STATUT SOŁECTWA

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Sołectwo Biegoszów jest jednostką pomocniczą Gminy Świerzawa, powołaną do organizacji i rozwijania aktywności społecznej oraz gospodarczej mieszkańców wsi.

2. Sołectwo obejmuje obszar 519,50 ha.

3. Ogół mieszkańców sołectwa stanowi samorząd mieszkańców wsi.

4. Nazwa samorządu mieszkańców wsi brzmi; Samorząd Mieszkańców Wsi Biegoszów

5. Mieszkańcy Sołectwa wraz z innymi sołectwami i mieszkańcami miasta Świerzawa tworzą wspólnotę samorządową Miasta i Gminy Świerzawa.

6. Siedzibą władz Sołectwa jest wieś Biegoszów.

§ 2

1. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 ze zmianami),

2) uchwały nr 28/V/20 Rady Miasta i Gminy Świerzawa z dnia 5 marca 2003 r. w sprawie statutu Miasta i Gminy Świerzawa, ze zmianami,

3) niniejszego statutu.

2. Sołectwo nie posiada osobowości prawnej, posiada natomiast zdolność sądową w sprawach należących do jego właściwości z mocy ustawy oraz niniejszego statutu.

§ 3

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

1. Gminie – należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Świerzawa.

2. Statucie Gminy – należy przez to rozumieć Statut Miasta i Gminy Świerzawa.

3. Radzie Gminy – należy przez to rozumieć Radę Miasta i Gminy Świerzawa.

4. Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Świerzawa.

5. Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Świerzawie.

6. Statucie – należy przez to rozumieć Statut Sołectwa Biegoszów.

7. Sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy Sołectwa Biegoszów.

8. Radzie – należy przez to rozumieć Radę Sołecką.

9. Stałym mieszkańcu – należy przez to rozumieć osoby zameldowane na pobyt stały oraz osoby stale zamieszkujące na obszarze sołectwa bez zameldowania na pobyt stały , o ile złożą w Urzędzie Miasta i Gminy pisemny wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.

R o z d z i a ł II

ZASADY I TRYB WYBORÓW ORGANÓW SOŁECTWA

§ 4

1. Organami sołectwa są:

1) Zebranie Wiejskie – jako organ uchwałodawczy

2) Sołtys – jako organ wykonawczy

3) Rada Sołecka – jako organ wspomagający sołtysa.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-4-2/1/04 z dnia 6 stycznia 2004 r. stwierdzono nieważność § 4 ust. 1 pkt 3).

2. Wybory Sołtysa i Rady przeprowadzane są z zachowaniem zasady;

1) tajności,

2) bezpośredniości,

3) powszechności,

4) równości.

3. Zebranie wiejskie wybiera Sołtysa i Radę na okres kadencji odpowiadającej kadencji Rady Gminy.

4. Wybory do organów sołectwa odbywają się w terminie do 4 m-cy od dnia wyborów do Rady Gminy.

5. Przedterminowe wybory Rady Gminy z powodu odwołania jej w trybie referendum gminnego nie powoduje dokonania wyborów do organów sołectwa.

§ 5

1. Wyborów Sołtysa i członków Rady zarządza Burmistrz w terminie określonym w § 4 ust. 4.

2. Zarządzenie Burmistrza o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa i rady podaje się do wiadomości mieszkańcom sołectwa co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania na tablicach ogłoszeń w sołectwie.

3. Dzień , godzinę i miejsce oraz porządek obrad zebrania Burmistrz ustala w porozumieniu z ustępującą Radą , która jest odpowiedzialna za przygotowanie lokalu do przeprowadzenia wyborów (wystrój lokalu, zapewnienie urny wyborczej, wydzielenie miejsca pracy dla Komisji Skrutacyjnej).

4. Porządek obrad zebrania wyborczego winien obejmować w szczególności;

1) wybór przewodniczącego zebrania oraz protokolanta,

2) sprawozdanie z działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej za okres kadencji,

3) dyskusja nad sprawozdaniem,

4) powołanie komisji skrutacyjnej,

5) powołanie komisji uchwał i wniosków,

6) zgłaszanie kandydatów na sołtysa,

7) zgłaszanie kandydatów na członków Rady Sołeckiej,

8) przeprowadzenie głosowania tajnego,

9) ogłoszenie wyników wyborów,

10) uchwalenie wniosków i uchwał.

§ 6

1. Dla dokonania wyboru sołtysa i rady na zebraniu wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 15 stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

2. O ile w wyznaczonym terminie na zebraniu nie uzyska się obecności co najmniej 15 stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania, wybory sołtysa i członków rady przeprowadza się na następnym zebraniu w terminie 7 dni od pierwszego terminu zebrania.

