STATUT SOŁECTWA LIGOTA MAŁA MIASTA I GMINY NIEMCZA
POWIAT DZIERŻONIÓW WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE

R o z d z i a ł I

NAZWA I TEREN DZIAŁANIA

§ 1

Użyte w statucie sołectwa sformułowania oznaczają:

Gmina – Gmina Niemcza.

Sołectwo – jednostka pomocnicza Gminy.

Burmistrz – Burmistrza Niemczy.

Rada Miejska – Rada Miejska w Niemczy.

Statut Gminy – Statut Miasta i Gminy Niemcza.

Statut – Statut Sołectwa.

Sołtys – organ wykonawczy Sołectwa.

Rada Sołecka – organ wspierający Sołtysa.

Zebranie Wiejskie – organ uchwałodawczy Sołectwa.

§ 2

1. Ogół mieszkańców Sołectwa Ligota Mała stanowi Samorząd Mieszkańców Wsi.

2. Nazwa Samorządu Mieszkańców Wsi brzmi; Sołectwo Ligota Mała.

3. Obszarem działania Sołectwa Ligota Mała jest wieś Ligota Mała.

§ 3

1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Niemcza.

2. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

a) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami),

b) uchwały nr XXVII/176/2001 Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 7 września 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Niemcza (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego z 2001 r. Nr 141, poz. 1816),

c) niniejszego statutu.

R o z d z i a ł II

ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA

§ 4

Organami Sołectwa są:

1. Zebranie Wiejskie – organ uchwałodawczy,

2. Sołtys – organ wykonawczy,

3. Rada Sołecka – organ wspomagający,

4. Komisja Rewizyjna Sołectwa – organ kontrolny.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-24/183/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. stwierdza się nieważność § 4 ust. 3 i 4).

§ 5

Do kompetencji i obowiązków Zebrania Wiejskiego należy:

1. Wybieranie i odwoływanie Sołtysa, Rady Sołeckiej oraz powołanie i odwołanie Komisji Rewizyjnej Sołectwa.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-24/183/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. stwierdza się nieważność § 5 ust. 1 we fragmencie “oraz powoływanie i odwoływanie Komisji Rewizyjnej Sołectwa”).

2. Podejmowanie uchwał w sprawie dysponowania mieniem Sołectwa.

3. Uchwalenie, najpóźniej do 15 września każdego roku wniosków w celu rozpatrzenia ich przez Radę Miejską i uwzględnienia w budżecie Gminy następnego roku.

4. W przypadku planowania w budżecie Gminy wydatków na sołectwo związanych z budową urządzeń komunalnych lub budową infrastruktury sołectwa – uchwalanie wysokości udziału mieszkańców w budowie tych urządzeń oraz sposobu zbierania środków od mieszkańców lub instytucji i innych jednostek organizacyjnych, usytuowanych na terenie sołectwa lub mogących w przyszłości korzystać z tych urządzeń.

5. Przyjmowanie sprawozdań Sołtysa z działalności gospodarczej i finansowej Sołectwa.

6. Podejmowanie uchwał w innych istotnych sprawach dla wspólnoty.

§ 6

1. Do kompetencji i obowiązków Sołtysa należy:

1) Reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz.

2) Inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć mających na celu zaspokajanie potrzeb społeczności Sołectwa.

3) Wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego i Rady Miejskiej dotyczącej Sołectwa.

4) Wykonywanie zwykłego zarządu mieniem Sołectwa.

5) Prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem środkami finansowymi Sołectwa w uzgodnieniu z Radą Sołecką.

6) Opiniowanie wniosków o przyznanie zasiłków oraz zwolnień i przesunięć terminów rat podatków rolnych.

7) Potwierdzanie okoliczności wymaganych przepisami prawa przy załatwianiu spraw przez mieszkańców Sołectwa.

8) Występowanie z wnioskami i interwencjami do organów Gminy.

9) Stosowanie instrukcji kancelaryjnej oraz trybu obiegu dokumentów zgodnie z wytycznymi Skarbnika Gminy.

10) Składanie sprawozdań z działalności Rady Sołeckiej przed Zebraniem Wiejskim.

11) W miarę możliwości uczestniczenie w sesjach Rady Miejskiej, pracach Komisji Rady dotyczących spraw Sołectwa.

12) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa w zakresie; obronności, inkasa niektórych opłat i podatków, zapobieganie klęskom żywiołowym oraz prowadzenie i nadzorowanie usuwania ich skutków.

13) Podawanie do publicznej wiadomości informacji podlegających ogłoszeniu.

2. Sołtysowi przysługuje prowizja oraz inne należności na zasadach ustalonych przez Radę Miejską w odrębnej uchwale.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-24/183/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. stwierdza się nieważność § 6 ust. 2).

3. Sołtys – co najmniej raz w roku – składa na Zebraniu Wiejskim sprawozdanie z całokształtu swojej działalności.

4. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym. Sołtysowi należy się pomoc prawna z Urzędu Miasta i Gminy w sprawach ustawowego korzystania z ochrony prawnej w toku sprawowania mandatu.

§ 7

1. Do obowiązków i kompetencji Rady Sołeckiej należy:

1) Przygotowywanie Zebrań Wiejskich )co najmniej 2 razy w roku) oraz przygotowywanie uchwał.

2) Dysponowanie środkami finansowymi przyznanymi Sołectwu z budżetu Gminy.

3) Zbieranie wniosków dotyczących działalności Sołectwa.

4) Przygotowywanie wystąpień do organów Gminy w sprawach przekraczających zakres kompetencji Sołectwa.

5) Inicjowanie działań społeczno-użytecznych dla wspólnoty Sołectwa.

6) Prowadzenie działalności gospodarczej i kulturalno-rozrywkowej.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-24/183/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. stwierdza się nieważność § 7 ust. 1 pkt 1–6).

7) Posiedzenia Rady Sołeckiej winny odbywać się raz na kwartał.

2. Członkowie Rady Sołeckiej zobowiązani są do uczestnictwa w zebraniach rady.

§ 8

1. Komisja Rewizyjna Sołectwa jest organem kontroli wewnętrznej Zebrania Wiejskiego.

2. Komisja prowadzi kontrolę całokształtu działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej.

3. Komisja przystępuje do pracy na zlecenie Zebrania Wiejskiego, Burmistrza lub z własnej inicjatywy.

4. Komisja Rewizyjna Sołectwa każdorazowo przedkłada Burmistrzowi protokół z kontroli.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-24/183/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. stwierdza się nieważność § 8).

R o z d z i a ł III

ZASADY I TRYB WYBORU ORAZ ODWOŁANIA ORGANÓW SOŁECTWA

§ 9

1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza w drodze uchwały Rada Miejska tak, by mogły one odbyć się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od rozpoczęcia jej kadencji.

2. Zebranie w sprawie wyborów organów Sołectwa zwoływane jest przez Burmistrza, który w uzgodnieniu z ustępującym Sołtysem ustala dzień, godzinę i miejsce zebrania. O dacie i miejscu zebrania zawiadamia z upoważnienia Burmistrza – Sołtys co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem.

§ 10

1. Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje Zebranie Wiejskie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim i spośród nieograniczonej liczby kandydatów posiadających czynne prawo wyborcze do rad gmin.

2. Uprawnionymi do głosowania są stali mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do rady gminy.

3. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na Zebraniu Wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 1/5 uprawnionych mieszkańców Sołectwa.

4. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu, najwcześniej po pół godzinie.

5. Zebranie Wiejskie, na którym przeprowadza się wybory, może postanowić o obowiązku podpisania listy obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.

§ 11

1. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata.

2. Rada Sołecka liczy od 5 do 7 członków.

3. Rada Sołecka wybiera ze swego grona przewodniczącego Rady Sołeckiej.

4. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje jej przewodniczący w porozumieniu z Sołtysem.

5. Sołtys ma prawo uczestnictwa w posiedzeniach Rady Sołeckiej.

§ 12

1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie 3 osób, wybrana spośród uprawnionych do głosowania uczestników Zebrania Wiejskiego. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów Sołectwa.

2. Do zadań komisji należy:

1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów ustalenia, czy nie istnieją przeszkody, o jakich mowa w § 10,

2) przeprowadzenie głosowania,

3) ustalenie wyników wyborów,

4) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów (protokoł podpisują członkowie Komisji i przewodniczący Zebrania).

3. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę głosów.

§ 13

W sprawach nieuregulowanych w statucie, a dotyczących wyborów organów Sołectwa decyzję podejmuje Zebranie Wiejskie.

