3441

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ WROCŁAWIA

z dnia 16 października 2003 r.

w sprawie przyjęcia kryteriów i zasad udzielania dotacji finansowych

ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), w związku z art. 400, 405, 406 i 408 ustawy dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zmianami) Rada Miejska Wrocławia uchwala, co następuje:

§ 1

Ustala się kryteria i zasady udzielania dotacji finansowych ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, stanowiące załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Wrocławia.

§ 3

Traci moc uchwała nr XIX/199/95 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 9 listopada 1995 r. (t.j. Biuletyn Urzędowy Rady Miejskiej Wrocławia z 1996 r. Nr 7, poz. 95 ze zmianami) w sprawie przyjęcia kryteriów i zasad udzielania dotacji finansowych ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Wojewody Dolnośląskiego.

WICEPRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

JACEK OSSOWSKI

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 16 października 2003 r. (poz. 3441)

KRYTERIA I ZASADY
UDZIELANIA DOTACJI FINASOWYCH Z GMINNEGO FUNDUSZU
OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ

°Rozdział I. Kryterium podmiotowe

O przyznanie dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogą ubiegać się wszelkie osoby prawne i fizyczne, a w szczególności:

1) jednostki organizacyjne i pomocnicze Gminy Wrocław,

2) spółki z udziałem Gminy Wrocław,

3) organizacje pozarządowe wymienione w § 2 ust. 1 załącznika nr 2 do uchwały nr XLV/618/97 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 27 listopada 1997 roku w sprawie ustalenia zasad współpracy pomiędzy Gminą Wrocław i organizacjami pozarządowymi (Biuletyn Urzędowy Rady Miejskiej Wrocławia Nr 11, poz. 255).

Rozdział II. Kryterium rzeczowe

1. Środki z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza się w formie dotacji na zadania określone w art. 406 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 – r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zmianami).

2. Środki z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza się na współfinansowanie kolonii letnich i zimowych dla dzieci.

Rozdział III. Kryteria oceny wniosku

1. Efektywność ekologiczna zadania.

2. Zabezpieczanie środków finansowych.

3. Stopień przygotowania zadania do realizacji.

4. Czas realizacji.

Rozdział IV. Kryterium wymogów formalnych Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

1. Rozpoczęcie procesu decyzyjnego w zakresie inwestycji warunkowane jest przedłożeniem prawidłowo i wiarygodnie wypełnionej karty informacyjnej zgodnie ze wzorem nr 1 do niniejszego załącznika z wyjątkiem zadania edukacja ekologiczna.

2. Do wniosku z zakresu zadań edukacja ekologiczna wymagane jest złożenie karty informacyjnej zgodnie ze wzorem nr 2 do niniejszego załącznika.

3. Organizacje pozarządowe do wniosku o dotację i do karty informacyjnej zgodnie ze wzorem nr 1 wypełniają kartę informacyjną dla organizacji pozarządowych, zgodnie ze wzorem nr 3 do niniejszego załącznika.

4. Warunkiem koniecznym do ubiegania się o środki finansowe jest terminowe i rzetelne rozliczenie się z wcześniejszych umów o przyznaniu dotacji.

5. Prezydent Wrocławia jest dysponentem środków finansowych i podejmuje decyzję o przyznaniu dotacji po uzyskaniu opinii Komisji Infrastruktury Komunalnej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej Wrocławia.

6. W przypadku przydzielenia dotacji przez Prezydenta Wrocławia niezgodnie z opinią Komisji Infrastruktury i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej Wrocławia, jest on zobowiązany przedstawić jej pisemne uzasadnienie podjętej decyzji.

7. O przyznaniu dotacji wnioskodawcę informuje się pisemnie.

8. Po zakończeniu procesu decyzyjnego Gmina Wrocław, reprezentowana przez Prezydenta Wrocławia lub osoby przez niego upoważnione podpisują z jednostkami innymi niż jednostki organizacyjne gminy oraz z organizacjami pozarządowymi umowę na realizację zadania.

Rozdział V. Zasady udzielania dotacji

1. Wnioski o dotację składa się w Wydziale Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego Wrocławia.

2. Wnioski rozpatrywane są nie rzadziej niż raz w miesiącu.

3. Dotacje ze środków Funduszu mogą otrzymywać w pierwszej kolejności przedsięwzięcia ekologiczne realizowane przez jednostki organizacyjne Gminy Wrocław.

4. Przyjmuje się zasadę:

1) udział środków z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we wszystkich formach dotacji nie powinien przekroczyć 50% kosztów realizacji zadania,

2) przy realizacji kotłowni minimalna wydajność cieplna winna wynosić 100kW, nie dotyczy to obiektów służby zdrowia i oświaty.

