Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Lubawka
na lata 2003 – 2007
Program obejmuje:
1. Prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne.
2. Analizę potrzeb oraz plany remontów i modernizacji wynikających ze stanu technicznego budynków i lokali z podziałem na kolejne lata.
3. Planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach.
4. Zasady polityki czynszowej.
5. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywanie zmiany w zakresie zarządzania zasobem gminy w kolejnych latach.
6. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
7. Wysokość wydatków kolejnych latach z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne.
8. Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności niezbędny zakres zmian lokali związanych z remontami budynków i lokali oraz planowaną sprzedaż lokali. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.
R o z d z i a ł 1
Prognoza dotycząca wielkości zasobu mieszkaniowego miasta i gminy Lubawka
1. Aktualne wielkości zasobu.
Wielkość zasobu mieszkaniowego gminy Lubawka w latach 1998 – 2002 prezentują poniższe tabele.
Zasoby mieszkaniowe gminy Lubawka w latach 1998 – 2002
tab. 1
Data |
Budynki komunalne nieobjęte wspólnotami mieszkaniowymi |
Budynki z lokalami mieszkaniowymi będące współwłasnością gminy w których funkcjonują wspólnoty |
||||
ogółem |
Z większym udziałem |
|||||
Gminy |
Osób fizycznych |
|||||
Małe wspólnoty |
Duże wspólnoty |
Małe wspólnoty |
Duże wspólnoty |
|||
31.12.1998 31.12.1999 31.12.2000* 31.12.2001 31.12.2002 |
271 220 201 180 166 |
73 88 92 105 115 |
54 53 32 45 46 |
6 1 23 23 30 |
13 30 27 23 27 |
– 4 10 14 12 |
* Dane za 2000 r. uwzględniają zmianę ustawy o własności lokali polegająca na zakwalifikowaniu jako “duże wspólnoty” – wspólnoty obejmujące powyżej 7 lokali, a nie jak to było wcześniej 10 lokali.
Ilość lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych
oraz budynkach wspólnot mieszkaniowych z udziałem
gminy Lubawka w latach 1998 – 2002
tab. 2
Data |
Ogólna liczba lokali w budynkach nieobjętych wspólnotami mieszkaniowymi |
Ogólna liczba lokali stanowiących własność gminy w budynkach w których występują wspólnoty mieszkaniowe |
Ogólna liczba lokali stanowiących własność osób fizycznych, a znajdujących się w budynkach z udziałem gminy |
31.12.1998 |
1295 |
267 |
111 |
31.12.1999 |
984 |
294 |
213 |
31.12.2000 |
885 |
340 |
225 |
31.12.2001 |
798 |
371 |
243 |
31.12.2002 |
694 |
424 |
265 |
Ilość lokali użytkowych w budynkach komunalnych
oraz w budynkach wspólnot mieszkaniowych udziałem gminy Lubawka
w latach 1998 – 2002
tab. 3
Data |
Ogólna liczba lokali w budynkach komunalnych |
Ogólna liczba lokali stanowiących własność gminy w budynkach wspólnot |
Ogólna liczba lokali stanowiących własność osób fizycznych znajdujących się w budynkach wspólnotach |
31.12.1998 |
85 |
10 |
15 |
31.12.1999 |
85 |
10 |
13 |
31.12.2000 |
43 |
39 |
14 |
31.12.2001 |
41 |
42 |
14 |
31.12.2002 |
34 |
46 |
17 |
Wykazanie ilości lokali użytkowych ma na celu przedstawienie zasobu, który integralnie oddziałuje na gospodarkę mieszkaniową, wykazane w dalszej części tego programu będzie miało wpływ na źródła finansowania zasobami mieszkaniowymi
2. Prognoza dotycząca wielkości zasobu w latach przyszłych. Planowaną wielkość zasobu w latach 2003–2007 prezentuje poniższa tabela. Zakłada się, iż w związku ze sprzedażą średnio około 50 lokali mieszkalnych rocznie, w każdym z lat objętych programem powstanie około 10 nowych wspólnot mieszkaniowych z udziałem gminy, jednocześnie gmina przestanie być członkiem około 5 wspólnot mieszkaniowych, w których wszystkie lokale staną się własnością osób fizycznych.
