649

SPRAWOZDANIE STAROSTY GŁOGOWSKIEGO

z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2003

Komisja Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Głogowskim działa na podstawie:

– art. 38a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592),

oraz znowelizowanym:

– nowym zarządzeniem nr 6 Starosty Głogowskiego z dnia 4 lutego 2003 r. w sprawie składu oraz zakresu działania Komisji.

Komisja pracowała zgodnie z:

– przyjętym Regulaminem pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,

– opracowanym Planem pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2003 r.

Obecnie w skład Komisji wchodzi 18 członków:

9 członków etatowych (zgodnie z wymogami ustawy):

– Starosta Głogowski jako przewodniczący Komisji,

– dwóch radnych delegowanych przez Radę Powiatu,

– trzy osoby powołane przez Starostę,

– dwóch przedstawicieli delegowanych przez Komendanta Powiatowego Policji w Głogowie,

– Prokurator Prokuratury Rejonowej w Głogowie.

9 członków powołanych zarządzeniem nr 42 Starosty Głogowskiego z dnia 17 lipca 2003 r. na podstawie art. 38a ust. 7 ustawy, uczestniczące w pracach Komisji z głosem doradczym:

– Wójtowie Gmin z terenu powiatu,

– Radny Miasta Głogów,

– Komendant Powiatowy Policji w Głogowie,

– Komendant Powiatowy PSP w Głogowie,

– Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego Starostwa.

W 2003 r. Komisja wspierała działania realizowane przez Starostę w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadania określone w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na obszarze powiatu głogowskiego. Do zadań tych należało:

– ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,

– opiniowanie pracy policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

– opiniowanie projektu budżetu powiatu,

– opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań,

– opiniowanie, zleconych przez starostę, innych zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

W roku sprawozdawczym odbyły się 3 posiedzenia Komisji:

I posiedzenie w dniu 10.03.2003 r., w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:

1. Przedstawiono nowy skład Komisji i zadania Komisji.

2. Zapoznano członków komisji ze sprawozdaniem z pracy Komisji za 2002 r.

3. Omówiono i przyjęto “Powiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku publicznego i Bezpieczeństwa Obywatelskiego na Terenie Powiatu Głogowskiego”.

4. Zgłoszono wnioski do projektu budżetu w zakresie bezpieczeństwa na 2003 r.

5. Dokonano aktualnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie głogowskim.

II posiedzenie w dniu 17.06.2003 r., w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:

1. Omówiono realizację założeń ujętych w “Powiatowym Programie Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywatelskiego na Terenie Powiatu Głogowskiego”.

2. Omówiono program “Bezpieczna Polska”.

3. Dokonano aktualnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu głogowskie-go.

III posiedzenie w dniu 17.10.2003 r., w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:

1. Wnioski do budżetu służb, inspekcji i straży na 2004 r.

2. Zatwierdzono Plan Pracy Komisji na 2004 r.

3. Przyjęto sprawozdania z realizacji zadań ujętych w “Programie Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywatelskiego na Terenie Powiatu Głogowskiego”.

Na I posiedzeniu w miesiącu marcu Komisja główny wysiłek poświęciła opracowaniu “Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku publicznego i Bezpieczeństwa Obywatelskiego na Terenie Powiatu Głogowskiego”. Dokonano analizy zagrożeń występujących na terenie powiatu, oceny posiadanych sił i środków. Określono kierunki działania dla podmiotów, które realizują zadania bądź mają wpływ na bezpieczeństwo i porządek publiczny.

Program obejmuje następujące zamierzenia przydzielone do realizacji jednostkom, samorządom i podmiotom wg kompetencji:

1. w dziedzinie przestępstw:

– stała ocena stanu przestępczości na terenie powiatu głogowskiego,

– realizacja policyjnych programów prewencyjnych,

– opracowanie i wdrażanie nowych programów prewencyjnych z uwzględnieniem nowych tendencji,

– kształtowanie właściwych wzorców, otwartości dla społeczeństwa, np. debaty “bezpieczeństwo wspólna sprawa” i “miernik jakości obsługi obywatela”,

– współuczestniczenie w tworzeniu systemu monitorowania miasta Głogowa.

2. w dziedzinie demoralizacja i przestępczość nieletnich:

– uwzględnienie problematyki przestępczości i demoralizacji nieletnich w policyjnych programach prewencyjnych,

– prowadzenie spotkań z dziećmi i młodzieżą; stałe uświadamianie zagrożeń oraz propagowanie właściwych sposobów postępowania nieletnich,

– wypełnienie czasu wolnego dzieci i młodzieży aktywnymi formami wypoczynku,

– przygotowanie młodzieży do decyzji zawodowych i aktywnego poszukiwania pracy,

– zapobieganie agresji, przemocy i patologii zachowań wśród młodzieży.

3. w dziedzinie zagrożenia nadzwyczajne:

– poprawa stanu ochrony przeciwpożarowej,

– monitorowanie zagrożeń występujących na terenie powiatu,

– informowanie społeczeństwa o zagrożeniach – edukacja przeciwpożarowa,

– monitorowanie zagrożeń powodziowych występujących na terenie powiatu,

– kontrola stanu urządzeń technicznych,

– monitorowanie szlaków komunikacyjnych,

– akcje Policji i Straży Pożarnej – kontrole przewozu materiałów niebezpiecznych,

– prewencja w zakresie stosowania środków ochrony roślin oraz postępowania z ich opakowaniami,

– profilaktyka w zakresie informowania o zagrożeniach wynikających z pozostałości czasu wojny – niewypały, niewybuchy.

4. w dziedzinie uzależnienia (narkomania, alkoholizm):

– opracowanie i wdrożenie policyjnego programu prewencyjnego,

– prowadzenie spotkań z dziećmi i młodzieżą; uświadamianie zagrożeń oraz propagowanie właściwych zachowań,

– realizacja programów profilaktycznych przygotowanych przez Wydziały Oświaty Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta i Gmin.

5. w dziedzinie zdarzenia w ruchu drogowym:

– realizacja przyjętego policyjnego programu prewencyjnego,

– prowadzenie edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych; uświadamianie zagrożeń oraz propagowanie właściwych zachowań na drogach,

– walka z piratami drogowymi oraz eliminowanie nietrzeźwych użytkowników ruchu drogowego,

– poprawa nawierzchni dróg, ich utrzymania oraz właściwego oznakowania.

“Program Zapobiegania Przestępczości…” jest wg oceny członków Komisji otwarty i dalekosiężny. Umożliwia stałe jego poszerzanie i uzupełnianie o nowe elementy. Komisja jednogłośnie przyjęła ww. program do realizacji na terenie powiatu.

Komisja w czasie posiedzeń dokonywała oceny sprawozdań, informacji i wystąpień przedstawianych przez Komendanta Powiatowego Policji, Komendanta Powiatowego PSP oraz i innych powiatowych służb, inspekcji i straży. Komisja pozytywnie zaopiniowała pracę ww. jednostek organizacyjnych za cały sprawozdawczy okres.

STAROSTA

ELŻBIETA URBANOWICZ-PRZYSIĘŻNA