RADY GMINY PRZEWORNO

z dnia 29 stycznia 2004 r.

w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno w części dotyczącej wsi Strużyna z przysiółkiem Kaszówka

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst ustawy Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 wraz z późn. zm.), art. 85 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717), art. 7 i 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (jednolity tekst ustawy Dz. U. Nr 15 z 1999 r., poz. 139 wraz z późn. zm.) oraz w związku z uchwałą nr XLI/206/2002 Rady Gminy w Przewornie z dnia 24 września 2002 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno, postanawia się, co następuje:

§ 1

Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno w części dotyczącej wsi Strużyna z przysiółkiem Kaszówka.

§ 2

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno w części dotyczącej wsi Strużyna z przysiółkiem Kaszówka składa się z:

1. ustaleń planu miejscowego zawartych w uchwale,

2. rysunku planu miejscowego; sporządzonego na mapie ewidencji gruntów w skali 1 : 5000, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 3

Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej uchwały jest mowa o:

1. planie miejscowym – należy przez to rozumieć miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno w części dotyczącej wsi Strużyna z przysiółkiem Kaszówka,

2. rysunku planu miejscowego – należy przez to rozumieć rysunek miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, sporządzony na mapie ewidencji gruntów w skali 1 : 5000, stanowiący załącznik nr 1 do uchwały,

3. uchwale – należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę Rady Gminy Przeworno,

4. przepisach szczególnych – należy przez to rozumieć aktualne w momencie realizacji ustaleń planu miejscowego przepisy prawne: ustawy wraz z aktami wykonawczymi, normy branżowe oraz ograniczenia w dysponowaniu terenami; wynikające z prawomocnych decyzji administracyjnych,

5. przeznaczeniu podstawowym – należy przez to rozumieć rodzaj przeznaczenia terenu, które powinno przeważać na danym terenie wyznaczonym ściśle określonymi lub orientacyjnymi liniami rozgraniczającymi,

6. przeznaczeniu dopuszczalnym – należy przez to rozumieć możliwość dopuszczenia przeznaczenia terenu inne niż podstawowe, które uzupełnia lub wzbogaca określone przeznaczenie podstawowe

terenu, bądź stanowi w stosunku do niego przeznaczenie alternatywne,

7. terenie – należy przez to rozumieć teren o określonym w planie miejscowym przeznaczeniu podstawowym bądź dopuszczalnym i alternatywnym, zawarty w granicach linii rozgraniczających wyznaczonych w rysunku planu miejscowego oraz oznaczony stosownymi symbolami literowymi,

8. działce siedliskowej – należ przez to rozumieć działkę wyodrębnioną geodezyjnie; zabudowaną budynkiem mieszkalnym wraz z towarzyszącymi mu obiektami i urządzeniami,

9. działce budowlanej – należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych, wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego,

10. powierzchni terenu biologicznie czynnej – należy przez to rozumieć grunt rodzimy w obrębie działki siedliskowej i budowlanej zagospodarowany zielenią,

11. usługach komercyjnych – należy przez to rozumieć usługową działalność dochodową podmiotów gospodarczych i przedsiębiorstw w zakresie świadczenia usług dla ludności oraz działalność gospodarczą prowadzoną w sposób nieoddziaływający znacząco na środowisko i zdrowie ludzi, w formie zakładów drobnej wytwórczości i zakładów rzemieślniczych,

12. odległości i strefie ograniczeń zabudowy – należy przez to rozumieć ograniczenia wywołane obecnością lub działaniem istniejącego lub projektowanego przeznaczenia terenu, bądź urządzeń i sieci infrastruktury technicznej, wymagających zachowania odległości od innych funkcji lub urządzeń; stosownie do obowiązujących standardów technicznych, określonych w przepisach szczególnych,

13. przestrzeni publicznej – należy przez to rozumieć tereny w obrębie ściśle określonych linii rozgraniczających dróg, ulic, placów, wydzielonych ciągów pieszo-jezdnych i innych urządzeń komunikacyjnych oraz powierzchnie dostępne lub określone za dostępne przez władze samorządowe lub organy administracji rządowej, ze względu na ich znaczenie dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, poprawy jakości ich życia i sprzyjające nawiązywaniu kontaktów społecznych.

