398

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W POLKOWICACH

z dnia 29 grudnia 2003 r.

w sprawie nadania Statutu Sołectwu Trzebcz

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7 oraz art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984 i Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568) nadaje się Statut Sołectwu Trzebcz

STATUT SOŁECTWA TRZEBCZ GMINY POLKOWICE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Statut Sołectwa określa w szczególności:

1) nazwę i obszar Sołectwa,

2) zasady i tryb wyborów organów Sołectwa,

3) organizację i zadania organów Sołectwa,

4) zakres zadań przekazanych Sołectwu przez Gminę oraz sposób ich realizacji,

5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów Gminy nad działalnością organów Sołectwa.

§ 2

Sołectwo Trzebcz, zwane dalej Sołectwem, jest jednostką pomocniczą Gminy Polkowice i działa na podstawie uchwał Rady Miejskiej w Polkowicach oraz przepisów o samorządzie gminnym, w szczególności:

1) Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),

2) Statutu Gminy Polkowice,

3) Uchwał Rady Miejskiej w Polkowicach,

4) Statutu Sołectwa.

§ 3

1. Sołectwo wsi Trzebcz obejmuje obszar 938,55 ha.

2. Terytorium Sołectwa oraz jego granice określa załącznik do Statutu.

§ 4

1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Polkowice.

2. Mieszkańcy wraz z innymi Sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Polkowice.

R o z d z i a ł II

Zasady działania Sołectwa

§ 5

Do zakresu działania Sołectwa należy w szczególności:

1) zarząd przysługującym Sołectwu mieniem gminnym lub przekazanym mieniem komunalnym oraz dysponowanie dochodami z tego źródła na zasadach określonych w niniejszym Statucie oraz zgodnie z odrębnymi uchwałami Rady Miejskiej,

2) utrzymanie porządku i czystości,

3) organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz Sołectwa,

4) podtrzymywanie tradycji kulturowych na terenie Sołectwa,

5) współpraca z sąsiednimi Sołectwami w zakresie wykonywania wspólnych przedsięwzięć,

6) występowanie z wnioskami i opiniami w sprawach istotnych dla Sołectwa do Rady Miejskiej i Burmistrza Polkowic,

7) współpraca z radnymi, a zwłaszcza organizowanie spotkań z wyborcami oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących Sołectwa,

8) współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Miejską konsultacji społecznej,

9) wykonywanie zadań określonych przez Radę Miejską odrębnymi uchwałami.

R o z d z i a ł III

R o z d z i a ł IV

R o z d z i a ł V

Zakres uprawnień do zarządu i korzystanie z mienia komunalnego

§ 25

1. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia przekazanego przez Radę Miejską w Polkowicach.

2. Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego przekazanego Sołectwu oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie zwykłego zarządu.

1) decyzje w zakresie zwykłego zarządu mieniem komunalnym przekazanym Sołectwu należy do właściwości zebrania wiejskiego.

2) zwykły zarząd mieniem komunalnym polega na załatwieniu bieżących spraw związanych ze zwykłą eksploatacją i utrzymaniem jej w stanie niepogorszonym w ramach aktualnego jej przeznaczenia. Są to czynności mające na celu zachowanie mienia, osiągnięcie z niego normalnych korzyści oraz pobieranie z niego dochodów.

3. Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu, w tym: zbywanie lub obciążanie nieruchomości, zaciąganie pożyczek i zobowiązań wekslowych, czynienie darowizn, przyjmowanie lub zrzekanie się spadków, należą do Rady Gminy.

4. Zebranie może upoważnić Sołtysa do dokonywania czynności określonych w ust. 2 pkt 2.

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa Sołectwa

§ 26

1. Środki finansowe Sołectwa stanowią:

1) fundusze wydzielone w budżecie Gminy,

2) środki z prowadzenia działalności gospodarczej oraz inne dochody z imprez organizowanych przez Sołectwo,

3) fundusze pochodzące ze składek mieszkańców Sołectwa, określonych przez Zebranie wiejskie,

4) środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz Sołectwa,

5) inne dochody przewidziane przepisami prawa.

2. Z posiadanych środków finansowych Sołectwo może pokrywać koszty związane z:

1) zadaniami własnymi gminy wykonywanymi przez Sołectwo,

2) dofinansowaniem czynów społecznych,

3) utrzymaniem mienia, którym zarządza Sołectwo,

4) wydatkami związanymi z utrzymaniem lokali,

5) dofinansowaniem działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej,

6) innymi ważnymi celami Sołectwa zgodnie z uchwałą Zebrania wiejskiego i za zgodą Burmistrza Polkowic.

§ 27

W terminie do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy Rada Sołecka zobowiązana jest do przygotowania i przedłożenia Burmistrzowi Polkowic propozycji do projektu budżetu gminy na następny rok budżetowy.

§ 28

1. Gospodarkę finansową Sołectwa prowadzi Sołtys wraz z Radą Sołecką zgodnie z uchwałami Zebrania wiejskiego.

2. Sołtys raz w roku składa sprawozdanie Zebraniu wiejskiemu z wykonania wydatków finansowych.

3. W celu kontroli gospodarki finansowej Sołectwa, Zebranie wiejskie może powołać Komisję Rewizyjną.

R o z d z i a ł VII

Nadzór nad działalnością Sołectwa

§ 29

1. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawuje Burmistrz Polkowic, Rada Miejska.

2. Burmistrz ma prawo wglądu do dokumentów, wstępu do pomieszczeń i budynków należących do Sołectwa.

3. Burmistrz Polkowic zobowiązany jest czuwać, aby mienie komunalne przekazane Sołectwu nie było narażone na szkody i uszczuplenia oraz aby dochody i świadczenia pobierane na ich korzyść były wydatkowane zgodnie z przepisami.

4. W zakresie gospodarki finansowej nadzór sprawuje Skarbnik Gminy Polkowice.

5. Burmistrz Polkowic oraz wyznaczeni przez niego pracownicy mają prawo żądać niezbędnych informacji i danych dotyczących funkcjonowania Sołectwa oraz uczestniczyć w posiedzeniach organów Sołectwa.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 30

Zmiany do niniejszego Statutu uchwala Rada Miejska.

§ 31

Statut podaje się do wiadomości mieszkańcom Sołectwa w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 32

Traci moc uchwała Rady Miejskiej w Polkowicach nr XX/201/96 z dnia 27 czerwca 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa.

§ 33

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Polkowic.

§ 34

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY

IRENEUSZ TRACZYK

Załącznik do Statutu Sołectwa Trzebcz (poz. 398)