678

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA
I PORZĄDKU DLA MIASTA LEGNICY I POWIATU LEGNICKIEGO
ZA ROK 2003

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku (wspólna dla miasta Legnicy i powiatu legnickiego) w roku 2003 pracowała w zmienionym składzie. W grudniu 2003 r. z funkcji członka Komisji, ze względu na zmianę miejsca zatrudnienia, odwołany został podinsp. Jarosław Ołdakowski. W jego miejsce Komendant Miejski Policji delegował Sławomira Bąka, Komendanta Komisariatu I Policji w Legnicy.

Obecny skład Komisji przedstawia się następująco:

1. Mieczysław KASPRZAK – Starosta Legnicki - Współprzewodniczący,

2. Tadeusz KRZAKOWSKI – Prezydent Miasta Legnicy – Współprzewodniczący,

3. Robert WIERZBICKI - radny delegowany przez Radę Powiatu w Legnicy,

4. Kazimierz KRZYŚKÓW – radny delegowany przez Radę Miejską Legnicy,

5. st. bryg. Szymon KLECZ - powołany przez Starostę Legnickiego - Komendant Miejski PSP w Legnicy,

6. Ilona URBANOWICZ – powołana przez Prezydenta Miasta Legnicy,

dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Legnicy,

7. ks. Jan GACEK – powołany przez Prezydenta Miasta Legnicy – proboszcz parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Legnicy,

8. mł. insp. Sławomir MARSZAŁEK – delegowany przez Komendanta Miejskiego Policji – z-ca Komendanta Miejskiego Policji w Legnicy,

9. nadkom. Sławomir BĄK – delegowany przez Komendanta Miejskiego Policji w Legnicy – Komendant Komisariatu I Policji w Legnicy,

10. Małgorzata NIEMYSKA-LEWICKA – prokurator wskazana przez prokuratora okręgowego.

Komisja w 2003 roku odbyła trzy posiedzenia w dniach:

I. 20 marca 2003 r.

II. 25 września 2003 r.

III. 19 grudnia 2003 r.

W posiedzeniach Komisji każdorazowo uczestniczyli doradcy powołani przez Starostę Legnickiego i Prezydenta Miasta Legnicy

Ad I. Porządek posiedzenia:

1. Ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie miasta Legnicy i powiatu legnickiego.

2. Zaopiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatów zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Dokonując oceny bezpieczeństwa miasta i powiatu legnickiego w 2002 roku, Komisja bazowała na sprawozdaniach złożonych przez poszczególne służby, inspekcje i straże. Zakres tematyczny posiedzenia obejmował: stan bezpieczeństwa i porządku publicznego, bezpieczeństwa pożarowego, sanitarno- -weterynaryjnego, sanitarnego i zagrożeń chorobami zakaźnymi, bezpieczeństwa obiektów budowlanych. W 2002 roku na terenie działania Komendy Miejskiej Policji w Legnicy stwierdzono łącznie 9034 przestępstw, zaś wskaźnik dynamiki przestępstw stwierdzonych wyniósł 111,8% (2001 - 8081 przestępstw). W przestępstwach stwierdzonych dominowały przestępstwa kryminalne - 77,7%. Pozostałe czyny to przestępstwa gospodarcze - 8,9% i inne - 13,4% ogólnej liczby przestępstw. Spośród przestępstw kryminalnych 64,3% to przestępstwa przeciwko mieniu, takie jak kradzież i kradzież z włamaniem, rozboje i wymuszenia rozbójnicze oraz kradzieże pojazdów. Jednocześnie odnotowano wzrost wskaźników wykrywalności w kategoriach przestępstw przeciwko mieniu, szczególnie w kradzieżach z włamaniem o 9,9% i kradzieży cudzej rzeczy o 4,4%. Na uwagę zasługuje też wzrost wskaźnika wykrywalności w zgwałceniach o 17,6%, w zabójstwach o 3,3% i kradzieżach pojazdów o 3,1%. Odnotowano nieznaczny spadek wskaźnika wykrywczego w kategoriach rozboje i wymuszenia rozbójnicze o 1,7%. Ogólnie w roku 2002 ogólny wzrost wykrywalności wzrósł o 9,4% w porównaniu do roku 2001. Wskaźnik wykrywalności przestępstw gospodarczych wzrósł w 2002 roku o 1,0%. W kontekście zaprezentowanych wskaźników przestępczości i wykrywalności, Komisja pozytywnie odniosła się podejmowanych przez Komendanta Miejskiego Policji w Legnicy działań organizacyjnych ukierunkowanych przede wszystkim na:

