337

UCHWAŁA RADY GMINY W JEŻOWIE SUDECKIM

z dnia 10 grudnia 2003 r.

w sprawie uchwalenia “Regulaminu dostarczania wody”

Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 z późn. zm.) Rada Gminy Jeżów Sudecki uchwala, co następuje:

REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin dotyczy zbiorowego zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy Jeżów Sudecki, realizowanego przez Urząd Gminy w Jeżowie Sudeckim zwanym w dalszej części Regulaminu Urzędem.

2. Ilekroć w regulaminie używa się określenia “ustawa” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).

3. Regulamin niniejszy określa prawa i obowiązki Urzędu oraz Odbiorców, wynikające z ustawy oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy, w tym:

1) minimalny poziom usług świadczonych przez Urząd w zakresie dostarczania wody,

2) warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług,

3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfie,

4) warunki przyłączenia do sieci,

5) techniczne warunki dostępu do usług wodociągowych,

6) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody,

7) standardy obsługi odbiorców,

8) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania warunków umownych przez Odbiorcę usług.

R o z d z i a ł II

Minimalny poziom usług oraz prawa i obowiązki Urzędu i Odbiorcy

§ 2

Urząd zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek:

1) dostarczać wodę o jakości spełniającej wymagania stawiane wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi, określone w obowiązujących przepisach,

2) zapewnić prawidłową eksploatację posiadanej sieci wodociągowej,

3) wydawać warunki techniczne podłączenia instalacji wodociągowej do sieci będących w administrowaniu Urzędu oraz uzgodnić dokumentację techniczną na podstawie tych warunków.

§ 3

Odbiorcy zobowiązany są do korzystania z zaopatrzenia w wodę w sposób niepowodujący pogorszenia jakości świadczonych przez Urząd usług oraz nieutrudniający tej działalności, a w szczególności do:

1) zapewnienia niezawodnego działania posiadanych instalacji i przyłączy wodociągowych z urządzeniem pomiarowym włącznie,

2) utrzymania instalacji wodociągowych w stanie uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,

3) zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

4) niezmieniania, bez uzgodnień z Urzędem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej,

5) utrzymywania pomieszczeń, w których zainstalowany jest wodomierz w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócającego jego prawidłowe działanie oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych; Odbiorca nie może przemieszczać wodomierza, wstrzymywać jego funkcjonowanie, “zrywać” umieszczone na nim plomby i osłony oraz wykorzystywać instalację wodociągową do uziemiania urządzeń elektrycznych,

6) poinformowania Urzędu o własnych ujęciach wody oraz instalacjach zasilanych z tych ujęć, w stopniu umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Urząd,

7) wykorzystywania wody z sieci wodociągowej wyłączenie w celach i na warunkach określonych w umowie o przyłączeniu do sieci,

8) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom Urzędu, po okazaniu stosownych dokumentów wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu.

R o z d z i a ł III

Warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami usług

§ 4

Urząd na podstawie odrębnych przepisów prawnych i niniejszego regulaminu zawiera umowy z Odbiorcami wody.

§ 5

Wójt Gminy upoważnia osoby do określonych czynności, których wykonanie wymaga wstępu na teren nieruchomości, w szczególności obejmujące:

– dokonanie odczytu i sprawdzenia prawidłowości działania urządzenia pomiarowego i wodomierza głównego lub wodomierzy w lokalach,

– wykonanie prac konserwacyjno-remontowych,

– kontrola korzystania z usług z warunkami regulaminu.

§ 6

Podpisanie umowy o dostarczanie wody w związku z przyłączeniem do sieci następuje po podpisaniu przez strony protokołów z prób i odbiorów wykonanych w ramach realizacji prac budowlano-montażowych.

§ 7

Miejscem dostarczenia wody jest zawór za wodomierzem głównym.

§ 8

W przypadku zmiany Odbiorcy usług następuje wygaśnięcie umowy zawartej z dotychczasowym odbiorcą.

§ 9

1. Taryfowe ceny i stawki opłat określone przez Urząd zgodnie z przepisami ustawy i zatwierdzone uchwałą Rady Gminy, bądź wprowadzone w trybie art. 24 ust. 8 ustawy nie podlegają ustalaniu w oparciu o umowę o zaopatrzenie w wodę.

2. Sposób ogłaszania taryfy w Gminie oraz okres jej obowiązywania określa Ustawa.

3. Zmiany taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczanie wody.

R o z d z i a ł IV

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfie

§ 10

Rozliczenia za zbiorowe zaopatrzenie w wodę odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie określenia taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 26, poz. 257).

§ 11

Gmina ponosi koszty poboru wody:

1. z publicznych studni i zdrojów ulicznych,

2. zużytą na cele przeciwpożarowe.