Przewidywane zasoby mieszkaniowe gminy Lubawka
w latach 2003 – 2007
tab. 4
Data |
Liczba budynków komunalnych z komunalnymi lokalami mieszkalnymi, w których nie funkcjonują wspólnoty mieszkaniowe |
Budynki z lokalami będące współwłasnością gminy, w których funkcjonują wspólnoty mieszkaniowe |
||
Ogółem |
Małe wspólnoty |
Duże wspólnoty |
||
31.12.2003 |
161 |
120 |
78 |
42 |
31.12.2004 |
156 |
125 |
82 |
43 |
31.12.2005 |
151 |
130 |
86 |
44 |
31.12.2006 |
146 |
135 |
90 |
45 |
31.12.2007 |
141 |
140 |
96 |
44 |
3. Lokale socjalne.
Aktualnie gmina Lubawka dysponuje 60 lokalami socjalnymi.
W latach kolejnych zakładany jest wzrost liczby lokali o takim charakterze:
* w roku 2003 – do 65
* w roku 2004 – do 70
* w roku 2005 – do 75
* w roku 2006 – do 80
* w roku 2007 – do 85
Liczba lokali socjalnych tworzona będzie ze starego zasobu mieszkalnego.
Brak jest aktualnie danych o możliwości tworzenia – budowy – nowych lokali socjalnych, których ze względu na duże bezrobocie i zadłużenie społeczeństwa będzie naturalna potrzeba.
W związku z prawidłowym funkcjonowaniem wspólnot mieszkaniowych należy tworzyć lokale socjalne w budynkach, w których brak jest zainteresowania wykupem lokali mieszkalnych.
R o z d z i a ł 2
Analiza potrzeb oraz plany remontów i modernizacji wynikających ze stanu technicznego budynków
i lokali z podziałem na kolejne lata
1. Wśród budynków stanowiących własność gminy Lubawka i budynków, w których funkcjonują wspólnoty mieszkaniowe, z udziałem gminy:
88% zostało wybudowanych przed 1945 rokiem,
10% zostało wybudowanych w latach 1945 – 1960,
2% zostało wybudowanych po 1960 roku.
W zasobach mieszkalnych gminy brak jest budynków nowo wybudowanych o pełnym standardzie technicznym z pełnym wyposażeniem.
Zbudowanych według nowych technologii. Wszystkie budynki są podłączone do sieci elektrycznej.
80% – do sieci wodociągowej
55% – do sieci kanalizacji miejskiej
60% – do sieci gazowej
Według opinii Zakładu Budżetowego Gospodarki Mieszkaniowej (zarządcy) wszystkie budynki wybudowane przed 1945 r. wymagają remontów, w tym około 60% kwalifikuje się do remontu kapitalnego.
W najgorszym stanie znajdują się budynki położone na terenie Chełmska Śląskiego pochodzące w większości z XVII–XIX wieku. Stopień zużycia technicznego sięga 80%.
W znacznej części spośród tych budynków remonty kapitalne są ekonomicznie nieuzasadnione, jednakże należy mieć na uwadze fakt, że 179 budynków w gminie znajduje się pod nadzorem konserwatora zabytków.
Nakłady remontowe poniesione przez gminę Lubawka w budynkach mieszkalnych znajdujących się
w zarządzie Zakładu Budżetowego Gospodarki Mieszkaniowej w latach 1999-2002 wynosiły:
tab. 5
|
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Remonty budynków częściowe |
738.000 |
404.500 |
455.000 |
450.000 |
Remonty lokali mieszkalnych |
77.000 |
23.000 |
38.000 |
51.000 |
Koszty eksploatacji |
558.000 |
594.500 |
789.500 |
881.000 |
Według szacunku ZBGM w latach 2003–2007 wydatki na remonty gminnego zasobu mieszkaniowego gwarantujące utrzymanie jego dzisiejszego stanu, muszą wynosić 700.000 zł rocznie (utrzymanie nieruchomości w stanie niepogorszonym).
