JEDNOLITY TEKST UCHWAŁY

Rady Gminy w Jemielnie

nr XIII/68/03

z dnia 30 września 2003 r.

w sprawie uchwalenie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2003–2007 oraz zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej gminy Jemielno.

Uchwałę Rady Gminy w Jemielnie nr XIII/68/03 z dnia 30 września 2003 r. częściowo zmieniono uchwałą Rady Gminy w Jemielnie nr XV/86/03 z dnia 1 grudnia 2003 r.

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 9 litera “a” i pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 3, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z dnia 2002 r. Nr 142, poz. 1591 z późniejszymi zmianami) oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminnym i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 z późniejszymi zmianami)

R o z d z i a ł I

Przepisy ogólne

§ 1

Uchwała określa zasady postępowania w zakresie zaspokojania mieszkaniowych potrzeb wspólnoty samorządowej Gminy Jemielno, zasady gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy.

§ 2

Ilekroć w uchwale mowa jest o:

Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 czerwca 2002 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 71, poz. 733 z późniejszymi zmianami).

Zasobie – należy przez to rozumieć mieszkaniowy zasób Gminy Jemielno.

Wartości odtworzeniowej lokalu – należy przez to rozumieć iloczyn powierzchni użytkowej lokalu i wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Wójcie Gminy – należy przez to rozumieć Wójt Gminy Jemielno.

Dochodzie – należy przez to rozumieć dochód określony w art. 3 i 4 ustawy o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 roku Nr 71, poz. 734 z późn. zm.).

R o z d z i a ł II

Prognoza wielkości oraz stanu technicznego zasobu

§ 3

1. Prognozowany stan wielkości zasobu przedstawia poniższa tabela; przedstawione wielkości są prognozą na koniec poszczególnych lat, odnoszą się do wielkości zasobu z końca 2002 roku, która wynosiła 28 lokali mieszkalnych ogółem.

ROK

2003

2004

2005

2006

2007

Liczba lokali mieszkalnych ogółem

28

26

24

23

22

Lokale socjalne

Lokale mieszkalne

26

24

22

21

20

Lokale służbowe na czas pracy

2

2

2

2

2

Powierzchnia użytkowa
w m2

1.760,03

1.656,63

1.547.03

1.452,13

1.401,13

2. Stan techniczny zasobu mieszkaniowego uzależniony jest od wieku budynków, przeprowadzanych w przeszłości remontów oraz od stanu utrzymania. Zasób mieszkaniowy znajduje się zarówno w budynkach będących w całości własnością gminy jak również w budynkach, w których wyodrębniono własność lokali oraz oddane w użyczenie przez Starostę Górowskiego.

Generalnie należy stwierdzić, że stan techniczny większości budynków jest zły z uwagi na ich wiek i brak w przeszłości przeprowadzenia niezbędnych remontów. Aktualną strukturę budynków pod względem ich wieku przedstawia poniższa tabela;

Lp.

Wiek budynku

%

Ilość

1.

do 50 lat

22

4

2.

od 50–100 lat

78

14

3.

powyżej 100 lat

 

razem

100

18

3. Stan techniczny budynków lub poszczególnych elementów wskazują na konieczność przeprowadzenia remontów i modernizacji w zakresie remontów elewacji, dachów, instalacji wodno-kanalizacyjnej. W lokalach wykonywane będą roboty związane z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej oraz inne roboty, które obciążają wynajmującego. Należy przyjąć zasadę, że we wszystkich budynkach, gdzie pozwolą warunki techniczne należy odchodzić od ogrzewania piecowego na centralne ogrzewanie.

R o z d z i a ł III

Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji zasobu mieszkaniowego

§ 4

1. Analiza struktury wielu budynków, w których znajduje się zasób mieszkaniowy wskazuje, że 78% budynków znajduje się w użytkowaniu powyżej 50 lat. Tylko 22% budynków zasobu jest młodsza niż 50 lat, ale stosowane w okresie ich budowy technologie powodują, iż także w tych budynkach należy przewidzieć nakłady na ich modernizacje.

