399 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W POLKOWICACH z dnia 29 grudnia 2003 r. w sprawie nadania Statutu Sołectwu Polkowice Dolne Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7 oraz art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568) nadaje się Statut Sołectwu Polkowice Dolne |
STATUT SOŁECTWA POLKOWICE DOLNE GMINY POLKOWICE
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Statut Sołectwa określa w szczególności:
1) nazwę i obszar Sołectwa,
2) zasady i tryb wyborów organów Sołectwa,
3) organizację i zadania organów Sołectwa,
4) zakres zadań przekazanych Sołectwu przez Gminę oraz sposób ich realizacji,
5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów Gminy nad działalnością organów Sołectwa.
§ 2
Sołectwo Polkowice Dolne, zwane dalej Sołectwem, jest jednostką pomocniczą Gminy Polkowice i działa na podstawie uchwał Rady Miejskiej w Polkowicach oraz przepisów o samorządzie gminnym, w szczególności:
1) Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
2) Statutu Gminy Polkowice,
3) Uchwał Rady Miejskiej w Polkowicach,
4) Statutu Sołectwa.
§ 3
1. Sołectwo wsi Polkowice Dolne obejmuje obszar 2270,89 ha.
2. Terytorium Sołectwa oraz jego granice określa załącznik do Statutu.
§ 4
1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Polkowice.
2. Mieszkańcy wraz z innymi Sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Polkowice.
R o z d z i a ł II
Zasady działania Sołectwa
§ 5
Do zakresu działania Sołectwa należy w szczególności:
1) zarząd przysługującym Sołectwu mieniem gminnym lub przekazanym mieniem komunalnym oraz dysponowanie dochodami z tego źródła na zasadach określonych w niniejszym Statucie oraz zgodnie z odrębnymi uchwałami Rady Miejskiej,
2) utrzymanie porządku i czystości,
3) organizowanie samop
omocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz Sołectwa,4) podtrzymywanie tradycji kulturowych na terenie Sołectwa,
5) współpraca z sąsiednimi Sołectwami w zakresie wykonywania wspólnych przedsięwzięć,
6) występowanie z wnioskami i opiniami w sprawach istotnych dla Sołectwa do Rady Miejskiej i Burmistrza Polkowic,
7) współpraca z radnymi, a zwłaszcza organizowanie spotkań z wyborcami oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących Sołectwa,
8) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Miejską konsultacji społecznej,
9) wykonywanie zadań określonych przez Radę Miejską odrębnymi uchwałami.
R o z d z i a ł V
Zakres uprawnień do zarządu i korzystanie z mienia komunalnego
§ 25
1. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia przekazanego przez Radę Miejską w Polkowicach.
2. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego przekazanego Sołectwu oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie zwykłego zarządu.
1) decyzje w zakresie zwykłego zarządu mieniem komunalnym przekazanym Sołectwu należy do właściwości zebrania wiejski
2) zwykły zarząd mieniem komunalnym polega na załatwieniu bieżących spraw związanych ze zwykłą eksploatacją i utrzymaniem jej w stanie niepogorszonym w ramach aktualnego jej przeznaczenia. Są to czynności mające na celu zachowanie mienia, osiągnięcie z niego normalnych korzyści oraz pobieranie z niego dochodów.
3. Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu, w tym: zbywanie lub obciążanie nieruchomości, zaciąganie pożyczek i zobowiązań wekslowych, czynienie darowizn, przyjmowanie lub zrzekanie się spadków, należą do Rady Gminy.
4. Zebranie może upoważnić Sołtysa do dokonywania czynności określonych w ust. 2 pkt 2.
R o z d z i a ł VI
Gospodarka finansowa Sołectwa
§ 26
1. Środki finansowe Sołectwa stanowią:
1) fundusze wydzielone w budżecie Gminy,
2)
środki z prowadzenia działalności gospodarczej oraz inne dochody z imprez organizowanych przez Sołectwo,3) fundusze pochodzące ze składek mieszkańców Sołectwa, określonych przez Zebranie wiejskie,
4) środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz Sołectwa,
5) inne dochody przewidziane przepisami prawa.
2. Z posiadanych środków finansowych Sołectwo może pokrywać koszty związane z:
1) zadaniami własnymi gminy wykonywanymi przez Sołectwo,
2) dofinansowaniem czynów społecznych,
3) utrzymaniem mie
nia, którym zarządza Sołectwo,4) wydatkami związanymi z utrzymaniem lokali,
5) dofinansowaniem działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej,
6) innymi ważnymi celami Sołectwa zgodnie z uchwałą Zebrania wiejskiego i za zgodą Burmistrza Polkowic.
§ 27
W terminie do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy Rada Sołecka zobowiązana jest do przygotowania i przedłożenia Burmistrzowi Polkowic propozycji do projektu budżetu gminy na następny rok budżetowy.
§ 28
1. Gospodarkę finansową Sołectwa prowadzi Sołtys wraz z Radą Sołecką zgodnie z uchwałami Zebrania wiejskiego.
2. Sołtys raz w roku składa sprawozdanie Zebraniu wiejskiemu z wykonania wydatków finansowych.
3. W celu kontroli gospodarki finansowej Sołectwa, Zebranie wiejskie może powołać Komisję Rewizyjną.
R o z d z i a ł VII
Nadzór nad działalnością Sołectwa
§ 29
1. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawuje Burmistrz Polkowic, Rada Miejska.
2. Burmistrz ma prawo wglądu do dokumentów, wstępu do pomieszczeń i budynków należących do Sołectwa.
3. B
urmistrz Polkowic zobowiązany jest czuwać, aby mienie komunalne przekazane Sołectwu nie było narażone na szkody i uszczuplenia oraz aby dochody i świadczenia pobierane na ich korzyść były wydatkowane zgodnie z przepisami.4. W zakresie gospodarki finansowej nadzór sprawuje Skarbnik Gminy Polkowice.
5. Burmistrz Polkowic oraz wyznaczeni przez niego pracownicy mają prawo żądać niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania Sołectwa oraz uczestniczyć w posiedzeniach organów Sołectwa.
R o z d z i a
ł VIIIPostanowienia końcowe
§ 30
Zmiany do niniejszego Statutu uchwala Rada Miejska.
§ 31
Statut podaje się do wiadomości mieszkańcom Sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 32
Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Polkowicach
nr XX/201/96 z dnia 27 czerwca 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa.§ 33
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Polkowic.
§ 34
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY RADY |
IRENEUSZ TRACZYK |