652 SPRAWOZDANIE STAROSTY TRZEBNICKIEGO Z DZIAŁALNOŚCI POWIATOWEJ KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU W TRZEBNICY ZA ROK 2003 |
Zgodnie z art. 38b punkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1592 ze zm.) przedstawiam Radzie Powiatu Trzebnickiego sprawozdanie Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2003.
Powiatowa Komisja Bezpieczeństwa i Porządku w Trzebnicy powstała na mocy art. 38a punkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o Policji, ustawy o działalności ubezpieczeniowej – Prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 100, poz. 1084 z 2001 r.).
Celem Komisji jest realizacja zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i zadaniami określonymi w innych ustawach dot. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
W 2003 roku dotychczasowy skład Komisji, w związku ze zmianami w organach samorządowych, a także instytucjach, które oddelegowały swoich przedstawicieli do jej składu, uległ zmianom. Obecnie do składu Komisji wchodzą:
1. Marek Koliński – Starosta Trzebnicki, jako przewodniczący,
2. dwóch radnych – delegowanych przez Radę Powiatu:
– Józef Ślączka,
– Zdzisław Franczak,
3. trzy osoby powołane przez Starostę:
– Komendant PSP brygd. poż. Andrzej Abulewicz,
– Powiatowy Inspektor Sanitarny – Alekasandra Rzewuska,
– Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy – Roman Głuszek,
4. dwóch przedstawicieli, delegowanych przez Komendanta Powiatowego Policji:
– podinsp. Ryszard Judziński,
– podinsp. Józef Gardiasz,
5. Prokurator Prokuratury Rejonowej w Trzebnicy:
– Pani Mirosława Mulczyk,
6. Przedstawiciele samorządów gminnych:
– Burmistrza Żmigrodu – Zdzisław Sredniawski,
– Zastępca Wójta Gminy Wisznia Mała – Jakub Bronowicki,
7. Pan Paweł Gulewicz – Szef Agencji Ochrony Osób i Mienia “Societas” – uczestniczący w pracach komisji z głosem doradczym.
W pracach Komisji uczestniczyli przedstawiciele powiatowych służb i inspekcji wykonujących zadania w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa na terenie powiatu, a także zaproszeni goście.
W 2003 roku został opracowany przez Powiatową Komendę Policji w Trzebnicy przy współudziale Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego projekt powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na terenie powiatu trzebnickiego.
Na posiedzeniach Komisji omawiano sprawy bezpieczeństwa ludności oraz sposobów ograniczenia przestępczości kryminalnej w szczególności skierowanej przeciwko osobom i mieniu, zdarzeń drogowych oraz zwiększenia wykrywalności sprawców zdarzeń.
Podejmowano problematykę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkół wszystkich szczebli. W ramach programu “Bezpieczna Szkoła” w 2003 roku realizowane były przez KPP w Trzebnicy programy:
– “Bezpieczne ferie”,
– Pierwszy dzień wiosny,
– “Palacz”,
– “Bezpieczna droga do szkoły”,
– Bezpieczne wakacje,
– “Cytrynka”.
W ramach programu “Niebieska Karta” prowadzono działania związane z przemocą w rodzinie. Realizowany jest również program przeciwdziałania narkomanii, wspólnie z pedagogami szkolnymi i kadrą nauczycielską.
W ramach programu “Bezpieczne drogi w powiecie” na bieżąco jest aktualizowana tzw. mapa zagrożeń, opracowana w Komendzie Powiatowej Policji w Trzebnicy.
Komenda Powiatowa PSP w Trzebnicy:
– podejmuje działania w zakresie interwencji i reagowania na zaistniałe zagrożenia,
– rozpoznaje nowe oraz monitoruje istniejące zagrożenia zarówno dla ludzi, jak i środowiska naturalnego,
– sprawuje nadzór administracyjny poziomu ochrony przeciwpożarowej w obiektach użyteczności publicznej już istniejących, jak i nowo powstałych,
– prowadzi działalność edukacyjno-prewencyjnej wśród dzieci i młodzieży szkolnej, coroczne współorganizuje Turniej Wiedzy Pożarniczej “Młodzież zapobiega pożarom”.
W siedzibie Komendy Powiatowej PSP od dwóch lat prowadzi się intensywne prace nad stworzeniem i uruchomieniem w najbliższej przyszłości nowoczesnego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
Działalność Powiatowego Inspektora Sanitarnego, jak również Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej ukierunkowana jest na ujawnianie, wykrywanie i zwalczanie chorób zakaźnych, a także kontrolę ujęć wody pitnej. W celu zminimalizowania istniejącego zagrożenia PSSE podejmuje działania w zakresie nadzoru nad wodą, powietrzem atmosferycznym, glebą oraz obiektami użyteczności publicznej, a także obiektami i środkami transportu.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Trzebnicy realizuje zadania w zakresie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego. W związku z tym były i są prowadzone działania polegające na:
– kontroli budów, obiektów budowlanych istniejących, zakładów pracy, sklepów, hurtowni prowadzących obrót materiałami budowlanymi,
– wydawaniu decyzji mających na celu doprowadzenie wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, do rozbiórki obiektów włącznie,
– wydawaniu decyzji nakładających na właścicieli i zarządców obiektów budowlanych obowiązki w celu doprowadzenia tych obiektów do właściwego stanu technicznego wraz z likwidacją zagrożeń.
W ramach prac Powiatowej Komisji zespół ds. ochrony zabytków przed pożarem i kradzieżą, którego zadania zostały włączone do zadań Komisji, dokonał lustracji kościoła pw. Matki Bożej Królowej Polski w Koniowie. W pracach tego zespołu, poza członkami Powiatowej Komisji, uczestniczyli także przedstawiciele służb i inspekcji wykonujących zadania w zakresie porządku publicznego, a także służby Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Celem Zespołu jest:
– minimalizacja strat i szkód w dobrach kultury poprzez:
– określenie zagrożenia przestępczością zasobów dóbr kultury powiatu,
– analizę zdarzeń przestępczych przeciwko dobrom kultury powiatu,
– ocenę stanu zabezpieczenia zabytków o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa narodowego, w tym podlegających obowiązkowej ochronie oraz najbardziej zagrożonych w czasie pokoju i wojny.
W rocznym planie lustracji na rok 2004 ujęto 5 obiektów zabytkowych. Lustracje będą przeprowadzane w okresie od kwietnia do października, po uzyskaniu zgody kurii metropolitarnej we Wrocławiu:
Na podstawie przedstawionych informacji, stwierdzić należy, że zadania Komisji w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego są realizowane należycie.
STAROSTA |
MAREK KOLIŃSKI |