772

SPRAWOZDANIE STAROSTY KŁODZKIEGO

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

powiatu kłodzkiego za 2003 rok

Od początku 2003 r. Komisja Bezpieczeństwa i Porządku działa w nowym składzie. Ze względu na wygaśnięcie mandatów radnych poprzedniej kadencji, w ich miejsce zostali wybrani nowi członkowie KBiP.

Za główny cel działania w bieżącym roku, Komisja obrała nadzór nad wdrażaniem Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.

Oprócz zaplanowanych działań, Komisja żywo reagowała i podejmowała działania w celu eliminowania zagrożeń występujących na terenie powiatu. Ściśle współpracowała z nowo powstałymi zespołami reagowania kryzysowego oraz z administracją zespoloną działającą na terenie powiatu.

W ubiegłym roku odbyły się cztery posiedzenia komisji zgodnie z tematyką planu pracy na rok 2004.

Plan pracy obejmował następujące tematy:

1. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2002 r.

2. Zaopiniowanie projektu budżetu powiatu na 2003 r. – dział 754 – bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa.

3. Ustalenie planu pracy Komisji na rok 2003.

4. Zatwierdzenie składów zespołów problemowych.

5. Ocena pracy Komendy Powiatowej Policji w Kłodzku.

6. Ocena pracy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kłodzku.

7. Ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwo obywateli na terenie powiatu kłodzkiego za rok 2002 na podstawie informacji przekazanych przez Inspekcję Sanitarną i Inspekcje Weterynaryjną.

8. Informacja z realizacji zadań Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego.

9. Informacja z realizacji Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego.

Wszystkie tematy zostały zrealizowane.

Pierwsze posiedzenie miało miejsce 21 stycznia 2003 r., na którym Komisja:

1) Przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności za 2002 r.

Plan pracy Komisja zrealizowała w całości, zaś sprawozdanie z jej działalności za rok 2002 r. Starosta przedłożył Radzie Powiatu Kłodzkiego na sesji w dniu 29 stycznia 2003 r.

2) Zaopiniowała projekt budżetu powiatu na 2003 r.

Po wysłuchaniu Skarbnika Powiatu, który przedstawiał projekt budżetu powiatu na rok 2003 r. w dziale bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, Komendant Policji zaproponował przesunięcie wydatków w kwocie 10.800 zł z rozdz. “Bezpieczny powiat” oraz kwotę 15.000 zł, przeznaczoną na rozbudowę monitoringu kamerowego, do rozdz. “Komenda powiatowa policji”. Uzyskana w ten sposób kwota 25.800 zł zostanie wykorzystana jako środki na inwestycję dla Policji, w ramach programu “Urzędy bez barier” – w celu modernizacji komisariatu w Kudowie Zdroju. Komisja przyjęła zaproponowany wniosek i pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu powiatu na rok 2003.

3) Zatwierdziła składy zespołów problemowych.

Powołano trzy zespoły problemowe, których celem jest realizacja wszystkich zadań ujętych w programie bezpieczeństwa. W pracach zespołów uczestniczą przedstawiciele samorządów gminnych, jednostek organizacyjnych podległych staroście, oraz z innych instytucji i stowarzyszeń. Pierwsze, wspólne spotkanie, w którym uczestniczyło ponad 30 osób, odbyło się 26 lutego 2003 r. Na spotkaniu omówiony został “Powiatowy Program Bezpieczeństwa”. Ponadto członkowie zespołu zapoznali się z głównymi celami programu i ustalili składy osobowe poszczególnych zespołów. Na kolejnych posiedzeniach, które miały miejsce w I połowie ubiegłego roku, członkowie zespołów podzielili się swoimi doświadczeniami, głównie z zakresu patologii, narkomanii oraz metodami zapobiegania tym zagrożeniom.

Następne posiedzenie Komisji, odbyło się 12 marca 2003 r. Na tym posiedzeniu członkowie Komisji zapoznali się z:

– Informacją o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie podległym Komendzie Powiatowej Policji w Kłodzku za 2002 rok.

– Sprawozdaniem z działalności Komendy Powiatowej Policji za 2002 rok.

– Sprawozdaniem z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kłodzku za rok 2002.