3. Termin drugiego zebrania podaje się do wiadomości mieszkańców na tablicach ogłoszeń na terenie sołectwa.

4. Liczbę stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania określa Burmistrz na podstawie dokumentacji stałego rejestru wyborców prowadzonego przez Urząd.

5. Dla stwierdzenia prawomocności zebrania wprowadza się obowiązek podpisania listy obecności mieszkańców uprawnionych do głosowania.

§ 7

1. Wybory sołtysa i rady przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób, wybranych w głosowaniu jawnym przez uprawnionych uczestników zebrania.

2. Członkiem Komisji Skrutacyjnej nie może być osoba kandydująca do wybieranych organów.

3. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:

1) przedstawianie uczestnikom zebrania tryb przeprowadzenia wyborów, zasad głosowania i ustalania ważności głosu oraz wyniku wyborów,

2) przyjęcie zgłoszenia kandydatów,

3) przygotowanie odpowiednich warunków organizacyjnych do głosowania tajnego,

4) przeprowadzenia głosowania tajnego,

5) ustalenie wyników głosowania oraz ogłoszenie wyników wyborów,

6) sporządzenie protokołów z przeprowadzonych wyborów.

4. Protokoł z przeprowadzonych wyborów podpisują członkowie Komisji oraz przewodniczący zebrania.

§ 8

1. Wybory organów sołectwa dokonuje się odrębnie do poszczególnych organów spośród nieograniczonej liczby kandydatów , zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania. O zamknięciu listy kandydatów decyduje zebranie.

2. Głosowanie na sołtysa i rady odbywa się wyłącznie osobiście.

3. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa.

4. Osoba zgłoszona na kandydata do poszczególnych organów sołectwa musi wyrazić zgodę na kandydowanie. Zgoda kandydata wyrażona jest ustnie w czasie zebrania.

§ 9

1. Głosowanie odbywa się na kartach do głosowania opieczętowanych pieczęcią sołectwa.

2. Karty do głosowania sporządza Komisja Skrutacyjna z zachowaniem następujących zasad:

1) w nagłówku winno być zaznaczone jakiego głosowania karta dotyczy, z podaniem organu i daty zebrania,

2) nazwiska i imiona kandydatów komisja wpisuje w kolejności zgłoszenia kandydata,

3) obok każdego zgłoszenia kandydata umieszcza się kratkę, przeznaczoną do zakreślenia znaku “x” popieranego kandydata .

3. Kart do głosowania przygotowuje się w takiej liczbie ile osób uczestniczy w głosowaniu i wydaje się według listy obecności uprawnionych do głosowania.

§ 10

1. Głosowanie w wyborach sołtysa odbywa się przez postawienie znaku “x” przy nazwisku co najwyżej jednego kandydata . Głos zostaje uznany jako ważny, gdy na karcie do głosowania postawiono jeden znak “x”. Głos jest nieważny , gdy na karcie postawiono więcej niż jeden znak “x” lub nie postawiono znaku “x” przy żadnym z nazwisk.

2. Głosowanie w wyborach Rady Sołeckiej odbywa się przez postawienie na karcie do głosowania znaków “x” przy nazwiskach tylu kandydatów ,ilu członków liczyć będzie ustalony skład osobowy Rady. Głos jest ważny, gdy zaznaczono liczbę znaków “x” odpowiadającą liczbie składu Rady lub mniej. Głos jest nieważny, gdy postawiono na karcie więcej znaków “x” niż ustalony skład Rady Sołeckiej.

3. Za wybranych dokonanych w trybie określonym w ust. 1 i 2 uważa się osoby, które uzyskały największą liczbę głosów.

4. Nieważne są również głosy na kartach:

1) całkowicie przedartych,

2) inne niż określone w § 9.

§ 11

1. Odwołanie sołtysa i członków Rady przed upływem kadencji stanowi wyłączną kompetencję zebrania wiejskiego.

2. Zebranie Wiejskie może odwołać sołtysa przed upływem kadencji z powodu:

1) nierealizowania uchwał Zebrania Wiejskiego,

2) naruszania przepisów statutu sołectwa,

3) utraty zaufania mieszkańców,

4) popełnienia przestępstwa.

3. Odwołanie sołtysa jest równoznaczne z odwołaniem Rady Sołeckiej.

4. Z wnioskiem o odwołanie sołtysa może wystąpić:

1) 1/10 mieszkańców uprawnionych do uczestnictwa w zebraniu,

2) Rada Miasta i Gminy,

3) Burmistrz.

5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, powinien zawierać uzasadnienie oraz podpis (podpisy) uprawnionych organów. Wnioskowi bez uzasadnienia nie nadaje się biegu.

6. Wniosek o odwołanie sołtysa przekazuje się do Burmistrza.

7. Burmistrz zwołuje zebranie, na którym wniosek zostaje poddany pod głosowanie w terminie 14 dni od daty wpływu wniosku.