2. Jako priorytetowe uznaje się remonty przeprowadzane na podstawie art. 70 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane tj. wynikające z wymogów bezpieczeństwa dla życia i zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, a w szczególności instalacji elektrycznej, drożności i szczelności przewodów wentylacyjnych, dymowych i spalinowych.

3. Jako standard docelowy uznaje się przeprowadzenie remontów zmierzających do poprawy warunków technicznych i funkcjonalności zasobu zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, a nie remontów o charakterze zachowawczym.

4. Sposób wykorzystania planowanych środków finansowych na poszczególne zadania remontowe wynikające z analizy potrzeb w kolejnych latach obowiązuje poniższa tabela:

Lp.

Nazwa zadania

2003

2004

2005

2006

2007

1.

Roboty dekarskie

2

3

3

3

3

2.

Elewacje

1

2

3

3

2

3.

Klatki schodowe

0

1

1

0

0

4.

Roboty kominowe

1

2

2

2

2

5.

Instalacje elektryczne

1

1

1

1

1

6.

Stolarka budowlana

1

2

2

2

2

7.

Instalacje wodno-kanalizacyjne

1

3

3

0

0

8.

Roboty zduńskie

0

0

0

0

0

 

5. W celu utrzymania należytego stanu technicznego budynków ustala się priorytety działań remontowych wynikających z analizy potrzeb, które obejmują w szczególności:

    1. termomodernizację budynków ze szczególnym uwzględnieniem dociepleń ścian i dachów,
    2. modernizację wentylacji,
    3. remont instalacji wodno-kanalizacyjnej i elektrycznej.

6. Wójt ustala corocznie plany koniecznych remontów uwzględniających priorytety w pkt 5.

7. Dokonane remonty pozwolą na utrzymanie zasobu w stanie co najmniej niepogorszającym, a przy ich syntetycznej realizacji doprowadzą do poprawy stanu technicznego zasobu.

R o z d z i a ł IV

Planowana sprzedaż lokali

§ 5

Ustala się prognozowaną sprzedaż lokali z gminnego zasobu mieszkaniowego w poszczególnych latach:

1

2003

2

2004

2

3

2005

2

4

2006

1

5

2007

1

Zasady sprzedaży lokali z gminnego zasobu mieszkaniowego reguluje odrębna uchwała Rady Gminy Jemielno.

R o z d z i a ł V

Zasady polityki czynszowej

§ 6

1. Ustala się stawkę bazową za jeden metr kwadratowy powierzchni użytkowej lokalu w wysokości 0,6 % wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych – ogłaszanego w obwieszczeniu Wojewody Dolnośląskiego.

2. Dla potrzeb ustalenia wysokości wymiaru czynszu obszar gminy dzieli się na dwie strefy mieszkaniowe. Do strefy pierwszej zalicza się wsie położone przy drodze głównej, mające na swoim terenie zlokalizowany przystanek autobusowy oraz odległość od sklepu nie większa niż dwa kilometry. Do strefy drugiej zalicza się miejscowości niespełniające choćby jednego z warunków wyżej wymienionych.

3. Do pierwszej strefy mieszkaniowej zalicza się wsie: Luboszyce, Jemielno, Lubów, Zdziesławice i Psary. Wszystkie pozostałe wsie na terenie gminy zalicza się do drugiej strefy mieszkaniowej.

4. W obu strefach mieszkaniowych wysokość wymiaru czynszu uzależnia się od stanu technicznego budynku oraz urządzeń w nim zainstalowanych, przy czym uznaje się, że budynki wybudowane po 1 stycznia 1954 r. oraz oddane do użytku po kapitalnym remoncie są w dobrym stanie technicznym. Pozostałe budynki uznaje się za będące w gorszym stanie technicznym.