- reorganizowanie struktur KMP, dostosowując je do występujących zagrożeń bezpieczeństwa publicznego;

- podejmowanie działań o charakterze profilaktycznym, zmierzających do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców miasta i powiatu legnickiego;

- tworzenie warunków logistycznych dla niezakłóconej realizacji zadań w oparciu o rachunek ekonomiczny i możliwości finansowe jednostki;

- poprawę wizerunku policjanta w oczach społeczności lokalnej poprzez podniesienie dyscypliny i kultury pracy.

W 2002 roku w związku z przekazaniem zadań ponadpowiatowych do KWP we Wrocławiu, przekazano na stan KWP 24 etaty wraz z funkcjonariuszami oraz 20 etatów cywilnych. Ponad 20 policjantów przesunięto z KMP do pracy w Komisariatach Policji w celu wzmocnienia ogniw bezpośrednio obsługujących mieszkańców. Na wniosek społeczności gminy Kunice z dniem 1 września 2002 r. dokonano reorganizacji Komisariatu Policji w Prochowicach i poprzez likwidację Rewiru Dzielnicowych utworzono Posterunek Policji w Kunicach z obsadą 5 funkcjonariuszy. Na koniec 2002 roku stan jednostki wynosił 378 etatów (dla przykładu w 1998 r. było ich 395), a stan zatrudnienia wyniósł 371. Do udanych przedsięwzięć należy zaliczyć reorganizację struktur pionu kryminalnego Komendy Miejskiej Policji w Legnicy, polegającą na przeniesieniu etatów wraz z funkcjonariuszami z Sekcji Kryminalnej i Dochodzeniowej KMP do podległych Komisariatów. Działanie to już w roku 2002 przyniosło efekty w postaci wzrostu wykrywalności całej jednostki o 10,7%. Większość działań organizacyjnych Komendanta Miejskiego Policji w Legnicy ukierunkowana była na racjonalne wydatkowanie posiadanych zasobów oraz pozyskiwanie środków dodatkowych, umożliwiających sprawniejsze funkcjonowanie jednostki. W 2002 roku pozyskano dodatkowe środki w wysokości 252 884 zł (w 2001 roku 83 936 zł). M.in. ze środków tych sfinansowano wyposażenie 51 pojazdów w instalacje gazowe. Pozwoliło to na znaczną obniżkę kosztów transportu. Ponadto w ramach tzw. zakupu sponsorowanego zakupiono nowe 3 radiowozy na potrzeby miasta i powiatu, a także wyposażono w nowy sprzęt biurowy pomieszczenia Sekcji Dochodzeniowo-Śledczej w wyremontowanym budynku KMP. Ponadto z wykorzystaniem środków PFRON utworzono i wyposażono 2 stanowiska operatorów urządzeń elektronicznych. Mimo niedostatecznych środków w 2002 roku podniesiono estetykę i wymalowano pomieszczenia Komisariatów I i II Policji w Legnicy, Rewiru Dzielnicowych w Legnickim Polu oraz część obiektów przy ul. Stromej i Asnyka 5. Kontynuowano także remont pomieszczeń Posterunku Policji w Kunicach i Komisariatu Policji w Prochowicach. Stan ochrony przeciwpożarowej określono jako dobry, na co niewątpliwie miała wpływ dobra lokalizacja jednostek pożarniczych w mieście i zakres ich działania. Nie mniej istotna jest sieć Ochotniczych Straży Pożarnych, które mieszczą się na terenie całego powiatu legnickiego (oprócz Krotoszyc). Niedostatecznie oceniono natomiast stan wyposażenia w wozy bojowe, w tym uzbrojone w długie drabiny. Najbardziej niekorzystnie pod