R o z d z i a ł 4

Przeznaczenie terenów

§ 30

1. Ustala się podstawowe funkcje obszaru planu:

1) ulice i place, zaułki i bulwary nadbrzeżne oraz wody rzeki Odry – jako tereny publiczne,

2) mieszkalnictwo śródmiejskie, o wysokim standardzie z usługami wbudowanymi – jako centrum wielkomiejskie,

3) usługi z zakresu użyteczności publicznej, w tym komercyjne – jako wielkomiejskie zespoły wielofunkcyjne,

4) usługi kultury i zaplecze dla turystyki wodnej oraz śródmiejski węzeł wodny z żeglugą pasażerską,

5) zieleń miejska w szczególności: szpalery drzew w obszarze ulic i bulwarów, skwery oraz zieleń parkowa.

2. Ustala się w obszarze objętym planem zakaz lokalizacji, w szczególności dla funkcji:

1) obsługa transportu, parkingi terenowe jako samodzielne funkcje,

2) handel hurtowy,

3) handel w formie hipermarketów, hal i placów targowych, również o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2,

4) reklama wielkogabarytowa.

3. W przypadku zamierzenia zgodnego z ustaleniami planu, ale mogącego stanowić uciążliwość wynikającą ze sposobu funkcjonowania, w szczególności: akustyczną lub komunikacyjną – warunkiem realizacji jest wykazanie przez inwestora sposobu skutecznego ograniczenia uciążliwości zgodnie z przepisami szczególnymi.

4. Ustalenia ust. 3 obowiązują również dla zmiany funkcji zabudowy istniejącej.

5. O możliwości realizacji funkcji, poza warunkami zabudowy w obszarze polityki przestrzennej, stanowi warunek właściwej dostępności komunikacyjnej lokalizacji oraz zasada realizacji potrzeb parkowania użytkowników lub mieszkańców łącznie z inwestycją oraz pod budynkiem dla nowej zabudowy, zgodnie z normą parkingową określoną niniejszą uchwałą dla określonych funkcji.

§ 31

1. Tereny publiczne wg określenia w § 3 przeznacza się na:

1) trasy i ulice śródmiejskie – oznaczone KZ, KL, KD,

2) bulwary, zaułki i place – oznaczone KP,

3) tereny wód rzeki Odry – oznaczone W.

2. Ustala się dla terenów, o których mowa w ust. 1, zasady oświetlenia sztucznym światłem przestrzeni publicznych:

1) obowiązuje zasada stosowania światła białego o niskim natężeniu dla bezpośredniego oświetlenia przestrzeni publicznych oraz zakaz stosowania wysokich masztów i punktów intensywnego światła sodowego o kolorze pomarańczowym,

2) dopuszcza się źródła intensywnego światła wyłącznie jako światło pośrednie i odbite do iluminacji zabytkowych obiektów węzła wodnego, w szczególności: mosty, śluzę, elektrownie wodne z urządzeniami, murowane nabrzeża,

3) dopuszcza się iluminację obiektów wyjątkowych i dominant architektonicznych oraz zieleni publicznej, z zachowaniem właściwej ekspozycji panoram w punktach widokowych i w strefie, o której mowa w § 19.

3. W obszarze terenu publicznego wymagana jest decyzja pozwolenia na budowę dla zagospodarowania w zakresie zieleni, brukowanych nawierzchni, małej architektury, ogrodzeń oraz oświetlenia na podstawie projektu z uwzględnieniem indywidualnego charakteru przestrzeni, o których mowa w obszarach polityki przestrzennej w § 25.

§ 32

1. Wyznacza się trasy i ulice śródmiejskie w liniach rozgraniczających, z określeniem klasy technicznej, tworzące sieć układu podstawowego komunikacji kołowej – oznaczone na rysunku planu:

1) Trasa Mieszczańska zbiorcza – ul. R. Dmowskiego, mosty Mieszczańskie, ul. St. Dubois, ul. B. Drobnera – oznaczona 1KZ 2x2,

2) ulice śródmiejskie zbiorcze:

a) most W. Sikorskiego, ul. Mostowa, ul. Wł. Jagiełły – oznaczona 2KZ 1x2,

b) ul. Pomorska, mosty Pomorskie do ul. Grodzkiej – oznaczona 3KZ 1x2,

c) ul. B.Drobnera, mosty Uniwersyteckie do ul. Grodzkiej – oznaczona 4KZ 1x2.