§ 4

1. Celem regulacji zawartych w planie miejscowym jest:

1) określenie zasad zrównoważonego rozwoju wsi i ładu przestrzennego; przy uwzględnieniu istniejącego zainwestowania i poszanowania historycznych wartości dziedzictwa kulturowego obszaru, jego zasobów środowiskowych i wodnych oraz walorów krajobrazowych,

2) uściślenie zasad kształtowania spójnej polityki przestrzennej na obszarze wsi oraz zasad zabudowy i zagospodarowania terenów o określonym przeznaczeniu,

3) określenie zasad ochrony środowiska, warunków korzystania z jego zasobów; w sposób nienaruszający równowagi przyrodniczej i zapewniający wysoki standard jakości poszczególnych elementów środowiska,

4) ustalenie zasad ochrony archeologicznych dóbr kultury,

5) zapewnienie przestrzennych, technicznych i terenowo-prawnych warunków do modernizacji i rozbudowy układu komunikacyjnego oraz sieci i urządzeń infrastruktury technicznej.

2. Przedmiotem ustaleń planu miejscowego są:

1) ustalenie podstawowego bądź dopuszczalnego lub alternatywnego przeznaczenia dla poszczególnych terenów wyznaczonych w planie miejscowym,

2) wyznaczenie ściśle określonych lub orientacyjnych linii rozgraniczających dla terenów o odmiennym przeznaczeniu podstawowym, dopuszczalnym lub alternatywnym,

3) określenie dla wyznaczonych w planie miejscowym terenów zasad obsługi w zakresie komunikacji oraz dostępu do sieci i urządzeń infrastruktury technicznej,

4) określenie zasad zabudowy i zagospodarowania poszczególnych terenów oraz standardów kształtowania w ich obręb projektowanej zabudowy,

5) uściślenie szczególnych warunków zagospodarowania obszaru wsi, wynikających z potrzeb ochrony środowiska, zasobów archeologicznych dóbr kultury i wartości dziedzictwa kulturowego,

6) określenie dla terenów projektowanej zabudowy mieszkaniowej zasad podziału na działki budowlane.

§ 5

USTALENIA FORMALNO-PRAWNE

1. Uchwalony plan miejscowy jest obowiązującym aktem prawa miejscowego w zakresie przeznaczenia terenów oraz określenia sposobów ich zagospodarowania i warunków zabudowy, a także w zakresie rozmieszczenia inwestycji celu publicznego.

2. Dla terenów położonych w granicach planu miejscowego tracą moc ustalenia miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego Gminy Przeworno uchwalonego uchwałą nr V/29/94 Rady Gminy w Przewornie z dnia 29 listopada 1994 r.

§ 6

§ 7

LOKALNE WARUNKI, ZASADY I STANDARDY KSZTAŁTOWANIA ZABUDOWY ORAZ ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW

1. W obrębie działek siedliskowych i wyznaczonych działek budowlanych dla projektowanej zabudowy mieszkaniowej zaleca się zachować część powierzchni terenu biologicznie czynnej w następującym wymiarze:

1) minimum 40% powierzchni terenu w istniejącej zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej,

2) minimum 50% powierzchni terenu w projektowanej zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej,

3) minimum 60% powierzchni terenu w istniejącej i projektowanej zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej o charakterze rekreacyjnym oraz zabudowie zagrodowej i gospodarstwach agroturystycznych.

2. Maksymalna wysokość projektowanej zabudowy mieszkaniowej nie może przekroczyć 2 kondygnacji naziemnych, z możliwością wykorzystania na cele użytkowe poddasza budynku.

W przestrzeń poddasza może być wbudowana jedynie jedna kondygnacja.

Powyższy nakaz dotyczy również istniejących budynków jednorodzinnych poddanych rozbudowie.

