R o z d z i a ł 3

Zasady obsługi w zakresie komunikacji

§ 5

1. Przebieg i klasyfikację dróg i ulic określa rysunek planu i uchwała.

2. Podstawowy układ komunikacji drogowej tworzą:

1) Droga ekspresowa S planowana do budowy jako droga dwujezdniowa o szerokości 2 x 7 m, z szerokością pasa rozdziału min. 4 m, poboczem o szerokości 2 x 2,5 m, w liniach rozgraniczających o szerokości 60–80 m wraz z rezerwą pod projektowane węzły dwupoziomowe.

2) Drogi główne planowane do modernizacji lub budowy jako drogi jednojezdniowe o szerokości 2 x 3,5 m z chodnikami lub utwardzonym poboczem o szerokości 2 m w liniach rozgraniczających o szerokości 25 m.

3) Drogi zbiorcze, planowane do modernizacji lub budowy jako drogi jednojezdniowe o szerokości 2 x 3,5 m z obustronnymi chodnikami o szerokości 2 m, w liniach rozgraniczających o szerokości 20,0 m.

4) Drogi lokalne, o szerokości 2 x 3,0 m z chodnikami i zieleńcami obustronnymi w liniach rozgraniczających o szerokości 12,0 m.

5) Drogi dojazdowe, o szerokości 2 x 2,5 m z chodnikami obustronnymi w liniach rozgraniczających o szerokości 10,0 m.

6) Podstawowy układ komunikacji uzupełniają wydzielone ciągi pieszo-jezdne i piesze (Pj) w liniach rozgraniczających dla projektowanych odcinków 8–10 m oraz drogi gospodarcze (KX).

3. W obrębie linii rozgraniczających układu komunikacyjnego można lokalizować, dostosowane do klasy technicznej ulicy, następujące elementy:

1) Pasy drogowe (jezdnie).

2) Pasy drogowe dróg, obsługujących tereny przyległe.

3) Ciągi piesze (chodniki).

4) Ścieżki rowerowe (w zależności od potrzeb).

5) Zieleń izolacyjna i ozdobna.

6) Miejsca postojowe.

7) Urządzenia obsługi komunikacji zbiorowej.

8) Drogi serwisowe zapewniające obsługę terenów przyległych przez włączenie dróg gminnych i niezbędnych zjazdów na pola i do gospodarstw.

4. Nie zakłada się obsługi terenów bezpośrednio przyległych do drogi ekspresowej S. Wjazdy i wy-jazdy są możliwe jedynie na węzłach. Obsługa projektowanych terenów zabudowy przemysłowej i usługowej przyległych do drogi odbywać się będzie poprzez wykorzystanie dróg zbiorczych.

5. Obsługa komunikacyjna terenów przewidzianych pod działalność gospodarczą i usługi, położonych wzdłuż drogi ekspresowej należy zapewnić poprzez istniejący układ ulic miejskich klasy Z z bezkolizyjnym przejściem nad drogą S (bez łącznic).

6. Obsługa projektowanych terenów zabudowy mieszkaniowej w sąsiedztwie dróg głównych i zbiorczych odbywać się będzie poprzez wykorzystanie dróg dojazdowych lub pieszo-jezdnych (Pj – z dwoma skrajnymi wjazdami oraz pasem zieleni izolacyjnej od strony drogi głównej i zbiorczej).

7. Obiekty związane z obsługą ruchu i kioski należy kształtować w oparciu o jednorodne rozwiązania architektoniczne i materiałowe.

8. W obrębie linii rozgraniczających dróg zabrania się lokalizowania obiektów ograniczających bezpieczeństwo ruchu. Lokalizacja wszelkich obiektów budowlanych wymaga zgody zarządcy drogi.

9. Odległość linii zabudowy dla nowo projektowanej zabudowy powinna wynosić:

1) Droga ekspresowa S-8: dla zabudowy mieszkaniowej przeznaczonej na stały pobyt ludzi 65–85 m liczona od linii rozgraniczających (90 m dla obiektów jednokondygnacyjnych i 110 m dla obiektów wielokondygnacyjnych liczona od krawędzi jezdni). Dla obiektów niezwiązanych ze stałym pobytem ludzi wg przepisów szczególnych.

2) Droga główna G: 20 m liczona od linii rozgraniczających.

3) Droga zbiorcza Z: 15 m liczona od linii rozgraniczających.

4) Droga lokalna L: 7,0 m liczona od linii rozgraniczających.

5) Droga dojazdowa D: 5,0 m liczona od linii rozgraniczających.

