R o z d z i a ł 6
Tryb pracy Rady
§ 27
Rada odbywa następujące rodzaje sesji:
1) inauguracyjną – nowo wybranej Rady,
2) zwyczajne – zwoływane zgodnie z planem pracy Rady,
3) nadzwyczajne – zwoływane w trybie art. 20 ust. 3 ustawy gminnej,
4) uroczyste.
§ 28
1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie daty, godziny rozpoczęcia i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym zawiadomień o zwołaniu sesji wraz z projektami uchwał oraz innymi materiałami.
3. W przypadku sesji zwyczajnych i uroczystych materiały, o których mowa w ust. 2 pkt 3), powinny być dostarczone radnym co najmniej na 4 dni przed planowanym terminem sesji. Dzień dostarczenia i dzień sesji nie liczy się do tego czterodniowego terminu.
4. W przypadku sesji nadzwyczajnych materiały, o których mowa w ust. 2 pkt 3), powinny być dostarczone radnym co najmniej na 2 dni przed planowanym terminem sesji. Dzień dostarczenia i dzień sesji nie liczy się do tego dwudniowego terminu.
5. Zawiadomienia o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 29
1. Przed każdą sesją Przewodniczący ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.
2. Listę osób, o której mowa w ust. 1, Przewodniczący może ustalać w uzgodnieniu z Wójtem.
§ 30
1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, jednak na wniosek Przewodniczącego lub radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu w ramach tej samej sesji.
2. Przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji w przypadku braku kworum, wyznaczając następny termin posiedzenia w ramach tej samej sesji. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy opuścili obrady odnotowuje się w protokole z sesji.
3. W przypadku przerwania sesji, Przewodniczący ogłasza przerwę w obradach, a ich wznowienie nastąpi od tego punktu porządku obrad, który nie mógł być zrealizowany na poprzednim posiedzeniu.
§ 31
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły:
“Otwieram......... Sesję Rady Gminy Zgorzelec”.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku kworum zamyka obrady i wyznacza nowy termin sesji.
3. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący obrad przedstawia porządek posiedzenia i zwraca się do radnych i Wójta z pytaniem o wnioski w sprawie zmiany porządku obrad.
§ 32
Porządek posiedzenia sesji zwyczajnej obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
2) sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesjami,
3) interpelacje i zapytania radnych,
4) sprawy różne.
§ 33
Sprawozdanie, o którym mowa w § 32 pkt 2) składa Wójt lub Zastępca Wójta.
§ 34
1. Interpelacje składa się w sprawach o charakterze zasadniczym dla funkcjonowania Gminy.
2. O zakwalifikowaniu wystąpienia radnego (grupy radnych) jako interpelacji decyduje Przewodniczący.
3. Interpelacje mogą być kierowane do Wójta, Zastępcy Wójta, Skarbnika i Sekretarza oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-15/1/04 z dnia 19 stycznia 2004 r. do NSA na § 34 ust. 3).
4. Treść interpelacji precyzuje się na piśmie, wskazuje osobę, do której jest kierowana, opatruje datą i podpisuje.
5. Interpelację wnosi się na ręce Przewodniczącego, na sesji lub w okresie między sesjami, który niezwłocznie przekazuje ją właściwej osobie.
6. Na żądanie radnego (grupy radnych) interpelacja może zostać umieszczona w porządku obrad sesji lub odczytana na niej.
7. Pisemną odpowiedź na interpelację składa się na ręce Przewodniczącego, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania, który następnie niezwłocznie przekazuje ją autorowi interpelacji, a na najbliższej sesji odczytuje ją.
8. Jeżeli odpowiedź na interpelację nie zadawala radnego, może on żądać dodatkowych wyjaśnień złożonych ustnie na sesji lub na piśmie.
9. Egzekwowanie odpowiedzi na interpelację należy do Przewodniczącego.
§ 35
1. Zapytania składa się w celu uzyskania informacji o aktualnych problemach funkcjonowania Gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania składane są ustnie, a odpowiedzi na nie udziela się bezpośrednio na sesji, podczas której zostały przedstawione.
