766 UCHWAŁA RADY GMINY W WARCIE BOLESŁAWIECKIEJ z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie nadania statutu osiedla Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7 i art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568) Rada Gminy w Warcie Bolesławieckiej uchwala: |
STATUT OSIEDLA IWINY
R o z d z i a ł 1
Postanowienia ogólne
§ 1
1. OSIEDLE IWINY jest jednostką pomocniczą Gminy Warta Bolesławiecka.
2. Terenem działania osiedla jest osiedle I i II w Iwinach.
§ 2
Niniejszy Statut określa organizację i zakres działania OSIEDLA IWINY, w tym:
1) jego zadania,
2) organizację i zakres działania jego organów,
3) zasady i tryb wyboru organów osiedla oraz ich odwoływania,
4) uprawnienia osiedla względem składników mienia komunalnego,
5) zasady gospodarki finansowej,
6) zasady sprawowania nadzoru nad działalnością jego organów.
§ 3
Osiedle posiada zdolność sądową, uprawniającą do występowania jako samodzielny podmiot w postępowaniu cywilnym, w sprawach należących do jego właściwości.
§ 4
Osiedle może uchwalić znaki wyróżniające jego uwarunkowania społeczno-gospodarcze lub historyczne, tj. emblemat i chorągiew.
R o z d z i a ł 2
Zakres działania i zadania osiedla
§ 5
Do zadań osiedla należy organizowanie zbiorowej działalności mieszkańców osiedla w sprawach publicznych mających znaczenie dla osiedla i gminy.
§ 6
Do zakresu działania osiedla należy w szczególności:
1) inicjowanie i wspomaganie działań organów Gminy w realizacji zadań własnych gminy;
2) podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie zarządzania i korzystania z mienia gminnego oraz innych składników mienia komunalnego, w razie jego przekazania osiedlu;
3) sprawowania kontroli – w przypadkach i na zasadach określonych niniejszym statutem oraz odrębnymi uchwałami rady gminy, a w szczególności w sprawach dotyczących właściwego użytkowania dróg osiedlowych;
4) podejmowanie innych czynności i działań w ramach przekazanych kompetencji.
R o z d z i a ł 3
Organy osiedla i zakres ich kompetencji
§ 7
Organami osiedla są:
1) ogólne zebranie osiedla – jako organ uchwałodawczy,
2) zarząd osiedla – jako organ wykonawczy.
§ 8
1. Do zakresu działania ogólnego zebrania osiedla należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach określonych w niniejszym statucie.
2. Do wyłącznej kompetencji ogólnego zebrania osiedla należy:
1) wybór i odwołanie zarządu osiedla,
2) wybór i odwołanie przewodniczącego zarządu osiedla,
3) uchwalanie osiedlowych planów działania zawierających cel i zakres wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
4) rozpatrywanie sprawozdań z pracy zarządu osiedla,
5) wnioskowanie do rady gminy o przekazanie części mienia gminnego,
6) określenie zasad korzystania z mienia komunalnego przekazanego osiedlu i korzystanie z niego w zakresie zwykłego zarządu,
7) występowanie z wnioskami o ujęcie w planie inwestycyjnym niezbędnych dla osiedla inwestycji,
8) wyrażanie stanowiska w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska przez osiedle wystąpi organ gminy,
9) sprawowanie kontroli:
a) działalności zarządu osiedla,
b) realizacji przez mieszkańców osiedla niektórych zadań wynikających z uchwał rady gminy i ustaw szczególnych,
10) organizowanie konkursów dla wspólnot mieszkaniowych, np. na najładniejszą i najbardziej zaniedbaną posesję.
§ 9
1. W celu sprawowania kontroli działalności zarządu osiedla ogólne zebranie osiedla może powołać komisję rewizyjną.
2. Do zadań komisji rewizyjnej należy prowadzenie kontroli z zakresu gospodarki finansowej osiedla.
3. Ogólne zebranie osiedla podejmując uchwałę o powołaniu komisji określa jej tryb pracy i zakres działalności.
§ 10
1. Do udziału w ogólnym zebraniu osiedla uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu jego zwołania są stałymi mieszkańcami osiedla i posiadają czynne prawo wyborcze w wyborach do rady gminy.
2. W przypadku, gdy przewodniczący ogólnego zebrania osiedla podejmie wątpliwość, czy dana osoba przybyła na zebranie – jest uprawniona do brania w nim udziału – może zażądać okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość lub udzielenia ustnych wyjaśnień.
§ 11
Uprawnienie do udziału w ogólnym zebraniu osiedla obejmuje następujące prawa:
1) inicjatywy uchwałodawczej,
2) udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad,
3) zadawania pytań przewodniczącemu i członkom zarządu osiedla oraz obecnym na posiedzeniu przedstawicielom gminy,
4) udziału w głosowaniach,
5) zgłaszania kandydatur i kandydowania w wybieralnych organach osiedla.