2. Ustala się dla obszaru układu podstawowego komunikacji określonego w ust. 1:

1) samochodowy ruch lokalny miejski, komunikację tramwajową, autobusową miejską, z dopuszczeniem ruchu tranzytowego jedynie w ciągu drogi krajowej na Trasie Mieszczańskiej,

2) wjazdy obsługujące z ulic KZ dla zabudowy, wyznaczone na rysunku planu jako dojazd obsługujący oraz dopuszcza się ograniczanie parkowania przy ulicach układu podstawowego,

3) ścieżki rowerowe jako kontynuację w ciągu ulic Trasy Mieszczańskiej, z wykorzystaniem zabytkowego mostu Mieszczańskiego,

4) obszary zieleni miejskiej, w szczególności oznaczone na rysunku planu: szpalery drzew wzdłuż ulic i skwery,

5) dopuszcza się ze względów technicznych nawierzchnię inną niż bruk, o którym mowa w § 17 ust. 2 pkt 1 lit. a – wyłącznie dla jezdni Trasy Mieszczańskiej.

§ 33

1. Wyznacza się ulice śródmiejskie w liniach rozgraniczających, tworzące sieć obsługującą – oznaczone na rysunku planu: ulice lokalne KL i ulice dojazdowe KD.

2. Ustala się dla obszaru sieci obsługującej komunikacji określonego w ust. 1:

1) ulice lokalne KL z pełną dostępnością w zakresie parkowania przy zachowaniu minimalnych warunków technicznych,

2) ulice dojazdowe KD z dopuszczeniem ustalenia dla całego terenu zasad ruchu uspokojonego, w szczególności: z ograniczeniem prędkości, z równorzędnością ruchu pieszych, rowerzystów i samochodów osobowych, z ograniczeniem w określonych godzinach ruchu dostawczego oraz parkowania,

3) zieleń miejską w szczególności: szpalery drzew wzdłuż ulic i skwery.

§ 34

1. Wyznacza się bulwary, zaułki i place jako strefę przestrzeni publicznej wyłącznie dla ruchu pieszego i rowerzystów, z ograniczonym dojazdem obsługującym i awaryjnym – oznaczone na rysunku planu symbolem KP:

1) bulwar wzdłuż Odry łączący bulwar Słoneczny, ulicę Strażniczą z bulwarem Zwierzyckiego do mostu Mieszczańskiego, z wyznaczeniem przejść przy mostach Pomorskim i Uniwersyteckim oraz z przejściem pod mostem Trasy Mieszczańskiej do starego mostu Mieszczańskiego – oznaczony 1 KP,

2) bulwar wzdłuż Odry łączący most Pomorski z ulicą Zyndrama z Maszkowa do mostu Mieszczańskiego oraz z przejściem pod mostem Trasy Mieszczańskiej – oznaczony 2KP,

3) bulwar wzdłuż Odry łączący most Pomorski z mostem Uniwersyteckim ulicą Ks. Witolda – oznaczony 3 KP,

4) dawne nabrzeże portowo-magazynowe od mostu Pomorskiego przy śluzie do mostu W. Sikorskiego, z wyznaczeniem przejścia dla pieszych przy moście, do ul. Żiżki i mostu Dmowskiego, z przejściem pod mostem – oznaczone 4 KP,

5) zaułki łączące bulwary i nabrzeża z ul. Ks. Witolda – oznaczone 5 KP,

6) ulicę Dolne Młyny łącząca kładką urządzenia węzła wodnego przy elektrowni wodnej Wrocław I z zachowaniem warunków technicznych i bezpieczeństwa użytkowania, dla pieszych z dojazdem dla elektrowni jako rekonstrukcję szlaku historycznego – oznaczoną 6 KP,

7) plac Przy Młynach na przecięciu ul. Ks. Witolda i trasy mostów Pomorskich – oznaczony 7 KP,

8) plac przy moście i stary most Mieszczański - oznaczone 8 KP.

2. Dla obszaru KP obowiązuje zagospodarowanie zielenią oraz wysoki standard estetyczno-funkcjonalny nawierzchni i małej architektury, oświetlenia realizowanych na podstawie projektu z uwzględnieniem indywidualnego charakteru przestrzeni oraz przepisów § 31 ust. 2.

3. Dla bulwarów nadrzecznych 1KP do 3KP obowiązuje oddzielenie ścieżki rowerowej od ruchu pieszego.

4. Ustala się adaptację i budowę zejść do wody z możliwością cumowania dla komunikacji wodnej, rejsowej, taksówek wodnych lub indywidualnej w obszarach:

1) bulwarów nadrzecznych – oznaczonych 1 KP, 2 KP w sąsiedztwie terenów A6, A8, B9, B10, B11,

2) dawnych nabrzeży portowo-magazynowych – oznaczonych 4 KP w sąsiedztwie terenów C13 do C18,

3) staromiejskiego węzła wodnego – oznaczony 3KP w sąsiedztwie terenów D23 i D24.

5. Dla obszarów 1KP do 4KP, w szczególności w sąsiedztwie nabrzeży dostępnych dla cumowania, oznaczonych na rysunku obowiązuje stała dostępność wody pitnej oraz szaletów publicznych, zgodnie z § 23 ust. 7 pkt 3.