§ 14

1. Odwołanie Sołtysa przed upływem kadencji może dokonać Zebranie Wiejskie z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Miejskiej. Odwołanie z inicjatywy Zebrania Wiejskiego wymaga zatwierdzenia przez Radę Miejską.

2. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/5 uprawnionych do głosowania mieszkańców Sołectwa.

3. Odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje na wniosek Sołtysa. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

4. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanych stron.

§ 15

1. W razie odwołania Sołtysa Rada Miejska zarządza niezwłocznie ponowne wybory.

2. Ponowne wybory do Rady Sołeckiej zarządza Sołtys.

3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli do upływu kadencji organu sołectwa pozostało nie więcej jak 6 miesięcy. W tym przypadku obowiązki Sołtysa pełni przewodniczący Rady Sołeckiej.

R o z d z i a ł IV

ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA ZEBRAŃ WIEJSKICH ORAZ PODEJMOWANIE UCHWAŁ

§ 16

1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej w Niemczy.

2. Uprawnienie do udziału w Zebraniu Wiejskim obejmuje następujące prawa:

– inicjatywy uchwałodawczej,

– udziału w dyskusji w sprawach objętych porządkiem obrad,

– udziału w głosowaniach,

– zgłaszania kandydatów i kandydowania na stanowiska w wybieralnych organach Sołectwa.

§ 17

Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:

1) z własnej inicjatywy,.

2) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,

3) na wniosek Rady Sołeckiej,

4) na wniosek Rady Miejskiej lub Burmistrza.

§ 18

1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.

2. Termin, miejsce i temat Zebrania Wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Miasta i Gminy i Sołectwie.

3. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza winno odbyć się w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 19

1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.

2. Zebranie Wiejskie otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom.

3. Porządek ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez Sołtysa.

4. Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z Radą Sołecką.

5. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miejskiej, Burmistrza lub właściwych pracowników Urzędu Miasta i Gminy.

§ 20

W celu udzielenia Sołtysowi stałej pomocy w przygotowywaniu materiałów i organizacji zebrań, Burmistrz wyznacza pracowników do kontaktów z Sołectwem.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-24/183/03 z dnia 9 grudnia 2003 r. stwierdza się nieważność § 20).

§ 21

1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”.

2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

3. Uchwały Zebrania Wiejskiego Burmistrz przekazuje do biura Rady Miejskiej w terminie 7 dni od daty podjęcia.

4. W przypadku podjęcia uchwał niezgodnych z prawem, Rada Miejska na najbliższej sesji stwierdza ich nieważność.

§ 22

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem do trybu pracy Zebrania Wiejskiego stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące pracy Rady Miejskiej.

R o z d z i a ł V

GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA

§ 23

1. Sołectwo dysponuje środkami finansowymi w wysokości umożliwiającej realizację zadań określonych przez Radę Miejską.

2. Rada Sołecka może pozyskiwać środki z innych źródeł.

3. W celu wydzielenia w budżecie Gminy środków niezbędnych dla realizacji zadań Sołectwa, Sołtys w terminie do 15 września każdego roku sporządza preliminarz wydatków.

§ 24

1. Gmina może przekazać Sołectwu na jego wniosek składniki mienia komunalnego do zarządzania, korzystania z niego i pobierania pożytków. Przekazanie może nastąpić w drodze stosownego porozumienia.

2. Realizując zadania Sołectwo rozporządza dochodami z tych źródeł, zabezpieczając środki w pierwszej kolejności na koszty utrzymania poszczególnych składników mienia (energia, woda i inne media).

R o z d z i a ł VI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 25

1. O tworzeniu, łączeniu i podziale Sołectwa, a także ustaleniu granic, nazwy i siedziby władz jednostki pomocniczej decyduje Rada Miejska w drodze odrębnej uchwały.

2. O zmianach niniejszego Statutu decyduje Rada Miejska, , po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami Sołectwa, na zasadach określonych w odrębnej uchwale.

3. Z wnioskiem o dokonanie zmian w Statucie Sołectwa może wystąpić ;

a) Zebranie Wiejskie,

b) Komisje Rady Miejskiej,

c) Burmistrz.

4. Zmiany Statutu dokonuje Rada Miejska w drodze uchwały.

5. W sprawach spornych wiążącej interpretacji Statutu dokonuje Rada Miejska.