3843 UCHWAŁA RADY GMINY I MIASTA NOWOGRODZIEC z dnia 30 września 2003 r. w sprawie Statutu Gminy i Miasta Nowogrodziec Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) oraz art. 3 ust. 1 i art. 18 ust. 2 pkt 1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn.. zm.) Rada Gminy |
STATUT GMINY i MIASTA NOWOGRODZIEC
Postanowienia ogólne
§ 1
Statut określa:
1) ustrój Gminy i Miasta Nowogrodziec,
2) zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Nowogrodźcu i jej komisji,
4) tryb pracy Burmistrza Nowogrodźca,
5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej w Nowogrodźcu,
6) zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza Nowogrodźca oraz korzystania z nich.
§ 2
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę i Miasto Nowogrodziec,
2) Radzie – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Nowogrodźcu,
3) Przewodniczącym – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Nowogrodźcu,
4) Wiceprzewodniczącym – należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Nowogrodźcu,
5) Radnym – należy przez to rozumieć Radnego Rady Miejskiej w Nowogrodźcu,
6) Komisji – należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Nowogrodźcu,
7) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Nowogrodźcu,
8) Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Nowogrodźca,
9) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Nowogrodźcu,
10) Statucie – należy przez to rozumieć Statut Gminy i Miasta Nowogrodziec.
Gmina
§ 3
1. Gmina i Miasto Nowogrodziec jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
§ 4
1. Gmina położona jest w powiecie bolesławieckim, w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 176 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100000, stanowiąca załącznik nr 1 do uchwały.
3. W Gminie utworzono jednostki pomocnicze – sołectwa: Czerna, Gierałtów, Gościszów, Godzieszów, Kierżno, Milików, Nowa Wieś, Parzyce, Wykroty, Zabłocie, Zagajnik i Zebrzydowa oraz miasto Nowogrodziec.
4. Ustrój jednostek pomocniczych określają statuty uchwalone odrębnymi uchwałami.
§ 5
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina utworzyła jednostki organizacyjne:
1) Urząd Miejski w Nowogrodźcu,
2) Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej,
3) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej,
4) Gminne Centrum Kultury i Sportu w Nowogrodźcu,
5) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodźcu,
6) Przedszkole Publiczne w Nowogrodźcu.
7) Szkoła Podstawowa w Czernej,
8) Szkoła Podstawowa w Godzieszowie,
9) Szkoła Podstawowa w Gościszowie,
10) Szkoła Podstawowa w Gierałtowie,
11) Szkoła Podstawowa w Nowogrodźcu,
12) Szkoła Podstawowa w Nowej Wsi,
13) Szkoła Podstawowa w Parzycach,
14) Szkoła Podstawowa w Wykrotach,
15) Szkoła Podstawowa w Zebrzydowej,
16) Gimnazjum w Nowogrodźcu,
17) Gimnazjum w Nowej Wsi,
18) Gimnazjum w Wykrotach.
2. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki organizacyjnej Gminy rozstrzyga Rada w drodze uchwały na wniosek Burmistrza.
§ 6
1 Herb Gminy to: w środku białej tarczy herbowej wysmukła wieża z blankami i bramą krytą spiczastym dachem zwieńczonym krzyżem; zaznaczone okno i portal, a także ozdoby w kształcie kółek; na lewo (heraldycznie) pochylona w lewo tarcza z herbem Rechenbergów (właścicieli miasta w latach 1408-1491) tzn. srebrna głowa barana w czerwonym polu; na prawo – zwrócony w prawo hełm z labrami i klejnotem Rechenbergów (srebrna głowa barana z szyją). Wzór herbu określa załącznik nr 2 do uchwały.
2. Barwy Gminy określa jej flaga: biała z czerwonym poziomym pasem szerokości Ľ chorągwi umieszczonym na wysokości Ľ chorągwi licząc od góry. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do uchwały.
3. Insygniami samorządowymi Gminy są:
1) łańcuch ozdobny Przewodniczącego, którego szczegółowy opis i rysunek stanowi załącznik nr 4 do uchwały,
2) łańcuch ozdobny Burmistrza, którego szczegółowy opis i rysunek stanowi załącznik nr 5 do uchwały.
4. Zasady używania herbu i barw Gminy oraz insygniów władz ustala Rada w odrębnej uchwale.
§ 7
Siedzibą organów Gminy jest miasto Nowogrodziec.
R o z d z i a ł III
Jednostki pomocnicze Gminy
§ 8
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§ 9
Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1, powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10
1. Sołectwa nie tworzą własnych budżetów.
2. Środki finansowe sołectwa w budżecie gminy tworzą w szczególności:
1) wpływy z czynszu za wynajem lokali oddanych sołectwu do korzystania,
2) darowizny na rzecz sołectwa,
3. Zakres uprawnień do prowadzenia gospodarki finansowej ustala się w ramach budżetu gminy.
4. Środki finansowe sołectwa wymienione w ust. 2 mogą być przeznaczone tylko na cele sołectwa określone w planie rzeczowo - finansowym sołectwa przyjętym w formie uchwały Zebrania Wiejskiego.