§ 12

1. Głosowanie w sprawie odwołania sołtysa winno nastąpić po wysłuchaniu jego wyjaśnień.

2. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, które przeprowadza Komisja Skrutacyjna.

3. Karty do głosowania przygotowuje Komisja Skrutacyjna w liczbie odpowiadającej liczbie uprawnionych do głosowania, opieczętowuje pieczęcią sołectwa i przekazuje według listy obecności.

§ 13

1. Odwołanie poszczególnych członków rady oraz uzupełnienie członków do ustalonego składu rady następuje w wyborach tajnych na zebraniu wiejskim wyłącznie na wniosek sołtysa w przypadku:

1) zrzeczenia się z członkostwa w radzie,

2) śmierci członka,

3) braku udziału członka w pracach rady.

2. W przypadku rezygnacji z członkostwa w radzie całego jej składu wybory uzupełniające zarządza Burmistrz.

3. Wybory uzupełniające rady odbywają się w trybie ustalonym dla rady sołeckiej określonym w § 7, 8, 9 i 10.

4. Wyborów uzupełniających rady nie przeprowadza się na 6 miesięcy przed upływem kadencji.

5. Odwołany członek rady z powodów wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 3 nie może kandydować do rady ponownie na tym samym zebraniu.

R o z d z i a ł III

R o z d z i a ł IV

GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA

§ 26

1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy na zasadach określonych w statucie Miasta i Gminy oraz przepisach określonych niniejszym statutem.

§ 27

1. W celu wydzielenia środków w budżecie Gminy do dyspozycji sołectwa, w terminie do 30 września każdego roku zebranie wiejskie uchwala propozycję do planu rzeczowo-finansowego sołectwa na rok następny.

2. Propozycje, o których mowa w ust. 1, sołtys przekazuje Burmistrzowi według wzoru określonego uchwałą Rady Miasta i Gminy w sprawie procedury uchwalenia budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

3. Po uchwaleniu budżetu przez Radę Miasta i Gminy, Skarbnik przekazuje pisemną informację o wysokości przyznanych sołectwu środków.

4. Zebranie Wiejskie uchwala plan rzeczowo-finansowy corocznie.

5. Środki finansowe sołectwa przeznacza się w szczególności na:

1) dofinansowanie prac społecznych na rzecz wsi,

2) utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego do korzystania sołectwu,

3) pokrycia kosztów związanych z realizacją zadań na rzecz sołectwa w ramach zadań własnych gminy.

6. Uruchomienie środków finansowych na realizację zadań sołectwa następuje w ramach posiadanych środków w budżecie.

7. Obsługę i pomoc doradczą w zakresie gospodarki finansowej świadczy Urząd Miasta i Gminy.

8. Sołtys odpowiada za terminowe przedkładanie służbom finansowym Urzędu dowodów księgowych z tytułu wydatkowanych środków finansowych na realizację zadań sołectwa.

R o z d z i a ł V

ZASADY KORZYSTANIA Z MIENIA KOMUNALNEGO

§ 28

Sołectwo może zarządzać i korzystać z mienia komunalnego przekazanego na zasadach określonych odrębnie przez Radę Miasta i Gminy oraz przepisów ogólnie obowiązujących w zakresie gospodarowania mieniem gminnym.

§ 29

1. Z wnioskiem o przekazanie składników mienia komunalnego do korzystania i zarządzania występuje do burmistrza rada sołecka po uprzednim podjęciu uchwały przez Zebranie Wiejskie.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-4-2/1/04 z dnia 6 stycznia 2004 r. stwierdzono nieważność § 29 ust. 1).

2. Przekazanie mienia następuje na zasadach i warunkach określonych w umowie zawartej pomiędzy sołectwem a burmistrzem.

3. W sprawach zarządzania mieniem do składania oświadczeń woli w imieniu sołectwa upoważniony jest sołtys i jeden członek rady sołeckiej wskazany przez tę radę.

4. Zbycie przez Gminę składników mienia przekazanych Sołectwu do korzystania może nastąpić po uprzednim uzyskaniu opinii wyrażonej w formie uchwały Zebrania Wiejskiego.

§ 30

1. Organy sołectwa zobowiązane są do racjonalnej gospodarki powierzonym mieniem oraz do przestrzegania przepisów związanych z eksploatacją mienia oraz przepisów finansowych.

2. Nadzór nad mieniem powierzonym sołectwu sprawuje sołtys lub inna osoba wskazana przez zebranie wiejskie.

3. Sale lub świetlice wiejskie, a także inne obiekty i tereny rekreacyjne znajdujące się w dyspozycji sołectwa mogą być wynajmowane i użyczane osobom fizycznym i prawnym organizacjom społecznym i politycznym na organizowanie imprez i spotkań na podstawie umowy zawartej z radą reprezentowaną przez co najmniej 2 osoby, w tym sołtysa lub osobę sprawującą nadzór nad mieniem.

