649 SPRAWOZDANIE STAROSTY GŁOGOWSKIEGO z działalności Komisji Bezpieczeństwa i Porządku za rok 2003 |
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku przy Staroście Głogowskim działa na podstawie:
– art. 38a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592),
oraz znowelizowanym:
– nowym zarządzeniem nr 6 Starosty Głogowskiego z dnia 4 lutego 2003 r. w sprawie składu oraz zakresu działania Komisji.
Komisja pracowała zgodnie z:
– przyjętym Regulaminem pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
– opracowanym Planem pracy Komisji Bezpieczeństwa i Porządku na 2003 r.
Obecnie w skład Komisji wchodzi 18 członków:
9 członków etatowych (zgodnie z wymogami ustawy):
– Starosta Głogowski jako przewodniczący Komisji,
– dwóch radnych delegowanych przez Radę Powiatu,
– trzy osoby powołane przez Starostę,
– dwóch przedstawicieli delegowanych przez Komendanta Powiatowego Policji w Głogowie,
– Prokurator Prokuratury Rejonowej w Głogowie.
9 członków powołanych zarządzeniem nr 42 Starosty Głogowskiego z dnia 17 lipca 2003 r. na podstawie art. 38a ust. 7 ustawy, uczestniczące w pracach Komisji z głosem doradczym:
– Wójtowie Gmin z terenu powiatu,
– Radny Miasta Głogów,
– Komendant Powiatowy Policji w Głogowie,
– Komendant Powiatowy PSP w Głogowie,
– Naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego Starostwa.
W 2003 r. Komisja wspierała działania realizowane przez Starostę w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadania określone w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na obszarze powiatu głogowskiego. Do zadań tych należało:
– ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu,
– opiniowanie pracy policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
– przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
– opiniowanie projektów innych programów współdziałania Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
– opiniowanie projektu budżetu powiatu,
– opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego i innych dokumentów w sprawach związanych z wykonywaniem zadań,
– opiniowanie, zleconych przez starostę, innych zagadnień dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.
W roku sprawozdawczym odbyły się 3 posiedzenia Komisji:
– I posiedzenie w dniu 10.03.2003 r., w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:
1. Przedstawiono nowy skład Komisji i zadania Komisji.
2. Zapoznano członków komisji ze sprawozdaniem z pracy Komisji za 2002 r.
3. Omówiono i przyjęto “Powiatowy Program Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku publicznego i Bezpieczeństwa Obywatelskiego na Terenie Powiatu Głogowskiego”.
4. Zgłoszono wnioski do projektu budżetu w zakresie bezpieczeństwa na 2003 r.
5. Dokonano aktualnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w powiecie głogowskim.
– II posiedzenie w dniu 17.06.2003 r., w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:
1. Omówiono realizację założeń ujętych w “Powiatowym Programie Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywatelskiego na Terenie Powiatu Głogowskiego”.
2. Omówiono program “Bezpieczna Polska”.
3. Dokonano aktualnej oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatu głogowskie-go.
– III posiedzenie w dniu 17.10.2003 r., w trakcie którego omówiono następujące zagadnienia:
1. Wnioski do budżetu służb, inspekcji i straży na 2004 r.
2. Zatwierdzono Plan Pracy Komisji na 2004 r.
3. Przyjęto sprawozdania z realizacji zadań ujętych w “Programie Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywatelskiego na Terenie Powiatu Głogowskiego”.
Na I posiedzeniu w miesiącu marcu Komisja główny wysiłek poświęciła opracowaniu “Powiatowego Programu Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku publicznego i Bezpieczeństwa Obywatelskiego na Terenie Powiatu Głogowskiego”. Dokonano analizy zagrożeń występujących na terenie powiatu, oceny posiadanych sił i środków. Określono kierunki działania dla podmiotów, które realizują zadania bądź mają wpływ na bezpieczeństwo i porządek publiczny.
Program obejmuje następujące zamierzenia przydzielone do realizacji jednostkom, samorządom i podmiotom wg kompetencji:
1. w dziedzinie przestępstw:
– stała ocena stanu przestępczości na terenie powiatu głogowskiego,
– realizacja policyjnych programów prewencyjnych,
– opracowanie i wdrażanie nowych programów prewencyjnych z uwzględnieniem nowych tendencji,
– kształtowanie właściwych wzorców, otwartości dla społeczeństwa, np. debaty “bezpieczeństwo wspólna sprawa” i “miernik jakości obsługi obywatela”,
– współuczestniczenie w tworzeniu systemu monitorowania miasta Głogowa.
2. w dziedzinie demoralizacja i przestępczość nieletnich:
– uwzględnienie problematyki przestępczości i demoralizacji nieletnich w policyjnych programach prewencyjnych,
– prowadzenie spotkań z dziećmi i młodzieżą; stałe uświadamianie zagrożeń oraz propagowanie właściwych sposobów postępowania nieletnich,
– wypełnienie czasu wolnego dzieci i młodzieży aktywnymi formami wypoczynku,
– przygotowanie młodzieży do decyzji zawodowych i aktywnego poszukiwania pracy,
– zapobieganie agresji, przemocy i patologii zachowań wśród młodzieży.
3. w dziedzinie zagrożenia nadzwyczajne:
– poprawa stanu ochrony przeciwpożarowej,
– monitorowanie zagrożeń występujących na terenie powiatu,
– informowanie społeczeństwa o zagrożeniach – edukacja przeciwpożarowa,
– monitorowanie zagrożeń powodziowych występujących na terenie powiatu,
– kontrola stanu urządzeń technicznych,
– monitorowanie szlaków komunikacyjnych,
– akcje Policji i Straży Pożarnej – kontrole przewozu materiałów niebezpiecznych,
– prewencja w zakresie stosowania środków ochrony roślin oraz postępowania z ich opakowaniami,
– profilaktyka w zakresie informowania o zagrożeniach wynikających z pozostałości czasu wojny – niewypały, niewybuchy.
4. w dziedzinie uzależnienia (narkomania, alkoholizm):
– opracowanie i wdrożenie policyjnego programu prewencyjnego,
– prowadzenie spotkań z dziećmi i młodzieżą; uświadamianie zagrożeń oraz propagowanie właściwych zachowań,
– realizacja programów profilaktycznych przygotowanych przez Wydziały Oświaty Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta i Gmin.
5. w dziedzinie zdarzenia w ruchu drogowym:
– realizacja przyjętego policyjnego programu prewencyjnego,
– prowadzenie edukacji dzieci, młodzieży i dorosłych; uświadamianie zagrożeń oraz propagowanie właściwych zachowań na drogach,
– walka z piratami drogowymi oraz eliminowanie nietrzeźwych użytkowników ruchu drogowego,
– poprawa nawierzchni dróg, ich utrzymania oraz właściwego oznakowania.
“Program Zapobiegania Przestępczości…” jest wg oceny członków Komisji otwarty i dalekosiężny. Umożliwia stałe jego poszerzanie i uzupełnianie o nowe elementy. Komisja jednogłośnie przyjęła ww. program do realizacji na terenie powiatu.
Komisja w czasie posiedzeń dokonywała oceny sprawozdań, informacji i wystąpień przedstawianych przez Komendanta Powiatowego Policji, Komendanta Powiatowego PSP oraz i innych powiatowych służb, inspekcji i straży. Komisja pozytywnie zaopiniowała pracę ww. jednostek organizacyjnych za cały sprawozdawczy okres.
STAROSTA |
ELŻBIETA URBANOWICZ-PRZYSIĘŻNA |