STATUT SOŁECWA WIERZBOWA
I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Sołectwo Wierzbowa jest jednostką pomocniczą Gminy Gromadka.
2. Położenie sołectwa określa mapa sytuacyjna stanowiąca załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
1. Uczestnikami społeczności sołectwa Wierzbowa są jego mieszkańcy oraz osoby fizyczne, instytucje publiczne i osoby prawne, których mienie (grunty, lasy, drogi, budynki i inne obiekty) znajdują się na terenie sołectwa lub których działalność jest na nim prowadzona.
2. Pełnoprawnymi uczestnikami społeczności samorządowej sołectwa Wierzbowa są jego stali mieszkańcy, którym przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach samorządu gminnego.
3. Osoby fizyczne niebędące mieszkańcami sołectwa mogą wejść we wszystkie (poza biernym i czynnym prawem wyborczym) prawa przysługujące mieszkańcom sołectwa w stosunku do niego w przypadku spełnienia następujących warunków:
– wyrażenia woli przez zainteresowanego i uzyskania zgody mieszkańców sołectwa (zebranie wiejskie).
4. Osoby fizyczne wymienione w ust. 1, a niespełniające wymogów określonych w ust. 3, mogą uczestniczyć w działalności organów sołectwa bez prawa głosu.
5.
Instytucje publiczne i osoby prawne, o których mowa w ust. 1, uczestniczą w działalności organów sołectwa poprzez wyznaczonych przez siebie przedstawicieli w zakresie spraw dotyczących swojego mienia i swojej działalności na terenie sołectwa. Przedstawicielom nie przysługuje prawo głosu.II. Zadania i kompetencje sołectwa
§ 3
1. Do zakresu działania samorządu sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym, niezastrzeżone ustawami oraz uchwałami Rady Gminy na rzecz innych podmiotów.
2. Do
zadań samorządu sołectwa należą w szczególności:1) działania na rzecz godzenia interesów partykularnych z interesem wspólnym i koniecznością zachowania istniejących wartości przyrodniczych i społecznych,
2) działania na rzecz rozwoju sołectwa mające na uwadze potrzebę układu osadniczego, jego funkcji rolniczej, turystyczno-wypoczynkowej i sakralnej oraz poprawy stanu środowiska naturalnego,
3) tworzenia warunków do pełnego udziału w życiu publicznym sołectwa wszystkich uczestników jego społeczności,
4) rep
rezentowanie interesów społeczności sołeckiej i jej uczestników względem organów gminnych, organów administracji państwowej (rządowej) i innych podmiotów życia publicznego,5) organizowanie zbiorowej działalności uczestników społeczności sołectwa w sprawach publicznych mających znaczenie dla sołectwa, gminy, województwa i kraju.
§ 4
1. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła.
2. Sołectwo w szczególności:
1) zarządza stanowiącymi mienie gminne nieruchomościami przeznaczonymi na prowadzenie działalności w zakresie kultury, usług turystycznych, sportu (np. stadion, basen), obsługi zebrań itp. Rada Gminy może w drodze odrębnej uchwały przekazać inne składniki mienia komunalnego,
2) dysponuje zgromadzonymi w budżecie gminy środkami przeznaczonymi dla sołectwa, określając sposób ich wykorzystania,
3) w ramach ww. środków własnych dokonuje zakupów materiałów i sprzętu,
4) sołectwo może wystąpić do Rady Gminy o sfinansowanie szczególnie ważnych przedsięwzięć.
§ 5
1.
2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania sołectwa wobec osób trzecich.
3. Rada Gminy jest zobowiązana sfinansować zaakceptowane przez siebie inwestycje sołectwa, a w szczególności te, które przynoszą korzyści również innym sołectwom gminy.
§ 6
1. Sołectwo czynnie uczestniczy w podejmowaniu rozstrzygnięć prawnych i administracyjnych dotyczących sołectwa, a w szczególności opiniuje:
1) projekty przepisów gminnych,
2) plan zagospodarowania przestrzennego gminy,
3) lokalizacje inwestycji komunikacyjnych, przemysłowych, działalności uciążliwej dla otoczenia i środowiska naturalnego,
4) działalność naruszającą stosunki wodne.
2. Opinia sołectwa w sprawach wymienionych wyżej jest wiążąca dla Rady Gminy i może być odrzucona zwykłą większością głosów ustawowego składy Rady.
3. Organy gminy powiadamiają niezwłocznie sołectwo o podejmowanych i projektowanych rozstrzygnięciach.
4. Sołectwo jest zobowiązane udzielić opinii i odpowiedzi na kierowane do niego zapytania w terminie 14 dni od dnia doręczenia stosownego pisma sołtysowi, chyba że organy gminy i sołtys ustalą w drodze porozumienia inaczej.
III. Organy sołectwa
§ 7
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie
jest zebranie wiejskie.2. Zebranie wiejskie tworzą wszyscy stali mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania (członkowie zebrania).
