C Z Ę Ś Ć I

Procedura uchwalania budżetu Gminy

§ 1

Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych opracowują i przedkładają Skarbnikowi Gminy plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych.

§ 2

Projekty planów finansowych, o których mowa w § 1, opracowane są na podstawie:

1) stawek podatkowych opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,

2) prognozy wzrostu cen w roku budżetowym,

3) przewidywanego planu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy i w roku budżetowym (z uzasadnieniem ewentualnych zmian),

4) wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy i planowanego wskaźnika wzrostu w roku budżetowym.

§ 3

Radni, mieszkańcy, Komisje Rady Miejskiej, komitety społeczne składają Burmistrzowi Miasta wnioski do projektu budżetu w nieprzekraczalnym terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 4

Skarbnik Gminy w oparciu o przedłożone materiały i wnioski, a także obliczone kwoty dochodów własnych gminy, projektów dotacji celowych na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i subwencji z budżetu państwa, a także projektów dotacji na realizację zadań przyjętych do realizacji w drodze porozumień, opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.

§ 5

1. Burmistrz Miasta przygotowuje projekt budżetu, uwzględniając:

1) zasady ustawy o finansach publicznych;

2) materiały przygotowane przez Skarbnika gminy.

2. Objaśnienia do projektu budżetu obejmują:

1) projekt uchwały budżetowej,

2) omówienie dochodów z poszczególnych źródeł,

3) uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym:

– wydatków za zadania własne o charakterze obligatoryjnym,

– wydatków za zadania zlecone z zakresu administracji rządowej,

– wydatków na cele inwestycyjne,

– dotacji dla jednostek organizacyjnych rozliczających się z budżetem gminy,

– dotacji dla innych podmiotów,

4) omówienie przychodów związanych z pokryciem niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat kredytowych i pożyczek, (prognozowaną kwotę długu gminy),

5) omówienie zadań inwestycyjnych, w tym zaangażowania środków budżetu gminy w zakresie:

– stanu zaawansowania,

– ogólnego kształtu inwestycji.

3. Burmistrz Miasta opracowuje informację o stanie mienia komunalnego, zawierającą:

1) dane dotyczące przysługujących Gminie praw własności;

2) dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach;

3) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie określonym w pkt 1 i 2, od dnia założenia poprzedniej informacji;

4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych;

5) inne informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

4. Projekt budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego i objaśnienia Burmistrz Miasta przedkłada Radzie Miejskiej, przekazującemu Przewodniczącemu Rady Miejskiej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

5. Projekt budżetu Burmistrz Miasta podaje do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń.

6. Burmistrz Miasta przesyła projekt budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu w terminie określonym w ust. 5.

7. W terminie 7 dni od daty przekazania projektu budżetu Radzie Miejskiej, Burmistrz Miasta przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania ich planów finansowych.

§ 6

1. Przewodniczący Rady Miejskiej, po otrzymaniu projektu budżetu wraz z materiałami informacyjnymi, nie później niż w ciągu 3 dni przesyła go członkom stałych komisji Rady do zaopiniowania.

2. Komisje Rady w ciągu 10 dni odbywają posiedzenia i przekazują na piśmie swoje opinie i wnioski do Komisji Planowania, Finansów i Budżetu, najpóźniej w ciągu 2 dni od dnia posiedzenia Komisji.

3. W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do projektu budżetu nowego wydatku lub zwiększania wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisję źródła jego finansowania.

4. Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Gminnego w terminie 3 dni od daty otrzymania wniosków i opinii stałych komisji Rady rozpatruje i formułuje ostateczną opinię o projekcie budżetu.

§ 7

1. Najpóźniej następnego dnia po sporządzeniu przez Komisję Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Gminnego opinii na piśmie, jest ona przekazywana Burmistrzowi Miasta, który po zapoznaniu się z jej treścią nanosi w terminie 5 dni poprawki do projektu budżetu.

2. Wnioski Komisji nieuwzględnione w projekcie budżetu wymagające uzasadnienia Burmistrza Miasta są przedstawione celem rozstrzygnięcia przez Radę na sesji budżetowej.