§ 7

Za najem lokalu w pierwszej strefie mieszkaniowej ustala się wysokości czynszu:

a) gdy lokal wraz z urządzeniami jest w dobrym stanie technicznym, a nadto jest wyposażony w instalację wodno-kanalizacyjną, łazienkę, wc, ogrzewanie z kotłowni osiedlowej, z której doprowadzona jest do lokalu również ciepła woda – w wysokości pełnej stawki bazowej. Gdy lokal jest wyposażony w urządzenia o których mowa wyżej, lecz jest w gorszym stanie technicznym – wysokość czynszu obniża się o 1% w stosunku do stawki bazowej.

b) gdy lokal wraz z urządzeniami jest w dobrym stanie technicznym, a nadto wyposażony jest w urządzenia wodociągowe, łazienkę, wc, (lub jedno z tych urządzeń) ogrzewanie z kotłowni domowej lub piec etażowy – w wysokości obniżonej o 4 % w stosunku do stawki bazowej. Za lokal tak samo wyposażony, lecz znajdujący się w budynku w gorszym stanie technicznym – wysokość czynszu obniża się o 5% w stosunku do stawki bazowej.

c) gdy lokal wraz z urządzeniami jest w dobrym stanie technicznym, a nadto jest wyposażony w urządzenia wodociągowe, łazienkę, wc (lub jedno z tych urządzeń) i węglowe piece grzewcze – wysokość czynszu obniża się o 6% w stosunku do stawki bazowej. Natomiast gdy lokal jest wyposażony w urządzenia ,o których mowa wyżej lecz jest w gorszym stanie technicznym – wysokość czynszu obniża się o 7% stosunku do stawki bazowej.

d) gdy lokal znajduje się w budynku będącym w gorszym stanie technicznym, a wyposażony jest tylko w węglowe piece grzewcze – wysokość czynszu obniża się o 9% w stosunku do stawki bazowej.

§ 8

W miejscowościach położonych w drugiej strefie mieszkaniowej obniża się czynsz w stosunku do stawki bazowej:

a) gdy lokal wraz z urządzeniami jest w dobrym stanie technicznym, a nadto wyposażony jest w instalację wodno-kanalizacyjną, łazienkę, wc, ogrzewanie z kotłowni osiedlowej, z której doprowadzana jest do lokalu również ciepła woda – o 11%. Natomiast gdy lokal jest wyposażony w urządzenia, o których mowa wyżej, lecz jest w gorszym stanie technicznym – wysokość czynszu obniża się o 12% w stosunku do stawki bazowej,

b) gdy lokal wraz z urządzeniami jest w dobrym stanie technicznym, a nadto wyposażony jest w urządzenia wodociągowe, łazienkę, wc, (lub jedno z tych urządzeń), ogrzewanie z kotłowni domowej, lub piec etażowy – o 14%. Natomiast gdy lokal jest wyposażony w urządzenia, o których mowa wyżej, lecz jest w gorszym stanie technicznym – wysokość czynszu obniża się o 15% w stosunku do stawki bazowej,

c) gdy lokal wraz z urządzeniami jest w dobrym stanie technicznym, a nadto wyposażony jest w urządzenia wodociągowe, łazienkę, wc, (lub jedno z tych urządzeń) i węglowe piece grzewcze – 18%. Natomiast gdy lokal jest wyposażony w urządzenia, o których mowa wyżej, lecz jest w gorszym stanie technicznym – wysokość czynszu obniża się o 19% w stosunku do stawki bazowej,

d) gdy lokal znajduje się w budynku będącym w gorszym stanie technicznym, a wyposażony jest tylko w węglowe piece grzewcze – wysokość czynszu obniża się o 22% w stosunku do stawki bazowej.

§ 9

Stawkę czynszu za najem lokalu socjalnego ustala się w wysokości nieprzekraczającej połowy najniższego czynszu pobieranego za lokale należące do mieszkaniowego zasobu gminy, niebędące lokalami socjalnymi.

§ 10

W przypadku najmu poszczególnych pomieszczeń w jednym lokalu mieszkalnym przez dwóch lub więcej lokatorów, za pomieszczenia wspólne najemcy opłacają czynsz proporcjonalnie do powierzchni zajmowanej oddzielnie przez każdego z nich.

§ 11

Czynsz i opłaty za świadczenia jest płatny do 10 każdego miesiąca na w kasie Urzędu Gminy w Jemielnie.