5. Zebranie Wiejskie upoważnia 3 osoby ze składu Rady Sołeckiej, w tym sołtysa, do dysponowania środkami, które składają oświadczenie w co najmniej dwuosobowym składzie.
6. Obsługę gospodarki finansowej sołectw zapewnia Burmistrz.
§ 11
1. Nadzór i kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 12
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady.
2. Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach Rady przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej.
3. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 13
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§ 14
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 15
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) Przewodniczący,
2) Wiceprzewodniczący,
3) Komisja Rewizyjna,
4) komisje stałe, wymienione w Statucie.
5) doraźne komisje do określonych zadań.
§ 16
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną,
2) Rozwoju Gospodarczego i Budżetu,
3) Infrastruktury i Ochrony Środowiska,
4) Oświaty i Spraw Społecznych,
5) ds. Wspierania i Upowszechniania Idei Samorządowej,
2. Radny ma obowiązek być członkiem co najmniej jednej komisji stałej.
§ 17
1. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
2. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad radnemu najstarszemu wiekiem spośród obecnych na sesji.
3. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 2 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie Burmistrza poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
§ 18
Przewodniczący Rady, w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje policję sesyjną,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6) podpisuje uchwały Rady,
7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 19
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 20
1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
3. W zakresie, o jakim mowa w ust. 1, Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
4. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.
§ 21
Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego.
§ 22
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący.
§ 23
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.
§ 24
Obsługę Rady i jej organów zapewnia pracownik Urzędu, zatrudniony na stanowisku ds. obsługi Rady.
R o z d z i a ł VII
Zasady działania klubów radnych
§ 107
Radny może być członkiem tylko jednego klubu radnych.
§ 108
1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 5 radnych.
2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje się:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego Rady.
§ 109
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 110
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 5.
§ 111
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§ 112
1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 113
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§ 114
Na wniosek przewodniczącego klubu Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubowi organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do jego funkcjonowania.
R o z d z i a ł VIII
Tryb pracy Burmistrza
§ 115
Burmistrz wykonuje:
1) uchwały Rady,
2) zadania własne gminy określone ustawami i niniejszym Statutem,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego.
§ 116
Burmistrz uczestniczy w sesjach Rady
§ 117
1. Burmistrz uczestniczy w posiedzeniu komisji na jej zaproszenie złożone co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.
2. W przypadku innym niż określony w ust. 1 Burmistrz lub jego Zastępca pozostają w gotowości do stawienia się na wezwanie komisji w czasie jej posiedzenia.
§ 118
Zastępca Burmistrza przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 115 – § 117 w przypadku uzyskania upoważnienia od Burmistrza.
R o z d z i a ł IX
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza.
§ 119
Osobom zainteresowanym udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§ 120
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§ 121
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady w dniach pracy Urzędu.
2. Dokumenty z zakresu działania Burmistrza oraz Urzędu udostępniane są w Referatach Urzędu, w dniach pracy Urzędu.
3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2, są również dostępne w sieci informatycznej Urzędu oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§ 122
Realizacja uprawnień określonych w § 120 i 121 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie i w asyście pracownika Urzędu.
§ 123
Uprawnienia określone w § 120 i 121 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia – na podstawie ustaw – jawności,
2) gdy informacje publiczne stanowią ustawą chronione tajemnice,
3) w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
R o z d z i a ł X
Pracownicy samorządowi
§ 124
W Urzędzie mogą być zatrudniani na podstawie mianowania kierownicy referatów i pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach.
Postanowienia końcowe
§ 125
Traci moc uchwała nr XXIII/269/96 Rady Gminy i Miasta Nowogrodziec z dnia 26 grudnia 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy i Miasta Nowogrodziec ( Dziennik Urzędowy Województwa Jeleniogórskiego Nr 5 z dnia 7 lutego 1997 r.).
§ 126
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCA |
MARIA DANUTA WOJCIECHOWSKA |
Załącznik nr 1 do uchwały Rady gminy i Miasta Nowogrodziec z dnia 30 września 2003 r. (poz. 3843)
Załącznik nr 2 do uchwały Rady Gminy i Miasta Nowogrodziec z dnia 30 wrzesień 2003 r. (poz.3843)
Załącznik nr 3 do uchwały Rady Gminy i Miasta Nowogrodziec z dnia 30 wrzesień 2003 r.(poz. 3843)
Załącznik nr 4 do uchwały Rady Gminy i Miasta Nowogrodziec z dnia 30 wrzesień 2003 (poz. 3843)
Załącznik nr 5 do uchwały Rady Gminy i Miasta Nowogrodziec z dnia 30 września 2003 (poz. 3843)