§ 35

1. Wyznacza się tereny wód rzeki Odry – oznaczone na rysunku planu symbolem W, przeznaczone na:

1) wody dostępne dla powszechnego użytku oraz żeglugi pasażerskiej i turystyki wodnej, z uwzględnieniem bezpieczeństwa żeglugi i właściwego funkcjonowania urządzeń wodnych,

2) nabrzeża dostępne dla cumowania, z zejściami do wody i pomostem oraz postojowiska dla jednostek żeglugi rekreacyjno-turystycznej, lokalizacje przystani pasażerskiej żeglugi rejsowej – oznaczone na rysunku planu, z uzbrojeniem technicznym i możliwością przyłączenia jednostek pływających do instalacji wodnej, sanitarnej i elektrycznej,

3) skarpy z zielenią brzegową, z zejściami do wody oraz z zagospodarowaniem zapewniającym ciągłość bulwarów dla pieszych i rowerzystów wzdłuż rzeki.

2. Dla obszaru nabrzeży i skarp obowiązuje wysoki standard estetyczno-funkcjonalny w zakresie nawierzchni i małej architektury, oświetlenia i infrastruktury, z zagospodarowaniem zielenią, realizowanych na podstawie projektu z uwzględnieniem indywidualnego charakteru przestrzeni, o której mowa w § 20, zgodnie z § 31 ust. 2.

§ 36

Dla terenów zabudowy, wg określenia w § 3, ustala się podstawowe przeznaczenie:

1) teren mieszkalno-usługowy – oznaczony MU,

2) teren usług z zakresu użyteczności publicznej – oznaczony UP, UN, A, P,

3) teren usług turystyki i kultury – oznaczony UT, UK,

4) teren z zielenią parkową – oznaczony ZP.

§ 37

1. Ustala się tereny mieszkaniowo-usługowe – oznaczone na rysunku planu symbolem MU.

2. Na terenach, o których mowa w ust. 1, ustala się różne formy i intensywności śródmiejskiej zabudowy mieszkaniowej, właściwe dla obszaru polityki według rozdziału 3, z usługami wbudowanymi.

3. Dopuszcza się usługi wyłącznie nieuciążliwe dla zabudowy śródmiejskiej, właściwe dla centrum, z koniecznością utrzymania warunków zabudowy określonych niniejszą uchwałą.

4. Wszelkie uciążliwości związane z działalnością usługową w budynkach mieszkalnych nie mogą przekraczać dopuszczalnych norm dla zabudowy mieszkaniowej.

5. Funkcje parkowania dla mieszkańców i użytkowników należy realizować łącznie z inwestycją pod budynkiem dla nowej zabudowy uzupełniającej. Dla ustalenia ilości miejsc parkingowych należy stosować wskaźnik 1 miejsce parkingowe na mieszkanie lub nie mniej niż 15 miejsc na 1000 m2 powierzchni użytkowej zabudowy.

§ 38

1. Ustala się tereny usług komercyjnych z zakresu użyteczności publicznej z parkowaniem, oznaczone na rysunku planu symbolem UP.

2. Na terenach, o których mowa w ust. 1, ustala się podstawowe funkcje: usługi wyłącznie nieuciążliwe dla terenu śródmiejskiego, w szczególności wyspecjalizowane usługi komercyjne o znaczeniu miejskim, o wysokim standardzie użytkowym, intensywnym wykorzystaniu terenu i szerokiej ofercie w zakresie usług dla dużej liczby klientów, w formie zabudowy wielofunkcyjnej.

3. Dopuszcza się funkcje uzupełniające jako wbudowane, w szczególności:

1) mieszkania o charakterze apartamentowym powyżej pierwszej kondygnacji,

2) lokale biurowo-usługowe,

3) administracja, z wyłączeniem pierwszej kondygnacji,

4) finanse i obsługa firm,

5) zaplecze hotelowo-konferencyjne.

4. Funkcje parkowania dla użytkowników należy realizować łącznie z inwestycją pod budynkiem dla nowej zabudowy uzupełniającej, z uwzględnieniem dostępności publicznej przy oznaczeniu terenu symbolem – P. Dla ustalenia ilości miejsc parkingowych należy stosować wskaźnik – nie mniej niż 30 miejsc na 1000 m2 powierzchni użytkowej.

5. Dopuszcza się parkowanie wielopoziomowe w obiektach kubaturowych.

§ 39

1. Ustala się tereny usług nauki i administracji – oznaczone na rysunku planu symbolem UN, A.

2. Na terenach, o których mowa w ust. 1, ustala się podstawowe funkcje:

1) nauki związane z wyższymi uczelniami oraz instytucji naukowych,

2) siedziby instytucji, organizacji społecznych i administracji publicznej,

3) na terenie C17 UT, UK,UN i na terenie C18 UT, UK, UN – nauki związane z wyższymi uczelniami artystycznymi oraz edukacji artystycznej,

4) zamieszkiwanie studentów z wyłączeniem pierwszej kondygnacji.

