REGULAMIN

utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Międzybórz

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Międzybórz, a w szczególności:

1) Obowiązki właścicieli nieruchomości.

2) Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczania.

3) Częstotliwość, zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych, uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z nieruchomości oraz terenów użytku publicznego.

4) Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe.

5) Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

6) Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

II. Definicje

§ 2

Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.),

2) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,

3) odpadach komunalnych – należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych powstających w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności oraz odpady uliczne, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,

4) nieczystościach ciekłych – należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych,

5) zbiornikach bezodpływowych – należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,

6) składowisku odpadów stałych – należy przez to rozumieć składowisko odpadów komunalnych w Międzyborzu przy ul. Zielonka bądź inne składowiska uprawnione do ich przyjmowania,

7) stacji zlewnej – należy przez to rozumieć instalacje bądź urządzenia służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia, zlokalizowane na terenie oczyszczalni ścieków w Ligocie gm. Kobyla Góra i w Sycowie,

8) jednostce wywozowej – należy przez to rozumieć zakład budżetowy gminy – Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Międzyborzu, ul. Kolejowa 9, bądź innych przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na podstawie art. 7 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach.

III. Obowiązki właścicieli nieruchomości

§ 3

1. Właściciele nieruchomości położonych na terenie miasta i gminy Międzybórz obowiązani są:

1) Wyposażyć nieruchomość w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych powstających na tej nieruchomości oraz utrzymywać te urządzenia w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

2) Gromadzić odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości w urządzeniach wymienionych powyżej,

3) Utrzymywać ład, czystość i porządek na terenie nieruchomości, a w szczególności nie dopuszczać do gromadzenia odpadów poza urządzeniami do tego przeznaczonymi,

4) Uprzątać błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia z chodników położonych wzdłuż nieruchomości oraz posypywać je piaskiem w okresie zimowym,

5) Usuwać odpady komunalne powstałe na terenie nieruchomości na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.

2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są przyłączyć nieruchomość do istniejącej sieci kanalizacyjnej, a w przypadku gdy brak jest sieci kanalizacyjnej do wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości płynnych lub przydomową oczyszczalnię ścieków.

3. Na terenie budowy wykonywanie obowiązków właściciela nieruchomości, określonych w ust. 1, należy do kierownika budowy. Ponadto do kierownika budowy należy:

a) utrzymanie ogrodzenia terenu budowy we właściwym stanie technicznym i porządkowym,

b) zabezpieczenia terenów przyległych, a w szczególności dróg, dojazdów, dojść i chodników przed zanieczyszczeniem ziemią, materiałami budowlanymi lub innymi substancjami używanymi na budowie,

c) usuwanie z terenu budowy odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,

d) zapobieganie unoszeniu w powietrzu kurzu powodującego zapylanie okolicy oraz zabłoceniu przyległych ulic.

4. Oczyszczanie przystanków komunikacji publicznej oraz usuwanie odpadów komunalnych, błota i innych zanieczyszczeń z tych miejsc należy do jednostek użytkujących te tereny.

5. Obowiązek utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należy do zarządu drogi. Do obowiązków zarządu drogi należy także:

a) zbieranie i usuwanie odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

b) usuwanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej.

IV. Szczegółowe wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

i terenach użytku publicznego

§ 4

1. Wymagania dotyczące nieruchomości niezabudowanych oraz zabudowanych budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub budynkami użyteczności publicznej:

a) nieruchomość winna być utrzymywana w czystości i porządku poprzez zapobieganie zanieczyszczeniu terenów odkrytych oraz systematyczne zbieranie odpadów,

b) odpady roślinne winny być unieszkodliwianie w szczególności przez kompostowanie,

c) place postojowe i inne obiekty budowlane winny być utrzymywane w dobrym stanie technicznym i porządkowym,

d) zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych podobnych obiektów poprzez naklejanie plakatów, reklam, pisanie haseł bądź wykonywanie rysunków,

e) plakaty, reklamy, nekrologi itp. powinny być umieszczane na odpowiednich tablicach lub słupach ogłoszeniowych albo w gablotach.

2. Wymagania dotyczące terenów służących komunikacji publicznej:

a) przystanki komunikacji publicznej i place postojowe winny być utrzymywane w czystości i porządku poprzez zapobieganie ich zanieczyszczeniu, systematyczne uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń, a w zimie posypywane piaskiem,

b) wiaty winny być utrzymywane w pełnej sprawności technicznej.