§ 12

1. Ustala się dwumiesięczny okres obrachunkowy.

2. Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę w terminie 14 dni od daty dostarczenia rachunku.

R o z d z i a ł V

Warunki przyłączenia do sieci

§ 13

1. Na wniosek Odbiorcy Urząd wydaje warunki techniczne przyłącza do zbiorczej sieci wodociągowej.

2. W przypadku, gdy nieruchomość odbiorcy usług usytuowana jest w miejscu, dla którego w momencie realizacji przyłącza, plany rozwoju i modernizacji nie przewidują wyposażenia w urządzenia wodociągowe, Odbiorca może je wybudować na własny koszt, po wcześniejszym uzgodnieniu w umowie warunków technicznych przyłączenia oraz sposobu jego przekazania Urzędowi.

§ 14

1. Przyłączenie do sieci wodociągowej odbywa się na wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie.

2. Wzór wniosku ustala Urząd.

Wniosek ten powinien w szczególności zawierać:

– oznaczenie wnioskodawcy,

– określenie rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych, charakterystyki zużycia wody, przeznaczenia wody,

– informacje określające obiekt, do którego będzie dostarczana woda: powierzchnię użytkową, rodzaj i ilość lokali, wyposażenie w urządzenia zużywające wodę,

– proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

Do wniosku osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączyć mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejących sieci wodociągowych.

3. Urząd po otrzymaniu wniosku wydaje warunki techniczne na przyłączenie do nieruchomości, które są ważne dwa lata od dnia ich określenia.

§ 15

1. Warunkiem przystąpienia do robót przyłączeniowych jest wcześniejsze uzgodnienie dokumentacji technicznej i zawarcie umowy o przyłączenie wody, która określa sposób realizacji i rozliczenia budowy przyłącza.

2. Przed podpisaniem umowy na dostawę wody Urząd dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełnienia warunków technicznych.

3. Realizację budowy przyłącza zapewnia na własny koszt osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej.

§ 16

Urząd ma prawo odmówić przyłączenia do sieci jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Urzędu, bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.

R o z d z i a ł VI

Techniczne warunki dostępu do usług wodociągowych

§ 17

Potencjalni odbiorcy usług wodociągowych mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności do tych usług w Urzędzie poprzez wgląd:

a) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,

c) regulamin dostarczania wody.

R o z d z i a ł VII

Sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody, niewypełnienia obowiązków odbiorcy oraz w szczególności załatwiania reklamacji

§ 18

1. Urząd zobowiązany jest do udzielania odbiorcom usług informacji dotyczących zakłóceń zaopatrzenia w wodę oraz awarii urządzeń wodociągowych.

2. Urząd powiadamia Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty o planowanych przerwach w dostawie wody oraz o przewidywanym obniżeniu jej jakości w przypadku:

– braku wody na ujęciu lub jej zanieczyszczeniu w sposób niebezpieczny dla zdrowia,

– konieczności przeprowadzenia niezbędnych napraw urządzeń,

– potrzeby zwiększenia dopływu wody do hydrantów pożarowych,

– przerw w zasilaniu energetycznym urządzeń,

– uszkodzenia instalacji odbiorczej, grożącego niebezpieczeństwem.

3. Urząd zwolniony jest z tego obowiązku w przypadku przerw wywołanych awarią lub innym nagłym, niedającym się przewidzieć zdarzeniem.

4. W przypadku przerwy w dostawie wody trwającej dłużej niż 24 godziny, Urząd powinien zorganizować dostawę wody środkami obwoźnymi lub wskazać zastępcze punkty poboru wody.

5. Za skutki obniżenia poziomu jakości wymienione w niniejszym paragrafie Urząd nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej.

§ 19

Jeżeli w wyniku nieprawidłowości eksploatacji przyłącza wodociągowego będącego własnością odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Urząd, Odbiorca zostanie wezwany do natychmiastowego usunięcia przyczyn zagrożeń.

§ 20

Urząd zobowiązany jest do zawiadomienia odbiorców usług o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.

§ 21

1. Odbiorca usług ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie lub osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Urzędu, lub listem poleconym.

3. Reklamacje rozpatrywane i załatwiane są w terminie 14 dni od daty wpływu do Urzędu Gminy.

4. Urząd zobowiązany jest do pisemnego powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwienia reklamacji.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 22

W sprawach nieobjętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

§ 23

Urząd zobowiązany jest do bezpłatnego udostępniania niniejszego regulaminu odbiorcom jego usługi.

§ 24

Uchwałę powierza się do wykonania Wójtowi Gminy Jeżów Sudecki.

§ 25

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZACY

RADY GMINY

ARTUR SMOLAREK