3. Odpowiedzi udziela Wójt lub wskazana przez niego osoba.
4. W przypadkach uzasadnionych okolicznościami, osoba obowiązana do udzielenia odpowiedzi może jej udzielić na następnej sesji.
§ 36
1. Przewodniczący obrad prowadzi sesję według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący obrad udziela głosu według kolejności zgłoszeń radnych: w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego obrad.
4. Przewodniczący obrad może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący obrad udziela głosu osobom zaproszonym na sesję, a po uzyskaniu zgody Rady innym osobom uczestniczącym w sesji.
§ 37
1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący obrad może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący obrad przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu, Przewodniczący obrad może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
§ 38
Na wniosek radnego Przewodniczący obrad przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 39
1. Przewodniczący obrad udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zakończenia dyskusji i głosowania nad projektem uchwały,
3) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
4) ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
5) przeliczenia głosów,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do komisji,
8) sprawdzenia listy obecności,
9) przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie.
3. O ile pojawią się wnioski przeciwstawne, poddaje się pod głosowanie obydwa wnioski, przy czym radny posiada jeden głos “za” i jeden głos “przeciw”.
§ 40
1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 41
1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi ustosunkowanie się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący obrad rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania Przewodniczący obrad może udzielić głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 42
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący obrad kończy sesję słowami: “Zamykam...... Sesję Rady Gminy Zgorzelec”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 43
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.
§ 44
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 45
Przebieg sesji nagrywany jest na taśmie magnetofonowej, która przechowywana jest w biurze rady do czasu przyjęcia protokołu. Prawo przesłuchania taśmy mają radni wnoszący uwagi do protokołu.
§ 46
1. Z każdej sesji sporządzany jest protokoł, który powinien wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokoł z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbycia sesji,
2) godzinę rozpoczęcia i zakończenia sesji,
3) imię i nazwisko Przewodniczącego obrad,
4) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
5) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
6) porządek obrad,
7) przebieg obrad, a w szczególności streszczenie przemówień i dyskusji, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
8) przebieg wszystkich głosowań z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,
9) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
10) podpis przewodniczącego obrad – na każdej stronie protokołu,
11) imię i nazwisko oraz podpis osoby sporządzającej protokoł.
3. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych, odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał oraz inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
§ 47
1. Protokoł z sesji winien być wyłożony do wglądu radnych w biurze rady nie później niż po upływie 14 dni kalendarzowych od dnia sesji.
2. W przypadku, gdy termin następnej sesji jest krótszy niż 14 dni, protokoł z sesji wykłada się do wglądu najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem sesji.
3. W okresie wyłożenia protokołu, jednak nie później niż na 2 dni robocze przed najbliższą sesją, radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.
4. Protokoł z sesji wykłada się do publicznego wglądu w biurze rady po przyjęciu go przez Radę.
§ 48
Inicjatywa uchwałodawcza, poza przypadkami wynikającymi z ustawy gminnej i innych ustaw, przysługuje komisjom Rady, klubom radnych i radnym.
§ 49
1. Podmioty, o których mowa w § 48, zgłaszają pisemnie Wójtowi inicjatywę uregulowania w uchwale określonej sprawy, bez prawa do przedstawienia skonkretyzowanej treści uchwały.
2. Do zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, powinna być dołączona opinia formalnoprawna radcy prawnego lub adwokata o zgodności projektowanej uchwały z prawem oraz w zależności od potrzeb inne opinie i uzasadnienie.
3. Projekt uchwały, bez względu na to kto był inicjatorem uchwały, przygotowuje Wójt i przedkłada Przewodniczącemu.
4. Do projektu uchwały, o której mowa w ust. 3, Wójt dołącza swoją opinię.
5. Projekt uchwały powinien być przygotowany poprawnie merytorycznie i od strony techniki legislacyjnej, co potwierdza swoim podpisem radca prawny lub adwokat.