3. Wymagania dotyczące chodników:

a) chodniki na całej powierzchni winny być utrzymywane w czystości przez zapobieganie zanieczyszczaniu i systematycznie sprzątanie,

b) w okresie zimy cała powierzchnia chodnika winna być w stanie umożliwiającym korzystanie z niego.

V. Urządzenia do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych

oraz zasady ich rozmieszczania

§ 5

1. Na każdej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zborowego lub obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności należy urządzić miejsce gromadzenia stałych odpadów komunalnych, wyposażone w pojemniki dostosowane do mechanicznego ich opróżniania przez jednostkę wywozową.

2. Miejsce to winno być zlokalizowane w granicach nieruchomości, tak aby zapewniało łatwy dostęp zarówno dla użytkowników nieruchomości, jak i dla pracowników podmiotu uprawnionego. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

3. Odpady komunalne należy gromadzić jedynie w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, a także w koszach ulicznych, wyłącznie do tego celu przeznaczonych.

4. Doboru rodzaju pojemników, o których mowa w ust. 3, dokonuje właściciel nieruchomości w uzgodnieniu z jednostką, albo powierza tej jednostce wyposażenie nieruchomości w odpowiednie pojemniki.

5. Odpady powstające w wyniku prac budowlanych, rozbiórkowych lub remontowych mogą być czasowo gromadzone wyłącznie w miejscach do tego celu przystosowanych. Sposób postępowania z ww. odpadami oraz ich wywóz należy uzgodnić z jednostką wywozową.

§ 6

1. Właściciele bądź zarządcy nieruchomości, na których znajdują się tereny i obiekty służące do użytku publicznego, są zobowiązani do ustawienia na tych terenach lub przy tych obiektach koszy na odpady oraz systematyczne ich opróżnianie.

2. Placówki handlowe, gastronomiczne i inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zapewnić dodatkowe pojemniki w liczbie zapewniającej utrzymanie czystości w obrębie ich działania.

3. Usuwanie odpadów zgromadzonych w koszach oraz ich utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym ciąży na właścicielu bądź zarządcy nieruchomości.

VI. Zasady zbierania i wywozu odpadów komunalnych oraz nieczystości płynnych z nieruchomości

i terenów użytku publicznego

§ 7

1. Wywóz stałych odpadów komunalnych winien odbywać się zgodnie z harmonogramem określonym przez jednostkę wywozową, podanym do publicznej wiadomości.

2. Usuwanie nieczystości płynnych z nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe winno odbywać się z częstotliwością dostosowaną do pojemności zbiornika, aby nie dopuścić do jego przepełnienia.

3. Usuwanie z nieruchomości wielkogabarytowych odpadów komunalnych winno odbywać się okresowo, zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez jednostkę wywozową lub na indywidualne zlecenie właściciela (zarządcy) nieruchomości.

4. Wywóz odpadów gromadzonych w koszach ulicznych winno odbywać się w miarę ich zapełnienia.

5. Odpady powstałe w związku ze zgromadzeniami należy usuwać niezwłocznie po ich zakończeniu.

6. W okresie jesiennym podczas intensywnego opadania liści usuwa się je z częstotliwością niedopuszczającą do ich zalegania.

7. Usuwanie pryzm śniegu i lodu uprzątniętego z chodników i przystanków komunikacyjnych odbywa się w miarę potrzeb.

8. Usuwanie odpadów remontowych winno odbywać się niezwłocznie po zakończeniu prowadzonych robót budowlanych.

§ 8

1. Odbieranie stałych odpadów komunalnych z nieruchomości winno odbywać się bezpośrednio do zamkniętego nadwozia pojazdu specjalistycznego (śmieciarki) lub innym transportem w sposób zapobiegający rozpraszaniu tych odpadów w trakcie odbioru i transportu.

2. Zabrania się umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych gorącego żużla i popiołu oraz śniegu i lodu, a także odpadów niebezpiecznych.

3. Jednostka wywozowa ma prawo odmowy odbioru z nieruchomości stałych odpadów komunalnych zmieszanych z odpadami niebezpiecznymi lub niedozwolonymi do składowania na wysypisku odpadów.