§ 12
1. Ogólne zebranie osiedla zwołuje przewodniczący zarządu osiedla z własnej inicjatywy lub na wniosek:
– co najmniej 1/4 mieszkańców osiedla,
– przewodniczącego rady gminy,
– wójta gminy,
najpóźniej w terminie 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
2. Termin odbycia ogólnego zebrania osiedla ustala się na co najmniej 7. dzień od dnia wywieszenia powiadomienia na tablicach ogłoszeń.
3. Ogólne zebranie osiedla zwołuje się w miarę potrzeby, lecz nie rzadziej niż 2 razy w roku kalendarzowym.
4. Obsługę techniczno-biurową zebrania zapewnia przewodniczący zarządu osiedla.
§ 13
1. Ogólne zebranie osiedla jest prawomocne, gdy zostało zwołane z zachowaniem okresu wymienionego w § 12 ust. 2 i uczestniczy w nim co najmniej 20% uprawnionych mieszkańców, o ile przepisy niniejszego statutu nie stanowią inaczej.
2. W razie braku quorum, o którym mowa w ust. 1, ponowne ogólne zebranie osiedla zwołuje się w ciągu 30 minut; w takim przypadku ogólne zebranie osiedla jest prawomocne bez względu na ilość obecnych mieszkańców.
3. O ile niniejszy statut nie stanowi inaczej, uchwały ogólnego zebrania osiedla zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
4. Rada gminy może uchylić w części lub w całości uchwałę zebrania w przypadku, gdy:
1) została podjęta niezgodnie z przepisami prawa lub uchwałami rady gminy,
2) nie odpowiada wymogom celowości, gospodarności i rzetelności,
3) braku quorum wymaganego niniejszym statutem.
§ 14
1. Organem wykonawczym osiedla jest zarząd osiedla.
2. Zarząd osiedla składa się z przewodniczącego i członków w liczbie od 3 do 7.
3. Przewodniczący zarządu kieruje pracami zarządu osiedla.
4. Zarząd osiedla konstytuuje się na pierwszym swoim posiedzeniu.
§ 15
Przewodniczący zarządu osiedla przewodniczy ogólnemu zebraniu osiedla. Przewodniczący może upoważnić członka zarządu osiedla do przewodniczenia obradom zebrania.
§ 16
Do zadań zarządu osiedla należy w szczególności:
1) ustalanie porządku obrad ogólnego zebrania osiedla,
2) powiadamianie mieszkańców o terminie zwołania ogólnego zebrania osiedla,
3) przygotowanie projektów uchwał ogólnego zebrania osiedla,
4) wykonywanie uchwał ogólnego zebrania osiedla,
5) gospodarowanie mieniem przekazanym osiedlu.
R o z d z i a ł 4
Zasady i tryb wyboru zarządu osiedla
§ 17
1. Ogólne zebranie osiedla wybiera zarząd osiedla zwykłą większością głosów na okres 4 lat.
2. Wybory przeprowadza się najpóźniej w październiku w roku wyborów do rad gmin na nową kadencję.
§ 18
1. Termin i miejsce przeprowadzenia wyborów do zarządu osiedla ustala wójt gminy.
2. Termin wyborów nie może wypaść wcześniej niż na 3 tygodnie po ich ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 19
Wybory zarządu osiedla przeprowadzane są z zachowaniem następujących zasad:
1) tajności,
2) bezpośredniości,
3) powszechności,
4) równości.
§ 20
1. W celu przeprowadzenia wyborów zarządu osiedla ogólne zebranie osiedla powołuje komisję skrutacyjną w składzie 3–5 osób.
2. Do zadań komisji należy:
1) zarejestrowanie kandydatów na przewodniczącego i członków zarządu osiedla,
2) obliczanie głosów oddanych na poszczególne kandydatury,
3) ustalenie i podanie do wiadomości zebrania osiedla wyniku głosowania i wyborów.
3. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.
4. Członkowie komisji nie mogą kandydować do zarządu osiedla.
§ 21
1. Kandydatów na przewodniczącego lub członka zarządu osiedla mogą zgłaszać wszyscy uczestnicy zebrania osiedla, spośród obecnych na zebraniu uprawnionych mieszkańców.
2. Zgłoszony kandydat wyraża zgodę na kandydowanie w wyborach ustnie do protokołu zebrania.
3. Komisja zamyka listy kandydatów po zarejestrowaniu wszystkich nazwisk zgłoszonych przez uczestników zebrania.
§ 22
1. Głosowanie przeprowadza się za pomocą kart do głosowania.
2. Komisja skrutacyjna sporządza karty do głosowania, ustala sposób głosowania i poucza zebranych o warunkach uznania głosu za ważnie oddany.
