STATUT SOŁECWA GROMADKA

I. Postanowienia ogólne

§ 1

1. Sołectwo Gromadka jest jednostką pomocniczą Gminy Gromadka.

2. Położenie sołectwa określa mapa sytuacyjna stanowiąca załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

1. Uczestnikami społeczności sołectwa Gromadka są jego mieszkańcy oraz osoby fizyczne, instytucje publiczne i osoby prawne, których mienie (grunty, lasy, drogi, budynki i inne obiekty) znajdują się na terenie sołectwa lub których działalność jest na nim prowadzona.

2. Pełnoprawnymi uczestnikami społeczności samorządowej sołectwa Gromadka są jego stali mieszkańcy, którym przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach samorządu gminnego.

3. Osoby fizyczne niebędące mieszkańcami sołectwa mogą wejść we wszystkie (poza biernym i czynnym prawem wyborczym) prawa przysługujące mieszkańcom sołectwa w stosunku do niego w przypadku spełnienia następujących warunków:

– wyrażenia woli przez zainteresowanego i uzyskania zgody mieszkańców sołectwa (zebranie wiejskie).

4. Osoby fizyczne wymienione w ust. 1, a niespełniające wymogów określonych w ust. 3, mogą uczestniczyć w działalności organów sołectwa bez prawa głosu.

5. Instytucje publiczne i osoby prawne, o których mowa w ust. 1, uczestniczą w działalności organów sołectwa poprzez wyznaczonych przez siebie przedstawicieli, w zakresie spraw dotyczących swojego mienia i swojej działalności na terenie sołectwa. Przedstawicielom nie przysługuje prawo głosu.

II. Zadania i kompetencje sołectwa

§ 3

1. Do zakresu działania samorządu sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu miejscowym, niezastrzeżone ustawami oraz uchwałami Rady Gminy na rzecz innych podmiotów.

2. Do zadań samorządu sołectwa należą w szczególności:

1) działania na rzecz godzenia interesów partykularnych z interesem wspólnym i koniecznością zachowania istniejących wartości przyrodniczych i społecznych,

2) działania na rzecz rozwoju sołectwa mające na uwadze potrzebę układu osadniczego, jego funkcji rolniczej, turystyczno-wypoczynkowej i sakralnej oraz poprawy stanu środowiska naturalnego,

3) tworzenia warunków do pełnego udziału w życiu publicznym sołectwa wszystkich uczestników jego społeczności,

4) reprezentowanie interesów społeczności sołeckiej i jej uczestników względem organów gminnych, organów administracji państwowej (rządowej) i innych podmiotów życia publicznego,

5) organizowanie zbiorowej działalności uczestników społeczności sołectwa w sprawach publicznych mających znaczenie dla sołectwa, gminy, województwa i kraju.

§ 4

1. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła.

2. Sołectwo w szczególności:

1) zarządza stanowiącymi mienie gminne nieruchomościami przeznaczonymi na prowadzenie działalności w zakresie kultury, usług turystycznych, sportu (np. stadion, basen), obsługi zebrań itp. Rada Gminy może w drodze odrębnej uchwały przekazać inne składniki mienia komunalnego,

2) dysponuje zgromadzonymi w budżecie gminy środkami przeznaczonymi dla sołectwa, określając sposób ich wykorzystania,

3) w ramach ww. środków własnych dokonuje zakupów materiałów i sprzętu,

4) sołectwo może wystąpić do Rady Gminy o sfinansowanie szczególnie ważnych przedsięwzięć.

§ 5

1. Sołectwo nie może przyjmować zobowiązań przekraczających posiadane środki budżetowe i środki własne.

2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania sołectwa wobec osób trzecich.

3. Rada Gminy jest zobowiązana sfinansować zaakceptowane przez siebie inwestycje sołectwa, a w szczególności te, które przynoszą korzyści również innym sołectwom gminy.

§ 6

1. Sołectwo czynnie uczestniczy w podejmowaniu rozstrzygnięć prawnych i administracyjnych dotyczących sołectwa, a w szczególności opiniuje:

1) projekty przepisów gminnych,

2) plan zagospodarowania przestrzennego gminy,

3) lokalizacje inwestycji komunikacyjnych, przemysłowych, działalności uciążliwej dla otoczenia i środowiska naturalnego,

4) działalność naruszającą stosunki wodne.

2. Opinia sołectwa w sprawach wymienionych wyżej jest wiążąca dla Rady Gminy i może być odrzucona zwykłą większością głosów ustawowego składy Rady.

3. Organy gminy powiadamiają niezwłocznie sołectwo o podejmowanych i projektowanych rozstrzygnięciach.

4. Sołectwo jest zobowiązane udzielić opinii i odpowiedzi na kierowane do niego zapytania w terminie 14 dni od dnia doręczenia stosownego pisma sołtysowi, chyba że organy gminy i sołtys ustalą w drodze porozumienia inaczej.

III. Organy sołectwa

§ 7

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie.

2. Zebranie wiejskie tworzą wszyscy stali mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania (członkowie zebrania).