§ 8

1. Rada uchwala budżet do 31 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

2. W przypadku nieuchwalenia budżetu przez Radę do końca poprzedzającego rok budżetowy w szczególnie uzasadnionych przypadkach, przedstawiony przez Burmistrza Miasta projekt budżetu stanowi podstawę gospodarki budżetowej na okres nie dłuższy niż do 31 marca roku budżetowego.

3. W sytuacji określonej w ust. 2 nie mogą być realizowane wydatki dotyczące nowo rozpoczynanego zadania inwestycyjnego, które negatywnie zaopiniowała Komisja Planowania, Budżetu, Finansów i Mienia Gminnego.

§ 9

1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:

1) zestawienie tabelaryczne prognozowanych dochodów budżetowych według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji budżetowej;

2) zestawienie tabelaryczne wydatków w szczególności do działów, rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem:

a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:

– wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

– dotacji

– wydatków na obsługę długu,

– wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,

– wydatków na realizację profilaktyki i rozwiązania problemów alkoholowych,

b) wydatków majątkowych;

3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu Gminy;

4) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami;

5) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i środków specjalnych;

6) plany przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

7) zakres i kwoty dotacji;

8) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego, której powierzono realizację tych zadań;

9) rezerwy celowe i rezerwę ogólną;

10) upoważnienie dla Burmistrza Miasta do zaciągania długu publicznego i zobowiązań;

11) upoważnienie dla Burmistrza Miasta do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w art. 128 ust. 2 ustawy o finansach publicznych;

12) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu Gminy.

§ 10

Do projektu uchwały Burmistrz Miasta dołącza:

1) objaśnienia;

2) informację o stanie mienia komunalnego.

§ 11

W celu wykonania budżetu Burmistrz Miasta opracowuje szczegółowy podział dochodów i wydatków wg działów, rozdziałów, paragrafów, zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

C Z E Ś Ć II

Procedura rozpatrywania sprawozdania rocznego
z wykonania budżetu Gminy

§ 12

1. Burmistrz Miasta przedkłada Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej sprawozdanie z rocznego wykonania budżetu do 31 marca następnego roku.

2. Przewodniczący Rady Miejskiej, nie później niż w terminie 3 dni przekazuje sprawozdanie członkom stałych komisji Rady Miejskiej.

3. Komisje Rady Miejskiej w terminie 14 dni rozpatrują sprawozdanie Burmistrza Stronia Śląskiego i formują na piśmie opinie o wykonaniu budżetu za miniony rok.

4. Komisja Rewizyjna składa wniosek z uzasadnieniem do Przewodniczącego Rady o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta.

5. Przewodniczący Rady Miejskiej w terminie nie później niż do 15 kwietnia przesyła wniosek Komisji Rewizyjnej do Regionalnej Izby Obrachunkowej celem zaopiniowania.

§ 13

Sprawozdanie roczne z wykonania budżetu obejmuje:

1) plan budżetu uchwalony przez Radę Miejską i plan po zmianach na 31 grudnia roku budżetowego;

2) plan budżetu i jego wykonanie na 31 grudnia roku budżetowego;

3) informację opisową o realizacji budżetu wg działów, rozdziałów klasyfikacji budżetowej w szczegółowości:

a) stopień realizacji i zaawansowania inwestycji,

b) realizację zadań własnych, zleconych i powierzonych,

c) wykaz dotacji przekazanych na realizację zadań własnych gminy,

d) realizację dochodów gminy oraz działania podjęte w celu windykacji należności gminy.

C Z E Ś Ć III

Zakres i forma informacji o przebiegu wykonania
budżetu za I półrocze roku budżetowego

§ 14

1. Burmistrz Miasta przedstawia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze do 31 sierpnia roku budżetowego.

2. Przewodniczący Rady Miejskiej przekazuje członkom stałych komisji Rady informację celem zaopiniowania.

3. Rada przyjmuje informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze w terminie do 30 września.

§ 15

Informacja o przebiegu i wykonaniu budżetu obejmuje:

1) plan i wykonanie budżetu na dzień 30 czerwca wg działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej;

2) informację o stanie realizacji prowadzonych inwestycji,

3) informację o ewentualnych zagrożeniach realizacji planowanych dochodów i wydatków.