R o z d z i a ł 5
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 12
1. W skład Rady wchodzi 15 radnych.
2. Działalność Rady ulega zakończeniu wraz z upływem kadencji, na jaką została wybrana.
§ 13
1. Rada działa na sesjach oraz przez swoje komisje.
2. Jedyną formą prawną działania Rady są uchwały podejmowane w sprawach należących do jej kompetencji.
3. Rada działa zgodnie z uchwalonym rocznym planem pracy.
§ 14
Wewnętrznymi organami Rady są:
1) Przewodniczący,
2) komisje.
§ 15
1. Przewodniczącego Rada wybiera na pierwszej sesji nowo wybranej Rady.
2. Dwóch wiceprzewodniczących Rada może wybrać na kolejnych sesjach.
§ 16
1. Odwołanie Przewodniczącego i wiceprzewodniczących wymaga złożenia odrębnych wniosków.
2. W przypadku równoczesnego złożenia wniosków o odwołanie Przewodniczącego i wiceprzewodniczących ustala się następujący sposób postępowania:
a) Rada w pierwszej kolejności głosuje nad wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego,
b) w przypadku podjęcia uchwały o odwołaniu Przewodniczącego, wybiera nowego Przewodniczącego, a następnie przeprowadza głosowanie nad pozostałymi wnioskami o odwołanie wiceprzewodniczących.
§ 17
1. Przewodniczący Rady w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) ustala porządek obrad,
3) nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń Rady, w tym czuwa nad przygotowaniem materiałów na obrady, zaprasza gości do udziału w sesji,
4) przewodniczy obradom i sprawuje policję sesyjną, w tym:
a) otwiera i zamyka sesję,
b) sprawdza quorum na początku sesji i w trakcie jej trwania w przypadkach budzących wątpliwości oraz na wniosek radnych,
c) udziela i odbiera głos,
d) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
5) podpisuje uchwały, protokoły z obrad sesji oraz inne dokumenty Rady,
6) koordynuje prace komisji Rady,
7) opracowuje projekt planu pracy Rady,
8) opiniuje projekty planów pracy komisji w celu skoordynowania z planem pracy Rady,
9) reprezentuje Radę na zewnątrz,
10) składa w imieniu Rady oświadczenia prasie w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady,
11) przyjmuje skargi i wnioski mieszkańców oraz nadaje im bieg.
2. Przewodniczący nie może być członkiem komisji.
(Skarga Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0914-15/1/04 z dnia 19 stycznia 2004 r. do NSA na § 17 ust. 2).
§ 18
Rada powołuje następujące komisje stałe:
1) Rewizyjną,
2) Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,
3) Oświaty i Spraw Społecznych.
§ 19
1. Liczbę członków komisji, ich skład osobowy oraz zakres działania, Rada określa w uchwale o powołaniu komisji.
2. Radny może być członkiem więcej niż jednej stałej komisji Rady.
§ 20
1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłoszone postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.
2. Obowiązek określony w ust. 1 radny może realizować w szczególności przez:
1) organizowanie spotkań z wyborcami nie rzadziej niż raz w roku,
2) uczestniczenie w zebraniach wiejskich w okręgu wyborczym, w którym radny uzyskał mandat,
3) informowanie mieszkańców o stanie gminy i swojej działalności w Radzie,
4) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,
5) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
6) przyjmowanie postulatów i wniosków oraz skarg mieszkańców Gminy,
7) współdziałanie z organami jednostek pomocniczych.
§ 21
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny obowiązany jest usprawiedliwić Przewodniczącemu obrad fakt spóźnienia się na sesję lub posiedzenie komisji bądź jej wcześniejszego opuszczenia. Fakt ten na polecenie Przewodniczącego obrad odnotowuje się w protokole.
§ 22
1. W przypadku wystąpienia pracodawcy zatrudniającego radnego z wnioskiem o wyrażenie zgody na rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedstawia na piśmie swoje ustalenia i propozycje Przewodniczącemu.
3. Przed podjęciem uchwały w sprawie wskazanej w ust. 1 Przewodniczący przedstawia Radzie ustalenia i propozycje komisji oraz umożliwia radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 23
Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z wykonywaniem przez nich mandatu.
§ 24
1. Radni mają prawo zrzeszania się w klubach.
2. Warunkiem utworzenia klubu jest przynależność do niego co najmniej 4 radnych.
3. Utworzenie klubu winno być niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.
4. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) skład osobowy,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
5. Wszelkie zmiany w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 4, winny być niezwłocznie przekazywane Przewodniczącemu.
6. Treść regulaminów wewnętrznych klubów nie może być sprzeczna z postanowieniami Statutu.
§ 25
1. Zakończenie kadencji Rady jest równoznaczne z rozwiązaniem klubu.
2. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie działania Rady.
3. Stanowisko klubu na sesji przedstawia wytypowany przedstawiciel klubu.
§ 26
Rejestr klubów utworzonych w Radzie prowadzi Przewodniczący.