5. Udzielona dotacja nie może służyć na finansowanie prac przygotowawczych.

6. Udzielona dotacja nie może być przeznaczona na finansowanie wydatków poniesionych przed datą przyznania dotacji.

7. Decyzją Prezydenta dotacja może być zwiększona powyżej 50% kosztów realizacji zadania.

Rozdział VI. Zasady rozliczania dotacji.

1. Dotacja winna być rozliczona w terminie określonym w umowie przez przedłożenie sprawozdania merytorycznego zawierającego specyfikację wykonania punktów umowy.

2. Dotujący sprawuje kontrolę nad realizacją zadania.

3. Dotacja wykorzystana niezgodnie z warunkami umowy, lub wykorzystana tylko w części, podlega niezwłocznie zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi.

Wzór nr 1 do załącznika nr 1 do uchwały Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 16 października 2003 r. (poz. 3441)

KARTA INFORMACYJNA ZADANIA

I. Część ogólna.

1. Nazwa i adres inwestora.

2. Nazwa, opis i lokalizacja zadania.

3. Przewidywany efekt ekologiczny zadania.

4. Przewidywane terminy rozpoczęcia i zakończenia zadania.

5. Stan przygotowania do realizacji, w tym wymagania formalno-prawne.

II. Część ekonomiczno-finansowa.

1. Wartość kosztorysowa zadania (aktualny poziom cen).

2. Koszty poniesione (dla zadań kontynuowanych).

3. Źródła finansowania pozostałej kwoty kosztów zadania w rozbiciu na lata.

4. Potwierdzenie jednostek współuczestniczących w realizacji zadania o zabezpieczeniu środków finansowych.

5. Harmonogram rzeczowo-finansowy zadania.

6. Jednostki pozabudżetowe powinny przedłożyć dokumenty stwierdzające wiarygodność finansową.

7. Informacje o wywiązaniu się z należnych wpłat na fundusz ochrony środowiska z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska.

Uwagi do części ogólnej:

ad. I.2. Podać pełną nazwę zadania (tytuł inwestycyjny) oraz jego krótki opis uwzględniając przede wszystkim: stosowane technologie, rodzaj i typ urządzeń oraz ich producenta i dostawcę, system realizacji zadania, oraz jego wykonawcę. Podać dokładny adres i nr działki budowlanej zadania. Podać, dla zadań zmniejszających stopień uciążliwości dla środowiska, lokalizację zadania w stosunku do chronionego elementu środowiska (np. rzeki, ujęcia wód, skupiska ludności, rezerwatów przyrody, zabytków i inne).

ad. I.3. Określić wpływ zadania na otoczenie podając np. stopień redukcji zanieczyszczeń gazowych i zmniejszenia stężeń zanieczyszczeń w powietrzu, stopień redukcji zanieczyszczeń w ściekach i poprawy stanu czystości odbiornika ścieków.

O ile to możliwe podać koszt jednostkowy uzyskania efektu ekologicznego w postaci np. kosztu oczyszczenia 1 m3 ścieków, 1 m3 gazów, itp.

W przypadku inwestycji zmniejszających uciążliwość inwestora dla środowiska podać stopień i roczną kwotę zmniejszenia opłat za korzystanie ze środowiska oraz kar za naruszenie warunków jego ochrony, jaką uzyska inwestor po zrealizowaniu zadania.

Wzór nr 2 do załącznika nr 1 do uchwały Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 16 października 2003 r. (poz. 3441)

Karta informacyjna zadania z zakresu edukacji ekologicznej

1. Określenie wykonawcy zadania.

2. Charakterystykę uczestników zadania edukacyjnego.

3. Opinia Wydziału Edukacji i Sportu lub Kuratorium o celowości zadania i kompetencjach organizatora, dotyczących edukacji ekologicznej młodzieży.

4. Preliminarz kosztów zadania wraz z określeniem udziału uczestników oraz innych podmiotów w jego finansowaniu.

5. Opis organizacyjny, program oraz cele edukacyjne zadania.

Wzór nr 3 do załącznika nr 1 do uchwały Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 16 października 2003 r. (poz. 3441)

Karta informacyjna organizacji pozarządowych

1. Oświadczenie o aktualności danych w “Banku informacji o organizacjach współpracujących z miastem”.

2. Prezentacja dotychczasowego dorobku organizacji.

3. Prezentacja kompetencji osób mających realizować projekt (w szczególności udział w szkoleniach, wykształcenie, dotychczasowe doświadczenia).

4. Oświadczenia o:

1) braku zaległości w opłacaniu składek ZUS i podatków,

2) sytuacji finansowej zapewniającej realizację projektu,

5. Aktualny wyciąg z rejestru;

6. Statut organizacji w przypadku złożenia pierwszego wniosku lub po zmianie statutu.