Przez ostatnie dwa lata KPP w Kłodzku udało się obniżyć dynamikę przestępstw najbardziej uciążliwych dla przeciętnego obywatela, tj. kradzieże z włamaniem oraz kradzież cudzej rzeczy. Dużym sukcesem policji kłodzkiej jest bez wątpienia znaczne ograniczenie ilości kradzieży samochodów. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat kradzież samochodów spadła o ponad 50%. Odnotowano także większą skuteczność w wykrywalności przestępstw. Skuteczność tych działań w znacznej mierze zależy od osiągnięć w sferze prewencji, profilaktyki i edukacji społeczeństwa nt. przestępczości. Prowadzone na bieżąco analizy zagrożenia bezpieczeństwa pozwalają na lepsze planowanie służb i kierowanie dodatkowych patroli w miejsca najbardziej zagrożone. Do pełnienia służb są wyznaczeni nie tylko funkcjonariusze policji, ale także Straży Miejskich, Sudeckiego Oddziału Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej. Natomiast prowadzona analiza geografii zdarzeń w poszczególnych jednostkach i KPP pozwala na bieżące przeciwdziałanie przestępczości w miejscach szczególnie zagrożonych.

W ocenianym okresie stan bezpieczeństwa na drogach uległ także nieznacznej poprawie. Bezpośredni wpływ na taki stan rzeczy ma zmniejszająca się liczba zdarzeń drogowych z ofiarami w ludziach. Działalność prewencyjna służby ruchu drogowego, oprócz typowych działań operacyjnych, skupiła się głownie na prowadzeniu pogadanek w szkołach podstawowych, realizowanych w ramach wychowania komunikacyjnego. Realizowano również zadania wynikające z planu poprawy stanu bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, tj. rowerzystów i pieszych. Ponadto wspólne patrole drogowe Policji i Straży Granicznej spowodowały zwiększenie ilości służb, co niewątpliwie przyczyniło się do zmniejszenie ilości zdarzeń drogowych.

W ocenianym okresie Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Kłodzku, prowadziła działania nie tylko w kierunki zapobiegania powstawania i rozprzestrzeniania się pożarów, ale brała również udział w różnego typu akcjach ratowniczych. Ten kierunek działań spowodowany jest wyraźnym spadkiem ilości pożarów, natomiast w znacznym stopniu zwiększającą się ilość miejscowych zagrożeń.

Zmienia się więc profil działania PSP, jej funkcje i zadania. Duża ilość interwencji, to działania ratownicze podejmowane przy likwidacji miejscowych zagrożeń, takich jak podtopienia, wypadki drogowe, silne wiatry i gwałtowne opady śniegu. Działania te wymagają odpowiedniego sprzętu, o który zabiega KP PSP w Kłodzku.

Po zapoznaniu się z powyższymi sprawozdaniami, oraz doceniając zaangażowanie służb mundurowych w zabezpieczaniu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu, Komisja pozytywnie zaopiniowała pracę obu komend.

Uwzględniając zaangażowanie i inicjatywę członków Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego na posiedzenie Komisji zaproszeni zostali przedstawiciele tego stowarzyszenia. Przedstawili oni cel i zadania WOPR, jakie chcieliby zrealizować na terenie powiatu kłodzkiego. Jednym z głównych zadań stowarzyszenia WOPR jest utworzenie grupy interwencyjnej, w skład której weszliby ratownicy wodni, ratownicy górscy, płetwonurkowie, sternicy motorowodni i ratownicy medyczni. Grupa ta byłaby do dyspozycji Starosty Kłodzkiego, Komendy Policji i Komendy Państwowej Straży Pożarnej. Kolejne zadanie, to utworzenie ruchomych patroli społecznych na terenach przywodnych niestrzeżonych w powiecie. Bardzo ważnym zadaniem, jakie zamierza zrealizować WOPR, jest przegląd i odbiór basenów oraz terenów przywodnych pod względem bezpieczeństwa osób korzystających z tych kąpielisk.

Przedstawione wyżej zadania stowarzyszenie zamierza zrealizować przy ścisłej współpracy z policją i strażą pożarną. Pierwsze kontakty pomiędzy WOPR a służbami mundurowymi zostały już nawiązane, co powinno zaowocować większym bezpieczeństwem na akwenach wodnych.

Kolejne posiedzenie Komisji odbyło się 6 maja 2003 r., na którym przedstawione zostało sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Kłodzku za rok 2002 oraz ocena stanu bezpieczeństwa sanitarnego na terenie powiatu kłodzkiego w 2002 roku przygotowana przez w Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną.

Powiat kłodzki, ze względu na przygraniczne położenie, został zaliczony do grupy powiatów podwyższonego ryzyka. Zadaniem Inspekcji Weterynaryjnej jest więc wychwytywanie wszelkich sygnałów i zagrożeń oraz podejmowanie działań adekwatnych do stopnia zaistniałego niebezpieczeństwa. Wszystkie zadania związane z zapobieganiem chorobom zakaźnym zwierząt i ich zwalczanie oraz nadzór nad jakością zdrowotną produktów pochodzenia zwierzęcego są realizowane w sposób ciągły. Oprócz wymienionych wyżej zadań Powiatowy Inspektorat Weterynarii opracował plany zwalczania chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zgłaszania i ich zwalczania, zgodnie z zaleceniami ustawy obowiązującej w tym zakresie. Ponadto prowadzone są prace związane z wdrażaniem przepisów Unii Europejskiej dotyczące bezpieczeństwa sanitarnego. Podmioty gospodarcze zajmujące się produkcją i przetwarzaniem środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego złożyły pisemne oświadczenia o podjęciu działań modernizacyjnych zakłady do wymogów Unii Europejskiej, a następnie przedłożyły plany ich realizacji.