3. Dopuszcza się funkcje uzupełniające jako wbudowane, w szczególności:

1) mieszkania o charakterze apartamentowym na kondygnacjach górnych,

2) lokale biurowo-usługowe,

3) administracja.

4. Funkcje parkowania dla użytkowników należy realizować łącznie z inwestycją, pod budynkiem z uwzględnieniem dostępności publicznej przy oznaczeniu terenu symbolem – P. Dla ustalenia ilości miejsc parkingowych należy stosować wskaźnik – nie mniej niż 25 miejsc na 1000 m2 powierzchni użytkowej.

§ 40

1. Ustala się teren usług turystyki – oznaczone na rysunku planu symbolem UT.

2. Na terenach, o których mowa w ust. 1, ustala się podstawowe funkcje usługowe jako szeroka oferta turystyczna w zakresie noclegów, różnych form gastronomii oraz zakupów i usług specjalistycznych, w tym dla turystyki i sportów wodnych na terenie C15 UK, UT, ZP także inne funkcje usługowe.

3. Dopuszcza się funkcje uzupełniające jako wbudowane, w szczególności:

1) mieszkania o charakterze apartamentowym na najwyższych kondygnacjach,

2) lokale biurowo-usługowe.

4. Funkcje parkowania dla użytkowników należy realizować łącznie z inwestycją. Dla ustalenia ilości miejsc parkingowych należy stosować wskaźnik – nie mniej niż 25 miejsc na 1000 m2 powierzchni użytkowej.

§ 41

1. Ustala się teren usług kultury – oznaczone na rysunku planu symbolem UK.

2. Na terenach, o których mowa w ust. 1, ustala się podstawowe funkcje edukacyjno-kulturalne w szerokim zakresie, w szczególności:

1) galerie sztuki, warsztaty rzemiosła, pracownie artystyczne, techniki multimedialne,

2) kluby muzyczne i taneczne, kabaret i piosenka,

3) kina, teatry,

4) instytucje i organizacje o charakterze społeczno-kulturalnym,

5) placówki muzealno-edukacyjne,

6) realizację idei Otwartego Muzeum Techniki w formie szlaku wodnego zabytków techniki, urządzeń i budowli hydrotechnicznych oraz w zakresie historii żeglugi na Odrze.

3. Dopuszcza się funkcje uzupełniające jako wbudowane, w szczególności:

1) mieszkania o charakterze apartamentowym na najwyższych kondygnacjach lub powiązane z pracowniami,

2) lokale biurowo-usługowe powyżej pierwszej kondygnacji,

3) zaplecze hotelowo-konferencyjne.

4. Funkcje parkowania dla użytkowników należy realizować łącznie z inwestycją z uwzględnieniem dostępności publicznej przy oznaczeniu terenu symbolem – P. Dla ustalenia ilości miejsc parkingowych należy stosować wskaźnik – nie mniej niż 25 miejsc na 1000 m2 powierzchni użytkowej.

§ 42

1. Ustala się teren z zielenią parkową – oznaczone na rysunku planu symbolem – ZP.

2. Na terenach, o których mowa w ust. 1, ustala się funkcje zieleni parkowej, jako publicznie dostępnej w powiązaniu z funkcją, określoną w obszarze terenu zabudowy.

3. Dla zieleni parkowej ustala się zagospodarowanie o charakterze nawiązującym do historycznych kompozycji ogrodowych, z uwzględnieniem przepisów § 31 ust. 3.

§ 43

1. Ustala się obszar obsługujący określony w § 5 i oznaczony na rysunku planu.

2. Obszar, o którym mowa w ust. 1, stanowi tereny wspólnego użytkowania w zakresie dojazdów i parkowania o ograniczonej dostępności publicznej, przeznaczony dla mieszkańców i użytkowników kwartałów, z zielenią w formie szpalerów drzew i krzewów wzdłuż miejsc parkingowych:

1) obowiązuje zakaz zabudowy, w tym budowy wszelkich budynków i budowli naziemnych z dopuszczeniem garaży podziemnych, wg ustaleń na rysunku planu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

2) dopuszcza się lokalizację sieci uzbrojenia oraz niezbędnych obiektów infrastruktury technicznej dla uzbrojenia podziemnego,

3) dopuszcza się wydzielenie ogrodzeniem miejsc parkingowych oraz niewielkich placów rekreacji i gospodarczych dla działek obsługiwanych,

4) ustala się obowiązek zagospodarowania na podstawie projektu w zakresie nawierzchni, ogrodzeń, małej architektury, zieleni i oświetlenia na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę, z zachowaniem przepisu § 17.