§ 8

Zasady rozwoju i funkcjonowania układu

komunikacyjnego

Ustala się linie rozgraniczające przestrzeń publiczną w zakresie komunikacji (drogi wraz z urządzeniami pomocniczymi) i wprowadza się ich następującą klasyfikację funkcjonalną:

1) droga krajowa nr 8 - o parametrach ulicy głównej GP 1/2,

a) minimalna szerokość w liniach rozgraniczających - 30 m,

b) określa się minimalną nieprzekraczalną linię zabudowy od zewnętrznej krawędzi jezdni:

- dla obszarów zabudowanych - 10 m,

- poza terenem zabudowanym 20 m dla obiektów nieprzeznaczonych na stały pobyt ludzi, 30 m dla budynków jednokondygnacyjnych i 40 m dla budynków wielokondygnacyjnych,

c) realizacja nowych włączeń do drogi krajowej poza już istniejącymi oraz wyznaczonymi na rysunku planu możliwa jest tylko i wyłącznie za zgodą zarządcy drogi,

2) droga wojewódzka,

o parametrach ulicy głównej G 1/2, (fragment trasy Droga Śródsudecka):

a) minimalna szerokość w liniach rozgraniczających 25 m,

b) szerokość jezdni = 6,0- 7,0 m,

c) wymagana korekta łuków drogi w celu poprawy warunków widoczności i bezpieczeństwa ruchu,

d) określa się minimalną nieprzekraczalną linię zabudowy od zewnętrznej krawędzi jezdni:

- dla obiektów nieprzeznaczonych na stały pobyt ludzi: w obszarach obszarów zabudowanych - 10 m, poza terenem zabudowanym - 20 m,

- dla obiektów przeznaczonych na stały ludzi – 20 m,

na terenach stref ochrony konserwatorskiej dopuszcza się inne linie zabudowy zgodnie z wytycznymi właściwego konserwatora zabytków,

e) ustala się strefę lokalizacji środków ochrony czynnej przed szkodliwym wpływem ruchu samochodowego na terenach zabudowanych przeznaczonych na stały pobyt ludzi o szerokości 10 m między linią zabudowy, a linią rozgraniczającą dogi; dopuszcza się odstępstwa od tej zasady na terenach stref ochrony konserwatorskiej,

f) ogranicza się ilość wjazdów na drogi wojewódzkie do niezbędnych, dla nowych obiektów należy organizować wjazdy na drogi niżej sklasyfikowane,

g) nowe włączenia do dróg wojewódzkich należy uzgadniać z zarządem dróg wojewódzkich,

3) drogi powiatowe - dostępne bez ograniczeń, o parametrach ulicy lokalnej L1/2:

a) szerokość w liniach rozgraniczających od 12 do 20 m,

b) wymagana korekta łuków drogi w celu poprawy warunków widoczności i bezpieczeństwa ruchu, poza granicami Parku Narodowego,

c) dopuszcza się budowę chodników wzdłuż ulic, poza granicami Parku Narodowego,

d) dopuszcza się organizowanie miejsc postojowych, poza granicami Parku Narodowego,

e) określa się minimalną nieprzekraczalną linię zabudowy dla obszarów zabudowanych w odległości 8 m, a poza terenem zabudowanym 20 m od zewnętrznej krawędzi jezdni,

4) drogi powiatowe - dostępne bez ograniczeń, o parametrach ulicy zbiorczej Z1/2:

a) szerokość w liniach rozgraniczających od 12 do 25 m,

b) wymagana korekta łuków drogi w celu poprawy warunków widoczności i bezpieczeństwa ruchu, poza granicami Parku Narodowego,

c) dopuszcza się budowę chodników wzdłuż ulic, poza granicami Parku Narodowego,

d) dopuszcza się organizowanie miejsc postojowych, poza granicami Parku Narodowego,

e) określa się minimalną nieprzekraczalną linię zabudowy dla obszarów zabudowanych w odległości 8 m, a poza terenem zabudowanym 20 m od zewnętrznej krawędzi jezdni,

5) drogi gminne - dostępne bez ograniczeń, o parametrach ulicy dojazdowej D1/2 ewentualnie drogi lokalnej L1/2:

a) szerokość w liniach rozgraniczających = 6- 12 m,

b) minimalne promienie skrętu - 11 m na łuku zewnętrznym,

c) wymagana korekta łuków drogi w celu poprawy warunków widoczności i bezpieczeństwa ruchu, poza granicami Parku Narodowego,

d) dopuszcza się budowę chodników wzdłuż ulic, poza granicami Parku Narodowego,

e) określa się minimalną nieprzekraczalną linię zabudowy dla obszarów zabudowanych w odległości 6 m, a poza terenem zabudowanym 15 m od zewnętrznej krawędzi jezdni.

6) Dx- ciągi pieszo jezdne,

wśród zabudowy mieszkaniowej istniejącej i projektowanej, odpowiadające parametrom dróg pożarowych, utwardzone, przystosowane do przejazdu pojazdów straży pożarnej i obsługi komunalnej,

a) szerokość w liniach rozgraniczających - min. 5 m,

b) szerokość jezdni utwardzonej - min. 3,5 m,

c) minimalne promienie skrętu - 11 m na łuku zewnętrznym,

d) określa się minimalną nieprzekraczalną linię zabudowy dla obszarów zabudowanych w odległości 6 m, a poza terenem zabudowanym 15 m od zewnętrznej krawędzi jezdni.

7) P – przeznaczenie podstawowe – trakt spacerowy:

a) szerokość w liniach rozgraniczających - min. 5 m,

b) dopuszcza się szczegółowe rozwiązanie posadzki z elementami małej architektury i zieleni urządzonej,

c) ustala się obowiązek zachowania parametrów ciągu komunikacyjnego umożliwiającego poruszanie się pojazdów uprzywilejowanych, w tym szczególności straży pożarnej i karetki pogotowia.

8) W liniach rozgraniczających dróg i ulic dopuszcza się:

a) umieszczanie zieleni izolacyjnej i ozdobnej,

b) wyznaczanie miejsc postojowych, poza granicami Parku Narodowego,

c) prowadzenie sieci infrastruktury technicznej na warunkach określonych w przepisach szczególnych, w oparciu o sporządzone dokumentacje techniczne uzgodnione z zarządcami dróg,

d) lokalizację urządzeń obsługi komunikacji zbiorowej (przystanki, zatoki autobusowe),

e) lokalizację nieograniczających bezpieczeństwa ruchu reklam, obiektów małej architektury, ogrodzenia posesji, poza granicami Parku Narodowego,

f) do czasu realizacji projektowanych odcinków ulic lub poszerzenia do docelowych parametrów istniejących ulic dopuszcza się dotychczasowy sposób zagospodarowania terenów, bez możliwości wprowadzania trwałych obiektów budowlanych, uniemożliwiających docelową realizację ustaleń planu.