W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, podobnie jak w inspekcji weterynaryjnej w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przygotowywane i wdrażane są nowe przepisy. Jeżeli zaś chodzi o stan sanitarny, to w powiecie kłodzkim nie zaobserwowano zagrożeń epidemiologicznych. Zmniejszyła się liczba chorób zakaźnych, zatruć pokarmowych oraz liczba chorób przewlekłych.

Bezpieczeństwo sanitarne na terenie powiatu kłodzkiego ulega systematycznej poprawie, potwierdzają ten stan przeprowadzone kontrole sanitarne w obiektach objętych nadzorem oraz badania chemiczne i bakteriologiczne. Dokonując oceny stanu sanitarnego obiektów produkujących żywność i obiektów obrotu żywnością, stwierdzono, że nie wszystkie zakłady przestrzegają przepisów sanitarnych. Duże zastrzeżenie budzi też sposób transportu środków spożywczych szczególnie przez właścicieli małych sklepów.

Komisja po przeanalizowaniu przedłożonych sprawozdań pozytywnie oceniła działalności inspekcji weterynaryjnej i sanitarnej.

Czwarte a zarazem ostatnie posiedzenie Komisji odbyło się w 10 października 2003 r. Członkowie Komisji zapoznali się z informacją z realizacji Powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego. Ponadto przekazana została informacja dotycząca Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego.

Realizując ustawę o stanie klęski żywiołowej, powołano Powiatowy Zespół Reagowania Kryzysowego. Ustawa oraz przepisy wykonawcze wskazują kierunek działania zespołu w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa dotyczącego wszelkich sytuacji kryzysowych, tj. współpracy między służbami, zapewnienia łączności radiowej, tworzenie systemów monitoringu i ostrzegania mieszkańców, szkoleń, ćwiczeń i edukacji.

Zadania te zespół będzie realizował poprzez:

– współdziałanie z instytucjami i podmiotami w zakresie propagowania bezpieczeństwa powodziowego,

– współpracę z samorządami gminnymi, instytucjami wojewódzkimi w dziedzinie rozbudowy Lokalnego Systemu Osłony Przeciwpowodziowej,

– rozbudowę łączności radiowej między Powiatowym Centrum Zarządzania Kryzysowego a Gminami powiatu kłodzkiego,

– włączenie zespołu III ds. rozwiązań technicznych, infrastruktury i monitoringu do współpracy przy budowie zbiorników retencyjnych w ramach Programu Odra 2006,

– oraz grupy stałe i czasowe zespołu.

Grupy stałe i czasowe zespołu powołane zostały w oparciu o przepisy wykonawcze cytowanej ustawy. Członkowie grup zapoznali się z zadaniami zespołu i po ich analizie przedstawili propozycje działań na roku 2004. Obecnie trwają merytoryczne prace związane z funkcjonowaniem zespołu.

Opracowany w 2002 r. Powiatowy program zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego wyszczególnił główne zagrożenia występujące na terenie powiatu kłodzkiego. Wskazał także na potrzebę jego aktualizacji oraz ocenę realizacji zawartych w nim zadań.

Dokonana analiza i ocena informacji, przekazanych przez inspekcje, służby i jednostki organizacyjne powiatu, jest próbą oceny realizacji zadań zawartych w programie. Szczegółowa ocena realizacji tych zadań zawarta jest w materiałach przedłożonych przez odpowiednie służby i inspekcje oraz instytucje realizujące program. Najszerszy obszar działań w zakresie bezpieczeństwa realizuje Policja i Państwowa Straż Pożarna. Ich stopień zaangażowania i działania wykracza poza przypisane im zadania. Służby te w sposób ciągły realizują zadania programu, z których większość ma charakter prewencyjny. Właśnie te prewencyjne działania powinny mieć decydujący wpływ na poprawę bezpieczeństwa w powiecie.

Po zapoznaniu się z przedłożonymi materiałami Komisja stwierdziła, że wszystkie podmioty realizują przypisane im w programie zadania. Jednak stopień realizacji tych zadań podpowiada, że należy wzbogacić arsenał środków zaplanowanych do osiągnięcia celów ujętych w programie. Należy także dokonać zmian w programie, wychodząc naprzeciw wszystkim sojusznikom, którzy wspierają działania w zwalczaniu przestępczości.

STAROSTA

ADAM ŁĄCKI