Z tego 70.000 zł powinno zostać przeznaczone na remonty mieszkań i przygotowanie lokali socjalnych oraz około 100.000 zł na odnawianie systematyczne elewacji budynków.
Przy kalkulowaniu powyższej wartości założono, że brak będzie środków na prowadzenie remontów kapitalnych budynków, co jest spowodowane również pośrednio brakiem lokali zastępczych.
Spadek nakładów remontowych w kolejnych latach rocznie w stosunku do lat poprzednich pozwoli jedynie na zachowanie status quo.
Polepszenie stanu technicznego gminnego zasobu mieszkaniowego wymaga dalszych inwestycji, a przede wszystkim budowy nowych lokali mieszkalnych i lokali socjalnych. Natomiast lokale o obniżonej wartości zmodernizować w celu uzyskania wyższego standardu, a zatem wyższego czynszu najmu, bez stosowania tak znacznych zniżek za stan techniczny i wyposażenie lokalu opisanych w zasadach polityki czynszowej gminy Lubawka.
R o z d z i a ł 3
Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach
1. Sprzedaż mieszkań i lokali użytkowych z gminnego zasobu gminy Lubawka odbywa się na podstawie przepisów:
– ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
– ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali,
– uchwały Rady Miejsko-Gminnej nr XXV/159/98 z dn. 17.04.1998 r.
– uchwały Rady Miejsko-Gminnej nr XXXII/199/2001 z dn. 25.01.2001 r.
– uchwały Rady Miejsko-Gminnej nr XXXV/214/2001 z dn.26.04.2001 r.
– uchwały Zarządu Miasta i Gminy nr 145/97 z dn.8.05.1997 r.
W sprawie zasad sprzedaży lokali mieszkalnych będących w zasobach mienia komunalnego oraz w sprawie zasad sprzedaży nieruchomości stanowiących budynki będące w zasobach mienia komunalnego.
A także stosowania ulg przy sprzedaży tych lokali w drodze bezprzetargowej oraz ustalania pierwszej opłaty
i wysokości opłat rocznych (rat), a także opłat rocznych za wieczyste użytkowanie gruntu pod tymi nieruchomościami wraz ze zmianami
Sprzedaż lokali w poszczególnych latach obrazuje poniższa tabela:
tab. 6
Sprzedaż |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
|||||
|
ilość |
wartość w tys. zł |
ilość |
wartość w tys. zł |
ilość |
wartość w tys. zł |
ilość |
wartość w tys. zł |
ilość |
wartość w tys. zł |
1. Lokale-mieszkalne 2. Budynki-mieszkalne |
40 – |
67,2 – |
45 1 |
81,0 5,0 |
45 1 |
86,4 4,8 |
50 – |
102,0 – |
55 – |
112,2 – |
3. Dochód ze sprzeda- ży (w tys. zł) |
67,2 |
86,0 |
90,8 |
102,0 |
112,2 |
W latach 2003–2007 ze względu na korzystne dla nabywców rozwiązania zawarte w przywołanych uchwałach Rady Miejsko-Gminnej w Lubawce planuje się sprzedaż średnio 45-50 lokali mieszkalnych rocznie.
Po uwzględnieniu wszelkich ulg i bonifikat cena sprzedaży jednego lokalu mieszkalnego wynosi obecnie średnio około 1680 zł, przy sprzedaży w okresie 2003–2007 około 230 lokali i budynków, po uwzględnieniu wzrostu wartości rynkowej nieruchomości w naszym okręgu, dochód gminy wyniesie z tego tytułu około 458.200 zł.