§ 50
1. Projekty uchwał opiniowane są przez właściwe komisje.
2. Wymóg ust. 1 nie dotyczy projektów uchwał wprowadzonych do porządku obrad w trybie art. 20 ust. 5 ustawy gminnej.
§ 51
1. Projekty uchwał na Sesji przedstawia Wójt, wskazana przez niego osoba lub Przewodniczący.
2. Przed każdą Sesją Wójt powiadamia Przewodniczącego, kto w jego imieniu będzie przedstawiał projekty uchwał.
3. Dopuszcza się, za zgodą Rady, skróconą prezentację projektu uchwały.
4. Po przedstawieniu projektu uchwały, przedstawia się wszelkie opinie, konsultacje, uzgodnienia itp., chyba że Rada postanowi inaczej.
5. Każdy projekt uchwały wymaga uzasadnienia, a w przypadku uchwał finansowych musi to być uzasadnienie pisemne.
§ 52
1. W dyskusji nad projektem uchwały Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń.
2. W wyjątkowych sytuacjach, gdy projekt uchwały wymaga dodatkowych wyjaśnień, Wójtowi, Zastępcy Wójta, Sekretarzowi, Skarbnikowi lub innej osobie wskazanej przez Wójta albo Zastępcę Wójta przysługuje prawo zabrania głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący ma prawo zamykania dyskusji.
4. Wnioskodawca ma prawo ponownego zabrania głosu w celu ustosunkowania się do spraw poruszanych w dyskusji i ewentualnego wniesienia autopoprawki.
5. Poprawki radnych podlegają odrębnemu głosowaniu.
6. Projekt uchwały z autopoprawkami głosowany jest całościowo.
7. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
8. Przepis ust. 7 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 53
1. Głosowanie zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad.
2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 54
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad. Przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, porównuje z listą radnych obecnych na sesji i nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole z sesji.
3. Nie ma możliwości powtórnego głosowania uchwały, jeżeli głosy “za” i “przeciw” rozłożą się równo – wówczas projekt uchwały nie staje się uchwałą.
4. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć protokolanta lub radnego.
5. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§ 55
1. W sytuacjach, w których dopuszczalne jest głosowanie jawne, na wniosek radnego, Rada może wprowadzić głosowanie jawne imienne.
2. W głosowaniu imiennym Przewodniczący obrad odczytuje z listy obecności imiona i nazwiska radnych oraz wzywa ich do jednoznacznego oświadczenia się, czy są “za ”, “przeciw”, czy “wstrzymują się”.
§ 56
1. Dopuszcza się możliwość powtórnego głosowania tylko w przypadku wątpliwości dotyczących obliczenia jego wyników.
2. Powtórnemu głosowaniu nie mogą być poddawane wyniki głosowania jawnego imiennego.
§ 57
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady.
2. Ustalenia i objaśnienia sposobu głosowania dokonuje przewodniczący obrad.
3. Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady trzyosobowa komisja skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
4. Głosowanie przeprowadza się w następujący sposób:
1) członek komisji wyczytuje kolejno imiona i nazwiska radnych z listy obecności,
2) wyczytany radny odbiera kartę do głosowania, dokonuje aktu głosowania w warunkach zapewniających tajność i wrzuca kartę do urny.
5. Wydanych kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
6. Po przeliczeniu głosów, komisja skrutacyjna oblicza wyniki głosowania, sporządza protokoł i odczytuje go Radzie.
7. Karty z oddanymi głosami i protokoł głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 58
1. Zwykła większość w głosowaniu oznacza, że ilość głosów “za” jest większa od ilości głosów “przeciw”. Ilość głosów “wstrzymujących się” nie wpływa na wynik głosowania.
2. Bezwzględna większość głosów występuje wtedy, gdy liczba ważnie oddanych głosów “za” jest większa niż suma oddanych głosów “przeciw” i “wstrzymujących się”.
3. Bezwzględna większość głosów ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą ważnie oddanych głosów “za” równą lub większą od wartości liczbowej 8.
4. Większość 3/5 ustawowego składu Rady ma miejsce wówczas, gdy liczba ważnie oddanych głosów “za” będzie równa lub większa od wartości liczbowej 9.
§ 59
1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego, którzy podpisują także zawiadomienie o sesji.
