STATUT GMINY STOSZOWICE
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Uchwała określa:
1) ustrój Gminy Stoszowice,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy,
3)1) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy Stoszowice, komisji Rady Gminy Stoszowice i Wójta Gminy Stoszowice,
4) zasady tworzenia klubów radnych Rady Gminy Stoszowice,
5)2) zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Wójta Gminy Stoszowice oraz korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Stoszowice.
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Stoszowice.
3) komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Gminy Stoszowice.
4) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy Stoszowice.
5) (uchylony).3)
6) Wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Stoszowice.
7) statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy Stoszowice.
R o z d z i a ł II
Gmina
§ 3
1. Gmina Stoszowice jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
§ 4
1. Gmina położona jest w powiecie ząbkowickim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 109,8 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice i osiedla oraz – stosownie do potrzeb lub tradycji – inne jednostki pomocnicze.
4.4) Wójt prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§ 5
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2.5) Wójt prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 6
Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Stoszowice.
R o z d z i a ł III
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 7
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy gminy,
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3)6) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 8
Uchwały, o jakich mowa w § 7 ust. 1, powinny określać w szczególności:
– nazwa jednostki pomocniczej,
– siedziba władz,
– obszar,
– granica.
§ 9
1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. Jednostki pomocnicze gospodarują środkami wydzielonymi do ich dyspozycji w uchwale budżetowej, przeznaczając te środki na realizowanie zadań spoczywających na tych jednostkach.
3. Uchwała budżetowa gminy określi:
– wydatki jednostek pomocniczych Gminy,
– uprawnienia jednostek pomocniczych do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu.
§ 10
1.7) Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Wójtowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 11
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej uczestniczy w pracach Rady z urzędu.
2. Przewodniczący, o którym mowa, może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
R o z d z i a ł IV
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 12
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2.8) Rada składa się z radnych w liczbie określonej ustawą o samorządzie gminnym.
§ 13
1.9) Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Wójta wykonującego jej uchwały.
2.10) Wójt i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 14
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) Przewodniczący i Wiceprzewodniczący,
2) Komisja Rewizyjna,
3) komisje stałe, wymienione w statucie.
§ 15
1.11) Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Komisję Rewizyjną,
2) Komisję Budżetową,
3) Komisję Rolnictwa, Turystyki i Rozwoju Gospodarczego,
4) Komisję Oświaty, Zdrowia i Spraw Społecznych.
2. Radny może być członkiem najwyżej 3 komisji stałych.
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
§ 16
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
4.12) Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Wójta o stanie Gminy.
§ 17
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący, w szczególności:
– zwołuje sesje Rady,
– przewodniczy obradom,
– sprawuje policję sesyjną,
– kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
– zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
– podpisuje uchwały Rady,
– czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 18
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 19
1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 17 statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną niż Przewodniczący osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
3. W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
4. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.
§ 20
Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.
§ 21
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 22
W razie jednoczesnego wakatu na stanowiskach Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady obowiązki wynikające z § 20 przejmuje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
§ 23
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 24
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Gminy.
R o z d z i a ł VII
Zasady działania klubów radnych
§ 110
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.
2. W ramach klubów mogą funkcjonować koła radnych.
§ 111
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 112
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 113
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej trzech.
§ 114
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 115
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 116
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 11731)
Na wniosek przewodniczących klubów Wójt obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
R o z d z i a ł VIII32)
Organizacja pracy i tryb pracy Wójta
1. (uchylony).33)
§ 11834)
1. Wójt rozstrzyga w formie zarządzeń wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
2. Do obowiązków Zastępcy Wójta należy podejmowanie czynności określonych w pisemnym upoważnieniu udzielonym przez Wójta albo w przypadku konieczności podjęcia przez Gminę niezwłocznych działań pod nieobecność Wójta lub w braku możliwości działania Wójta.
§ 119 (uchylony).35)
§ 120 (uchylony).36)
§ 121 (uchylony).37)
§ 122 (uchylony).38)
§ 123 (uchylony).39)
§ 124 (uchylony).40)
2. (uchylony).41)
§ 125 (uchylony).42)
§ 126 (uchylony).43)
§ 127 (uchylony).44)
§ 128 (uchylony).45)
§ 129 (uchylony).46)
§ 130 (uchylony).47)
§ 131 (uchylony).48)
§ 132 (uchylony).49)
§ 133 (uchylony).50)
§ 134 (uchylony).51)
R o z d z i a ł IX
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, komisji i Wójta52)
§ 135
1.53) Zainteresowanym udostępnia się, w szczególności następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji,
2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,
3) (uchylony),54)
4)55) rejestr uchwał Rady i zarządzeń Wójta,
5) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,
6) rejestr interpelacji i wniosków radnych.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.
§ 136
1.56) Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady, a dokumenty z zakresu działania Wójta udostępnia się w sekretariacie Urzędu Gminy lub Wydziale Organizacyjnym Urzędu Gminy, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
2. Dokumenty wymienione w § 135 ust. 1 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§ 137
1. Z dokumentów wymienionych § 135 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 13857)
1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w § 135 ust. 1, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.
2.58) Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane nieodpłatnie.
§ 139
Uprawnienia określone w § 135–138 nie znajdują zastosowania:
1) (uchylony),59)
2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 kodeksu postępowania administracyjnego.
R o z d z i a ł X (uchylony).60)
§ 140 (uchylony).61)
§ 141 (uchylony).62)
R o z d z i a ł XI
Postanowienia końcowe i przejściowe
§ 14263)
Uchwała wchodzi w życie w dniu wyboru Rady Gminy nowej kadencji w wyborach 2002 roku, nie wcześniej niż po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z wyłączeniem przepisów rozdziału IX uchwały – zasady dostępu i korzystania przez zainteresowanych z dokumentów Rady, Komisji i Wójta, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 143
Tracą moc uchwały Rady Gminy Stoszowice:
– nr 33/VIII/90 w sprawie: uchwalenia statutu gminy z dnia 6 grudnia 1990 r.,
– nr 2/I/96 z dnia 26 lutego 1996 r. zmieniająca uchwałę nr 33/VIII/90 w sprawie: uchwalenia statutu gminy,
– nr 13/IV/96 zmieniająca uchwałę nr 2/I/96,
– nr 19/VI/96 z 27 czerwca 1996 r. zmieniająca uchwałę nr 33/VIII/90,
– nr 26/VII/96 z 20 sierpnia 1996 r. zmieniająca uchwałę nr 33/VIII/90,
– nr 51/IX/97 z 31 grudnia 1997 r. zmieniająca uchwałę nr 33/VIII/90 w sprawie uchwalenia statutu gminy,
– nr 10/III/98 z 9 grudnia 1998 r. zmieniająca uchwałę nr 33/VIII/90 w sprawie uchwalenia statutu gminy (klub radnych),
– nr 19/IV/98 z 30 grudnia 1998 r. zmieniająca uchwałę nr 33/VIII/90 w sprawie uchwalenia statutu gminy,
– nr 38/VIII/99 z 1 kwietnia 1999 r. zmieniająca uchwałę nr 33/VIII/90,
– nr 45/IX/99 z 15 czerwca 1999 r. w sprawie zmiany uchwały nr 38/VII/99.