§ 8

1. Organem wykonawczym jest sołtys.

2. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

§ 9

1. Zebranie wiejskie podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do sołectwa.

2. Do wyłącznej właściwości zebrania wiejskiego należy:

1) opiniowanie planu zagospodarowania przestrzennego gminy,

2) opiniowanie lokalizacji inwestycji komunikacyjnych i uciążliwych dla otoczenia oraz środowiska naturalnego,

3) wybór sołtysa i rady sołeckiej oraz odwołanie tych organów,

4) decydowanie o sposobie korzystania z mienia gminnego,

5) określanie celów wydatkowania środków budżetowych i własnych sołectwa,

6) decydowanie o podejmowaniu prac społecznych,

7) zezwalanie na zbycie składników mienia gminnego, określonego w § 4 ust. 1.

§ 10

1. Zebranie wiejskie jest uprawnione do podejmowania uchwał w obecności co najmniej 1/5 jego członków. Jeżeli nie zostanie osiągnięte kworum, zwołuje się drugie zebranie, które jest uprawnione do podejmowania uchwał w obecności co najmniej 50 jego członków.

2. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają bezwzględną większością głosów obecnych na zebraniu w sprawach określonych w § 9.

W pozostałych sprawach uchwały zapadają zwykłą większością głosów, chyba że statut stanowi inaczej.

§ 11

1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys, a w razie jego nieobecności przewodniczący rady sołeckiej.

2. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys z własnej inicjatywy, na wniosek rady sołeckiej oraz na pisemny wniosek co najmniej 20 członków zebrania.

3. Sołtys jest zobowiązany zwołać zebranie na wniosek organów gminy w terminie przez nie ustalonym. Organ gminy wnioskujący zwołanie zebrania jest zobowiązany podać temat na 7 dni przez terminem zebrania.

4. Zebranie wiejskie w sprawie wyborów sołtysa i rady sołeckiej oraz w sytuacji gdy sołtys nie zwoła zebrania na wniosek organów gminy, zwołuje wójt.

§ 12

1. Obradom zebrania przewodniczy sołtys albo przewodniczący rady sołeckiej, chyba że zebranie wybierze innego przewodniczącego obrad.

2. Obrady zebrania są protokołowane. Protokół i uchwały podpisuje sołtys, przewodniczący zgromadzenia i protokolant.

§ 13

Sołtys ogłasza uchwały przez rozplakatowanie.

§ 14

1. Sołtys przekazuje uchwały i kopie protokołu wójtowi w terminie 7 dni od dnia odbycia zebrania.

2. Uchwały zebrania sprzeczne z prawem, statutem gminy i statutem sołectwa są nieważne.

3. Nieważność uchwał stwierdza Rada Gminy i powiadamia o tym sołectwo, podając równocześnie treść rozstrzygnięcia Rady do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie na terenie sołectwa.

§ 15

Sołtys i rada sołecka są wybierani w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców uprawnionych do głosowania.

§ 16

1. Kandydatów na sołtysa i członków rady sołeckiej zgłaszają osoby uprawnione do głosowania, bezpośrednio w trakcie obrad zebrania wyborczego albo przed zebraniem na piśmie pod warunkiem poparcia kandydatury przez 10 osób uprawnionych do głosowania.

2. Kandydatury przyjmuje komisja skrutacyjna wyłoniona spośród członków zebrania.

3. Warunkiem przyjęcia każdej kandydatury jest zgoda kandydata wyrażona ustnie w czasie zebrania lub na piśmie w razie nieobecności kandydata.

4. Zgłaszający kandydata jest zobowiązany uzasadnić swoją kandydaturę.

§ 17

Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa 4 lata.

§ 18

Odwołanie sołtysa i rady sołeckiej oraz poszczególnych członków może nastąpić przed upływem kadencji na podstawie uchwały zebrania wiejskiego podjętej bezwzględną większością głosów zebrania wiejskiego.

§ 19

1. Do zadań sołtysa należy zarządzanie codziennymi sprawami sołectwa: realizacja uchwał zebrania wiejskiego oraz wykonywanie innych czynności określonych niniejszym statutem.

2. W szczególności sołtys:

• wykonuje zadania z zakresu administracji określonych w ustawach szczególnych,

• utrzymuje stały kontakt z organami gminy,

• udziela pomocy w razie wypadków losowych (podróżnym, turystom),

• wykonuje bieżący zarząd mieniem gminnym,

• reprezentuje sołectwo w stosunkach cywilnoprawnych i sprawach publicznych.

3. Wydawanie środków oraz przyjęcie zobowiązań o wartości przekraczającej 10% środków budżetowych sołectwa wymaga akceptacji rady sołeckiej.

4. Umowy w imieniu sołectwa podpisują sołtys i upoważniony członek rady sołeckiej.

§ 20

1. Rada sołecka składa się od 5 do 9 członków.

2. Rada sołecka wybiera ze swego grona przewodniczącego i jego zastępcę.

§ 21

Do zadań rady sołeckiej należy pełnienie funkcji pomocniczo-doradczych sołtysa oraz stanowienie w sprawach zarządu mieniem gminnym, a ponadto:

• decydowanie o zakupach sprzętu, wyposażenia, materiałów itp.,

• inicjowanie prac społecznych,

• organizowanie imprez wiejskich w dziedzinie kultury, sportu i wypoczynku,

• opiniowanie sposobu korzystania z lokali użytkowych stanowiących mienie gminne.

IV. Postanowienie końcowe

§ 22

Zmiana niniejszego statutu wymaga zgody zebrania wiejskiego, uchwalonej większością pełnego składu zebrania.

Załącznik do Statutu Sołectwa Gromadka (poz. 403) /168 kB/