Budynki gospodarcze i garaże nakazuje się realizować wyłącznie jako obiekty parterowe.

3. Ustala się nieprzekraczalne linie zabudowy dla projektowanych budynków przeznaczonych na stały pobyt ludzi w następującym zróżnicowaniu:

1) 6,0 m od linii rozgraniczających dróg zbiorczych KZ i drogi lokalnej KL,

2) 5,0 m od linii rozgraniczających dróg dojazdowych KD.

4. Architektura projektowanych budynków winna nawiązywać do miejscowego stylu budownictwa i harmonizować z walorami krajobrazowymi wsi.

5. Zaleca się realizację budynków z dachem dwuspadowym, symetrycznym, o kącie nachylenia 30°– 45°, krytym dachówką lub materiałem odpowiadającym dachówce.

6. Zaleca się sytuować kalenice projektowanych budynków prostopadle do osi drogi.

§ 8

SZCZEGÓLNE WARUNKI ZABUDOWY I ZAGOSPODAROWANIA TERENÓW

1. Dla terenu rolno-leśnego wsi, położonego w zasięgu strefy ochrony pośredniej zewnętrznej głębinowych ujęć wody pitnej SUW Przeworno, obowiązują nakazy i zakazy określone w przepisach szczególnych oraz decyzji nr 03/2001 Starosty Strzelińskiego wydanej 25 stycznia 2001 r. pismem nr SP-OS-6223/03/01, ustanawiającej strefy ochrony głębinowych ujęć wody pitnej zakładu wodociągowego SUW Przeworno.

2. Nakazuje się kompensację przyrodniczą terenów zdegradowanych, tj. nieczynnych wyrobisk po powierzchniowej eksploatacji kruszywa naturalnego (oznaczonych w rysunku planu miejscowego symbolem “RK1”) oraz zawartej w granicach wsi nie-

użytkowanej części gminnego składowiska odpadów komunalnych (oznaczonej w rysunku planu miejscowego symbolem “RK2”).

W ramach kompensacji przyrodniczej należy wykonać niezbędny zespół działań, a w szczególności: roboty ziemne, rekultywację gleby, zadrzewienia, by w efekcie wyrównać szkody dokonane w środowisku i przywrócić równowagę przyrodniczą tych zdegradowanych terenów.

3. Dla prognostycznych złóż kruszywa naturalnego określa się orientacyjne zasięgi występowania; dopuszczając możliwość ich wydobycia po szczegółowym rozeznaniu geologicznym. Eksploatacja tych złóż winna być prowadzona zgodnie z wymogami przepisów szczególnych.

4. Zakazuje się budowy obiektów budowlanych, przeznaczonych na stały pobyt ludzi w strefie negatywnego oddziaływania pól elektromagnetycznych napowietrznych linii elektroenergetycznych ś.n. 20 kV; w pasie terenu o łącznej szerokości 20 m (2 x 10,0 m) wzdłuż tras linii.

5. W zakresie ochrony powietrza przed zanieczyszczeniem zaleca się powszechne stosowanie paliw proekologicznych dla celów grzewczych i bytowych.

6. Dopuszczalny poziom hałasu zewnętrznego mierzony na granicy własności działek i określonych terenów przeznaczenia podstawowego nie może przekroczyć wartości określonych w przepisach szczególnych.

7. Istniejące i projektowane obiekty usług komercyjnych nie mogą znacząco oddziaływać na środowisko i zdrowie ludzi.

8. Należy bezwzględnie chronić wody cieków naturalnych i rowów otwartych przed zanieczyszczeniem.

9. Zaleca się zabezpieczenie dostępności komunikacyjnej do koryt cieków naturalnych, dla celów prowadzenia niezbędnych prac regulacyjnych i konserwacyjnych w ich obrębie.

10. Zgodnie z przepisami szczególnymi, zakazuje się wznoszenia obiektów budowlanych oraz trwałego zagospodarowania terenów położonych w zasięgu oddziaływania wód powodziowych; wskazanych w rysunku planu miejscowego.

