652

SPRAWOZDANIE STAROSTY TRZEBNICKIEGO

Z DZIAŁALNOŚCI POWIATOWEJ KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU

W TRZEBNICY ZA ROK 2003

Zgodnie z art. 38b punkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1592 ze zm.) przedstawiam Radzie Powiatu Trzebnickiego sprawozdanie Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2003.

Powiatowa Komisja Bezpieczeństwa i Porządku w Trzebnicy powstała na mocy art. 38a punkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku o zmianie ustawy o Policji, ustawy o działalności ubezpieczeniowej – Prawo bankowe, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 100, poz. 1084 z 2001 r.).

Celem Komisji jest realizacja zadań Starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i zadaniami określonymi w innych ustawach dot. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

W 2003 roku dotychczasowy skład Komisji, w związku ze zmianami w organach samorządowych, a także instytucjach, które oddelegowały swoich przedstawicieli do jej składu, uległ zmianom. Obecnie do składu Komisji wchodzą:

1. Marek Koliński – Starosta Trzebnicki, jako przewodniczący,

2. dwóch radnych – delegowanych przez Radę Powiatu:

– Józef Ślączka,

– Zdzisław Franczak,

3. trzy osoby powołane przez Starostę:

– Komendant PSP brygd. poż. Andrzej Abulewicz,

– Powiatowy Inspektor Sanitarny – Alekasandra Rzewuska,

– Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy – Roman Głuszek,

4. dwóch przedstawicieli, delegowanych przez Komendanta Powiatowego Policji:

– podinsp. Ryszard Judziński,

– podinsp. Józef Gardiasz,

5. Prokurator Prokuratury Rejonowej w Trzebnicy:

– Pani Mirosława Mulczyk,

6. Przedstawiciele samorządów gminnych:

– Burmistrza Żmigrodu – Zdzisław Sredniawski,

– Zastępca Wójta Gminy Wisznia Mała – Jakub Bronowicki,

7. Pan Paweł Gulewicz – Szef Agencji Ochrony Osób i Mienia “Societas” – uczestniczący w pracach komisji z głosem doradczym.

W pracach Komisji uczestniczyli przedstawiciele powiatowych służb i inspekcji wykonujących zadania w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa na terenie powiatu, a także zaproszeni goście.

W 2003 roku został opracowany przez Powiatową Komendę Policji w Trzebnicy przy współudziale Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej i Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego projekt powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego na terenie powiatu trzebnickiego.

Na posiedzeniach Komisji omawiano sprawy bezpieczeństwa ludności oraz sposobów ograniczenia przestępczości kryminalnej w szczególności skierowanej przeciwko osobom i mieniu, zdarzeń drogowych oraz zwiększenia wykrywalności sprawców zdarzeń.

Podejmowano problematykę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkół wszystkich szczebli. W ramach programu “Bezpieczna Szkoła” w 2003 roku realizowane były przez KPP w Trzebnicy programy:

– “Bezpieczne ferie”,

– Pierwszy dzień wiosny,

– “Palacz”,

– “Bezpieczna droga do szkoły”,

– Bezpieczne wakacje,

– “Cytrynka”.

W ramach programu “Niebieska Karta” prowadzono działania związane z przemocą w rodzinie. Realizowany jest również program przeciwdziałania narkomanii, wspólnie z pedagogami szkolnymi i kadrą nauczycielską.

W ramach programu “Bezpieczne drogi w powiecie” na bieżąco jest aktualizowana tzw. mapa zagrożeń, opracowana w Komendzie Powiatowej Policji w Trzebnicy.

Komenda Powiatowa PSP w Trzebnicy:

– podejmuje działania w zakresie interwencji i reagowania na zaistniałe zagrożenia,

– rozpoznaje nowe oraz monitoruje istniejące zagrożenia zarówno dla ludzi, jak i środowiska naturalnego,

– sprawuje nadzór administracyjny poziomu ochrony przeciwpożarowej w obiektach użyteczności publicznej już istniejących, jak i nowo powstałych,

– prowadzi działalność edukacyjno-prewencyjnej wśród dzieci i młodzieży szkolnej, coroczne współorganizuje Turniej Wiedzy Pożarniczej “Młodzież zapobiega pożarom”.

W siedzibie Komendy Powiatowej PSP od dwóch lat prowadzi się intensywne prace nad stworzeniem i uruchomieniem w najbliższej przyszłości nowoczesnego Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Działalność Powiatowego Inspektora Sanitarnego, jak również Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej ukierunkowana jest na ujawnianie, wykrywanie i zwalczanie chorób zakaźnych, a także kontrolę ujęć wody pitnej. W celu zminimalizowania istniejącego zagrożenia PSSE podejmuje działania w zakresie nadzoru nad wodą, powietrzem atmosferycznym, glebą oraz obiektami użyteczności publicznej, a także obiektami i środkami transportu.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Trzebnicy realizuje zadania w zakresie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego. W związku z tym były i są prowadzone działania polegające na:

– kontroli budów, obiektów budowlanych istniejących, zakładów pracy, sklepów, hurtowni prowadzących obrót materiałami budowlanymi,

– wydawaniu decyzji mających na celu doprowadzenie wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, do rozbiórki obiektów włącznie,

– wydawaniu decyzji nakładających na właścicieli i zarządców obiektów budowlanych obowiązki w celu doprowadzenia tych obiektów do właściwego stanu technicznego wraz z likwidacją zagrożeń.

W ramach prac Powiatowej Komisji zespół ds. ochrony zabytków przed pożarem i kradzieżą, którego zadania zostały włączone do zadań Komisji, dokonał lustracji kościoła pw. Matki Bożej Królowej Polski w Koniowie. W pracach tego zespołu, poza członkami Powiatowej Komisji, uczestniczyli także przedstawiciele służb i inspekcji wykonujących zadania w zakresie porządku publicznego, a także służby Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Celem Zespołu jest:

– minimalizacja strat i szkód w dobrach kultury poprzez:

– określenie zagrożenia przestępczością zasobów dóbr kultury powiatu,

– analizę zdarzeń przestępczych przeciwko dobrom kultury powiatu,

– ocenę stanu zabezpieczenia zabytków o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa narodowego, w tym podlegających obowiązkowej ochronie oraz najbardziej zagrożonych w czasie pokoju i wojny.

W rocznym planie lustracji na rok 2004 ujęto 5 obiektów zabytkowych. Lustracje będą przeprowadzane w okresie od kwietnia do października, po uzyskaniu zgody kurii metropolitarnej we Wrocławiu:

Na podstawie przedstawionych informacji, stwierdzić należy, że zadania Komisji w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego są realizowane należycie.

STAROSTA

MAREK KOLIŃSKI