R o z d z i a ł 4
Zasady polityki czynszowej
Zasady polityki czynszowej określone zostały w uchwale nr XLVI/281/2002 z dnia 31 stycznia 2002 r. i wprowadzonych zmian uchwałą nr XLVIII/290/2002 z dnia 28 marca 2002 r.
R o z d z i a ł 5
Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład
mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie
zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy kolejnych latach
Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 21 czerwca o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego celu tworzenia warunków do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej, co należy do zadań własnych gminy, gmina może tworzyć i posiadać zasób mieszkaniowy.
W skład tego zasobu wchodzą lokale stanowiące własność gminy albo komunalnych osób prawnych lub spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem gminy (z wyjątkiem towarzystw budownictwa społecznego), a także lokale pozostające w posiadaniu samoistnym tych podmiotów.
Aktualnie budynki i lokale wchodzące w skład gminnego zasobu lokalowego gminy Lubawka (również lokale w budynkach wspólnot mieszkaniowych są zarządzane przez ZBGM w Lubawce z kilkoma zaledwie wyjątkami).
Zakład Budżetowy Gospodarki Mieszkaniowej w Lubawce działa w oparciu:
– uchwała nr V/43/94 Rady Miejsko-Gminnej w Lubawce z dn. 16 grudnia 1994 r. w sprawie reorganizacji Zakładu Budżetowego Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubawce.
W miejsce dotychczasowego ZBGKiM utworzone zostały:
1. Zakład Budżetowy Gospodarki Mieszkaniowej w Lubawce
2. Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej w Lubawce
3. Zakład Budżetowy Wodociągów i Kanalizacji w Lubawce
Podstawę działania, zakres rzeczowy kompetencji zakładów stanowi ich statut, który nadaje Rada Miasta i Gminy.
Statut zakładu stanowi, iż zadaniem ZBGM jest bieżące zaspokajanie potrzeb miasta w zakresie między innymi gospodarki mieszkaniowej. Wśród szczególnych zadań wymienia:
– zarząd budynkami mieszkalnymi i mieszkalno-użytkowymi,
– najem lokali mieszkalnych i użytkowych wchodzących w skład powierzonej substancji,
– powierzenie dokumentacji technicznej budynków komunalnych oraz wykonanie remontów powierzonej substancji,
– eksploatacja kotłowni lokalnych.
R o z d z i a ł 6
Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach oraz wysokość wydatków podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest
jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne
1. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej.
Podstawowym źródłem finansowania gospodarki mieszkaniowej gminy winny być wpływy z czynszu za lokale mieszkalne wchodzące w skład zasobu, uzupełniane wpływami z czynszu za lokale użytkowe, wpływami ze sprzedaży lokali oraz ewentualnie środkami pochodzącymi z innych źródeł.
Przy założeniu, iż ściągnięcie czynszu za lokale mieszkalne i użytkowe utrzyma się w latach 2003 – 2007 na poziomie obecnym, tj. około 80%, wpływy z tego tytułu będą następujące:
tab. 7
Wpływy z czynszu za lokale mieszkalne w latach 2002 – 2007 |
||
Lp. |
Kolejne lata |
Wpływy z lokali mieszkalnych w tys. zł |
1 |
2002 |
735,5 |
2 |
2003 |
673,6 |
3 |
2004 |
659,6 |
4 |
2005 |
749,5 |
5 |
2006 |
602,9 |
6 |
2007 |
586,0 |
tab. 8
Wpływy z czynszu za lokale użytkowe w latach 2003 – 2007 |
||
Lp. |
Kolejne lata |
Wpływy z lokali użytkowych w tys. zł |
1 |
2002 |
277,3 |
2 |
2003 |
289,4 |
3 |
2004 |
281,4 |
4 |
2005 |
285,6 |
5 |
2006 |
288,5 |
6 |
2007 |
291,4 |
Wykazane wpływy z czynszów za lokale mieszkalne zostały skalkulowane przy założeniu, iż zasób lokalowy będzie się zmniejszał w latach 2003 – 2007 w sposób poniżej wskazany (tj. średnio o 50 lokali rocznie), a podwyżki stawek czynszowych dokonywane będą na zasadach określonych w uchwale Rady Miejsko-Gminnej nr XLVI/281/2002 z dn. 31 stycznia 2001 r. w sprawie ustalenia zasad polityki czynszowej dla mieszkaniowego zasobu gminy Lubawka.