względem technicznym wygląda sytuacja w OSP, gdzie średnio użytkowany sprzęt obejmuje okres 22 lat. Sytuację epizootyczną na terenie powiatu i miasta Legnicy oceniono jako korzystną. Z wyjątkiem jednego przypadku wścieklizny u sarny na terenie miasta Legnicy od pięciu lat nie notowano chorób zakaźnych zwierząt podlegających obowiązkowi zgłoszenia i zwalczania. Wszystkie miejscowości i gospodarstwa wielkotowarowe uznane są za wolne od gruźlicy i brucelozy bydła. Także stan sanitarny na terenie miasta i powiatu nie budzi większych zastrzeżeń Komisji. Komisja zwróciła uwagę na fakt systematycznego pogarszania się stanu technicznego i estetyki budynków wybudowanych przed 1945 rokiem tak w mieście, jak i na wsi. Niedostateczne środki finansowe uniemożliwiają należyte, bieżące utrzymanie budynków w stopniu zadowalającym. Sytuacja taka dotyczy również obiektów państwowych opuszczonych, które nienależycie zabezpieczone ulegają dewastacji i degradacji, stwarzając istotne zagrożenie dla otoczenia. Komisja po zapoznaniu się z przedstawionym materiałem oraz sprawozdaniami poszczególnych służb, inspekcji i straży z ich działalnością w 2002 roku stwierdziła, że wszystkie przypisywane im ustawowo zadania były realizowane. Jednocześnie Komisja zwróciła uwagę, że praca służb, inspekcji i straży odpowiedzialnych za porządek i bezpieczeństwo obywateli na terenie miasta i powiatu przebiegała w bardzo trudnej sytuacji spowodowanej dalszym zmniejszeniem środków finansowych przekazywanych z budżetu państwa na ich działalność. Za szczególnie dotkliwy uznano brak pieniędzy na wyposażenie Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Legnicy w sprzęt i uzbrojenie osobiste strażaków zgodnie z wymogami bhp, co ma bezpośredni wpływ na ich bezpieczeństwo w czasie akcji ratowniczych. Brak środków na remonty może w przyszłości doprowadzić do zagrożeń bezpieczeństwa pracowników straży pożarnej. Komisję zaniepokoiła również sytuacja finansowa i etatowa w KM Policji. Przy utrzymującym się wysokim zagrożeniu przestępczością środki na bieżące funkcjonowanie legnickiej policji stale malały. Sytuację dodatkowo komplikuje brak aresztu śledczego i komisariatu na największym osiedlu mieszkaniowym - Piekary. Odczuwalny jest także brak 40 etatów, wynikający ze zmian organizacyjnych przeprowadzonych w Komendzie w 1999 roku. Nieadekwatność środków w stosunku do zakresu zadań stwierdzono także w przypadku działalności służb sanitarnych. Wielkość budżetu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Legnicy nie pozwala na sprawowanie nadzoru zapobiegawczego i bieżącego w kontrolowanych obiektach, których na terenie miasta i powiatu jest około 2000. Ponadto realizację zadań tej jednostki utrudnia niewystarczająca ilość środków transportu oraz odpowiedniej klasy sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem, niezbędnego do monitorowania wody i powietrza.

AD II. Porządek posiedzenia:

1. Informacja o realizacji programów, powiatowego i miejskiego, zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego w II kwartale 2003 r.