§ 23
1. Ogólne zebranie osiedla może odwołać zarząd osiedla na uzasadniony wniosek co najmniej 50% mieszkańców uprawnionych do głosowania lub rady gminy.
2. Uchwałę w sprawie odwołania zarządu osiedla przyjmuje się większością 2/3 głosów oddanych za odwołaniem, liczonych od liczby uczestników zebrania, w głosowaniu tajnym.
3. W uchwale, o której mowa w ust. 2, ogólne zebranie osiedla określa termin i miejsce odbycia ponownych wyborów z zachowaniem przepisu § 24 ust. 2.
4. Zarząd osiedla pełni swoje funkcje do czasu wyboru nowego zarządu, nie dłużej jednak niż przez 1 miesiąc.
§ 24
1. Uchwałę ogólnego zebrania osiedla o ogłoszeniu ponownych wyborów przedstawia się radzie gminy i wójtowi do wiadomości.
2. W razie zmniejszenia liczby członków zarządu osiedla poniżej minimalnej, przeprowadza się wybory uzupełniające na zasadach określonych w § 19–§ 22.
R o z d z i a ł 5
Zakres i sposób przekazywania składników mienia gminnego
§ 25
Osiedle może wystąpić do rady gminy o przekazanie niektórych składników mienia gminnego.
§ 26
Wniosek o przejęcie mienia gminnego uchwala ogólne zebranie osiedla w obecności co najmniej 80% uprawnionych mieszkańców, bezwzględną większością głosów w głosowaniu jawnym.
§ 27
Osiedle odpowiada za prowadzenie prawidłowej gospodarki mieniem, w tym za konserwację i remonty przekazanych obiektów.
§ 28
1. W sprawach należących do kompetencji osiedla osobami upoważnionymi do składania oświadczeń woli jest przewodniczący i jeden członek zarządu osiedla.
2. Osiedle reprezentuje na zewnątrz przewodniczący zarządu osiedla.
R o z d z i a ł 6
Gospodarka finansowa osiedla
§ 29
Osiedle zarządza mieniem i korzysta ze środków finansowych zabezpieczonych w budżecie gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem mienia komunalnego w granicach ustalonego upoważnienia.
§ 30
1. W razie wydzielenia w budżecie gminy środków finansowych ogólne zebranie osiedla uchwala plan rzeczowo-finansowy osiedla do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy na podstawie preliminarza wydatków opracowanego przez zarząd osiedla.
2. Uchwałę w sprawie określenia planu rzeczowo--finansowego na dany rok budżetowy przyjmuje się większością głosów w obecności co najmniej 60% uprawnionych mieszkańców.
§ 31
1. Zarząd osiedla przedkłada na ogólnym zebraniu osiedla sprawozdanie z wykonania zadań ujętych w planie rzeczowo-finansowym do 30 marca za rok poprzedni.
2. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, ogólne zebranie osiedla kieruje do rady gminy jako organu nadzoru.
R o z d z i a ł 7
Nadzór nad działalnością osiedla
§ 32
1. Organami nadzoru nad działalnością osiedla są:
1) rada gminy,
2) wójt gminy.
2. W imieniu rady gminy nadzór nad działalnością osiedla sprawuje komisja rewizyjna.
3. Z upoważnienia wójta gminy nadzór nad działalnością osiedla mogą sprawować sekretarz gminy, a w sprawach finansowych skarbnik gminy.
§ 33
Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania osiedla oraz uczestniczenia w posiedzeniach zarządu osiedla i ogólnego zebrania osiedla.
§ 34
1. W przypadku istotnego naruszenia prawa przez zarząd osiedla lub wykrytych nieprawidłowościach przy realizacji budżetu osiedla, rada gminy może zwrócić się do ogólnego zebrania osiedla z wnioskiem o odwołanie zarządu osiedla.
2. W przypadku przyjęcia przez ogólne zebranie osiedla wniosku rady gminy o odwołanie zarządu osiedla wójt gminy wyznacza termin przeprowadzenia nowych wyborów zarządu osiedla z zachowaniem terminu ustalonego w § 23 ust. 4.
R o z d z i a ł 8
Postanowienia końcowe
§ 35
1. Zmian niniejszego statutu dokonuje rada gminy.
2. Przewodniczący rady gminy jest zobowiązany włączyć uchwałę ogólnego zebrania osiedla w sprawie zmiany statutu osiedla do porządku obrad najbliższej sesji.
§ 36
Uchwała wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY |
ADAM MAKSYMCZYK |