Wpływy z lokali użytkowych, stanowiące dodatkowe źródło dochodu, zostały skalkulowane przy założeniu, iż nie będą one nadmiernym przedmiotem zbycia przy stosowaniu:
– uchwały Rady Miejsko-Gminnej nr XXV/159/98 z dn. 17.04.1998 r.
– uchwały Zarządu Miasta i Gminy nr 145/97 z dn. 8.05.1997 r.
Ze sprzedaży na warunkach ogólnych wyłączono lokale użytkowe znajdujące się w strefie centrum miasta Lubawka.
Planowane wpływy ze sprzedaży lokali i budynków mieszkalnych wynoszą w analizowanym okresie 2003 – 2007 łącznie około 458.200 zł, co daje rocznie około 92.000 zł.
Dodatkowo, poza wskazanymi powyżej źródłami finansowymi, gmina Lubawka przeznaczy z innych źródeł w latach 2003–2007 rocznie w ramach dopłaty do eksploatacji na gospodarkę mieszkaniową kwotę około 300.000 zł do 400.000 zł.
Przy powyższych założeniach środki przeznaczone na gospodarkę mieszkaniową w gminie Lubawka wynoszą w latach 2003–2007 odpowiednio:
tab. 9
Dochody |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
2007 r. |
Lokale mieszkalne |
673,6 |
659,6 |
649,5 |
602,9 |
586,0 |
Lokale użytkowe |
289,4 |
281,4 |
285,6 |
288,5 |
291,4 |
Wspólnoty mieszk. |
138,0 |
160,0 |
160,0 |
200,0 |
200,0 |
Dotacje budżetowe |
412,7 |
392,0 |
430,0 |
450,0 |
492,0 |
Ogółem dochody |
1 513,7 |
1 493,0 |
1525,1 |
1541,4 |
1569,4 |
Środki te zostaną uzupełnione kwotami wyegzekwowanymi od najemców zalegających z uiszczeniem czynszu i innych opłat.
Wysokość środków z tego tytułu jest trudna do oszacowania, nie będzie to jednak wielkość istotna z punktu widzenia finansowego całości gospodarki mieszkaniowej.
R o z d z i a ł 7
Wydatki związane z gminnym zasobem mieszkaniowym
Gmina Lubawka przy założeniu, iż zarządcą w całości gminnego zasobu będzie podmiot do tego powołany, ponosić będzie wydatki z następujących tytułów:
·
koszty eksploatacji i zarządzania budynkami stanowiącymi wyłączną własność gminy,·
koszty eksploatacji i zarządzania lokalami stanowiącymi własność gminy, a znajdującymi się w budynkach gdzie istnieją wspólnoty mieszkaniowe oraz koszty eksploatacji i zarządu częściami wspólnymi budynków gdzie znajdują się lokale,·
koszty zaliczek remontowych we wspólnotach mieszkaniowych,·
koszty remontów budynków i lokali stanowiących wyłączną własność gminy.Koszty zarządzania gminnym zasobem mieszkaniowym ujęte są w całości kosztów ZBGM z możliwością organizacyjno-prawną utworzenia nowego przedmiotu zarządzającego, co pociąga za sobą odmienny sposób wzajemnych rozliczeń między gminą a zarządcą, wskazane poniżej koszty utrzymania gminnego zasobu mieszkaniowego zostały oszacowane jedynie w pewnym przybliżeniu.