§ 60
1. Przewodniczącego obrad wspólnej sesji wybiera się spośród przewodniczących rad uczestniczących w sesji na zasadach ustalonych przez przewodniczących tych rad.
2. Uchwały wspólnej sesji zapadają w drodze odrębnego głosowania radnych z każdej rady.
3. Protokoł sesji podpisują przewodniczący zainteresowanych rad.
§ 61
Rada, w uchwale o powołaniu komisji, określa liczbę członków komisji, ich skład osobowy oraz zakres działania.
§ 62
1. Plan pracy komisji sporządzany jest na okres jednego roku i winien, przynajmniej częściowo, wynikać z planu pracy Rady oraz zawierać określenie terminów posiedzeń, tematów cyklicznych, a w szczególności omawianie wniosków do projektu budżetu, omawianie projektu budżetu, analiza sprawozdania Wójta z wykonania budżetu itp..
2. Plan pracy komisji zatwierdza Rada.
3. Sprawozdania ze swojej działalności komisje przedstawiają Radzie raz w roku. W sprawozdaniu powinny być ujęte informacje o ilości posiedzeń komisji, frekwencji, omawianych sprawach, wypracowanych opiniach i wnioskach.
§ 63
Przewodniczącego komisji i jego zastępcę wybiera Rada w głosowaniu jawnym.
§ 64
1. Do kompetencji przewodniczącego komisji należy kierowanie pracami komisji, a w szczególności:
1) zwoływanie i ustalanie porządku posiedzenia,
2) przygotowanie projektów planu pracy oraz terminowe składanie Radzie sprawozdań z działalności,
3) dokonywanie podziału zadań pomiędzy członków komisji,
4) zabezpieczenie materiałów niezbędnych dla pracy komisji,
5) zapraszanie do udziału w posiedzeniach komisji osób niebędących jej członkami.
2. Przewodniczący komisji ma obowiązek zwołania posiedzenia na wniosek Przewodniczącego Rady, a także dwóch członków komisji.
3. W przypadku niemożności pełnienia funkcji przez przewodniczącego komisji, jego obowiązki przejmuje zastępca.
§ 65
1. Posiedzenia komisji zwoływane są zgodnie z planem pracy, a także na wniosek, o którym mowa w § 64 ust. 2.
2. Posiedzenie komisji jest prawomocne, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.
§ 66
Przewodniczący komisji może wystąpić do Rady o odwołanie członka komisji w przypadku:
1) nieuczestniczenia w posiedzeniach komisji przez okres sześciu miesięcy,
2) uchylania się od wykonywania zadań zleconych przez przewodniczącego.
§ 67
Do zadań komisji należy w szczególności:
1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Wójta, spraw przedkładanych pod obrady Rady oraz wnoszonych przez jej członków,
2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
3) opiniowanie projektów uchwał w zakresie kompetencji komisji.
§ 68
Do głosowania w komisjach stosuje się odpowiednio postanowienia Statutu o głosowaniu Rady.
§ 69
Rozwiązanie komisji może nastąpić uchwałą Rady na uzasadniony, pisemny wniosek co najmniej 3 radnych.
§ 70
1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokoł, który winien zawierać :
1) numer, datę i miejsce odbycia posiedzenia,
2) imię i nazwisko przewodniczącego obrad,
3) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
4) porządek obrad,
5) przebieg obrad, a w szczególności streszczenie wystąpień, dyskusję, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków i opinii,
6) podpis przewodniczącego obrad oraz osoby sporządzającej protokoł.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji, osobną listę zaproszonych gości oraz inne materiały złożone na ręce przewodniczącego obrad.
3. Protokoł winien być sporządzony w trakcie trwania posiedzenia komisji i wyłożony do wglądu komisji nie później niż 3 dni przed terminem następnej komisji.
4. Protokoł sporządza pracownik biura rady, chyba że komisja wyznaczy protokolanta ze swego składu.
§ 71
Do komisji doraźnych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałych.
§ 72
1. Komisja rewizyjna działa na zasadach określonych dla komisji stałych, a ponadto posiada uprawnienia kontrolne w granicach określonych przez Radę.
