907

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W PRZEMKOWIE

z dnia 20 lutego 2004 r.

w sprawie Statutu Sołectwa Szklarki Gminy Przemków

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1, art. 41 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Przemkowie uchwala, co następuje:

STATUT SOŁECTWA SZKLARKI

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Wspólnotę lokalną sołectwa Szklarki stanowią jego mieszkańcy.

§ 2

Sołectwo Szklarki jest jednostką pomocniczą gminy Przemków.

§ 3

Sołectwo obejmuje obszar wsi Szklarki.

R o z d z i a ł II

Organy sołectwa i ich kompetencje

§ 4

Organem uchwałodawczym Sołectwa jest Zebranie Wiejskie, w którym mogą uczestniczyć pełnoletni mieszkańcy sołectwa stale zamieszkujący na jego terenie.

§ 5

1. Organami sołectwa są: Zebranie Wiejskie i Sołtys.

2. Do zadań i kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:

1) Wybór organów wykonawczych sołectwa, tj. wybór i odwoływanie Sołtysa oraz wybór i odwoływanie Rady Sołeckiej w całości jak i jej poszczególnych członków.

2) Uchwalanie planów finansowo-rzeczowych sołectwa w ramach budżetu gminy.

3) Uchwalanie sołeckich programów działania, w tym planów dotyczących celów i zakresu wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania.

3. Zebranie Wiejskie wydaje ponadto opinię w sprawach:

1) planów zagospodarowania przestrzennego gminy,

2) projektów rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa,

3) części budżetu gminy dotyczącej sołectwa,

4) lokalizacji uciążliwych inwestycji dla otoczenia oraz środowiska naturalnego.

§ 6

1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek:

1) co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,

2) Przewodniczącego Rady Miejskiej,

3) Burmistrza Gminy i Miasta.

2. Zebranie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy do roku.

3. Zebranie Wiejskie jest ważne i prawomocne do podejmowania uchwał, gdy uczestniczy w nim co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania stałych mieszkańców wsi.

4. Inicjator zwołania Zebrania Wiejskiego obowiązany jest powiadomić mieszkańców o terminie zebrania co najmniej 3 dni przed planowanym terminem, z zastrzeżeniem § 25 ust. 2 i 3 niniejszego Statutu.

5. Organ inicjujący zwołanie Zebrania Wiejskiego wyznacza osobę prowadzącą zebranie i protokolanta zebrania.

6. Zebranie Wiejskie zwołane z inicjatywy Sołtysa lub 1/10 mieszkańców upoważnionych do udziału w zebraniu prowadzą i protokołują osoby wybrane spośród uczestników zebrania.

7. W razie konieczności przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa prawo zwołania Zebrania Wiejskiego ma Przewodniczący Rady i Burmistrz.

§ 7

1. W przypadku braku kworum na Zebraniu Wiejskim do podejmowania uchwał zwołuje się zebranie w drugim terminie.

2. Zebranie w drugim terminie jest ważne bez względu na liczbę uczestników zebrania.

3. Zebranie w drugim terminie może odbyć się po upływie 30 minut od terminu zwołania pierwszego zebrania.

§ 8

1. Sołtys wybierany jest na okres 4 lat.

2. Kadencja Sołtysa kończy się z chwilą wybrania nowego Sołtysa.

§ 9

Do obowiązków i kompetencji Sołtysa należy w szczególności:

1) przy udziale członków Rady Sołeckiej opracowywanie projektów programów sołectwa, planów działania, projektów uchwał przedstawionych na zebraniach wiejskich;

2) inicjowanie wspólnie z Radą Sołecką czynów społecznych;

3) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz;

4) przewodniczenie Radzie Sołeckiej;

5) kierowanie pracami Rady Sołeckiej oraz realizacja uchwał organów Gminy i Zebrania Wiejskiego w odniesieniu do sołectwa;

6) składanie sprawozdań z działalności Rady Sołeckiej, zgodnie z decyzjami Zebrania Wiejskiego lub przynajmniej raz w roku;

7) podejmowanie działań zapobiegających klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków,

8) współpraca z organami w potwierdzaniu okoliczności wymaganych przez przepisy prawa;

9) sprawowanie zwykłego zarządu mieniem gminnym w przypadku przekazania tego mienia do dyspozycji sołectwa.

§ 10

1. Działalność Sołtysa jako organu wykonawczego sołectwa wspomaga Rada Sołecka składająca się od 3 do 5 członków. Liczbę członków ustala Zebranie Wiejskie.

2. Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.

3. Działalność w organach sołectwa i Radzie Sołeckiej ma charakter społeczny.

§ 11

1. Rada Sołecka wybierana jest na okres 4 lat.

2. Kadencja Rady Sołeckiej kończy się z momentem wyboru nowego Sołtysa.

§ 12

Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:

1) współdziałanie z Sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołectwa,

2) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla sołectwa i jego mieszkańców,

3) przygotowywanie zebrań i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań,

4) gromadzenie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa.

