114 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KARPACZU z dnia 28 października 2003 r. w sprawie zasad przejęcia przez miasto Karpacz obowiązków w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz wprowadzenia powszechnej zryczałtowanej opłaty Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142 z 2001 r., poz. 1591 z późn. zm.), w związku z art. 65 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88, poz. 985 z późn,. zm.) oraz z art. 6a i 6b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje: |
§ 1
1. Z dniem 1 stycznia 2004 r. Rada Miejska w Karpaczu wprowadza odpłatne przejęcie od właścicieli nieruchomości obowiązku w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
2. Z tytułu przejęcia obowiązków, o których mowa w pkt 1, wprowadza się na terenie miasta Karpacza z dniem 1 stycznia 2004 r. powszechną zryczałtowaną opłatę.
3. Obowiązek uiszczania opłaty ustala się na podstawie pozytywnego wyniku referendum gminnego, które odbyło się w dniu 27 października 2002 r. Wyniki referendum zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 2
1. Do uiszczania powszechnej zryczałtowanej opłaty, zobowiązany jest każdy, kto swym działaniem przyczynia się do powstania odpadów komunalnych, a przede wszystkim osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, które na terenie miasta Karpacza:
1) są właścicielami lub samoistnymi posiadaczami zabudowanych nieruchomości,
2) posiadają bez tytułu prawnego nieruchomości zabudowane,
3) są użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych,
4) posiadają tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub faktycznie zajmują lokal mieszkalny bez tytułu prawnego,
5) są posiadaczami zależnymi lub zarządzają nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa lub Gminy, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem albo z zarządu ustanowionego przez właściciela,
6) prowadzą działalność gospodarczą.
2. Opłatę za osoby wynajmujące lokal mieszkalny na okres powyżej 2 miesięcy uiszczają właściciele lub samoistni posiadacze lokali mieszkalnych.
§ 3
1. Usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych świadczyć będzie odpłatnie na polecenie lub w oparciu o umowę zawartą przez Burmistrza Miasta Karpacza jednostka organizacyjna posiadająca uprawnienia wynikające z uchwały nr 156/MCCXCII/02 Zarządu Miasta Karpacza z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług zbierania i transportu odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
2. Zasady odbioru odpadów komunalnych określone są na zasadach zawartych w uchwale nr XLII/314/01 z późn. zm. Rady Miejskiej Karpacza z dnia 27 października 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku w mieście.
3. Harmonogram odbierania odpadów komunalnych zostanie ustalony w późniejszym terminie przez Burmistrza Miasta Karpacza i zostanie przedstawiony Radzie Miejskiej do zatwierdzenia.
4. Koszty odbierania odpadów komunalnych ustalone będą w oparciu o przedstawiona przez jednostkę organizacyjną ofertę, a koszty składowania odpadów na wysypisku w oparciu o przedstawione kserokopie faktur.
§ 4
1. Ustala się normatywną ilość stałych odpadów komunalnych gromadzonych przez wytwórców odpadów w przeliczeniu na jeden miesiąc:
1) dla gospodarstw domowych
– 0,110 mł na jednego mieszkańca,
2) dla hoteli, pensjonatów, domów wczasowych,
– 0,058 mł na jedno łóćko, przy czym opłata uzależniona jest od skali obłożenia ośrodka świadczącego usługi noclegowe, jednak nie mniej niż 30%.
Stawka będzie corocznie weryfikowana.
3) dla szkół i przedszkoli
– 0,019 mł na 1 osobź,
4) dla lokali gastronomicznych
– 0,044 mł za kaćdy m˛ powierzchni usługowo--handlowej,
5) dla lokali handlowych i usługowych
– 0,052 mł za kaćdy m˛ powierzchni usługowo--handlowej,
6) dla pól kempingowych
– 0,110 mł na jedno miejsce kempingowe, przy czym opłata dotyczy sezonu letniego (lub jednemu kwartału ). Stawka będzie corocznie weryfikowana.
