R o z d z i a ł II
Organizacja Straży
§ 5
1. Komendanta powołuje i odwołuje Burmistrz, po zasięgnięciu opinii Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu.
2. Nadzór nad działalnością Straży sprawuje Burmistrz, a w zakresie fachowym Komendant Wojewódzki Policji we Wrocławiu.
§ 6
1. Realizując swoje zadania Straż działa samodzielnie bądź wspólne z przedstawicielami innych organów powołanych do ochrony porządku publicznego.
2. W szczególności Straż współpracuje z Policją w Strzegomiu na zasadach i w zakresie określonym odrębnymi przepisami.
3. Szczegółowe formy i sposób współpracy Straży z Policją określa porozumienie zawarte przez Burmistrza z Komendantem Komisariatu Policji w Strzegomiu.
§ 7
Wszyscy pracownicy Straży działają w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, zarządzenia wewnętrzne, polecenia służbowe oraz regulaminy i instrukcje.
§ 8
Status prawny pracowników Straży określa ustawa o strażach gminnych oraz ustawa o pracownikach samorządowych.
§ 9
Obowiązki Straży, jako zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy, obowiązki pracowników Straży, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa Regulamin Pracy Straży.
§ 10
1. Strażą kieruje Komendant.
2. Przełożonym Komendanta jest Burmistrz.
3. Komendant Straży jest bezpośrednim przełożonym pracowników Straży.
4. Komendant wykonuje swoje zadania przy pomocy Komendy Straży.
§ 11
Komendant organizuje pracę Komendy Straży przy pomocy zastępcy komendanta.
§ 12
Do wykonywania zadań Straży ustala się 12 etatów.
§ 13
W skład struktury organizacyjnej Straży wchodzą:
1. Dział prewencji,
2. Dział administracyjno-finansowy.
§ 14
Schemat struktury organizacyjnej Straży stanowi
załącznik do niniejszej uchwały.§ 15
1. W Straży tworzy się następujące stanowiska pracy:
1) komendant,
2) zastępca komendanta,
3) zastępca naczelnika,
4) starszy inspektor,
5) inspektor,
6) młodszy inspektor,
7) starszy strażnik,
8) strażnik,
9) młodszy strażnik,
10) aplikant,
11) referent do spraw administracyjnych,
12) główny księgowy.
2. Osoby zatrudnione na stanowiskach określonych w ust. 1 pkt 1 i 2 tworzą kadrę zarządzającą i dowodzącą działaniami Straży.
§ 16
1. Działem administracyjnyo-finansowym kieruje Główna(y) Księgowa(y).
2. Do zakresu obowiązków działu administracyjno-finansowego w szczególności należy:
1) planowanie wydatków i dochodów Straży,
2) dokonywanie zapłaty za zakupione przez Straż materiały, środki i usługi,
3) prowadzenie księgowości finansowej i materiałowej Straży,
4) naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń,
5) prowadzenie ewidencji zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
6) prowadzenie kancelarii,
7) prowadzenie kadr.
§ 17
1. Komendant sprawuje ogólne kierownictwo w zakresie organizacji pracy Straży, zapewniając sprawne jej funkcjonowanie i odpowiednie warunki do realizacji zadań wynikających z ustaw i prawa miejscowego.
2. W szczególności do zadań i kompetencji Komendanta należą:
1) organizowanie pracy, opracowanie programów i planów dotyczących realizacji zadań ustawowych Straży oraz szczegółowych instrukcji o sposobie realizacji zadań przez poszczególne działy i stanowiska,
2) przygotowanie dla potrzeb Rady Miejskiej, Burmistrza sprawozdań, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
3) kierowanie bieżącymi sprawami działów, a zwłaszcza zapewnienie terminowej i właściwej realizacji zadań,
4) ustalenie i dokonanie podziału zadań dla zastępcy komendanta i poszczególnych strażników oraz kontrolowanie sposobu ich wykonania,
5) ustalenie zadań dla głównego księgowego i kadr oraz kontrolowanie sposobu ich wykonania,
6) ścisłe współdziałanie z wydziałami Urzędu Miejskiego w Strzegomiu, innymi organizacjami i instytucjami, a przede wszystkim z Policją w zakresie wynikającym z wykonywania zadań ustawowych,
7) opracowanie planów finansowych do projektu budżetu oraz bezpośrednie nadzorowanie wykonania zadań finansowych,
8) reprezentowanie Straży na zewnątrz,
9) dbanie o dyscyplinę pracy, przestrzeganie przepisów bhp i ochrony przeciwpożarowej,
10) przyjmowanie skarg, zażaleń i wniosków,
11) zapewnienie podległym strażnikom niezbędnego wyposażenia oraz warunków do realizacji zadań służbowych,
12) przeszeregowania, nagrody lub odznaczenia wyróżniających się strażników, a także o stosowanie kar dyscyplinarnych przewidzianych prawem.
§ 18
1. Straż wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego.
2. Do zadań administracyjno-porządkowych Straży należy w szczególności:
1) ochrona porządku publicznego na terenie Gminy Strzegom,
2) sprawowanie nadzoru nad porządkiem w miejscach publicznych oraz nad estetycznym wyglądem obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, instytucji i zakładów (z wyłączeniem chronionych przez agencje ochrony osób i mienia), a także posesji prywatnych i ich otoczenia,
3) kontrolowanie prawidłowości oznakowania ulic (w tym znaków drogowych), oświetlenia ulic i posesji, prawidłowego zabezpieczenia i funkcjonowania punktów świetlnych oraz estetyki napisów, miejsc plakatowania i ogłoszeń,
4) sprawdzanie wykonywania zadań i obowiązków przez administratorów i zarządców domów, właścicieli lokali mieszkalnych i użytkowych, wynikających z przepisów o najmie lokali, sanitarno-porządkowych i prawa budowlanego,
5) oddziaływanie na służby miejskie, odpowiedzialne za właściwe funkcjonowanie urządzeń komunalnych, w celu zwiększenia efektywności ich działania,
6) udzielanie w uzasadnionych prawem przypadkach asysty lub pomocy administracji samorządowej wykonującej czynności służbowe.
§ 19
1. Do obowiązków pracownika Straży należą:
1) przestrzeganie obowiązującego w straży regulaminu pracy,
2) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
3) należyta znajomość obowiązujących przepisów, aktów wewnętrznych i instrukcji dotyczących zajmowanego stanowiska pracy,
4) prowadzenie samodzielnie powierzonych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami i dyspozycjami przełożonego,
5) przestrzeganie drogi służbowej,
6) należyta troska o powierzony sprzęt i wyposażenie,
7) rzetelne, bezstronne i terminowe wykonywanie poleceń przełożonych,
8) poszanowanie powagi, honoru, godności obywateli i własnej,
9) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami, przełożonymi, podwładnymi oraz z współpracownikami,
10) stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
11) należyte gromadzenie powierzonych spraw z obowiązującymi przepisami i dyspozycjami przełożonego.
2. Pracownik jest odpowiedzialny za załatwienie spraw pod względem merytorycznym i formalnym.
3. Za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie przyjętych obowiązków ponosi odpowiedzialność porządkową, materialną lub karną przewidzianą prawem.
§ 20
Zadania wykonywane w ramach określonych stanowisk służbowych można łączyć z pełnieniem następujących funkcji związanych z potrzebami Straży, w szczególności:
1. oskarżyciel publiczny;
2. dyżurny,
3. dowódca patrolu,
4. dyspozytor pojazdu,
5. kierowca,
6. kasjer.