a. Koszty eksploatacji i zarządzania budynkami stanowiącymi wyłączną własność gminy oraz znajdującymi się w tych budynkach lokalami oszacowano na około 1.375.000 zł w roku 2003. Wydatki gminy ze względu na sprzedaż lokali w latach następnych ulegać będą redukcji, by w roku 2007 oscylować wokół 1.369.400 zł.
b. Koszty eksploatacji i zarządzania budynkami i lokalami stanowiącymi własność gminy, będących w zarządzie zakładu ukształtują się na poziomie około 1.569.400 zł. Koszty te utrzymają się na zbliżonym poziomie do roku 2007. Co prawda przy sprzedaży lokali gminnych w budynkach wspólnot, szczególnie ostatnich lokali, przewidziane są znaczne bonifikaty i stąd liczba takich lokali wciąż się zmniejsza, jednakże sprzedaż lokali dotyczy także budynków, w których dotąd wspólnoty mieszkaniowe nie funkcjonowały. W rezultacie powierzchnia lokali gminnych w budynkach wspólnot utrzyma się na zbliżonym poziomie.
c. Koszty zaliczek na fundusz remontowy we wspólnotach mieszkaniowych zostały wyliczone w oparciu o średnie zaliczki uiszczone we wspólnotach przez prywatnych właścicieli. I tak w roku 2003 ogólna kwota przeznaczona przez gminę na zaliczki remontowe we wspólnotach wynieść winna około 7.000 zł. Wspólnoty w obecnej sytuacji ekonomicznej niechętnie wyrażają wolę gromadzenia środków na wydzielonym rachunku funduszu remontowego. W latach kolejnych wydatki z tego tytułu utrzymają się na zbliżonym poziomie, przy założeniu, iż wspólnoty mieszkaniowe nie podejmą uchwał w sprawie ich podwyższenia.
d. Koszty remontów budynków i lokali stanowiących wyłączną własność gminy zostały oszacowane powyżej. Wskazana kwota średnio 625.000 zł rocznie gwarantuje jedynie utrzymanie stanu obecnego (w którym 60% substancji wymaga remontów kapitalnych).
e. Koszty nieuiszczonych przez najemców opłat za media obciążą bezpośrednio dostawców (odrębne umowy z dostawcami).
tab. 10
Wydatki |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
2007 r. |
Eksploatacja |
840,6 |
733,0 |
725,1 |
701,4 |
669,4 |
Remonty |
545,1 |
600,0 |
640,0 |
640,0 |
700,0 |
Zarząd nieruch. wspól. |
138,0 |
160,0 |
160,0 |
200,0 |
200,0 |
Ogółem wydatki |
1 513,7 |
1 493,0 |
1 525,1 |
1 541,4 |
1 569,4 |
R o z d z i a ł 8
Opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację
gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy
Wśród działań mających na celu poprawę wykorzystania i realizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Lubawka wymienić należy przede wszystkim:
1. Utrzymanie wysokich bonifikat przy sprzedaży ostatnich lokali gminnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych oraz przy jednoczesnym wykupie wszystkich lokali gminnych w danym budynku. Taka polityka pozwala zmniejszyć zaangażowanie gminy we wspólnotach mieszkaniowych.
2. Podjęcie prac nad określeniem zasad planowej sprzedaży lokali użytkowych.
3. Określenie dokładnych kosztów zarządzania zasobem przez podmiot do tego powołany.
4. Podjęcie próby formalnego wyodrębnienia pewnego zasobu budynków z przeznaczeniem lokali w nich posadowionych na lokale socjalne.
W latach kolejnych liczba lokali socjalnych powinna systematycznie wzrastać.
Warunkiem powodzenia w rozwiązaniu problemów mieszkaniowych jest tworzenie właściwej polityki Państwa w zakresie między innymi dotowania, co pozwoli gminie w oparciu o własny budżet i otrzymaną dotację celową tworzyć warunki dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.