6) Odległość linii zabudowy od krawędzi jezdni powinna uwzględniać wrażliwość obiektów na szkodliwość ruchu samochodowego.

7) Dla terenów nowych, wrażliwych na szkodliwość ruchu, pomiędzy linią zabudowy, a linią rozgraniczającą należy wprowadzić strefę lokalizacji środków ochrony czynnej.

10. Ustala się, że realizacja poszczególnych elementów projektowanego układu komunikacyjnego może być prowadzona wraz z kompleksową budową sieci uzbrojenia technicznego, lokalizowanych w obrębie tych linii rozgraniczających.

11. Korekty elementów istniejącego układu komunikacyjnego mogą być dokonywane w projektach technicznych budowy i modernizacji dróg i ulic, zaś ewentualne poszerzenie linii rozgraniczających ulic może się odbywać wyłącznie za zgodą właścicieli gruntów, których poszerzenie dotyczy.

12. W granicach linii rozgraniczających ulic mogą być lokalizowane urządzenia związane z obsługą komunikacji, jak zatoki, parkingi, a także kioski, elementy małej architektury i reklamy w trybie obowiązujących przepisów oraz utrzymana istniejąca zabudowa, o ile nie stwarza to zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i za zgodą zarządzającego.

13. Ustala się konieczność zachowania normatywnych kątów widoczności na skrzyżowaniach dróg (G,Z,L,D), a także wykluczenia budowy nowych wjazdów na posesje w obszarze oddziaływania skrzyżowań.

14. Nowe i modernizowane elementy układu komunikacyjnego służące pieszym oraz dojścia do obiektów usługowych należy dostosować do potrzeb osób niepełnosprawnych.

§ 6

1. W granicach działek budowlanych należy zabezpieczyć odpowiednio do potrzeb i przepisów szczególnych liczbę miejsc postojowych.

2. Minimalną liczbę miejsc postojowych na działkach budowlanych należy ustalić w oparciu o następujące wskaźniki:

1) na terenach zabudowy mieszkaniowej – 1 m.p./1 mieszkanie,

2) Na terenach usług publicznych:

a) biblioteki, domy kultury – 1 m.p./20 użytkowników,

b) biura, urzędy – 1 m.p./50 m2 p.u.,

c) obiekty sportowo-rekreacyjne – 1 m.p./10 użytkowników,

d) szkoły – 1 m.p./10 pracowników,

e) przychodnie zdrowia – 1 m.p./100 m2 p.u.,

f) kościoły – 1 m.p./20 użytkowników.

3) Na terenach usług komercyjnych:

a) obiekty handlowe – 1 m.p./50 m2 p.u.,

b) bary, restauracje – 1 m.p./10 miejsc konsumpcyjnych,

c) obiekty rzemieślnicze – 1 m.p./20 użytkowników,

d) biura, urzędy – 1 m.p./50 m2 p.u.,

e) hotele – 1 m.p./5 łóżek.

3. Dopuszcza się za zgodą zarządcy drogi, uwzględnienie w bilansie, przyulicznych miejsc postojowych.

§ 7

1. W zakresie obsługi komunikacji kolejowej zakłada się utrzymanie i modernizację istniejącej linii kolejowej relacji Oleśnica – Kepno.

2. Na terenie zlikwidowanej linii kolejowej relacji Syców – Bukowa Śląska zakazuje się likwidacji infrastruktury kolejowej w postaci mostów, wiaduktów, podtorza, rowów odwadniających i innych urządzeń niezbędnych do uruchomienia lub odtworzenia funkcjonowania linii.

3. Do czasu ponownego odtworzenia zlikwidowanej linii kolejowej relacji Syców – Bukowa Śląska dopuszcza się wykorzystanie terenów kolejowych i istniejącej infrastruktury (po przeprowadzeniu jej badań techniczno-eksploatacyjnych) dla celów rekreacyjno-turystycznych, jako trasy rowerowe, ciągi pieszo-spacerowe, za zgodą zarządcy terenu.

4. Zakazuje się wprowadzanie na istniejące podtorze i budowle inżynieryjne linii kolejowej relacji Syców – Bukowa Śląska zaprzęgów konnych, traktorów, funkcji składowo-usługowych, do czasu wyjaśnienia przez zarządcę i samorząd lokalny docelowej funkcji istniejących gruntów wchodzących w skład zlikwidowanej linii kolejowej.

5. Odległość linii zabudowy dla nowo projektowanej zabudowy od istniejącej linii kolejowej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej (Dz. U. Nr 52, poz. 627 z 2000 r.).