11. Nakazuje się renowację i utrzymanie stałej drożności rowów otwartych oraz systemu drenażowego użytków rolnych. Istniejące zbiorniki wodne należy poddać renowacji.

12. Nakazuje się zachowanie bez zmian istniejącej sieci cieków naturalnych oraz małych zbiorników wodnych w dolinach rzecznych.

13. Nakazuje się chronić i zachować cenne siedliska przyrodnicze położone w obrębie dolin rzecznych, tj. kompleksy leśne, wysoką zieleń łęgową; siedliska łąkowe i obszary źródliskowe cieków naturalnych.

14. Nakazuje się zachować i chronić drzewostan zabytkowego parku podworskiego i dawnego cmentarza. Tereny te należy poddać kompleksowej renowacji i zagospodarowaniu z przeznaczeniem na teren zieleni parkowej.

15. Nakazuje się zachowanie i ochronę wysokiej zieleni śródpolnej oraz istniejący starodrzew w granicach terenu osadniczego wsi.

16. Zaleca się zachowanie drzew przydrożnych; rosnących w bezpiecznej odległości od krawędzi jezdni.

17. Przy dokonywaniu nowych nasadzeń drzew i krzewów na działkach siedliskowych stosować wyłącznie gatunki pochodzenia rodzimego; właściwe dla lokalnych siedlisk przyrodniczych.

18. Wszystkie zespoły i kompleksy leśne wsi uznaje się za lasy ochronne.

19. Przy realizacji obiektów budowlanych i zagospodarowaniu terenu należy ograniczyć prace niwelacyjne terenu do niezbędnego minimum, by zachować naturalne jego ukształtowanie.

§ 9

ZASADY OBSŁUGI W ZAKRESIE KOMUNIKACJI DROGOWEJ

1. Dla przestrzeni publicznej w zakresie komunikacji drogowej ustala się w sposób następujący klasyfikację funkcjonalną dróg oraz obowiązujące parametry geometryczne:

KZ – drogi zbiorcze;

dla następujących dróg powiatowych:

1) nr 3093D, relacji: Przeworno (od drogi powiatowej nr 3046D) – Rożnów – Karnków (do drogi powiatowej nr 3092D),

2) nr 3094D, relacji Strużyna (od drogi powiatowej nr 3096D) – Rożnów (do drogi powiatowej nr 3093D),

3) nr 3096D, relacji: droga powiatowa nr 3046D – przysiółek Kaszówka – Strużyna (do drogi powiatowej nr 3093D).

Istniejący przebieg trasy dróg utrzymuje się bez zmian.

Szerokość dróg w ściśle określonych liniach rozgraniczających zgodnie z wydzieleniem geodezyjnym; minimum 20,0 m.

Dopuszcza się możliwość organizacji ścieżek rowerowych w liniach rozgraniczających dróg.

KL – drogi lokalne;

1) dla drogi powiatowej nr 3095D, relacji: Krzywina (od drogi powiatowej nr 3046D) – Strużyna (do drogi powiatowej nr 3096D),

2) dla drogi gminnej, relacji: Strużyna – granica powiatu strzelińskiego; dalej w kierunku Łojowic w gminie Wiązów.

Istniejący przebieg trasy drogi utrzymuje się bez zmian.

Szerokość drogi w ściśle określonych liniach rozgraniczających, zgodnie z wydzieleniem geodezyjnym; minimum 15,0 m.

Zaleca się organizację ścieżek rowerowych w liniach rozgraniczających dróg.

KD – drogi dojazdowe;

dla pozostałych dróg wiejskich, według oznaczeń w rysunku planu miejscowego oraz dla projektowanych odcinków dróg dojazdowych.

Przebieg tras istniejących dróg utrzymuje się bez zmian

Szerokość drogi w ściśle określonych liniach rozgraniczających minimum 12,0 m.

Zaleca się organizację ścieżek rowerowych w liniach rozgraniczających istniejących dróg.

