749

UCHWAŁA RADY GMINY W GRĘBOCICACH

z dnia 29 stycznia 2004 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Grębocice

Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Gminy w Grębocicach uchwala, co następuje:

STATUT SOŁECTWA GRĘBOCICE

R o z d z i a ł I

NAZWA I TEREN DZIAŁANIA

§ 1

1. Ogół mieszkańców sołectwa Grębocice stanowi samorząd mieszkańców wsi.

2. Nazwa samorządu mieszkańców wsi brzmi: sołectwo Grębocice.

§ 2

1. Sołectwo Grębocice jest jednostką pomocniczą gminy Grębocice.

2. Samorząd mieszkańców sołectwa Grębocice działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

– ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),

– na podstawie Statutu Gminy Grębocice,

– niniejszego Statutu.

§ 3

Siedzibą władz Sołectwa jest wieś Grębocice.

R o z d z i a ł II

R o z d z i a ł III

SOŁTYS I RADA SOŁECKA

§ 12

1. Kadencja sołtysa, rady sołeckiej i innych organów powołanych przez zebranie wiejskie trwa cztery lata. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/10/04 z dnia 17 lutego 2004 r. stwierdzono nieważność § 12 pkt 1 w zakresie zapisu “i innych organów powołanych przez zebranie wiejskie”).

2. Działalność sołtysa i rady sołeckiej ma charakter społeczny.

§ 13

1. Do obowiązków sołtysa należy w szczególności:

1) zwoływanie zebrań wiejskich,

2) zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej,

3) realizacja uchwał zebrania wiejskiego,

4) reprezentowanie mieszkańców na zewnątrz,

5) uczestnictwo w sesjach Rady i naradach sołtysów. Na sesjach sołtys może zgłaszać wnioski w imieniu mieszkańców,

6) wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,

7) prowadzenie zarządu, administracji, gospodarki tymi składnikami mienia i środkami finansowymi, które gmina przekazała sołectwu do korzystania,

8) sporządzenie sprawozdań z działalności sołectwa za miniony rok w I kwartale roku nasępnego,

9) dokonywanie rozliczenia finansowego z zakresu administrowania mieniem komunalnym znajdującym się na terenie sołectwa,

10) prowadzenie dokumentacji z zebrań wiejskich,

11) wykonywanie innych zadań należących do sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów m.in. w zakresie obronności i ochrony pożarowej, inkasa niektórych podatków i opłat, zapobieganie klęskom żywiołowym oraz usuwania ich skutków.

§ 14

1. Przy wykonywaniu swoich zadań sołtys współdziała z radą sołecką; rada sołecka składa się z 3 – do 7 osób.

2. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie sołtysa. Rada sołecka ma charakter opiniodawczy, doradczy i inicjatywny.

3. Do zadań rady sołeckiej ponadto należy:

– decydowanie o zakupach sprzętu, wyposażenia materiałów,

– inicjowanie czynów społecznych,

– decydowanie o przeznaczeniu nieruchomości gminnych do najmu, dzierżawy i innych formach prowadzenia obiektów stanowiących mienie gminne.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/10/04 z dnia 17 lutego 2004 r. stwierdzono nieważność § 14 pkt 3 w zakresie zapisu “– decydowanie o zakupach sprzętu, wyposażenia materiałów, – decydowanie o przeznaczeniu nieruchomości gminnych do najmu, dzierżawy i innych formach prowadzenia obiektów stanowiących mienie gminne”).

§ 15

1. Komisja rewizyjna kontroluje działalność sołtysa i rady sołeckiej w zakresie gospodarki finansowej mieniem sołectwa pod względem legalności, celowości i rzetelności.

2. Komisja rewizyjna przedstawia zebraniu sprawozdania ze swojej działalności przedmiot kontroli oraz ocenę prawidłowości postępowania sołtysa i rady sołeckiej.

3. Komisja rewizyjna wydaje opinię w sprawie projektu planu finansowego oraz sprawozdania finansowego i przedstawia swoje wnioski zebraniu.

R o z d z i a ł IV

ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA

ZEBRAŃ WIEJSKICH

§ 16

Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze.

§ 17

1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:

1) z własnej inicjatywy,

2) z inicjatywy rady sołeckiej,

3) na pisemny wniosek co najmniej 5% mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,

4) na wniosek Wójta Gminy lub Rady Gminy.

2. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż 2 razy w roku.

3. Termin i miejsce zebrania wiejskiego podaje się do wiadomości publicznej poprzez ogłoszenie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób.

4. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Gminy lub Wójta Gminy winno odbywać się w terminie 7 dni chyba, że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

5. Zebranie wiejskie w sprawie wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz w sytuacji, gdy sołtys nie zwoła zebrania na wniosek organów gminy – zebranie zwołuje Wójt.

§ 18

1. Obradom zebrania przewodniczy sołtys albo przewodniczący rady sołeckiej chyba, że zebranie wybierze innego przewodniczącego obrad.

2. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisuje sołtys, przewodniczący zebrania i protokolant.

§ 19

1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do przeprowadzenia wyborów sołtysa i rady sołeckiej, komisji rewizyjnej w obecności co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania osób.

2. W przypadku braku określonego w pkt 1 quorum, następne zebranie mieszkańców sołectwa odbywa się po upływie 1/2 godziny od wyznaczonego 1. terminu zebrania bez względu na ilość osób uprawnionych do głosowania.

3. Uchwały zebrania zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”.

4. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

R o z d z i a ł V

TRYB WYBORU I ODWOŁANIA SOŁTYSA

I RADY SOŁECKIEJ

§ 20

1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej, zarządza Wójt Gminy. W tym celu określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania.

2. Sołtys i rada sołecka są wybierani w głosowaniu tajnym bezpośrednio spośród nieograniczonych liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/10/04 z dnia 17 lutego 2004 r. stwierdzono nieważność § 20 pkt 2).

3. Kandydatów na sołtysa i członków rady sołeckiej zgłaszają osoby uprawnione do głosowania bezpośrednio w trakcie obrad zebrania wyborczego. Kandydatem na sołtysa może być tylko osoba mająca stałe miejsce zamieszkania w sołectwie, w którym odbywają się wybory.

4. Kandydatury przyjmuje komisja skrutacyjna wyłoniona spośród członków zebrania.

5. Za wybranego uważa się kandydata, który uzyskał co najmniej 50% ważnie oddanych głosów. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej większości głosów, przeprowadza się II turę głosowania, w której biorą udział dwaj kandydaci, którzy w pierwszej turze uzyskali największą ilość głosów. Wybranym w II turze zostaje ten kandydat, który uzyskał większą liczbę głosów.

§ 21

1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej mogą być odwołani przed upływem kadencji przez zebranie wiejskie, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska. Uzasadniony wniosek o odwołanie może być złożony przez co najmniej 10% mieszkańców uprawnionych lub przez Wójta Gminy. Wniosek ten powinien być poddany pod głosowanie na zebraniu, na którym został zgłoszony lub na następnym w terminie do jednego miesiąca.

2. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.

§ 22

1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa, Wójt Gminy zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.

2. Wybory dla uzupełnienia składu rady sołeckiej lub wybrania nowego składu całej rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie, zwołane przez sołtysa.

R o z d z i a ł VI

GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA

§ 23

1. Sołectwo prowadzi własną gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzi Urząd Gminy.

3. Sołectwo dysponuje następującymi środkami:

1) środkami wydzielonymi w budżecie gminy,

2) opłatami z tytułu prowadzenia działalności i posiadania mienia komunalnego,

3) dobrowolnymi wpłatami osób fizycznych i prawnych.

4. Środki finansowe wydzielone w budżecie gminy, sołectwo przeznacza na:

1) inwestycje i bieżące utrzymanie mienia, którym zarządza,

2) finansowanie swojej statutowej działalności,

3) inne działania określone Statutem Sołectwa.

5. Przeznaczone w budżecie gminy środki finansowe do dyspozycji sołectwa pobiera z kasy gminy sołtys lub upoważniony przezeń członek rady sołeckiej na zasadach określonych przez Wójta Gminy w porozumieniu ze Skarbnikiem Gminy.

6. Bieżący nadzór nad gospodarką finansową sprawuje Rada Gminy i Skarbnik Gminy. (Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911--13/10/04 z dnia 17 lutego 2004 r. stwierdzono nieważność § 23 pkt 6 w zakresie zapisu “i Skarbnik Gminy”).

R o z d z i a ł VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 24

Zmiany statutu dokonuje Rada Gminy w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

§ 25

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 26

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała nr IV/60/1999 Rady Gminy w Grębocicach z dnia 12 marca 1999 r. w sprawie nadania Statutów Sołectwom Gminy Grębocice w załączniku nr 3 w sprawie Statutu Sołectwa Grębocice.

§ 27

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia jej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

JAN LASZCZOWSKI