§ 13

1. Posiedzenie Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys wg potrzeb.

2. W posiedzeniach Rady Sołeckiej mają prawo uczestniczyć radni Rady Miejskiej.

R o z d z i a ł III

Tryb pracy organów sołectwa

§ 14

Uchwały Zebrania Wiejskiego podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, chyba że Statut stanowi inaczej.

§ 15

Zebranie Wiejskie może postanowić o przeprowadzeniu nad sprawą głosowania tajnego.

§ 16

1. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania.

2. Z przeprowadzonego głosowania tajnego Komisja Skrutacyjna sporządza protokół zawierający wyniki głosowania.

3. Treść protokołu podaje się do wiadomości uczestnikom zebrania bezpośrednio po jego sporządzeniu.

§ 17

1. Postanowienia Rady Sołeckiej zapadają w głosowaniu zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu członków Rady.

2. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady – Sołtysa.

R o z d z i a ł IV

Organy kontrolne sołectwa

§ 18

Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje wyłącznie Rada Miejska poprzez rozpatrywanie sprawozdań z tej działalności, w tym finansowej i społecznej sołectwa za poprzedni rok.

§ 19

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej jest organem kontroli sołectwa w zakresie wykonywania przez Sołtysa i Radę Sołecką swoich obowiązków, postanowień statutu i uchwał zebrania.

§ 20

Kontrolę nad działalnością sołectwa w zakresie czuwania, by mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenie sprawuje Burmistrz.

R o z d z i a ł V

Gospodarka finansowa sołectwa

§ 21

1. Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu gminy.

2. Zadania wynikające z uchwał Zebrania Wiejskiego realizowane są w ramach programu gospodarczego gminy, zgodnie z zasadami ustalonymi dla realizacji budżetu gminy.

3. O przyjęciu do realizacji zadań ustalonych przez sołectwo na Zebraniu Wiejskim ostateczną decyzję podejmuje Rada Miejska.

§ 22

Fundusze sołectwa mogą pochodzić z:

1) przydzielonych przez Radę Miejską środków finansowych,

2) darowizn i dobrowolnych wpłat zakładów, organizacji i osób indywidualnych,

3) dochodów z wydzielonego majątku,

4) organizowanych przez sołectwo przedsięwzięć.

§ 23

Dokumentację finansową sołectwa w niezbędnym zakresie prowadzi Urząd Gminy i Miasta w Przemkowie.

§ 24

Kontrolę nad działalnością finansową sołectwa sprawuje Skarbnik Gminy i Miasta.

R o z d z i a ł VI

Zasady wyboru i odwoływania członków organów sołectwa

§ 25

1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza w drodze uchwały Rada Miejska tak, aby mogły się one odbyć nie później niż w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia jej kadencji.

2. Zebranie w sprawie wyborów organów sołectwa zwoływane jest przez Burmistrza Gminy i Miasta, który w uzgodnieniu z ustępującym Sołtysem ustala dzień, godzinę i miejsce zebrania.

3. O dacie i miejscu zebrania zawiadamia z upoważnienia Burmistrza Sołtys, co najmniej na 7 dni przed wyznaczonym terminem.

§ 26

1. Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje zebranie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim i spośród nieograniczonej liczby kandydatów posiadających czynne prawo wyborcze do rad gmin.

2. Kandydatów do Rady Sołeckiej zgłasza Sołtys.

3. Uprawnionymi do głosowania są stali mieszkańcy sołectwa osiadający czynne prawo wyborcze do rady gminy.

§ 27

1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza Komisja Skrutacyjna wyłoniona w drodze głosowania jawnego w składzie co najmniej 3 osób.

2. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

2) przeprowadzenie głosowania,

3) ustalenie wyników głosowania,

4) sporządzenie protokołów z przeprowadzonych głosowań,

5) ogłoszenie wyników wyborów.

3. Protokół wyników wyborów podpisują wszyscy członkowie Komisji Skrutacyjnej.

§ 28

1. Do odwołania Sołtysa i członków Rady Sołeckiej organów sołectwa w czasie trwania kadencji stosuje się przepisy ustalone dla ich wyboru, z zachowaniem obowiązkowego wysłuchania przez Zebranie Wiejskie racji przedstawionych przez członków tych organów.

2. Podstawę do wnioskowania o odwołanie Sołtysa i członków Rady Sołeckiej organów stanowić może:

1) niewywiązywanie się z obowiązków,

2) naruszanie postanowień statutu,

3) nierespektowanie uchwał zebrania wiejskiego,

4) dopuszczenie się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

R o z d z i a ł VII

Postanowienia końcowe

§ 29

Zmiany statutu mogą nastąpić przy zachowaniu trybu przewidzianego dla jego uchwalenia.

§ 30

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Przemków.

§ 31

Traci moc uchwała nr VI/31/95 Rady Miejskiej w Przemkowie z dnia 12 stycznia 1995 r. w sprawie nadania Statutu sołectwom w gminie Przemków.

§ 32

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

IRENA ORŁOWSKA