2. Ocena stanu i efektywności zwalczania zjawiska patologii społecznych na terenie miasta Legnicy.

3. Ocena stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego na terenie miasta i powiatu w okresie letnim.

Komisja zapoznała się z realizacją miejskiego i powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego w II kwartale 2003 r. Jako znaczące osiągnięcie uznano dalszą rozbudowę systemu monitoringu w Legnicy (łącznie 12 kamer do końca br.), w tym lokalizację 3 kamer na osiedlach Piekary i Kopernik. Zwrócono uwagę na konieczność technicznej i organizacyjnej modernizacji centrum monitoringu (stanowiska dyspozytorskiego) pod kątem zwiększenia możliwości operacyjnego wykorzystania systemu. Wskazano też, aby przy planowaniu zadań poszczególnych służb mundurowych, a także w założeniach do programu na dalsze lata uwzględniać społeczne aspekty wdrażanego systemu, bowiem pożądane efekty prewencyjne uzyskiwane w rewirach miasta objętych monitoringiem powodują wzrost zagrożenia w rejonach pozostających poza jego zasięgiem. W odniesieniu do powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego Komisja przyjęła do wiadomości, iż istniejące trudności w określeniu priorytetowych kierunków działania programu spowodowane są m.in. brakiem pełnej informacji o występujących zagrożeniach w poszczególnych gminach (sprawozdania Komendy Miejskiej Policji obejmują zbiorcze zestawienia podległych Komisariatów), a także zbyt małą liczbą podmiotów zaangażowanych w realizację programu - spośród jednostek samorządowych przystąpienie do programu zadeklarowały jedynie Gmina Chojnów i Gmina Ruja. Znikoma liczba podmiotów zaangażowanych w realizację programu to skutek braku podległości i zależności służbowej jednostek gminnych wobec powiatu. W tej sytuacji zobowiązano Komendanta Miejskiego Policji w Legnicy, aby wszelkie statystyki i sprawozdania policyjne były sporządzane w rozbiciu na powiat i gminy. Komisja została poinformowana przez Komendanta Miejskiego Policji o wdrażanych zmianach organizacyjnych, które powinny wpłynąć na podniesienie skuteczności podległych służb. Do istotniejszych zaliczył:

- dyslokację służb patrolowych ze szczególnym uwzględnieniem gmin;

- zawieszenie działalności Izby Dziecka, co powinno spowodować uwolnienie 10 etatów policyjnych;

- reorganizację struktur jednostek policyjnych, tj. utworzenie samodzielnych zespołów ds. wykroczeń, utworzenie grupy poszukiwaczy, przesunięcia kadrowe w ramach rewirów dzielnicowych.

Kolejną informację o stanie i efektywności zwalczania zjawisk patologii wśród młodzieży Komisja przyjęła z zaniepokojeniem. Wyniki badań ankietowych wskazują bowiem na wzrastającą liczbę nieletnich sięgających po środki psychotropowe oraz po alkohol (szczególnie piwo). Pociąga to za sobą wzrost agresji i brutalizację negatywnych zachowań. Wskazano na potrzebę zintensyfikowania zajęć profilaktycznych w zakresie uzależnień oraz wprowadzenia zajęć edukacyjnych dla rodziców i nauczycieli w zakresie skutecznego komunikowania się z dziećmi oraz wiedzy na temat mechanizmów uzależnień. Zaakceptowano inicjatywę Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu UM podjęcia, obok wdrażanych już we wszystkich placówkach oświatowych programów profilaktycznych, takich przedsięwzięć jak:

- utworzenie w Legnicy sieci szkół promujących zdrowie;

- utworzenie na bazie Policyjnej Izby Dziecka oddziału resocjalizacyjnego dla chłopców;

- uruchomienie programu “Bezpieczna Szkoła”.

Komisja zwróciła także uwagę na brak wyspecjalizowanych wydziałów (grup funkcjonariuszy) zarówno w Policji, jak i Straży Miejskiej do kontaktów ze szkołami. Na spotkania z uczniami nie zawsze są kierowani funkcjonariusze spełniający ich oczekiwania. Ocenę stanu bezpieczeństwa pożarowego w okresie letnim Komisja przyjęła bez uwag. Stwierdzony znaczny wzrost ilości interwencji jednostek SP (2071 w okresie ośmiu miesięcy) spowodowany był głównie długotrwałym okresem suszy. Odnotowano przy tym zwiększenie ilości podejmowanych działań kontrolnych straży. Pozytywnie przyjęto informację, że jednostki OSP zlokalizowane na terenie powiatu zostały w br. zasilone znaczną ilością sprzętu, który dotychczas pozostawał na wyposażeniu Komendy Miejskiej PSP i nie był w pełni wykorzystany.