7) dla innych rodzajów działalności
– 0,022 mł na kaćdą zatrudnioną osobź.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/31/03 z dnia 26 listopada 2003 r. stwierdzono nieważność § 4 ust. 1),
§ 5
1. Organem uprawnionym do naliczania opłaty jest Burmistrz Miasta Karpacza. Opłata naliczana jest w drodze decyzji administracyjnej na dany rok kalendarzowy.
2. Ustala się stawkę bazową za usuwanie 1 mł odpadów komunalnych w wysokości 51,79 zł.
3. Podstawę naliczenia opłaty stanowi:
a) 100% bazowej stawki opłaty ustalonej w § 5 pkt 2 i normatywu odpadów komunalnych określonych w § 4 pkt 1,
b) 125% bazowej stawki i normatywu odpadów komunalnych określonych w pkt 2 dla wydzielonego obszaru części gminy na podstawie uchwały nr 156/MCCXCIII/02 Zarządu Miasta Karpacza z dnia 29 stycznia 2002 r.
4. Wysokość opłaty ustalana jest na podstawie kalkulacji kosztów gospodarki odpadami na dany rok na podstawie roku obrachunkowego poprzedzającego wprowadzenie nowej stawki. Kalkulacja kosztów gospodarki odpadami obejmuje koszty, o których mowa w § 3 pkt 4.
5. Burmistrz miasta odstępuje od naliczania opłaty dla osób przebywających poza miejscem zamieszkania powyżej 1 miesiąca albo prowadzących działalność gospodarczą, jeżeli została ona zawieszona. Dokumentami potwierdzającymi pobyt osoby poza miejscem zamieszkania albo zawieszenia działalności i dającymi podstawę do odstąpienia są w szczególności:
1) dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający pobyt poza stałym miejscem zamieszkania,
2) zaświadczenie WKU (Wojskowa Komenda Uzupełnień), jednostek wojskowych, uczelni, szkół, internatów zakładów pracy i innych jednostek organizacyjnych potwierdzających czasowe w nich przebywanie osób zameldowanych na pobyt stały na terenie miasta Karpacza,
3) kserokopie formularza ZWPA i ZWA, które dotyczą wyrejestrowania prowadzonej działalności gospodarczej oraz wyrejestrowania płaconych składek za pracowników w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.
6. Odpłatność za normatywną ilość odpadów komunalnych oraz wyposażenia nieruchomości w pojemniki wpłacana będzie na wskazane konto do dnia 10–go każdego miesiąca danego roku kalendarzowego.
7. Opłata, o której mowa w pkt 2, ulegnie obniżeniu o 2% w przypadku wprowadzenia systemu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie nieruchomości wykorzystywanej na cele mieszkalne.
8. Opłaty nieuiszczone w terminach wskazanych w uchwale za odbieranie odpadów komunalnych podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie określonym w przepisach o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
9. Podmioty, o których mowa w § 2, zobowiązane są do złożenia w Urzędzie Miejskim w Karpaczu deklaracji, na podstawie której będzie naliczana opłata w terminie 14 dni od dnia otrzymania deklaracji (zał. nr 1 do uchwały).
10. Obowiązek uiszczania opłaty wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
11. Burmistrz Miasta może umorzyć powstałą zaległość stosując uchwałę Rady Miejskiej w Karpaczu w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jednostek organizacyjnych Miasta Karpacza z tytułu należności dla których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz udzielania innych ulg w spłacie tych należności.
§ 6
Paragraf 5 pkt 7 zacznie obowiązywać z chwilą wprowadzenia na terenie Gminy Karpacz systemu segregacji odpadów komunalnych.
§ 7
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Karpacza.
§ 8
Uchwała w chodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega ogłoszeniu na tablicach Urzędu Miejskiego w Karpaczu.
PRZEWODNICZĄCY |
RADY MIEJSKIEJ |
VIOLETA DERECZENIK |