STATUT

GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

W SULIKOWIE

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sulikowie działa na podstawie:

1. ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.),

2. ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 ze zm.),

3. ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz.148 ze zm.),

4. uchwały nr VII/55/91 Rady Gminy w Sulikowie z dnia 3 grudnia 1991 r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,

5. uchwały nr I/2/93 Rady Gminy w Sulikowie z dnia 27 stycznia 1993 r. w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulikowie do wydawania decyzji administracyjnych (zm. uchwała nr IV/14/96 Rady Gminy w Sulikowie z dnia 30 marca 1996 r.).

§ 1

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sulikowie zwany dalej “Ośrodkiem” jest samodzielną jednostką budżetową gminy Sulików.

§ 2

Terenem działania Ośrodka jest gmina Sulików.

§ 3

Siedzibą Ośrodka jest wieś Sulików.

§ 4

Ośrodek realizuje zadania zlecone gminie i zadania własne gminy z zakresu pomocy społecznej.

Ilość pracowników socjalnych zatrudnionych w ośrodku określa ustawa o pomocy społecznej.

II. PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI

§ 5

Zadania Ośrodka obejmują w szczególności:

1. tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowę niezbędnej infrastruktury socjalnej,

2. analizę i ocenę zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,

3. przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,

4. pobudzanie społecznej aktywności w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,

5. pracę socjalną, rozumianą jako działalność zawodową, skierowaną na pomoc osobom i rodzinom we wzmocnieniu lub odzyskaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie oraz na tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/60/03 z dnia 16 grudnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 5).

§ 6

Obowiązkiem Ośrodka jest wykonywanie zadań zleconych, własnych oraz własnych o charakterze obowiązkowym z zakresu pomocy społecznej.

1. Do zadań zleconych gminie, realizowanych przez Ośrodek należy:

a. przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych oraz zasiłków stałych wyrównawczych,

b. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych, gwarantowanych okresowych i specjalnych okresowych, macierzyńskich okresowych i jednorazowych,

c. opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne za osoby, o których mowa w art. 27 ust. 1 i 2, art. 31 ust. 4a i art. 31b ust. 3 ustawy o pomocy społecznej,

d. opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

e. przyznawanie i wypłacanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej,

f. przyznawanie zasiłku celowego w formie biletu kredytowanego,

g. świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych, przysługujących na podstawie przepisów o ochronie zdrowia psychicznego,

h. organizowanie i prowadzenie środowiskowych domów samopomocy,

i. utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej i zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników realizujących zadania określone w pkt a–h.

2. Do zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez Ośrodek należy:

a. prowadzenie domów pomocy społecznej, ośrodków wsparcia o zasięgu lokalnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki,

b. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych,

c. przyznawanie pomocy rzeczowej,

d. przyznawanie pomocy w naturze na ekonomiczne usamodzielnienie,

e. przyznawanie i wypłacanie zasiłków i pożyczek na ekonomiczne usamodzielnienie,

f. inne zadania z zakresu pomocy społecznej wynikające z rozeznanych potrzeb gminy.

3. Do zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym realizowanych przez Ośrodek należy:

a. udzielenie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, w tym osobom bezdomnym,

b. organizowanie i prowadzenie gminnych ognisk wychowawczych, świetlic i klubów środowiskowych dla dzieci, a także organizowanie mieszkań chronionych,

c. świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania,

d. udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osób bezdomnych i innych osób nie mających dochodu i możliwości ubezpieczenia się na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

e. udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego

f. praca socjalna,

g. sprawienie pogrzebu, w sposób ustalony przez Radę Gminy Sulików, zgodnie z wyznaniem zmarłego,

h. zapewnienie środków na wynagrodzenia dla pracowników i warunków realizacji zadań wymienionych w pkt a–g i zadań własnych o których mowa w ust. 2.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/60/03 z dnia 16 grudnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 6).

§ 7

1. Ośrodek realizuje również zadania własne gminy z zakresu:

a) wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi oraz prowadzi działania związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,

b) pomocy mieszkaniowej – dodatki mieszkaniowe.

2. Zadania i działania określone w ust. 1 pkt a), Ośrodek realizuje na podstawie uchwalanego corocznie przez Radę Gminy Sulików, gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

III. ZASADY FINANSOWANIA DZIAŁALNOŚCI

§ 8

Utrzymanie Ośrodka i zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników realizujących zadania zlecone gminie finansowane jest przez Wojewodę w oparciu o porozumienie w sprawie powierzenia – przyjęcia zadań zleconych przez organy samorządowe.

§ 9

Środki finansowe na realizację zadań zleconych gminie zgodnie z ustawą o pomocy społecznej przyznaje Wojewoda z budżetu państwa w ustalonym przez Wojewodę zakresie (dotacje celowe).