KX – ciągi pieszo-jezdne;

dla wskazanych w rysunku planu miejscowego dróg polnych.

Istniejący przebieg tras ciągów pieszo-jezdnych utrzymuje się bez zmian.

Szerokość w liniach rozgraniczających 3,0–5,0 m, zgodnie z wydzieleniem geodezyjnym.

Zaleca się organizację ścieżek rowerowych.

2. W liniach rozgraniczających dróg dopuszcza się:

1) ruch kołowy i postój pojazdów zgodnie z klasyfikacją i wynikającymi z niej parametrami funkcjonalnymi,

2) ruch pieszy i ruch rowerowy,

3) infrastrukturę techniczną podziemną na warunkach określonych w przepisach szczególnych,

4) lokalizację, w sposób nieograniczający bezpieczeństwa ruchu, obiektów inżynierskich oraz urządzeń technicznych związanych z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu,

5) realizację sieci infrastruktury technicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami szczególnymi; w uzgodnieniu z zarządcą drogi.

3. Na terenach projektowanej zabudowy należy zabezpieczyć stanowiska parkingowe w obrębie każdej wydzielonej działki budowlanej; w ilości wynikającej z aktualnie stosowanych wskaźników obsługi motoryzacji.

§ 10

ZASADY OBSŁUGI W ZAKRESIE INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ

1. Zaopatrzenie w wodę pitną:

1.1. Utrzymuje się bez zmian istniejący system zaopatrzenia wsi w wodę pitną, przy udziale zakładu wodociągowego SUW w Przewornie, o wydajności ujęć Q śred = 45,0 mł/godz.

1.2. Utrzymuje się bez zmian trasę istniejącego wodociągu przesyłowego; relacji Przeworno – Strużyna oraz sieć wodociągów rozdzielczych w samej wsi.

1.3. Istniejącą rozdzielczą sieć wodociągową należy przedłużyć o nowe odcinki, by zapewnić zaopatrzenie w wodę pitną dla projektowanej zabudowy.

2. Gospodarka ściekowa:

2.1. Docelowe uregulowanie gospodarki ściekami bytowymi we wsi winno być dokonane w oparciu o kompleksowy program przyjęty dla obszaru całej Gminy Przeworno.

2.2. Do czasu realizacji programu, określonego w pkt 2.1. niniejszego ustępu dopuszcza się w obrębie istniejącej zabudowy gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych; wraz z ich sukcesywnym opróżnianiem i wywozem nieczystości do najbliższej oczyszczalni ścieków.

2.3. Dla projektowanej zabudowy zaleca się realizację przydomowych oczyszczalni ścieków.

2.4. Bezwzględnie zakazuje się odprowadzanie nieoczyszczonych ścieków bytowych bezpośrednio do gruntu, rowów i cieków naturalnych.

2.5. Ciekłe odchody zwierzęce, tj. gnojówka i gnojowica, które nie zostaną rolniczo wykorzystane, należy gromadzić w szczelnych zbiornikach w obrębie siedliskowych działek gospodarstw rolnych. Obowiązuje zakaz ich odprowadzania do gruntu, cieków naturalnych i rowów otwartych. Należy je poddać neutralizacji zgodnie z przepisami szczególnymi.

2.6. Wody opadowe należy odprowadzać do istniejących i projektowanych odcinków sieci kanalizacji deszczowej; wyposażając je dodatkowo urządzeniami do ich oczyszczania. Obowiązuje zakaz odprowadzania nieoczyszczonych ścieków opadowych bezpośrednio do cieków naturalnych i rowów melioracyjnych.

3. Gospodarka odpadami komunalnymi:

3.1. Istniejącą i projektowaną zabudowę należy wyposażyć w kontenery lub pojemniki na odpady komunalne, systematycznie opróżniane przez specjalistyczne służby; z wywozem odpadów na najbliższe składowisko odpadów komunalnych.