2. Zadaniem kontroli prowadzonych przez komisję rewizyjną jest uzyskanie przez Radę informacji o sposobie wykonywania zadań przez Wójta oraz jednostki organizacyjne gminy.
3. Komisja rewizyjna działa na podstawie planu kontroli, zatwierdzonego uchwałą Rady.
4. Ujęte w planie zadania w zakresie kontroli muszą wynikać z potrzeb ustalonych przez Radę.
§ 73
Kontrole wykonywane przez komisję rewizyjną uwzględniają następujące kryteria oceny:
1) zgodność z prawem – czy kontrolowana jednostka realizuje działania zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego (ustawy, rozporządzenia) jak i przepisami o charakterze wewnętrznym statut, regulamin organizacyjny, instrukcje, zarządzenia kierownika jednostki),
2) rzetelność – czy wszystkie operacje gospodarcze i finansowe są należycie udokumentowane, a dowody księgowe zostały sprawdzone przez odpowiednie służby jednostki przed ich zaksięgowaniem i czy osoby odpowiedzialne za wykonanie określonych zadań czynią to rzetelnie,
3) celowość – czy działania kontrolowanej jednostki są zgodne z przyjętymi celami zapisanymi np. w statucie, w uchwałach Rady, w budżecie, w planach rzeczowo-finansowych jednostek,
4) gospodarność – czy zadania są przez jednostkę realizowane oszczędnie, wydajnie i efektywnie – czy kontrolowany podmiot nie dopuszcza się marnotrawienia środków publicznych.
§ 74
Komisja rewizyjna może przeprowadzać następujące rodzaje kontroli:
1) wstępną – polegającą na badaniu prawidłowości procesu decyzyjnego, poprzedzającego faktyczną realizację zadania,
2) bieżącą – polegającą na sprawdzeniu, czy realizowane zadanie odpowiada przyjętym założeniom, a w razie stwierdzenia odstępstw od przyjętego wzorca – umożliwia podjęcie działań mających na celu przywrócenie prawidłowego stanu czy usunięcie zagrożeń w dalszym toku działalności,
3) następną – polegającą na badaniu zjawisk, które wystąpiły w okresie minionym i mają zasadniczo charakter nieodwracalny.
§ 75
1. Czynności kontrolnych dokonuje zespół kontrolny. Jego skład i przewodniczącego wyznacza przewodniczący komisji.
2. Czynności kontrolne mogą być podjęte wyłącznie na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Rady.
3. W imiennym upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli określa się nazwę kontrolowanej jednostki, zakres kontroli i jej termin.
4. Przewodniczący komisji, na co najmniej 5 dni, zawiadamia kierownika podmiotu kontrolowanego o zakresie i terminie kontroli.
5. Członkowie zespołu kontrolnego przed rozpoczęciem kontroli obowiązani są do okazania kierownikowi podmiotu kontrolowanego upoważnienia, o którym mowa w ust. 2 i dowodów tożsamości.
§ 76
Czynności kontrolne należy wykonywać:
1) w dniach i godzinach pracy podmiotu kontrolowanego,
2) z zachowaniem zasad przestrzegania przepisów o porządku pracy i bhp w podmiocie kontrolowanym,
3) z przestrzeganiem ograniczeń dostępu do dokumentów wynikających z ustaw szczególnych.
§ 77
1. Członek komisji podlega wyłączeniu z udziału w czynnościach kontrolnych z powodu okoliczności mogących wywołać wątpliwość co do jego bezstronności.
2. O wyłączeniu z udziału w czynnościach kontrolnych decyduje sam zainteresowany lub cała komisja.
§ 78
1. W trakcie przeprowadzania kontroli zespół kontrolny może korzystać z porad i opinii oraz ekspertyz osób posiadających fachową wiedzę z zakresu kontroli.
2. W przypadku, gdy skorzystanie z opracowań, o których mowa w ust. 1 wymaga zawarcia umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia konieczna jest zgoda Rady.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-15/1/04 z dnia 19 stycznia 2004 r. do NSA na § 78 ust. 2).
