ZASADY I TRYB PRZEPROWADZANIA

KONSULTACJI Z MIESZKAŃCAMI

GMINY MIEJSKIEJ NOWA RUDA

§ 1

1. Konsultacje z mieszkańcami Gminy Miejskiej Nowa Ruda przeprowadza się w przypadkach przewidzianych ustawami oraz w sprawach ważnych dla miasta.

2. Konsultacje przeprowadza się w przypadku, gdy ich przedmiotem są sprawy dotyczące wszystkich mieszkańców:

1) z inicjatywy Burmistrza;

2) z inicjatywy Rady Miejskiej w Nowej Rudzie;

3) na wniosek przynajmniej 5% mieszkańców posiadających czynne prawo wyborcze.

3. Konsultacje przeprowadza się w przypadku spraw lokalnych dotyczących części mieszkańców z inicjatywy radnego Rady Miejskiej w Nowej Rudzie.

§ 2

1. Wniosek, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, powinien zawierać:

1) oznaczenie wnioskodawcy i adres osoby upoważnionej do reprezentowania grupy inicjującej konsultacje;

2) proponowany przedmiot konsultacji;

3) uzasadnienie;

4) listę podpisów osób występujących o przeprowadzenie konsultacji w układzie: imię, nazwisko, adres, numer pesel.

2. Złożenie wniosku, o którym mowa w ust. 1, nie wiąże Rady Miejskiej do przeprowadzenia konsultacji.

3. O przeprowadzeniu konsultacji, o której mowa w § 1 ust. 2 i 3, decyduje Rada Miejska w drodze uchwały.

§ 3

Uchwała w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami powinna zawierać:

1) oznaczenie przedmiotu konsultacji;

2) określenie terminu rozpoczęcia i zakończenia konsultacji;

3) określenia zasięgu terytorialnego poprzez wskazanie, czy konsultacje, obejmują mieszkańców całego miasta, czy określonej jego części;

4) określenie formy, w jakiej ma być przeprowadzona;

5) ustalenie wzoru formularza konsultacyjnego lub karty konsultacyjnej oraz zbiorczych formularzy konsultacyjnych.

§ 4

1. Konsultacje przeprowadza zespół konsultacyjny lub zespoły konsultacyjne powoływane przez Burmistrza Miasta dla każdej konsultacji odrębnie.

2. W terminie 7 dni od daty zakończenia konsultacji jej zbiorcze wyniki zespół konsultacyjny przedstawia Burmistrzowi i Radzie Miejskiej w Nowej Rudzie.

§ 5

Osoby biorące udział w konsultacjach powinny posiadać czynne prawo wyborcze, potwierdzone wpisem do rejestru wyborców Gminy Miejskiej Nowa Ruda.

§ 6

1. Mieszkańcy biorący udział w konsultacjach potwierdzają swój udział poprzez złożenie podpisu na listach konsultacyjnych.

2. Zajęcie stanowiska co do przedmiotu konsultacji i proponowanych rozwiązań następuje na formularzu konsultacyjnym lub karcie konsultacyjnej.

3. W przypadku, gdy przedmiotem konsultacji ma być kilka zagadnień, formularz konsultacyjny winien zawierać alternatywne rozwiązania dotyczące wszystkich poddawanych konsultacji zagadnień.

§ 7

1. Po zakończeniu konsultacji z mieszkańcami zespół konsultacyjny sporządza zbiorczy formularz konsultacyjny, zawierający wyniki konsultacji.

2. Zbiorczy formularz konsultacyjny zawierać musi następujące dane:

1) przytoczenie uchwały Rady o przeprowadzeniu danych konsultacji;

2) określenie terminu w jakim przeprowadzono konsultacje;

3) ogólną liczbę osób uprawnionych do udziału w konsultacjach;

4) ogólną liczbę osób, które wzięły udział w konsultacjach;

5) liczbę osób, które wypowiedziały się za poszczególnymi rozwiązaniami będącymi przedmiotem konsultacji, przeciw lub wstrzymały się od zajęcia stanowiska w konsultowanej sprawie.

§ 8

1. Wyniki konsultacji nie są wiążące dla organów Gminy.

2. Wynik konsultacji może być uwzględniony przez Radę Miejską lub Burmistrza w przypadku, gdy za jednym z proponowanych rozwiązań opowiedziało się więcej niż połowa osób biorących udział w konsultacjach.

3. W przypadku, gdy przedmiotem konsultacji jest sprawa, w stosunku do której nie podano alternatywnych rozwiązań, wynik konsultacji może być uwzględniony, gdy za propozycją opowiedziała się więcej niż połowa biorących udział w konsultacjach.

§ 9

Koszty przeprowadzenia konsultacji ponosi Gmina Miejska Nowa Ruda.