4. Zabrania się spalania zarówno w pojemnikach, jak i na terenie otwartym jakichkolwiek odpadów komunalnych.

§ 9

1. W przypadku niemożności terminowego wykonania usługi z uwagi na złe warunki atmosferyczne lub inne okoliczności jednostka wywozowa jest zobowiązana do wywiezienia odpadów natychmiast po ustaniu przyczyn uniemożliwiających wykonanie usługi.

2. O okolicznościach, o których mowa w ust. 1, oraz dokładnym terminie wykonania usługi jednostka wywozowa powiadomi Burmistrza Miasta i Gminy Międzybórz oraz właścicieli nieruchomości, dla których świadczy przedmiotowe usługi.

§ 10

1. Selektywna zbiórka odpadów komunalnych prowadzona jest przez właścicieli nieruchomości bezpośrednio w gospodarstwach domowych do worków dostarczonych przez jednostkę wywozową bądź kontenerów ustawionych w miejscach publicznych.

2. Selektywna zbiórka winna się odbywać na grupy odpadów określone przez jednostkę wywozową, podane do publicznej wiadomości.

3. Zebrane posegregowane odpady są odbierane przez jednostkę wywozową według ustalonego harmonogramu.

§ 11

1. Na właścicieli nieruchomości gromadzących nieczystości płynne w zbiornikach bezodpływowych nakłada się obowiązek systematycznego ich opróżniania z częstotliwością wynikającą z pojemności zbiornika i ilości zużywanej wody.

2. Nieczystości ciekłe winny być usuwane przez podmioty uprawnione, na zlecenie właściciela nieruchomości, udzielone z wyprzedzeniem wykluczającym przepełnienie zbiornika bezodpływowego.

§ 12

1. Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązków określonych § 3 ust. 1 zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług jednostki wywozowej w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi.

2. W przypadku gdy właściciel nieruchomości nie udokumentuje korzystania z usług jednostki wywozowej w zakresie usuwania odpadów komunalnych lub wywozu własnym transportem stałych i płynnych odpadów komunalnych do miejsc wyznaczonych, Burmistrz Miasta Międzybórz zleci wykonanie wywozu nieczystości jednostce wywozowej za opłatą w wysokości rzeczywistych kosztów wykonania usługi.

VII. Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 13

1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do:

a) sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami, w tym w szczególności niepozostawiania ich bez nadzoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się
z niego,

b) poddawanie psa jeden raz w roku szczepieniu ochronnemu przeciw wściekliźnie.

2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może stać się niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.

§ 14

1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscu mało uczęszczanym i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

2. Zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych, bez zgody właściciela obiektu.

§ 15

1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub w innych pomieszczeniach budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki, skwery, zieleńce itp.

2. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.

VIII. Wymagania dotyczące utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych

z produkcji rolniczej

§ 16

Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się prowadzenie chowu drobiu i zwierząt gospodarskich, pod warunkiem, że:

a) powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane w sposób niepowodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i gruntowych,

b) hodowla nie będzie powodowała dla innych osób zamieszkujących na nieruchomości lub nieruchomościach sąsiednich uciążliwości takich jak hałas czy odór,

c) przestrzegane będą obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne.

IX. Zasady postępowania ze zwłokami zwierząt

§ 17

1. Zwłoki zwierzęce i ich części, jeżeli nie zachodzi podejrzenie o chorobę zakaźną, należy dostarczyć niezwłocznie do wyznaczonego miejsca ich składowania.

2. Miejsce, o którym mowa w ust. 1, wskazuje Powiatowy Lekarz Weterynarii w Oleśnicy, który określa jednocześnie związane z tym warunki.

3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, ciąży na posiadaczu zwłok, a jeżeli posiadacza takiego nie można ustalić – na podmiocie uprawnionym – wybranym przez Burmistrza Miasta i Gminy Międzybórz.

4. Postępowanie ze zwłokami zwierząt podejrzanych o chorobę zakaźną należy uzgadniać z właściwymi w tym zakresie służbami weterynaryjnymi.

X. Deratyzacja

§ 18

1. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do przeprowadzenia deratyzacji na terenie ich nieruchomości oraz w obiektach na nich zlokalizowanych.

2. Deratyzację zarządza Burmistrz Miasta i Gminy Międzybórz jednocześnie wyznaczając obszar i termin jej przeprowadzania.