§ 79
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest do zapewnienia odpowiednich warunków przeprowadzenia kontroli, udostępniania dokumentów oraz udzielania odpowiedzi i wyjaśnień.
§ 80
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia o popełnieniu przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 81
1. Protokoł kontroli powinien być napisany w sposób zwięzły i przejrzysty oraz zawierać udowodnione zdarzenia.
2. Protokoł kontroli powinien zawierać w szczególności:
1) zastrzeżenie, że służy tylko do użytku służbowego,
2) imię i nazwisko oraz funkcję osób kontrolujących oraz numer i datę wydania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych oraz określenie dni, w których kontrola była prowadzona,
4) tematykę kontroli i okres nią objęty,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanej jednostki i głównego księgowego oraz innych odpowiedzialnych osób, których kontrola dotyczyła,
6) przebieg i wyniki czynności kontrolnych,
7) stwierdzone w toku kontroli fakty stanowiące podstawę do oceny działalności kontrolowanej jednostki, a zwłaszcza konkretne nieprawidłowości – z uwzględnieniem skali i tendencji oraz przyczyn i skutków, a także osób odpowiedzialnych,
8) wzmiankę o informowaniu kierownika kontrolowanej jednostki o stwierdzonych w toku kontroli nieprawidłowościach i uchybieniach oraz podjętych przez niego w związku z tym działaniach,
9) adnotacje o ewentualnym uchylaniu się od kontroli – przez odmowę udostępniania żądanych dokumentów, opieszałość w ich udostępnianiu, bądź nieudzielenie wyjaśnień na piśmie,
10) informację o sporządzeniu załączników do protokołu, stanowiących dowód w kontrolowanych sprawach i ich wyszczególnienie w końcowej części protokołu,
11) informację o powiadomieniu kierownika kontrolowanej jednostki o prawie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu w terminie 3 dni,
12) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu,
13) informację o pozostawieniu jednego egzemplarza protokołu kierownikowi jednostki,
14) adnotację o dokonaniu wpisu do rejestru kontroli w jednostce,
15) datę i miejsce podpisania protokołu,
16) podpisy osób kontrolujących oraz kierownika jednostki i głównego księgowego bądź ich zastępców – pod protokołem.
3. Każda strona każdego egzemplarza protokołu powinna być parafowana przez obie strony.
4. Załączone do protokołu dowody powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem.
§ 82
1. W razie odmowy złożenia podpisu na protokole kontroli, kierownik powinien pisemnie wyjaśnić przyczyny tej odmowy, a fakt ten należy odnotować w protokole kontroli.
2. Odmowa złożenia podpisu nie wstrzymuje biegu spraw.
§ 83
1. Protokoł kontroli stanowi podstawę do przedłożenia przez komisję informacji o jej wynikach na sesji Rady. W razie nieprzyjęcia informacji, Rada nakazuje komisji jej uzupełnienie w określonym zakresie.
2. Komisja przygotowuje projekt wystąpienia pokontrolnego skierowanego do kierownika kontrolowanej jednostki, który przedkłada na sesji Rady.
3. W treści wystąpienia pokontrolnego powinien być zawarty zapis zobowiązujący kierownika jednostki kontrolowanej do udzielenia odpowiedzi w terminie 30 dni i poinformowaniu Rady o wykonaniu wniosków lub przyczynach ich niewykonania.
4. Projekt wystąpienia podlega zatwierdzeniu przez Radę w formie uchwały i jest skierowany przez Przewodniczącego Rady do jednostki kontrolowanej.
§ 84
1. Pismo zawierające znamiona skargi Przewodniczący przekazuje Radzie do rozpoznania na najbliższej sesji.
2. Rada uznając pismo za skargę, w przypadkach wymagających zbadania, przekazuje ją komisji rewizyjnej.
3. Komisja rewizyjna przedstawia sprawozdanie z badania skargi na najbliższej sesji.
4. O sposobie załatwienia skargi Rada rozstrzyga uchwałą, której osnowa winna zawierać jeden z elementów zawiadomienia skarżącego o sposobie załatwienia skargi.