3.2. Nakazuje się wprowadzenie zasady selektywnej zbiórki i magazynowania odpadów.

3.3. Obowiązuje zakaz gromadzenia odpadów na jakimkolwiek terenie o innym podstawowym przeznaczeniu.

3.4. Zawartą w granicach wsi nieużytkowaną część terenu gminnego składowiska odpadów komunalnych należy przeznaczyć do kompensacji przyrodniczej, celem wyrównania szkód dokonanych w środowisku i przywrócenia równowagi przyrodniczej terenu.

4. Zaopatrzenie w energię elektryczną:

4.1. Ustala się zasadę zaopatrzenia mieszkańców wsi w energię elektryczną przy pełnym wykorzystaniu istniejących obiektów i urządzeń elektroenergetycznych, tj. napowietrznych linii elektroenergetycznych ś.n. 20 kV, stacji transformatorowych i napowietrznej sieci elektrycznej n.n.

4.2. Trasy istniejących napowietrznych linii elektroenergetycznych ś.n. 20 kV oraz usytuowanie stacji transformatorowych zachowuje się bez zmian.

4.3. Zaleca się sukcesywną rozbudowę systemu urządzeń i obiektów elektroenergetycznych w dostosowaniu do potrzeb rozwojowych wsi.

5. Gospodarka cieplna:

5.1. Ciepło dla celów grzewczych i bytowych zaleca się uzyskiwać w oparciu o paliwa proekologiczne, tj. energię elektryczną, olej opałowy i gaz bezprzewodowy. Dopuszcza się stosowanie innych źródeł energii proekologicznej.

5.2. W obrębie istniejącej zabudowy dopuszcza się utrzymanie bez zmian istniejącego systemu uzyskiwania ciepła w oparciu o paliwa stałe; z zaleceniem modernizacji tego systemu.

5.3. Dla projektowanej zabudowy dopuszcza się wyjątkowo stosowanie wysoko sprawnych źródeł ciepła opalanych paliwem stałym, w oparciu o charakterystykę wpływu na środowisko przyjętej technologii, która zapewni nieprzekraczanie dopuszczalnych standardów emisyjnych określonych w przepisach szczególnych.

6. Telekomunikacja:

6.1. Utrzymuje się bez zmian istniejący system urządzeń i obiektów teletechnicznych, z zaleceniem jego sukcesywnej rozbudowy i modernizacji.

§ 11

OCHRONA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO

1. Dla części terenu osadniczego wsi, obejmującego zabytkowy zespół zabudowy folwarcznej, wraz z dworem, parkiem podworskim i dawnym cmentarzem przykościelnym, ustanawia się strefę “B” ochrony konserwatorskiej.

Granicę strefy określa rysunek planu miejscowego.

W obrębie strefy “B” ochrony konserwatorskiej ustala się następujące zasady zabudowy i zagospodarowania terenu:

1.1. Nakazuje się zachowanie zasadniczych elementów historycznego rozplanowania; przede wszystkim w zakresie układu komunikacji wewnętrznej, zabudowy oraz podziałów terenu.

1.2. Nowa zabudowa na terenie zabytkowego zespołu dworsko-folwarcznego jest możliwa jedynie na miejscu, w gabarytach i formie istniejącej zabudowy historycznej. Nowe obiekty kubaturowe przewidziane do realizacji w obrębie strefy należy uzgodnić z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

1.3. Obowiązuje bezwzględny zakaz wprowadzania nowej zabudowy kubaturowej na teren zabytkowego parku podworskiego i dawnego cmentarza. Istniejący w obrębie tych terenów starodrzew należy w pełni zachować i chronić.

1.4. Ustala się wymóg uzgodnienia z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków ewentualnych zmian lub korekt przebiegu dróg i dojazdów wewnętrznych oraz zmiany rodzaju ich nawierzchni.

2. Nakazuje się chronić, zgodnie z wymogami przepisów szczególnych, zabytkowe obiekty architektury i budownictwa, znajdujące się w rejestrze zabytków Państwowej Służby Ochrony Zabytków, a mianowicie:

1) dwór (obecnie budynek mieszkalny nr 34) – wpisany do rejestru 18 sierpnia 1992 r. pod nr 1374/WŁ,

2) park podworski – wpisany do rejestru 20 marca 1991 r. pod nr 1325/WŁ.

