3159 UCHWAŁA RADY GMINY DOBROMIERZ z dnia 30 października 2003 r. w sprawie ustalenia zasad i trybu umarzania, odraczania płatności i rozkładania na raty wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy z tytułu Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. |
§ 1
Uchwała reguluje szczegółowe zasady umarzania, odraczania terminu zapłaty oraz rozkładania na raty wierzytelności jednostek organizacyjnych Gminy.
§ 2
Ilekroć w uchwale jest mowa o:
1. wierzytelności – rozumie się przez to należności pieniężne, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), a w szczególności za sprzedaż towarów, usług i robót wynikających ze stosunków cywilno-prawnych oraz należności o charakterze administracyjno-prawnym stanowiącym dochód jednostek organizacyjnych Gminy.
2. dłużniku – rozumie się przez to osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.
§ 3
1. Wierzytelność może zostać umorzona w całości lub w części, jeżeli:
1) wierzytelności nie ściągnięto w toku zakończonego postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego,
2) nie można ustalić dłużnika lub dłużnik zmarł nie pozostawiając spadkobierców,
3) egzekucja wierzytelności zagraża ważnym interesom dłużnika, a w szczególności jego egzystencji,
4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej wierzytelności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne.
2. Umorzenie, w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1), 3) i 4) może nastąpić na wniosek dłużnika, a w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1), 2) i 4) – również z urzędu.
§ 4
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych uprawnieni są do:
a) rozłożenia całości lub części wierzytelności na raty do kwoty wierzytelności nieprzekraczającej 1-krotności kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w roku poprzedzającym podjecie decyzji o umorzeniu, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym RP “Monitor Polski” przez Prezesa GUS dla celów naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
b) odraczania terminu zapłaty całości lub części spłaty wierzytelności do kwoty nie przekraczającej 1-krotności kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w ppkt a) maksymalnie na okres 2 lat.
§ 5
1. Wójt Gminy na wniosek Kierownika jednostki organizacyjnej, uprawniony jest umarzania, rozłożenia na raty lub odroczenia spłaty wierzytelności.
W przypadku rozłożenia na raty odroczenia spłaty uprawniony jest Wójt przy wierzytelności przekraczającej kwoty wymienione w § 4 i wtedy postanawia o ilości rat, terminie spłaty i oprocentowaniu. Zarządzenie Wójta jest podstawą do zawarcia przez Kierownika jednostki organizacyjnej umowy z dłużnikiem.
2. Umorzenie wierzytelności przekraczającej kwotę – 3-krotności kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, o którym mowa w § 4 pkt 1 ppkt a) wymaga uprzednio opinii komisji ds. budżetu i finansów Rady Gminy.
3. Przez wartość wierzytelności, o której mowa w ust. 1 i 2, rozumie się należność główną.
§ 6
Organ właściwy do umarzania wierzytelności głównej jest również uprawniony do umarzania odsetek oraz innych należności ubocznych.
§ 7
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych podejmują decyzje w sprawach, o których mowa w § 4 uchwały na pisemny wniosek dłużnika, zawierając z wierzycielem umowę określającą ilość rat, oprocentowanie z tytułu zwłoki i inne niezbędne postanowienia.
2. Wymienione w ust. 1 oprocentowanie jest stałe w czasie realizacji umowy i wynosi 50% odsetek ustawowych obowiązujących w czasie trwania umowy.
§ 8
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCA |
RADY GMINY |
JOLANTA NITARSKA |