§ 10

Środki finansowe na zadania własne gminy i własne o charakterze obowiązkowym oraz na utrzymanie Ośrodka i wynagrodzenie pracowników realizujących te zadania pochodzą z budżetu gminy.

IV. ORGANY ZAKŁADU

§ 11

1. Działaniami Ośrodka kieruje Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, który reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.

2. Kierownika powołuje i odwołuje Wójt Gminy Sulików.

§ 12

Kierownik Ośrodka działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wójta Gminy Sulików.

§ 13

1. Kierownik Ośrodka realizuje zadania własne gminy zgodnie z ustaleniami przyjętymi przez Radę Gminy.

2. W przypadkach określonych przez ustawę o pomocy społecznej zasady postępowania w prawach o świadczenia ustala Rada Gminy w drodze uchwały.

§ 14

1. Kierownik ośrodka pomocy społecznej składa Radzie Gminy Sulików corocznie sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.

2. Rada Gminy w oparciu o potrzeby, o których mowa w ust. 1, opracowuje i wdraża lokalne programy pomocy społecznej.

§ 15

Kierownik wykonuje zadania Ośrodka przy pomocy podległych mu pracowników.

§ 16

1. Strukturę Ośrodka stanowią:

a. Kierownik,

b. Główny księgowy,

c. Dział Pomocy Środowiskowej (trzy etaty),

d. Dział Pomocy Usługowej (sześć i 1/4 etatów),

e. Dział Świadczeń (jeden etat).

2. Pracowników Ośrodka zatrudnia i zwalnia Kierownik GOPS. Zakres obowiązków pracowniczych ustala Kierownik.

3. Dla zapewnienia dostępności świadczeń teren działania Ośrodka podzielony jest na rejony opiekuńcze.

4. O wielkości poszczególnych rejonów decyduje kierownik GOPS.

5. Organizację Ośrodka przedstawia schemat organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sulikowie, stanowiący załącznik do niniejszego Statutu.

V. PRACOWNICY SOCJALNI

§ 17

1. Pracownikiem socjalnym może być osoba, która posiada dyplom pracownika socjalnego, dyplom ukończenia studiów wyższych w wyższej szkole zawodowej o specjalności “praca socjalna“ lub ukończyła studia wyższe na kierunkach: pedagogika, politologia i nauki społeczne, psychologia, socjologia.

2. Pracownik socjalny:

a) kieruje się zasadą dobra osób i rodzin, którym służy, poszanowania ich godności i prawa tych osób do samostanowienia,

b) ma obowiązek przeciwdziałania praktykom niehumanitarnym i dyskryminującym osobę, rodzinę lub grupę,

c) ma obowiązek udzielać osobom, którym służy, pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy,

d) jest zobowiązany zachować w tajemnicy informacje uzyskane w toku czynności zawodowych, także po ustaniu zatrudnienia, chyba że działa to przeciwko dobru osoby lub rodziny,

e) jest zobowiązany do podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.

3. Pracownikowi socjalnemu przysługuje ochrona prawna przewidziana dla funkcjonariuszy publicznych.

4. Pracownikowi socjalnemu spełniającemu warunki określone w ustawie o pomocy społecznej przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/60/03 z dnia 16 grudnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 17).

§ 18

Do zadań pracownika socjalnego należy:

a) wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,

b) współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,

c) organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiadającej zmieniającym się potrzebom społecznym,

d) zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym.

(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-13/60/03 z dnia 16 grudnia 2003 r. stwierdzono nieważność § 18).

§ 19

Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w ośrodkach pomocy społecznej regulują przepisy o pracownikach samorządowych.

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 20

W celu realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej Ośrodek współpracuje z istniejącymi na jego terenie organizacjami społecznymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

§ 21

1. Ośrodek jest pracodawcą w zrozumieniu art. 3 Kodeksu pracy.

2. Kierownik Ośrodka dokonuje czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do podległych mu pracowników.

§ 22

Osobą upoważnioną do składania oświadczeń w zakresie zobowiązań majątkowych w imieniu Ośrodka jest kierownik GOPS.

§ 23

1. Nadzór merytoryczny nad działalnością Ośrodka w zakresie realizowanych zadań zleconych sprawuje Wydział Polityki Społecznej Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego we Wrocławiu.

2. Nadzór i koordynację w zakresie zadań własnych i zadań zleconych gminie – sprawuje Wójt Gminy Sulików.

§ 24

1. Statut GOPS w Sulikowie jest nadawany w drodze uchwały Rady Gminy Sulików.

2. Wszelkie zmiany Statutu mogą być dokonywane w trybie właściwym dla jego uchwalenia.