§ 8
1. Organem wykonawczym jest sołtys.
2. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.
§ 9
1. Zebranie wiejskie podejmuje
2. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:
1) opiniowanie planu zagospodarowania przestrzennego gminy,
2) opiniowanie lokalizacji inwestycji komunikacyjnych i uciążliwych dla otoczenia oraz środowiska naturalnego,
3) wybór sołtysa i rady sołeckiej oraz odwołanie tych organów,
4) decydowanie o sposobie korzystania z mienia gminnego,
5) określanie celów wydatkowania środków budżetowych i własnych sołectwa,
6) decydowanie o podejmowaniu prac s
połecznych,7) zezwalanie na zbycie składników mienia gminnego, określonego w § 4 ust. 1.
§ 10
1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/5 jego członków. Jeżeli nie zostanie osiągnięte kworum, zwołuje się drugie zebranie, które jest uprawnione do podejmowania uchwał w obecności co najmniej 20 jego członków.
2. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają bezwzględną większością głosów obecnych na zebraniu w sprawach określonych w § 9.
W pozostałych sprawach uchwały zapadają zwykłą większością głosów, chyba że statut stanowi inaczej.
§ 11
1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys, a w razie jego nieobecności przewodniczący rady sołeckiej.
2. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys z własnej inicjatywy, na wniosek rady sołeckiej oraz na pisemny wniosek co najmniej 20 członków zebrania.
3. Sołtys jest zobowiązany zwołać zebranie na wniosek organów gminy w terminie przez nie ustalonym. Organ gminy wnioskujący zwołanie zebrania jest zobowiązany podać temat na 7 dni przez terminem zeb
rania.4. Zebranie wiejskie w sprawie wyborów sołtysa i rady sołeckiej oraz w sytuacji gdy sołtys nie zwoła zebrania na wniosek organów gminy, zwołuje wójt.
§ 12
1. Obradom zebrania przewodniczy sołtys albo przewodniczący rady sołeckiej, chyba że zebranie wybierze innego przewodniczącego obrad.
2. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisuje sołtys, przewodniczący zgromadzenia i protokolant.
§ 13
Sołtys ogłasza uchwały przez rozplakatowanie.
§ 14
1. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu wójtowi w terminie 7 dni od dnia odbycia zebrania.
2. Uchwały zebrania sprzeczne z prawem, statutem gminy i statutem sołectwa są nieważne.
3. Nieważność uchwał stwierdza Rada Gminy i powiadamia o tym sołectwo, podając równocześnie treść rozstrzygnięcia Rady do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie na terenie sołectwa.
§ 15
Sołtys i rada sołecka są wybierani w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania.
§ 16
1. Ka
2. Kandydat
ury przyjmuje komisja skrutacyjna wyłoniona spośród członków zebrania.3. Warunkiem przyjęcia każdej kandydatury jest zgoda kandydata wyrażona ustnie w czasie zebrania lub na piśmie w razie nieobecności kandydata.
4. Zgłaszający kandydata jest zobowiązany uzasadnić swoją kandydaturę.
§ 17
Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata.
§ 18
Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej oraz poszczególnych członków może nastąpić przed upływem kadencji na podstawie uchwały zebrania wiejskiego podjętej bezwzględną większością głosów zebrania wiejskiego.
§ 19
1. Do zadań sołtysa należy zarządzanie codziennymi sprawami sołectwa: realizacja uchwał zebrania wiejskiego oraz wykonywanie innych czynności określonych niniejszym statutem.
2. W szczególności sołtys:
• wykonuje z
adania z zakresu administracji określonych w ustawach szczególnych,• utrzymuje stały kontakt z organami gminy,
• udziela pomocy w razie wypadków losowych (podróżnym, turystom),
• wykonuje bieżący zarząd mieniem gminnym,
• reprezentuje sołectwo w stosunkac
h cywilnoprawnych i sprawach publicznych.3. Wydawanie środków oraz przyjęcie zobowiązań o wartości przekraczającej 10% środków budżetowych sołectwa wymaga akceptacji rady sołeckiej.
4. Umowy w imieniu sołectwa podpisują sołtys i upoważniony członek rady sołeckiej.
§ 20
1. Rada sołecka składa się od 5 do 9 członków.
2. Rada sołecka wybiera ze swego grona przewodniczącego i jego zastępcę.
§ 21
Do zadań rady sołeckiej należy pełnienie funkcji pomocniczo-doradczych sołtysa oraz stanowienie w sprawach zarządu
mieniem gminnym, a ponadto:• decydowanie o zakupach sprzętu, wyposażenia, materiałów itp.,
• inicjowanie prac społecznych,
• organizowanie imprez wiejskich w dziedzinie kultury, sportu i wypoczynku,
• opiniowanie sposobu korzystania z lokali użytkowych stanowiących mienie gminne.
IV. Postanowienie końcowe
§ 22
Zmiana niniejszego statutu wymaga zgody zebrania wiejskiego, uchwalonej większością pełnego składu zebrania.