§ 12

W celu poprawienia efektywności gospodarowania zasobem oraz dla zahamowania degradacji tego zasobu ustala się następujące zasady polityki czynszowej:

1. Podwyższanie czynszu lub innych opłat za używanie lokalu nie będzie dokonywane częściej niż raz w roku.

2. Dążenie do ustalenia czynszów na poziomie co najmniej 2% wartości odtworzeniowej, co umożliwi pełne pokrycie kosztów administracji i remontów bieżących.

3. Utworzenie gminnego funduszu mieszkaniowego z przeznaczeniem na powiększenie i odtwarzanie zasobu mieszkaniowego gminy.

4. Fundusz, o którym mowa w pkt 3 utworzony będzie z 50% dochodu ze sprzedaży lokali mieszkalnych.

R o z d z i a ł VI

Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami

§ 13

1. Zarządzanie budynkami, w których nie wyodrębniono własności lokali, stanowiących własność Gminy Jemielno wykonywane jest przez Wójta.

2. Zarządzanie budynkami, których Gmina jest współwłaścicielem a w których wyodrębniono własność lokali, wykonywane jest przez uprawnionych zarządców nieruchomości zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali oraz inne obowiązujące ustawy z uwzględnieniem woli właścicieli lokali wyrażonej w formie uchwał wspólnot mieszkaniowych.

R o z d z i a ł VII

Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej i wysokość wydatków w kolejnych latach

§ 14

1. Jako źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej przyjmuje się:

– wpływy z czynszów za lokale mieszkaniowe;

– wpływy z czynszów za lokale użytkowe.

2. Procentowy udział źródeł finansowania gospodarki mieszkaniowej w poszczególnych latach przedstawia poniższa tabela:

Źródła finansowania w %

2003

2004

2005

2006

2007

Wpływy z czynszów za lokale mieszkalne

62

61

60

58

56

Wpływy z czynszów za lokale użytkowe

30

30

30

30

30

Gminny Fundusz Mieszkaniowy

8

9

10

12

14

razem

100%

100%

100%

100%

100%

3. Wysokość wydatków w kolejnych latach z podziałem na poszczególne rodzaje kosztów związanych z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego przedstawia poniższa tabela:

Wydatki związane z utrzymaniem zasobu mieszkaniowego w %

2003

2004

2005

2006

2007

Koszty bieżącej eksploatacji

40

41

39

38

37

Koszt remontów

20

21

23

24

24

Koszty modernizacji lokali i budynków

19

18

20

20

21

Koszty zarządzania nieruchomościami wspólnymi

21

20

18

18

18

razem

100

100

100

100

100

R o z d z i a ł VIII

Poprawa wykorzystania i racjonalizacja gospodarowania zasobem

§ 15

W celu poprawy wykorzystania i racjonalizacji gospodarowania zasobem mieszkaniowym określa się poniższe zasady jako priorytetowe:

1. Gmina Jemielno nie zapewnia, ale pomaga członkom wspólnoty samorządowej w ich wysiłkach w uzyskaniu mieszkania kierując się zasadami ujętymi w odrębnych przepisach.

2. Gmina Jemielno podejmuje działania zmierzające do pozyskania nieodpłatnie budynków stanowiących mienie innych podmiotów lub jednostek samorządu terytorialnego, nadające się do adaptacji na lokale.

3. Stwarzając atrakcyjne zachęty do wykupu mieszkań komunalnych Gmina Jemielno dążyć będzie do dokonania sprzedaży wszystkich lokali mieszkalnych w budynkach, w których udział gminy w częściach wspólnych nieruchomości jest niższy niż 30%.

R o z d z i a ł IX

Postanowienia końcowe

§ 16

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Jemielno.

§ 17

1. Traci moc uchwała Rady Gminy Jemielno z dnia 17 marca 1998 roku nr XXXXIII/15/98 w sprawie zasad i trybu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej.

2. Do dnia wejścia w życie Zarządzenia Wójta Gminy w sprawie ustalenia stawek czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu, obowiązują stawki czynszu określone w dotychczas obowiązujących przepisach.

§ 18

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dnia od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.