Ad III. Porządek posiedzenia:

1. Informacja o realizacji programów zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego w roku 2003.

2. Zaopiniowanie projektów budżetu powiatów na rok 2004 w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

3. Przyjęcie planu pracy Komisji na rok 2004.

Komisja bez zastrzeżeń przyjęła informacje dot. realizacji programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego w roku 2003. Za najważniejsze aspekty realizowanego programu uznano:

- rozbudowę systemu monitoringu w mieście o dalsze 4 kamery, w tym lokalizację 3 kamer na osiedlach Piekary i Kopernik;

- podjęcie przez Policję akcji znakowania rowerów;

- rozpoczęcie wspólnie z “Gazetą Wyborczą” i Urzędem Miasta akcji “Twój dzielnicowy” polegającej na publicznej prezentacji wizerunku dzielnicowych na plakatach rozmieszczonych w gablotach na przystankach MPK oraz na słupach i klatkach schodowych;

- zakup fotoradarów, które jednak ze względów formalno-technicznych i finansowych będą mogły być zamontowane na stałe w ustalonych miejscach dopiero w I kw. 2004 r.;

- opracowanie projektu programu poprawy bezpieczeństwa w szkołach pn. “Bezpieczna Szkoła”, który zostanie wdrożony w styczniu 2004 r.

Zwrócono też uwagę na szereg nowych inicjatyw w zakresie działań na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa. Spośród nich wysoko oceniono cykl spotkań Komendanta Policji i Prezydenta Miasta z poszczególnymi środowiskami społecznymi i zawodowymi. Komisja z uznaniem przyjęła do wiadomości, że w okresie przedświątecznym i świątecznym prowadzone będą wzmożone działania prewencyjne Policji i Straży Miejskiej. Analizując projekty budżetów (gminy i powiatu) na rok 2004 w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, Komisja zwróciła uwagę na znaczące obniżenie planowanych wydatków bezpośrednio związanych z realizacją zadań z działu 754 - bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa. Fakt ten przyjęto jednak ze zrozumieniem, przyznając, że w bieżącym roku formułowanie budżetów samorządowych będzie stwarzać problemy z uwagi na zmienione zasady ich finansowania. Przy ogólnej szczupłości środków wartościowanie zadań jest niezmiernie trudne. Analizując poszczególne zadania prezentowanej części projektu budżetu miasta, uznano, że najistotniejszym zadaniem gminy Legnica w roku 2004 jest budowa Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Zwrócono przy tym uwagę na konieczność zabezpieczenia środków na konserwację urządzeń technicznych istniejącego systemu monitoringu, na które w roku 2004 upływa termin gwarancji. Struktura wydatków w budżecie powiatu ma nieco odmienny charakter – generalnie są to wydatki na bezpieczeństwo bierne (akcje plakatowe, broszury, punkty konsultacyjne), choć ogółem jest on także mniejszy niż w ubiegłym roku. Prezentowaną ocenę budżetów Komisja przyjęła do wiadomości, stwierdzając, że w większym stopniu samorządy będą musiały sięgać po środki pozabudżetowe, w tym głównie po środki unijne. Przyjęto, iż wielkości środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego są niewystarczające. Kolejny rok sytuacja materialna zarówno służb ochrony przeciwpożarowej, jak i policji systematycznie się pogarsza. Komisja zasugerowała, aby w projektowanych budżetach samorządy uwzględniały także część środków własnych na doposażenie służb mundurowych.

WSPÓŁPRZEWODNICZĄCY    WSPÓŁPRZEWODNICZĄCY

MIECZYSŁAW KASPRZAK    TADEUSZ KRZAKOWSKI

STAROSTA LEGNICKI    PREZYDENT MIASTA LEGNICY