Wszelkie prace budowlane związane z przebudową, rozbudową i remontem zabytkowego dworu oraz zmianę sposobu jego użytkowania należy uzgodnić z Dolnośląskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

W sąsiedztwie zabytkowego dworu nowa zabudowa jest jedynie możliwa do realizacji na miejscu, w gabarytach i formie istniejącej zabudowy historycznej; po uzyskaniu uzgodnienia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Obowiązuje bezwzględny zakaz wprowadzenia nowej zabudowy kubaturowej na teren parku podworskiego. Starodrzew parku należy w pełni zachować i chronić.

3. Nakazuje się chronić, zgodnie z wymogami przepisów szczególnych zabytkowy mur kamienny wokół dawnego cmentarza przykościelnego, ujęty w spisie dóbr kultury, sporządzonym przez Państwową Służbę Ochrony Zabytków.

Obowiązuje bezwzględny zakaz wprowadzenia nowej zabudowy kubaturowej na teren dawnego cmentarza. Starodrzew cmentarza należy w pełni zachować i chronić.

§ 12

ZASADY OCHRONY ARCHEOLOGICZNYCH DÓBR KULTURY

1. Dla terenu osadniczego wsi ustanawia się strefę “OW” obserwacji archeologicznej obszaru o metryce średniowiecznej, w granicach określonych w rysunku planu miejscowego.

W obrębie strefy “OW” obserwacji archeologicznej obszaru o metryce średniowiecznej, przed uzyskaniem pozwolenia na budowę dla wszelkich przedsięwzięć inwestycyjnych, należy uprzednio uzyskać stanowisko Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i w zakresie określonym w tym stanowisku uzyskać jego zezwolenie na prowadzenie prac ziemnych.

Prowadzenie nadzoru archeologicznego nad pracami ziemnymi odbywa się na koszt inwestora.

2. Na pozostałym obszarze wsi inwestor każdego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest zobowiązany do pisemnego powiadomienia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o terminie rozpoczęcia i zakończenia prac ziemnych, z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem. W przypadku wystąpienia zabytków i obiektów archeologicznych jest wymagane podjęcie ratowniczych badań wykopaliskowych na koszt inwestora, z zezwoleniem Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

3. Nakazuje się chronić, zgodnie z wymogami przepisów szczególnych stanowisko archeologiczne nr 2/2/88-30 AZP, ślad osadnictwa datowany na średniowiecze.

Lokalizację stanowiska na obszarze wsi wskazuje rysunek planu miejscowego.

Ustala się wymóg, by wszelkie prace ziemne prowadzone w obrębie bądź w bezpośrednim sąsiedztwie stanowiska archeologicznego, były poprzedzone przeprowadzeniem ratowniczych badań archeologicznych i wykopaliskowych, po uprzednim uzyskaniu stosownego zezwolenia Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na wykonanie tych badań.

Koszt badań archeologicznych i wykopaliskowych obciąża właściciela terenu.

§ 13

USTALENIA DOTYCZĄCE WARTOŚCI NIERUCHOMOŚCI

1. Konsekwencją uchwalenia planu miejscowego jest wzrost wartości nieruchomości zabudowanych oraz nieruchomości rolnych, które przeznacza się w planie miejscowym do zabudowy.

2. Ustala się stawkę procentową od wzrostu wartości nieruchomości w wysokości 30%.

3. Określona powyżej stawka procentowa jest podstawą do naliczania i pobrania jednorazowej opłaty należnej od właściciela nieruchomości na rzecz Gminy Przeworno, w przypadku jej zbycia.

§ 14

USTALENIA KOŃCOWE

1. Realizację niniejszej uchwały powierza się Wójtowi Gminy Przeworno.

2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od daty jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

MAREK CZERWIŃSKI

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Przeworno z dnia 29 stycznia 204 r. (poz. 941) /156 kB/