4. Wynajem i użyczenie, o którym mowa w ust. 3, nie może mieć charakteru stałego oraz służyć działalności gospodarczej.

5. Organem właściwym do zawarcia umowy dla osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą na mieniu powierzonym sołectwu jest burmistrz po wyrażeniu opinii rady.

§ 31

1. Odpłatność za najem mienia znajdującego się w dyspozycji sołectwa ustala Rada na każdy rok, uwzględniając zróżnicowanie stawek z uwzględnieniem czasu i sposobu korzystania z mienia.

2. Wynajmującego mienie obciąża się dodatkowo poza opłatami , o których mowa w ust. 1, faktycznie poniesionymi kosztami eksploatacyjnym,i w tym między innymi:

1) za energię elektryczną wg wskazań licznika, o ile wynajmowany lokal nie posiada licznika odrębnego,

2) za ilość zużytej wody wg wskazań wodomierza lub stawek ryczałtowych obowiązujących w gminie,

3) za ilość odprowadzonych ścieków wg ilości zużytej wody i ceny 1 m3 ścieków ustalonej w gminie lub wg faktycznej ceny zakładu usługowego za wywóz ścieków,

4) za wywóz nieczystości stałych wg faktycznej ceny wywozu zakładu usługowego.

3. W przypadku wywozu nieczystości stałych i płynnych we własnym zakresie przez wynajmującego następuje zwolnienie z opłat określonych w ust. 2 pkt 3 i 4.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-4-2/1/04 z dnia 6 stycznia 2004 r. stwierdzono nieważność § 31 ust. 2 i 3).

4. Uchwałę w sprawie ustalenia opłat, o których mowa w ust. 1, Rada Sołecka przekazuje burmistrzowi w terminie do 14 dni od jej podjęcia.

§ 32

Opłaty określone w § 31 wnoszone są na konto Urzędu bezpośrednio lub za pośrednictwem osoby sprawującej nadzór (opiekę) nad mieniem.

§ 33

Koszty związane z utrzymaniem obiektów przekazanych do dyspozycji sołectwa ponoszone są z budżetu gminy w oparciu o uzgodnienia z Radą Sołecką i środki określone w budżecie.

R o z d z i a ł VI

WSPÓŁPRACA Z INNYMI SOŁECTWAMI

§ 34

Sołectwo może współpracować z innymi sołectwami Gminy Świerzawa w zakresie realizacji zadań objętych niniejszym statutem, a w szczególności w zakresie:

1. organizowania masowych imprez lokalnych dla ogółu mieszkańców Gminy,

2. realizacji wspólnych zadań inwestycyjnych na rzecz mieszkańców sołectw.

R o z d z i a ł VII

NADZÓR ORGANÓW GMINY NAD DZIAŁALNOŚCIĄ SOŁECTWA

§ 35

1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

2. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje :

1) Rada Gminy,

2) Burmistrz,

3) Skarbnik w zakresie bieżącej gospodarki finansowej sołectwa.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-4-2/1/04 z dnia 6 stycznia 2004 r. stwierdzono nieważność § 35 ust. 2 pkt 3).

3. Komisja Rewizyjna Rady Gminy kontroluje działalność sołectwa w trybie określonym w Statucie Gminy.

4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy zapewnia sołtysowi dostęp do informacji i danych dotyczących sprawowania nadzoru nad działalnością organów sołectwa, niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań przez te organy.

§ 36

1. Podmioty wymienione w § 35 mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania sołectwa, a także uczestniczenia w posiedzeniach jego organów.

2. Do dokonywania nadzoru podmioty wymienione w § 35 mają prawo delegować swoich przedstawicieli na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.

3. Sołtys odpowiedzialny jest za udostępnienie wszystkich niezbędnych dokumentów i informacji dla potrzeb organów nadzoru.

§ 37

1. Bieżący nadzór nad statutową działalnością sołectwa sprawuje Burmistrz.

2. Burmistrz wstrzymuje wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego sprzecznych z prawem i przekazuje je do rozpatrzenia Radzie Gminy celem zajęcia stanowiska do uchylenia włącznie.

3. Spory między organami sołectwa (zebraniem wiejskim i sołtysem, sołtysem a radą sołecką) na tle interpretacji niniejszego statutu, w tym odwołań wobec decyzji organów gminy naruszających istotne interesy sołectwa, rozpatruje Rada Gminy.

R o z d z i a ł VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 38

Zmiany w niniejszym statucie podlegają zatwierdzeniu przez Radę Gminy i mogą być dokonywane:

1) na wniosek zebrania wiejskiego,

2) z inicjatywy Rady Gminy po przeprowadzeniu konsultacji na zebraniu wiejskim.